Rijtest: Mercedes SLC250d Roadster (2016)Een dakloze tweezitter met een potente dieselmotor? Met de opgefriste Mercedes SLC250d wil Das Haus ons toch overtuigen.

Met uitzondering van de Audi TT Roadster met 2.0 TDI zijn er geen (premium) tweezitters met dieselmotorisatie verkrijgbaar. De combinatie van een sportieve, open auto met de soundtrack van een kletterende diesel conflicteert nu eenmaal. Dieselmotoren zijn de laatste jaren echter geweldig geëvolueerd. Bovendien vervangen de Duitsers hun verouderde 7-traps automaat nu door een in-huis ontwikkeld exemplaar met 9 verzetten.

Rijtest Mercedes SLC-Klasse Roadster facelift SLC250d (2016)

Rijtest Mercedes SLC-Klasse Roadster facelift SLC250d (2016)Rijtest Mercedes SLC-Klasse Roadster facelift SLC250d (2016)

Dankzij 204 pk (bij 3.800 tpm) en 500 Nm koppel (tussen 1.600 en 1.800 tpm) sprint deze SLC in 6,6 s naar de 100 km/h en ligt zijn topsnelheid op een niet onaardige 245 km/h. En dat met een C02-uitstoot van slechts 114 g/km of een opgegeven gemiddeld verbruik van slechts 4,4 liter/100 km. Toegegeven, klinkt best aantrekkelijk. Vlotte prestaties dankzij een riant koppelcijfer dat quasi gelijk is aan dat van de SLC43 AMG (367 pk / 520 Nm). En dat bij een beperkt verbruik en een grote(re) autonomie.

Rijtest Mercedes SLC-Klasse Roadster facelift SLC250d (2016)Rijtest Mercedes SLC-Klasse Roadster facelift SLC250d (2016)

Rijtest Mercedes SLC-Klasse Roadster facelift SLC250d (2016)

De meerprijs voor dat alles kan echter tellen. Zo ligt de basisprijs op 44.528 euro en dikt dat mogelijks nog aan tot zelfs 63.840 euro voor wie net als de lokale persattaché löss is gegaan in de traditioneel erg lange, maar al even noodzakelijke optielijst. Voor dat geld rij je immers ook een achterwielaangedreven BMW 240i Cabrio met een 340 pk sterke zes-in-lijn (vanaf 52.050 euro) of – voor wie toch dieselgeoriënteerd is – 225d Cabrio met een 225 pk sterke viercilinder turbo (vanaf 46.350 euro). Al zijn beide uiteraard geen tweezitters en hebben ze een klassieke, stoffen kap beter dan een metalen plooidak zoals de Benz. De SLC250d zal dus extra troeven achter de hand moeten houden wil deze overtuigen met een zelfontbrander.

Rijtest Mercedes SLC-Klasse Roadster facelift SLC250d (2016)

Rijtest Mercedes SLC-Klasse Roadster facelift SLC250d (2016)Rijtest Mercedes SLC-Klasse Roadster facelift SLC250d (2016)

Voorin de ellenlange motorkap vinden we nog steeds de oude 2.1-liter viercilinder, beter dan de nieuwe en meer geraffineerde 2.0-liter diesel uit onder andere de nieuwe E-Klasse. Een gemiste kans gezien het rumoerige karakter van de 2.1. Maar eenmaal op temperatuur gedraagt de motor zich gelukkig iets meer beschaafd. Toch prefereert de viercilinder vooral de lage toeren, daarbij geholpen door de 9-traps automaat die in de comfortstand wel vroeg opschakelt maar in de sportstand, mede dankzij een alerter reagerend gaspedaal, net dat tikkeltje vinniger aanvoelt.

Rijtest Mercedes SLC-Klasse Roadster facelift SLC250d (2016)

Niettegenstaande hangt de motor dan ook iets langer in de toeren, wat dan weer indruist tegen de beleving. Gelukkig is er ook een individuele stand waarin je zelf enkele parameters kunt selecteren. Maar graag hadden we motor en versnellingsbak apart kunnen regelen. Samengevat laat je de SLC250d al gauw in de comfortstand staan bij volautomatisch rijden en grijp je bij iets sportiever rijden beter naar de peddels. ‘Sportief’ rijden neem je echter beter met een korrel zout. Ondanks de fraaie AMG-sportstoelen van het AMG-pakket, een lage zitpositie en een stuur dat dat aan lage snelheden hint naar een behoorlijk chassis, valt de SLC, eenmaal je hem bij de kraag grijpt, nogal snel door de mand.

Rijtest Mercedes SLC-Klasse Roadster facelift SLC250d (2016)Rijtest Mercedes SLC-Klasse Roadster facelift SLC250d (2016)

Enerzijds door de dieselmotor die aan de ene kant niet graag toeren maakt en aan de andere kant boven de 4.000 toeren een duidelijke vermogensterugval kent, anderzijds doordat het chassis het te snel laat afweten en het ESP/tractiecontrole niet op non-actief kan worden gezet. Gevolg is dat het erg vroeg ingrijpt waardoor de goesting tot enthousiast rijden al snel wegdeemstert. Maar of dat dit de sleutel tot succes zou zijn, is nog maar vraag. De SLC is dus bovenal de aimabele cruiser beter dan een luxueuze bochtenridder. Daarvoor ontbreekt het niet alleen de motor aan sportieve genen maar dus ook het chassis.

Rijtest Mercedes SLC-Klasse Roadster facelift SLC250d (2016)

En net daarom lijkt ons een stille en geraffineerde benzinemotor de veel interessantere keuze. Voor wie is deze 250d dan wel bestemd? Voor die enkelingen die eventueel bijzonder veel kilometers zouden doen. Maar aangezien de SLC voornamelijk als tweede of misschien zelfs derde auto wordt gekocht, valt dat argument al gauw weg. Kies daarom beter voor de 156 pk sterke SLC180 (vanaf 34.485 euro) of, nog beter, de 184 pk sterke SLC200 (vanaf 39.446 euro). De SLC is tenslotte behoorlijk zwaar, mede dankzij zijn hard klapdak. Het topmodel SLC43 AMG met 367 pk kost dan weer minstens 60.742 euro.

Conclusie
De SLC 250d is in meerdere opzichten een contradictio in terminis. Diesels mogen dan wel een pak verfijnder zijn geworden, de 2.1-liter van de 250d is dat nog onvoldoende. Bovendien weet de SLC – mede dankzij AMG-trim en verlaagd sportchassis – niet echt wat ie wil zijn. Geen comfortabele cruiser à la SL, noch een roadster met echt sportieve genen. Dat het interieur tenslotte nog van de oude generatie Mercedes is, helpt al evenmin. Wie toch verlekkert is op de SLC en diens stalen Variodak kiest daarom beter voor de benzine’s.

Overzicht:
+ Looks AMG Line
+ Bruikbaarheid doorheen het volledige (Belgische) jaar
+ Verbruik/autonomie

+/- Interieur oude generatie Mercedes

– Raffinement dieselmotor
– Gewicht
– Vanafprijs
– Niet uitgesproken sportief of comfortabel

Rijtest Mercedes SLC-Klasse Roadster facelift SLC250d (2016)

Tekst: Pieter Ameye
Foto’s: Benjamin Van Maldergem