Rijtest: Renault Trafic SpaceClass 1.6 dCi 145 pk (2018)Zeg niet zomaar ‘een busje’ tegen de Renault Trafic SpaceClass, want deze uitvoering neigt meer naar First Class dan naar Economy.

Probleem: we gaan met zes personen naar de Champagnestreek en de daily drivers beschikken jammer genoeg niet over genoeg zitplaatsen. Tegelijkertijd is het – uiteraard – de bedoeling een jaarvoorraad van het naar de streek vernoemde goedje in te slaan en zouden we ook nog graag in alle comfort reizen. We gaan tenslotte naar de Champagnestreek en niet naar een camping in pakweg Blankenberge. Het antwoord op ons probleem: de Renault Trafic SpaceClass. Plaats voor zeven inzittenden, een voldoende ruime koffer voor valiezen én champagne plus een tafel op de achterbank. Een dag niet gekaart is tenslotte een dag niet geleefd.

Rijtest: Renault Trafic SpaceClass 1.6 dCi 145 pk (2018)

In het marketingpraatje probeert Renault te vertellen dat de SpaceClass dankzij zijn exclusieve koetswerkkleur, LED verlichting, diamantvelgen en donkere ruiten niet zomaar een bestelwagen is. Maar of nu we nu echt wild worden van de buitenkant… Laat ons vooral instappen en genieten van het interieur. Als passagier bij voorkeur. De chauffeur kan weliswaar genieten van een hoge zitpositie,  maar voor het overige komt vooral het utilitaire karakter van de Trafic naar boven. Passagiers worden dan weer getrakteerd op het comfort van lederen zetels en een tafel in het midden. In totaal zijn er 50 mogelijke combinaties dankzij stoelen die om hun as draaien en een verschuifbare tafel. Verder voorzag Renault voldoende leeslampjes aan de dakhemel en zijn er stopcontacten en USB-aansluitingen voorzien. Er is dus aan ongeveer alles gedacht om een reis comfortabel te maken.

Rijtest: Renault Trafic SpaceClass 1.6 dCi 145 pk (2018)Rijtest: Renault Trafic SpaceClass 1.6 dCi 145 pk (2018)
Rijtest: Renault Trafic SpaceClass 1.6 dCi 145 pk (2018)

In het vooronder een 145 pk sterke 1.6-liter viercilinder dCi dieselmotor. Die brengt via een manuele zesbak kracht over naar de achterwielen. De aandrijflijn werkt best goed. Er is altijd voldoende souplesse dankzij 340 Nm, terwijl het verbruik met 8,5 liter per 100 km goed meevalt voor deze kolos van om en bij de 2 ton. Renault zelf spreek over 6 liter per 100 km, maar als je enigszins vooruit wil komen, is dat een utopie. Op de website van Renault valt te lezen dat de nul-naar-honderd tijd “te bevestigen” is. Terecht, want een dergelijke sprinttijd is irrelevant voor de SpaceClass.

Rijtest: Renault Trafic SpaceClass 1.6 dCi 145 pk (2018)Rijtest: Renault Trafic SpaceClass 1.6 dCi 145 pk (2018)

De SpaceClass is met een prijs van minimaal 45.000 euro één van de meest prijzige Renaults die je vandaag kan kopen. Op zich veel geld voor een busje, maar zoals eerder vermeld: je krijgt er wel behoorlijk wat comfort voor terug. Laat de aftermarket sensoren trouwens gerust links liggen, ze zijn zodanig alert dat ze irritant werken door te piepen als een fietser in een omtrek van 3 meter van de wagen staat.

Rijtest: Renault Trafic SpaceClass 1.6 dCi 145 pk (2018)

De meest voor de hand liggende concurrent is afkomstig van Das Haus onder de vorm van de Mercedes V-Klasse. Duitse sterren kosten normaal veel geld – in dit geval slechts 3.000 euro meer dan de Renault – in ruil krijg je als bestuurder een aangenamere cockpit. Voor een gelijkaardige Volkswagen Multivan is ook de prijs van Mercedes de richtlijn. Goedkoper dan Duitse premium kan ook door een – op het logo na – identieke wagen te kopen bij Opel (Vivaro) of Fiat (Talento), al leren de configurators op hun website ons dat er geen vergelijkbare versies met First Class achtercompartiment beschikbaar zijn.

Conclusie
Wie op zoek is naar een busje om zakelijke reizigers te vervoeren of graag in alle comfort met de auto reist, moet deze SpaceClass zeker eens van dichterbij bekijken. Hoezeer de cockpit voor de bestuurder ook utilitair – lees: cheap – aanvoelt, des te meer de passagiers kunnen genieten van een weelde van comfort. Lederen zetels, leeslampjes, stopcontacten, USB-poorten en een zee van ruimte. Alles is aanwezig om een rit te doen slagen. En mocht er toch nog iets niet 100% snor zitten, is de Trafic SpaceClass zodanig moduleerbaar, dat daar snel een mouw aan gepast kan worden.

Overzicht:
+ Moduleerbaarheid
+ Zee van ruimte
+ Prijs/kwaliteit navigatiesysteem

– Utilitaire karakter van de cockpit
– Aftermarket parkeersensoren

Rijtest: Renault Trafic SpaceClass 1.6 dCi 145 pk (2018)

Tekst & Foto’s: Jeroen Maes