Rijtest: Mercedes-AMG E43 Berline (2017)De Mercedes-AMG E43 Berline mag dan niet het topmodel zijn van de E-Klasse, hij biedt zowel ferme prestaties, veel comfort en innovatieve technologie in een strak jasje!

Dankzij een breed gamma motoren (al dan niet in combinatie met 4Matic vierwielaandrijving) kan iedereen terecht bij de lokale Mercedes concessiehouder voor een E-Klasse die perfect aansluit op zijn/haar noden. Of je nu kiest voor de E200d instapper aan dieselzijde of de E400 benzinetopper, steevast krijg je een bijzonder elegante vormgeving die mooi aansluit bij de C-Klasse en S-Klasse. Nog steeds de kernwaarden van de Das Haus met enige acte de présence! Met wat budget voeg je daar nog een stevige portie hightech gadgets, handige rijhulpsystemen en moderne connectiviteit aan toe terwijl je qua personalisatie bijzonder ver kan gaan. Dat kan ook gezegd worden over het prijskaartje dat traditiegetrouw bijzonder vlot oploopt in het premiumsegment wanneer je net iets te enthousiast door de – eindeloos lange – optielijst gaat.


Rijtest: Mercedes-AMG E43 4Matic Berline (2017)

Nog beter wordt het als je voldoende vrijheid/budget hebt om te gaan shoppen binnen het AMG gamma dat sinds de jaren ’90 de meer sportievere modellen van Mercedes omvat. Waar de ingenieurs uit Affalterbach zich vroeger voornamelijk beperkten tot krachtige V8’s en kolossale V12’s spreken ze sinds kort een groter publiek aan wat resulteerde in stevige verkoopcijfers. Dat hebben ze niet enkel te danken aan de populaire A45 AMG en consorten, ook de introductie van potente 43 AMG zescilinders. In de E-Klasse vinden we de krachtigste E43 AMG terug met meer dan 400 pk, de andere 43’s doen het met slechts 367 pk’s..

Rijtest: Mercedes-AMG E43 4Matic Berline (2017)Rijtest: Mercedes-AMG E43 4Matic Berline (2017)

De E43 nestelt zich onder de E63 (S) AMG topmodellen en wordt daardoor misschien ietwat oneerbiedig aanzien als een AMG Light model, toch bevat deze een enorm prestatiepotentieel. Zo levert de 3.0-liter biturbo V6 maar liefst 401 pk en 520 Nm, goed voor een 0-100 sprint van 4,6 seconden en een gelimiteerd topsnelheid van 250 km/u! Die vlotte cijfers haalt hij dankzij een 9G Tronic automaat die sneller (en straffer) schakelt dan zijn schaduw, met dank aan de 4Matic vierwielaandrijving geniet je van een uitmuntende wegligging.

Rijtest: Mercedes-AMG E43 4Matic Berline (2017)

Zoals het echte AMG beaamt werd de traditionele vierwielaandrijving aangescherpt waardoor de focus in normale omstandigheden achteraan ligt (31:69), in een bochtenrijke omgeving trakteert het slimme systeem je steeds op voldoende grip. Het kleinere stuurwiel communiceert beter met zijn enthousiaste bestuurder wat zorgt voor een directe en levendige besturing. Gezien je op die manier de grenzen met de E43 relatief snel gaat opzoeken zijn grijpgrage remmen geen overbodige luxe. Eens je volledig stilstaat kan je nogmaals een sprintje trekken, bij voorkeur in Sport+ waardoor je kan genieten van een aangename soundtrack zonder dat het allemaal te brutaal/asociaal wordt. Het verbruik loopt in dat geval recht evenredig op tot een 12-tal liter, bij een meer gematigde rijstijl kan je dat tot ongeveer 9 liter benzine per 100 km laten zakken.

Rijtest: Mercedes-AMG E43 4Matic Berline (2017)Rijtest: Mercedes-AMG E43 4Matic Berline (2017)
Rijtest: Mercedes-AMG E43 4Matic Berline (2017)

Met die meer beschaafde rijstijl toont de Mercedes-AMG E43 zich van een heel andere kant met een kalme en comfortabele inborst, al wordt dat laatste ietwat gefnuikt door de blitse 20″ multispaaks AMG velgen. Wanneer het minder dynamisch moet zijn kan de E43 AMG terugvallen op een arsenaal aan rijhulpmiddelen zoals camera’s en sensoren die luidkeels waarschuwen indien er gevaar dreigt, wanneer het nodig is zullen die zelfs ingrijpen. Met behulp van de Drive Pilot kan je op de grote wegen genieten van een semi-autonoom rijgedrag, Mercedes zal dit systeem de komende jaren blijven bijschaven om zo – wanneer de wetgeving het toelaat – de E-Klasse zelfstandig te laten rijden.

Rijtest: Mercedes-AMG E43 4Matic Berline (2017)
Rijtest: Mercedes-AMG E43 4Matic Berline (2017)Rijtest: Mercedes-AMG E43 4Matic Berline (2017)

Op de sportzetels, rode accenten en “meer sportieve materialen” zoals alcantara, chroom en koolstofvezel moet deze E43 AMG qua interieur niet onderdoen ten opzichte van een reguliere E-Klasse. Vooraan prijken er nog steeds twee reusachtige – en haarscherpe – beeldschermen die de telemetrie en infotainment voor hun rekening nemen. Handig meegenomen voor de enthousiaste bestuurder is de weergaven van de turbodruk, G-krachten, het afgegeven vermogen, de olietemperatuur en dergelijke. Achterin passen er nog steeds perfect twee volwassenen (of drie kinderen) die kunnen genieten van dezelfde piekfijne afwerkingsgraad als voorin. In de koffer past er 540 liter bagage bij de E43 Berline, voor wie dat niet volstaat is er gelukkig ook nog een E43 Break met maximaal 1.820 liter laadvolume.

Rijtest: Mercedes-AMG E43 4Matic Berline (2017)Rijtest: Mercedes-AMG E43 4Matic Berline (2017)

Daar waar de E200 (184 pk) start bij net geen 50.000 euro ben je genoodzaakt om minimaal 79.497 euro te investeren voor een Mercedes-AMG E43 4Matic Berline. Wil je anderzijds zo’n knappe obsidiaanzwarte E43 AMG Berline zoals op de foto’s, dan moet je 112.630 euro zien op te hoesten oftewel een meerprijs van een CLA aan opties! De Mercedes-AMG E63 Berline kost je dan weer minstens €118.000.

Rijtest: Mercedes-AMG E43 4Matic Berline (2017)

Met de toevoeging van een E43 tussen de reguliere E-Klasse en E63 AMG topversie gaat Mercedes concurrent Audi ietwat achterna, zij hebben namelijk al sinds jaar en dag een S6 Berline (450 pk – vanaf €82.630). In München moet de E43 dan weer rekening houden met een 540i Berline (340 pk – vanaf €62.750) én een M550i xDrive (462 pk – vanaf €91.500). Meer passievolle alternatieve voor deze Duitsers zijn ondermeer de Volvo S90 T8 (407 pk – vanaf €74.950), Jaguar XF 3.0 S (380 pk – vanaf €74.390) en de Maserati Ghibli S (410 pk – vanaf €85.700).

Conclusie
Iedereen die ietwat laatdunkend doet over deze Mercedes-AMG E43 4Matic aka “AMG Light” heeft overduidelijk nog geen tijd achter het (kleine) stuurwiel doorgebracht, de befaamde huistuner van Mercedes levert nooit of te nimmer half werk en dat zie/voel je direct. Wel is de E43 AMG Berline een pak beschaafder en rustiger in vergelijking met de woeste E63 AMG die toch wat moeite heeft om zich ten gepaste tijden burgerlijk te gedragen. Daardoor profileert de Mercedes-AMG E43 zich als dagdagelijks alternatief voor de sportieve meerwaardezoeker die geen toegevingen wil doen op vlak van hippe gadgets, rijhulpmiddelen en comfort. Qua prestaties doet deze E43 AMG overigens niet zoveel onder ten opzichte van de vorige garantie E63 AMG terwijl de Duitse premiumberline een pak betaalbaarder (zowel in aankoop als aan pomp) en gebruiksvriendelijker voor de dag komt. Dynamisch, comfortabel én ten alle tijden stijlvol, zo hebben we de moderne Mercedes graag!

Overzicht:
+ Looks (sportief + elegantie)
+ Prestaties
+ Soundtrack
+ Wegligging
+ Afwerkingsgraad
+ Hightech gadgets / rijhulpsystemen

– Stevig verbruik
– Beperkt comfort met 20″ velgen
– Prijs/optiebeleid

Rijtest: Mercedes-AMG E43 4Matic Berline (2017)

Tekst: Benjamin Van Maldergem
Foto’s: Sam & Ruben Janssens