Rijtest: Mercedes V-Klasse [V250 BlueTec]De volumewagens van Mercedes worden vaak ingezet voor personenvervoer, de nieuwe V-Klasse doet dat op business class niveau.

De Mercedes V-Klasse werd begin 2014 voorgesteld als volwaardige nieuwkommer binnen het steeds groter wordende gamma, ervoor was er natuurlijk de Viano die een soortgelijke taak toegewezen kreeg. De eerste generatie werd reeds gelanceerd in 1996 en deed het ook met de V-Klasse als naam, in Amerika doopten ze hem om tot Metrix. De Viano moest samen met de technisch gerelateerde Vito het premium antwoord zijn voor diegene die op zoek waren naar comfort, praktisch vernuft en vooral hopen ruimte. Het zal je dan ook niet verwonderen dat deze MPV’s (Multi Purpose Vehicle) behoorlijk populair waren als taxi of voor VIP vervoer, maar de nieuwe generatie V-Klasse wist de lat nóg hoger te leggen. Met een nieuwe naam die dichter bij het reguliere aanbod personenwagens ligt, probeert Mercedes het busjesimago wat op te frissen, al is het vooral met de luxe en vernieuwde looks waarmee hij kan uitpakken. Deze generatie V-Klasse – W447 voor de kenners – komt in drie verschillende lengtes en twee wielbasissen, terwijl er ook voor de interieuropstelling diverse uitvoeringsvormen zijn! De productie van zowel de V-Klasse als Vito blijft voorbehouden aan de Mercedes fabriek te Vitoria (Spanje).

Rijtest: Mercedes V-Klasse [V250 BlueTec]

De vrijheid van het V-Klasse designteam was uiteraard minder groot dan bij de nieuwe S-Klasse of C-Klasse, al kreeg de vormgeving van de grote monovolume heel wat inspiratie van de eerder genoemde parels binnen het Mercedes gamma. In standaard trim krijg je al een behoorlijk strak geheel, mag het wat meer mag kosten dan komt het Avantgarde uitrustingsniveau en Sport pack ongetwijfeld ten goede. Op die manier krijgt je chique 20″ velgen, een automatische achterklep (met een afzonderlijk te openen achterruit!), het veelgeprezen LED Intelligent Light System en een likje chroom hier en daar. Inzake visuele personalisatie vind je in de V-Klasse catalogus vijf standaardkleuren en zeven unieke mogelijkheden voor het koetswerk, ook voor de velgen heb je keuze uit zeven designs tussen 16 en 20 inch groot.

Rijtest: Mercedes V-Klasse [V250 BlueTec]Rijtest: Mercedes V-Klasse [V250 BlueTec]

Wanneer je vooraan plaatsneemt in deze reusachtige Mercedes waan je jezelf eerder in een limousine dan in een vijf meter lange bestelwagen. Het dashboard en de middenconsole komen bijna één-op-één over uit de nieuwe C-Klasse en dat zullen toekomstige eigenaars graag horen. Overal waar we kijken vinden we ook de beste materialen zoals (echt) hout, aluminium, chroom en leder. Het zwevende scherm voor de navigatie en multimedia is ondertussen ook al tot in de V-Klasse geraakt, voor de nieuwkomers geven we graag mee dat de bediening na korte tijd gemakkelijk in de vingers kruipt. In de meeste Mercedes’en wil je het liefst vooraan zitten, bij deze V-Klasse zal dat echter waarschijnlijk omgekeerd zijn. Achteraan krijg je standaard vier kwalitatieve onafhankelijke zetels, maar je kan ook opteren voor een twee-, drie- of vierzitsconfiguratie in diverse vormen. Onze testwagen deed het met twee (verschuifbare) zitbanken die elkaar toekijken, het optionele tafeltje was perfect om te manillen een vergadering te houden en de reistijd extra functioneel te gebruiken. De V-Klasse biedt ruimte aan 1.030 liter bagage en in optimale omstandigheden kan je dat getal stevig laten oplopen. Aan opbergvakken evenmin een gebrek, in de koffer zitten er zelfs twee handige plooiboxen verstopt!

Rijtest: Mercedes V-Klasse [V250 BlueTec]

Rijtest: Mercedes V-Klasse [V250 BlueTec]Rijtest: Mercedes V-Klasse [V250 BlueTec]

Het motorengamma waarmee de Mercedes V-Klasse aangeboden wordt, bestaat enkel uit dieselmotoren gezien het krachtige doch zuinige karakter. De legendarische V6 werd wel opgeofferd om de strenge EURO6 norm te halen. Starten doen we met de bekende V 200 CDI (136 pk – 310 Nm – 159 g/km CO2) waarna we een V 220 CDI (163 pk – 360 Nm – 149 g/km CO2) en 250 BlueTEC (190 pk – 440 Nm – 157 g/km CO2) hebben, sinds kort is deze laatste ook combineerbaar met de 4MATIC vierwielaandrijving (190 pk – 440 Nm – 174 g/km CO2). Het theoretisch verbruik van ongeveer 6 liter is – zoals vaak – moeilijk te benaderen, maar met een 7 à 8 liter brandstof-des-duivels zal je er dichter bijzitten. Zelf schakelen zit er ook niet meer in bij deze V-Klasses, de 7G-TRONIC PLUS neemt die taak op voortreffelijke wijze over. Met een brandstoftank van 57 liter kan je zonder moeite langere ritten afleggen zonder de obligatoire tankstop, sportievelingen onder ons houden best rekening met de lange nul-naar-honderd-tijd (10 seconden), terwijl de topsnelheid wel tegen 200 km/u aanhurkt.

Rijtest: Mercedes V-Klasse [V250 BlueTec]Rijtest: Mercedes V-Klasse [V250 BlueTec]

Das Haus verkondigt maar al te graag dat de V-Klasse rijdt zoals een reguliere berline en na een korte testperiode kunnen we ze in zekere zin gelijk geven. Op een bijzonder comfortabele manier weet de wagen zich van A naar B te verplaatsen zonder dat het je opvalt dat je met bijna 2 ton (leeggewicht) onderweg bent, dynamische verwachtingen laat je anderzijds best achterwege. Dankzij de aanwezigheid van het Agility Control en bijhorend onderstel kan je kiezen voor een aangepaste setup, maar de V-Klasse kan zijn fysieke koetswerkbouw van een zeecontainer natuurlijk nooit volledig wegsteken. Daardoor zorgen parkeermanoeuvres (in het begin) steevast voor angstaanvallen. Gelukkig voorziet Mercedes hopen sensoren en camera’s om de pijn te verzachten. Ook alle andere gadgets (adaptieve cruise control, Burmester Surround Soundsystem, 360° view…) en veiligheidssystemen (vermoeidheid sensor, verkeersbordenherkenning, zijwindassistent, …) worden tegen betaling voorzien. Net zoals bij de andere dieselmotoren durft de V-Klasse ook behoorlijk rauw en luidruchtig klinken onder belasting, voor een optimaal comfort binnenin werd er wel voldoende isolatie voorzien. Om als chauffeur tot slot niet voortdurend naar achteren te moeten schreeuwen, wordt het stemvolume ingenieus versterkt door de luidsprekers.

Rijtest: Mercedes V-Klasse [V250 BlueTec]

Rijtest: Mercedes V-Klasse [V250 BlueTec]Rijtest: Mercedes V-Klasse [V250 BlueTec]

De nieuwe V-Klasse is de jouwe vanaf €38.611 inclusief btw, in Avantgarde trim wordt dat al €45.871. Nu deze people mover een volwaardige lid (naam, looks, motoren, …) is van de grote Mercedes familie volgt deze ook een soortgelijk prijs/optiebeleid. Reken dus maar op een serieuze investering als je een knap exemplaar wilt, onze V250 BlueTEC Avantgarde testwagen kwam zo akelig dicht in de buurt van de €70.000 mijlpaal. Naast een interessante restwaarde kan je met een dergelijke politiek wel een V-Klasse perfect configureren op basis van jouw wensen/noden.

Rijtest: Mercedes V-Klasse [V250 BlueTec]Rijtest: Mercedes V-Klasse [V250 BlueTec]

Diverse autoconstructeurs hebben een model staan specifiek voor personenvervoer, de ene als wat luxueuzer dan de andere. Toch lijkt het er op dat alleen de Volkswagen Transporter/Multivan/Caravelle (vanaf €30.990) het niveau van de Mercedes V-Klasse wat kan benaderen, al richt deze zich toch op een lager segment. Naast deze knappe V-Klasse kan je bij de Mercedes dealer ook een Vito Tourer (vanaf €26.414) terugvinden. Deze is minder royaal toebedeelt qua gadgets, opties en snufjes, maar ook behoorlijk comfortabel, modulair, praktisch en een stuk goedkoper!

Rijtest: Mercedes V-Klasse [V250 BlueTec]Rijtest: Mercedes V-Klasse [V250 BlueTec]

Conclusie
De nieuwe Mercedes S-Klasse en C-Klasse deden het de V-Klasse al voor, het segment na jarenlange dienst terug volledig herdefiniëren op vlak van (rij)comfort, gadgets, looks en veiligheid. Zowel qua rijgedrag als voorkomen blijft dit weliswaar een busje, maar na de eerste kennismaking zal je niets anders meer willen. Zowel voor- als achteraan worden de inzittenden stevig verwend op diverse manieren, net zoals hoogwaardigheidsbekleders, rocksterren of VIP’s het nu eenmaal gewoon zijn. Het premium prijskaartje of de parkeerstress is voor henn dan ook slechts een ver-van-mijn-bed-show..

Overzicht:

+ Praktisch & moduleerbaar
+ Knap design, zeker voor een busje
+ Comfortabel rijgedrag
+ Aanwezige technologie
+ Oerdegelijke krachtbron(nen) & automaat

– Kolossale afmetingen
– Luidruchtig onder belasting
– Stevig prijskaartje

Rijtest: Mercedes V-Klasse [V250 BlueTec]

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem