Rijtest: Ford Ranger Wildtrak 2.0 EcoBlue 205 pk A10 pick-up Double Cab P703 (2023)Aan de befaamde veelzijdigheid werd gelukkig niet geraakt, wel komt de nieuwe Ford Ranger pick-up veel moderner en comfortabeler voor de dag.

Terwijl Ford voornamelijk geassocieerd wordt met de speelse Fiesta, funky Puma en iconische Mustang … prijkt er ook een stoere Ranger pick-up in de gammafolder. Eentje die bovendien waanzinnig populair is zo getuige het Europese marktaandeel van bijna 40%!

Na een carrière van meer dan 10 jaar heeft Ford een nieuwe generatie Ranger (codenaam: P703) klaar! Deze is zowaar ook verkrijgbaar met een Volkswagen logo voorop. Anno 2023 moet je in autoland sowieso samenwerken om de riante ontwikkelingskosten te kunnen delen, in ruil kreeg Ford bovendien toegang tot de MEB basis voor de Explorer Electric!

Rijtest: Ford Ranger Wildtrak 2.0 EcoBlue 205 pk A10 pick-up Double Cab P703 (2023)

King of the Road

Het pick-up segment blijft gelukkig hondstrouw aan zijn roeping waardoor er hier geen ruimte is voor modieuze karakterlijnen of hippe (coupé) koetswerkvormen. Form follows function in zijn puurste vorm! De nieuwe Ranger oogt dus bijzonder klassiek, hetzij wel zéér imposant met de gigantische grille en de bijna angstaanjagende (Matrix LED) lichtblokken. In vergelijking met zijn gelijknamige voorganger noteren we slechts één centimeter extra in de lengte, zowel de breedte en wielbasis werden wel 5 cm groter!

In België krijgen we enkel de Double Cab koetswerkvorm met laadbak (1.233 liter) waar er nu perfect een Europalet in past. Ook voorziet Ford desgewenst een hoop bevestigingspunten, stopcontact en aansluitingsmogelijkheden voor allerhande (professionele) accessoires. Met de optionele (elektrische) rolhoes kan je de laadbak volledig afsluiten, waterdicht is het wel niet. Daarvoor moet je voor een hardtop conversie gaan!

Rijtest: Ford Ranger Wildtrak 2.0 EcoBlue 205 pk A10 pick-up Double Cab P703 (2023)

Rondom de nieuwe Ranger prijken er 18” of 20” aluminium velgen. De Frozen White lakkleur is gratis maar de kleurboek omvat – enigszins verwonderlijk – een hoop frisse(re) tinten. Zo werd de Cyber Orange metaalkleur van de testwagen best gesmaakt door omstaanders en passagiers!

De Ford Ranger komt met hedendaagse connectiviteit en veiligheid

Met 235 mm bodemvrijheid vraagt instappen hier een iets grotere inspanning dan bij de eerdergenoemde Puma crossover. Maar eens neergeploft in de heerlijke zetels van de Ranger profiteer je van de nodige binnenruimte, een degelijke afwerking/materiaalgebruik en moderne connectiviteit. Daarvoor rekent Ford ook hier op het verticaal gepositioneerde SYNC4 infotainmentsysteem (12”) met een logische werking en hedendaagse functionaliteit. Achter het multifunctionele stuurwiel prijkt een digitaal instrumentenpaneel.

Rijtest: Ford Ranger Wildtrak 2.0 EcoBlue 205 pk A10 pick-up Double Cab P703 (2023)

Ook de handige rijhulp (o.a. adaptieve cruise control, rijstrookassistentie, noodremhulp), B&O audiosysteem, draadloze gsmlader, geconnecteerde diensten en de verwarmde zetels/stuurwiel verhogen het comfortgehalte aan boord.

Parkeermanouvres creëren wel enige stress, zeker in een stedelijke omgeving. Zelfs met de nodige sensoren, de handige 360° camera en de Active Park Assist ondersteuning. Eens je de Ranger tussen twee reguliere stadswagens hebt gepropt wordt (super)snel duidelijk dat deze Ford hier niet echt thuishoort!

Op de achterbank kunnen drie volwassen personen plaatsnemen … die best wel geen bagage meenemen. Want daarvoor is er geen plaats meer!

Diesel, benzine … of PHEV?

Van een zuiver elektrische Ford Ranger EV is er momenteel geen sprake, wel volgt er in 2025 een zuinige(re) plug-in hybride variant. Het motorengamma omvat een 2.0-liter (205 pk) of 3.0-liter V6 (240 pk) EcoBlue dieselmotor. Beiden komen met (inschakelbare) vierwielaandrijving en de vlotte 10-traps automaat!

De speelse Ranger Raptor topversie rekent vanaf nu op een benzinemotor, een 3.0-liter V6 EcoBoost met 272 pk!

Rijtest: Ford Ranger Wildtrak 2.0 EcoBlue 205 pk A10 pick-up Double Cab P703 (2023)

Ford Ranger 2.0 EcoBlue

Basisversie of niet, de tweeliter EcoBlue turbodiesel zorgt met 205 pk en 500 Nm (231 g/km CO2) voor een vlotte krachtontplooiing. Prestatiecijfers gaf de Amerikaanse autobouwer niet mee maar onderweg hadden we niets te klagen. Het praktijkverbruik van 9 à 10 liter diesel per 100 km ligt wel relatief hoog, gelukkig voorziet Ford een grote brandstofank (80 liter).

Rijtest: Ford Ranger Wildtrak 2.0 EcoBlue 205 pk A10 pick-up Double Cab P703 (2023)

Rijgedrag

Het riante formaat vraagt enige gewaarwording net zoals de eerder vage/losse besturing. Na een hoop kennismakingkilometers valt het wel op dat de nieuwe generatie Ford Ranger eigenlijk een aangenaam, stabiel en vertrouwd rijgedrag biedt. Zeker voor een pick-up! De turbodiesel produceert de nodige (rauwe) klanken, zeker onder belasting. Maar tegelijk draagt het wel perfect bij aan het karaktervolle en vooral ruig ogende totaalpakket. Enige vorm van sportiviteit is ook nergens te bespeuren waardoor je automatisch een rustiger tempo hanteert, kwestie van de zwaartekracht niet onnodig te tarten.

Met specifieke rijprogramma’s voor diverse soorten ondergrond staat de Ford Ranger altijd-en-overal paraat om te presteren. Zelfs 800 mm water of steile hellingen doen hem (haar?) weinig tot niets. Desgewenst met 1.059 kg in de laadbak en/of 3.500 kg aan de trekhaak!

Rijtest: Ford Ranger Wildtrak 2.0 EcoBlue 205 pk A10 pick-up Double Cab P703 (2023)

Prijzen en concurrentie Ford Ranger

Speciaal om het leven van boswachters, werfleiders, marktkramers en anderen niet onnodig complex te maken voorziet Ford een heerlijk overzichtelijk Ranger gamma. Zo is er enkel een Ranger Wildtrak 2.0 EcoBlue (vanaf 54.952 euro) en de meer luxueuze Ranger Platinum 3.0 EcoBlue (vanaf 61.849 euro). Prijzen inclusief btw. Verder zijn er nog maar een handvol opties, extra’s en personalisatiemogelijkheden beschikbaar. Voor de nieuwe Ranger Raptor vraagt Ford minimaal 68.625 euro.

Niet geheel onbelangrijk, sinds 2023 is het befaamde fiscale voordeel (met een lage verkeersbelasting en BIV vrijstelling) voor pick-ups vervallen. Enkel mits “gebruik voor professionele doeleinden” kan hiervan nog geprofiteerd worden.

Rijtest: Ford Ranger Wildtrak 2.0 EcoBlue 205 pk A10 pick-up Double Cab P703 (2023)

Binnen het hedendaagse double cab pick-up segment vinden nog de SsangYong Musso (vanaf 31.490 euro), Isuzu D-Max (vanaf 42.882 euro), Toyota Hilux (vanaf 52.180 euro) en de eerdergenoemde Volkswagen Amarok (vanaf 59.344 euro). Niet voorzien van een laadbak maar wel extreem veelzijdig op onverharde ondergrond én subzero cool is de Ford Bronco (vanaf 77.170 euro) die nu zowaar officieel in België te verkrijgen is!

Conclusie

De nieuwe generatie Ford Ranger pick-up werd een pak moderner én comfortabeler terwijl hij nog steeds bovengemiddeld veelzijdig, capabel en onbevreesd voor de dag komt. Dit tot groot jolijt van de beoogde (maar selecte) doelgroep die zowel op als naast het asfalt steevast op hun Ranger werkpaard kunnen vertrouwen. In het stedelijke Vlaanderen voelt hij zich wel wat minder goed in zijn vel gezien de imposante buitenafmetingen … en het wegvallen van het fiscale voordeel. De 2.0 EcoBlue basisversie levert gezonde prestaties, wie anderzijds wat meer luxe, comfort, uitrusting én vermogen wenst moet direct voor de 3.0 EcoBlue gaan.

Overzicht:
+ King of the Road uitstraling
+ Zichtbaarheid rondom
+ Veelzijdig
+ Laadvermogen
+ Offroadkwaliteiten
+ Comfort
+ Rijgedrag
+ Moderne rijhulp, veiligheid en connectiviteit

? Agrarische soundtrack

– Stevige taksen
– Formaat
– Verbruik

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie ford.be!