Rijtest: Mercedes E-Klasse E200 Cabrio (2017)Zonlicht is de belangrijkste bron van Vitamine D en dat is hét verkoopargument van de gloednieuwe Mercedes E-Klasse Cabrio … toch wanneer je resideert in een gepast klimaat.

Desondanks een overvloed aan SUV’s in alle geuren en kleuren is het gamma rond de nieuwe E-Klasse groter dan ooit. Het meer burgerlijke aanbod omvat een Berline en een Break, de avonturier gaat voor de E-Klasse All Terrain terwijl de lifestyle levensgenieters de keuze hebben tussen een Coupé en een Cabrio. Naast conventionele benzine’s, diesels en zelfs een plug-in hybride staan er bovendien diverse AMG versies paraat voor diegenen die nood hebben aan een stevige brok (bruikbaar) vermogen.

Rijtest: Mercedes E-Klasse E200 Cabrio (2017)

Tijdens onze eerste kennismaking met de nieuwe E-Klasse Cabrio kregen we tevens te maken met de eerste winterprik, zeer snel werd het grootste euvel van een cabrio in België duidelijk. Met gelukkige enkele (kortstondige) dakloze momenten genoten we van het gelukzalige gevoel dankzij de wapperende haren en een directe portie Vitamine D. Toch lijkt de levensvatbaarheid van de E-Klasse Cabrio eerder weggelegd voor warme(re) regio’s met een zonnig klimaat. De nieuwste generatie is ook een E-Klasse pur sang terwijl zijn voorganger zijn technische basis eerder deelde met de toenmalige C-Klasse.

Officieel: Mercedes E-Klasse Cabrio A238 (2017)

Dat het daarvoor niet elke dag 30° of meer moet zijn heeft de Mercedes E-Klasse Cabrio te danken aan diverse hulpmiddelen om hem ook genietbaar te maken in mindere weersomstandigheden. Enerzijds is er de snelle transformatie (20 seconden, al rijdend tot 60 km/u) van het stoffen dak uit meerdere lagen dat afgeleid werd van dat van de S-Klasse Cabrio. Anderzijds is er het Aircap (windgeleider) en Airscraf systeem (dat warme lucht in je nek blaast). Nog meer hulpmiddelen zijn er in de vorm van zetelverwarming, zetelverfrissing én stuurverwarming. Naast een zwart dak is er overigens ook een bruin, blauw of rood exemplaar voorhanden.

Officieel: Mercedes E-Klasse Cabrio A238 (2017)Officieel: Mercedes E-Klasse Cabrio A238 (2017)

Het moderne design van de E-Klasse plakt bijzonder goed op de dakloze E-Klasse Cabrio, zelfs in gesloten toestand. Dit hebben we te danken aan een knappe AMG Line uitvoering, diamanten in de grille, 19″ dubbelspaaks velgen, de Obsidian Black koetswerkkleur en chroom accenten rondom. Visueel oogt hij wel sterk op de soortgelijke C-Klasse Cabrio en S-Klasse Cabrio, iets wat je – gezien het significante prijsverschil – misschien liever niet hebt in het eerste geval.

Officieel: Mercedes E-Klasse Cabrio A238 (2017)

Het interieur is wederom van uitzonderlijke bouwkwaliteit met de gekende mix van een klassieke, sierlijke vormgeving met een modern karakter. Inzake materiaalkeuze heb je met een brede personalisatiecatalogus keuze genoeg uit diverse uitvoeringen met hout, pianolak, leder en chroom. Dat leder is overigens zonnereflecterend wat een onaangenaam (warm) contact met je lichaam moet voorkomen. Blikvangers hier zijn de goedzittende zetels die je lichaam strak omarmen naast de haarscherpe 12,3″ digitale tellerpartij en de automatische arm die de gordels vooraan aangeeft. Vier personen kunnen perfect plaatsnemen in de E Cabrio al zullen de achterste inzittenden ietwat moeten klauteren via de wijd openende deuren, met een open dak kan dat misschien sneller via een onorthodoxe instap. Afhankelijk van de positie van het dak schommelt het laadvolume van de koffer van de E-Klasse Cabrio rond de 310 à 385 liter, al kan de achterbank ook plat.

Officieel: Mercedes E-Klasse Cabrio A238 (2017)Officieel: Mercedes E-Klasse Cabrio A238 (2017)

Het motorengamma van de Mercedes E-Klasse Cabriolet loopt gelijk met dat van de E-Klasse Coupé, ook hier is er – op dit moment – geen sprake van een sportieve E43 of E63 AMG uitvoering. Dieselen kan met een E220d (4Matic) Cabrio of E350d 4Matic Cabrio, benzinerijders hebben keuze uit een E200 Cabrio (184 pk), E300 Cabrio (245 pk) en E400 4Matic Cabrio (333 pk). Allemaal voorzien van de 9G-TRONIC PLUS automaat en achterwielaandrijving indien anders aangegeven, een primeur!

Officieel: Mercedes E-Klasse Cabrio A238 (2017)

Onder de sierlijke motorkap van de E200 Cabriolet ligt er een 2.0-liter viercilinder turbobenzine met 184 pk en 300 Nm, goed voor een 0-100 sprint van 8,1 seconden en een topsnelheid van 234 km/u. Mercedes denkt zelf dat 6,2 liter (142 g/km CO2) moet volstaan om 100 km te kunnen overbruggen, in de praktijk zal dat toch tussen de 9 à 10 liter uitkomen. Met de brandstoftank van 66 liter heb je dus een rijbereik van iets meer dan 600 km.

Officieel: Mercedes E-Klasse Cabrio A238 (2017)

Net zoals bij de E-Klasse Coupé geniet je hier van een ietwat strakkere rij-ervaring zonder het comfort uit het oog te verliezen, wie op zoek is naar rijdynamiek raden we wel aan om de instapper links te laten liggen en het hogerop te zoeken. De viercilinder doet prima z’n ding en wanneer je de zweep bovenhaalt voel je het potentieel van het onderstel maar het ietwat twijfelende gedrag en luidruchtige (dieselachtige!) soundtrack fnuikt direct alle overmoedigheid. Maar laat dat net iets zijn waar je in een cabriolet niet snel last van gaat hebben, met het dak open en de haren in de wind cruise je liever aan een rustig tempo.

Officieel: Mercedes E-Klasse Cabrio A238 (2017)

Zoals bij elke moderne Mercedes heerst er hier een hoogstaande/geruststellende vorm van veiligheid dankzij een reusachtig arsenaal aan actieve en passieve hulpmiddelen. Naast de gekende klassiekers kan de E-Klasse Cabrio zich volautomatisch parkeren (zelfs zonder bestuurder in de wagen), houdt de adaptieve cruise control rekening met verkeersborden en kan je met behulp van de Drive Pilot (semi) autonoom rijden wanneer de situatie het toelaat (lees: op de autosnelweg). Luxe en comfort krijg je (optioneel) dankzij onder andere massagezetels, head-up display en de adaptieve Dynamic Body Control ophanging.

Autosalon van Geneve 2017 - Mercedes E-Klasse CabrioAutosalon van Geneve 2017 - Mercedes E-Klasse Cabrio

De Mercedes E-Klasse Cabrio start bij €57.838 wat een stevige 6.400 euro meer is ten opzichte van de technisch relevante E-Klasse Coupé. Zelfs bij een E200-instapper configuratie ben je nog steeds genoodzaakt om het nodige budget te voorzien qua personalisatie, gadgets en broodnodige pack’s, zo was onze testwagen goed voor een stevige €75.000! In vergelijking, dezelfde verkoper vraagt minstens €43.500 voor een C Cabrio of €144.000 voor een S Cabrio. En dan is er ook nog een SLC Roadster (vanaf €35.000), SL Roadster (vanaf €107.690) én AMG GT Roadster (vanaf €133.700)!

Officieel: Mercedes E-Klasse Cabrio A238 (2017)

Externe concurrentie hoeft de Mercedes E-Klasse Cabrio niet te dulden op misschien de BMW 6-Reeks Cabrio na die zich klaarmaakt voor een grondige make-over én hogere positionering als 8-Reeks Cabrio.

Conclusie
De nieuwe Mercedes E-Klasse Cabrio kan niet enkel uitpakken met zijn looks, comfortabel rijgedrag, hoogwaardige afwerking, modern interieur en handige rijhulpmiddelen, in zomerse omstandigheden geniet je daarnaast ten volle met vier inzittenden van het beste wat Moeder Natuur te bieden heeft. De E200 benzinemotor is daarvoor een nobele instapper, toch zouden we aanraden om (nog steviger) te investeren in een krachtige(re) uitvoering.

Overzicht:
+ Sierlijke vormgeving
+ Vitamine D olé olé olé
+ Afwerkingskwaliteit
+ Luxe en comfort
+ Vier volwaardige zitplaatsen
+ Rijdynamiek
+ Hightech rijhulpsystemen, gadgets, …

– Prijs/optiebeleid
– Twijfelend/luidruchtig onder belasting (E200)
– Verbruik
– Klassieke cabrionadelen (Belgisch klimaat, kleine kofferopening, moeilijke instap naar achteren, …)
– Grote interne concurrentie qua cabrio’s

Officieel: Mercedes E-Klasse Cabrio A238 (2017)

Tekst: Benjamin Van Maldergem