Officieel: Ford Mustang V8 5.0 (2022)Afgezien van de actuele EV hype komt Ford gewoon met een nieuwe generatie Mustang sportwagen. Desgewenst in combinatie met een handgeschakelde 5.0-liter V8 benzinemotor!

Tezamen met Hollywood, vrije wapendracht en een Big Mac is de Ford Mustang vermoedelijk hét uitgangsbord van de Amerikaanse cultuur. Een pure muscle car die overal ter wereld direct indruk maakt. En dit sinds 1965! De teller staat intussen dan ook op méér dan 10 miljoen verkochte exemplaren.

De zesde generatie Mustang werd ongeveer acht jaar geleden gelanceerd en was voor het eerst ook gewoon in Europa te koop. Daarvoor kreeg de Mustang zelfs een viercilinder benzinemotor mee … die intussen al geschrapt werd wegens tegenvallende verkoopcijfers. V8 BABY!

De zevende generatie Ford Mustang krijgt een herkenbaar lijnenspel mee, wel duidelijk pak scherper. Binnenin is de progressie pas écht goed zichtbaar met een veel moderner interieur. Achter het gekende stuurwiel prijkt er een digitaal instrumentenpaneel (12,4”) dat naadloos overloopt in het SYNC4 infotainmentsysteem (13,2”). Die laatste moet merkbaar sneller en logischer werken aldus de Amerikaanse autobouwer. Ook in een betere materiaalkeuze en afwerking werd er heel wat tijd/energie gestoken.

Uiteraard is de nieuwe Mustang voorzien van hedendaagse rijhulp, veiligheid en connectiviteit. Ook mogen de nodige gadgets niet ontbreken. Zo installeert Bose desgewenst een specifiek audiosysteem met 13 luidsprekers en de Ford Electronic Sound Enhancement technologie.

Ford Mustang V8

Of je die laatste écht nodig hebt is nog maar de vraag want Ford rekent nog steeds op de atmosferische 5.0-liter V8 onder de langgerekte motorkap. Exacte prestatiecijfers worden pas later vrijgegeven maar reken op ongeveer 500 pk. Opnieuw louter in combinatie met achterwielaandrijving. Inzake transmissie is er nog steeds keuze tussen een 10-traps automaat of handgeschakelde 6-bak. De nieuwe Ford Mustang komt zowel in de coupé of convertible (cabrio) koetswerkvorm.

Voor wie het wel wat straffer mag is er het Performance Pack. Naast 19” lichtmetalen velgen en krachtige Brembo remschijven omvat het ook een limited-slip sportdifferentieel en een actieve uitlaatklep. Het optionele en vooral adaptieve MagneRide onderstel voorziet steevast de gewenste demping.

Ford spreekt direct omtrent een nog krachtigere Mustang Dark Horse uitvoering, gericht op de meer sportieve buitenactiviteiten (lees: circuitgebruik). Daarvoor krijgt de muscle car ondermeer een aangepast onderstel, verbeterde aerodynamica en extra koeling (olie + transmissie) mee.

Den Amerikaan kan reeds volgend jaar genieten van het volledig vernieuwde Ford icoon. Pas erna (2024?) is het aan Europa met uiteraard België voorop gezien de enorme lokale interesse. Wat de marketingdienst ook beweert, de zuiver elektrische Mustang Mach-E crossover heeft – op de naamgeving na – niets te maken met deze sportieveling.