Rijtest - BMW 228i Cabrio - HeaderPluk de zon! De nieuwe BMW 2-Reeks Cabrio kwam net op tijd voor onze portie zomers genot.

Over het nut van een cabrio kan in België gedebatteerd worden. Rationeel is een conclusie sneller bereikt dan een akkoord over de taxshift, maar is het niet net emotie die de plak zwaait tijdens de meeste van onze aankoopbeslissingen? Met het dak naar beneden opent een nieuwe dimensie van rijplezier. De bord de mer afrijden in het Zuiden van Frankrijk zat er voor ons jammer genoeg niet in, maar met een door Frank beloofde zomerse dosis zonneschijn waagden we ons in eigen land met plezier aan een weekje met de nieuwe BMW 2-Reeks Cabrio. Knalrood, achterwielaangedreven en met de juiste vloeistof door de aderen leidend naar een sporthart van 245 pk. Blijkbaar kennen ook Duitsers emotie!

Rijtest - BMW 228i Cabrio 08
Rijtest - BMW 228i Cabrio 09Rijtest - BMW 228i Cabrio 13

Wie denkt dat Cabrio’s niet verkopen heeft het duidelijk bij het verkeerde eind. BMW alleen al verkocht wereldwijd meer dan 130.000 exemplaren van de 1-Reeks Cabrio. Een kilometervreter voor de week en een cabrio in het weekend is dan blijkbaar toch geen utopie, zelfs niet in premium segment waar deze vierwieler resideert. De 2-Reeks Cabrio bouwt verder op het succes van zijn voorganger en werd aangescherpt voor de komende jaren. Nóg eleganter en nóg atletischer! Uit de aandacht blijven is met een cabrio sowieso al moeilijk, maar in deze rode schone heeft iedereen je meteen gezien. De snoet kenden we al van de coupé, de nieuwe L-vormige achterlichten eveneens. In profiel valt wel op hoe uitgestrekt de hele wagen lijkt. Terwijl elke BMW gekenmerkt wordt door zijn lange motorkap, wordt hier alle aandacht naar de gespierde achterste schouders getrokken. De soft-top zelf kan je krijgen in 3 verschillende kleuren.

Rijtest - BMW 228i Cabrio 11

Maar de 228i Cabrio is lang niet alleen aangenaam om naar te kijken, BMW pakte ook heel wat praktische pijnpunten aan. De gegroeide buitenafmetingen zorgden meteen voor meer speelruimte binnenin. Hoewel de minder atletische 1m71 van ondergetekende meespeelt, konden we tegen de verwachtingen in comfortabel met 4 op stap. Bovendien nam ook de koffer toe met 30 eenheden tot een meer dan volwaardige 335 en 280 liter respectievelijk met kap omhoog en omlaag. Er is maar één probleem: wil je op en top genieten aan hogere snelheden, dan drop je de achterste passagiers best af aan de bushalte. Het optionele windscherm is immers een must als je het boven de 70 km/u aangenaam wilt houden en het kapsel van je wederhelft niet wilt vernietigen. Geloof ons, de investering van 360 euro maakt een wereld van verschil.

Rijtest - BMW 228i Cabrio 16

Rijtest - BMW 228i Cabrio 17Rijtest - BMW 228i Cabrio 18

Het belangrijkste knopje zit dan weer tussen de twee voorste zetels. Trek het naar je toe en na 20 seconden gaat de wereld voor je open. Je moet gelukkig ook helemaal niet stilstaan, de handeling werkt in beide richtingen tot snelheden van 50 km/u. Een niet te onderschatten praktisch voordeel dat BMW je gratis voorschotelt. Verder kost het ons vermoedelijk weinig moeite om jullie te overtuigen over de rijkwaliteiten van deze Duitser. De achterwielaangedreven krachtpatser vormt het ideale huwelijk tussen sportiviteit en comfort. Comfort vind je terug in de trillingsvrije benzinemotor en de eerder lichte stuurbekrachtiging, sportiviteit wordt gebracht door een ideale gewichtsbalans, een overschot aan vermogen en de optionele M-sportophanging. Ons jong bloed kon dat laatste wel appreciëren, want de 2-Reeks kleeft er nog beter mee aan het asfalt. Toch blijft ze vergevend voor putten en andere oneffenheden, zodat je na een weekendje Belgische wegen nog steeds uit je bed kan.

Rijtest - BMW 228i Cabrio 07

Wil je het écht extreem, dan is er natuurlijk de M235i Cabrio met zijn romige zescilinder, maar achter het stuur van deze 228i kom je niets tekort. De 2.0-liter turbobenzine levert een vermogen van maar liefst 245 pk en met 350 Nm een overschot aan koppel. In de sprint van 0-100 km/u laat de 228i zijn opgepepte broer dan ook maar weinig uitlopen: na 6,1 seconden is het doel bereikt. De topsnelheid bedraagt een (vanzelfsprekend) begrensde 250 km/u, maar in deze 228i Cabrio hadden wij meer aan het heerlijke versnellingspookje. Echt rijplezier komt volgens ons met drie pedalen! De verhoudingen zijn weliswaar wat aan de lange kant, maar gretig in de bak roeren loont. Natuurlijk moet je met de 228i iets vaker tanken dan met de 220d, al bleven wij zelf mooi onder de 8 liter hangen. In het weekend alleen maakt dat bovendien maar weinig uit?

Rijtest - BMW 228i Cabrio 02

De grootste investering blijft de aankoop van je 2-Reeks Cabrio. De 218i blijft met 33.100 euro vrij betaalbaar, maar als je dan toch irrationeel gaat, mag het volgens ons meteen een beetje meer zijn. In cabrio-logica is €36.400 euro voor de 220i rationeler dan de €37.400 voor de 220d en de 225d Cabrio is met 45.800 euro toch wel echt een brug te ver? Onze 228i testwagen met manuele zesbak gaat voor 42.150 euro naakt de deur uit, met het M Sportpakket en enkele opties overstijg je snel de kaap van 50k. De topper is de eerder aangehaalde M235i Cabrio met een prijskaartje van 51.450 euro. De evenknie aan Duitse zijde is de Audi S3 Cabriolet (€50.000) met zijn bravere en iets beter geprijsde broertjes, maar hij lijkt ons ook iets kleiner. Een Mercedes A-Klasse Cabrio is er vooralsnog niet en zal er vermoedelijk nooit komen. Toch heb je ook al voor minder geld de zon op het blote aangezicht: een (verouderde) Golf Cabriolet (€25.030), Beetle Cabrio (€23.200), Mégane CC (€27.450) of bijvoorbeeld een Opel Cascada (€28.100) zetten je voor minder centen in de wind.

Rijtest - BMW 228i Cabrio 04

Conclusie

Cabrio rijden is écht genieten. De wereld gaat open met een druk op de knop, wagen en omgeving vloeien ineen. Idealiter trek je naar de Côte d’Azur of rijd je de Italiaanse laars af, maar ook in België kan je met gunstig gezinde weergoden heel wat cabrioplezier beleven. De nieuwe BMW 2-Reeks Cabrio is daarbij je beste vriend: elegant en atletisch als hij is vormt hij de ideale symbiose tussen sportiviteit en comfort. Benzine is volgens ons nog steeds de cabrio-brandstof bij uitstek en de 228i Cabrio voldoet aan dat criterium. Moet je doorsparen voor een 4-Reeks Cabrio? Wij denken van niet, BMW’s kleinste vierzit cabrio werd eigenlijk enorm praktisch. Moet je doorsparen voor een M235i Cabrio? We dachten van wel, maar na een weekje rijden lijkt de 228i een uitstekende allrounder.

 

Overzicht

+ Stijlvol voorkomen
+ Combinatie comfort & sportiviteit
+ Praktischer dan verwacht

+/- Windscherm is een must voor comfort, maar maakt extra passagiers ongewenst

– Prijs & Opties
– Lange verhoudingen transmissie

Rijtest - BMW 228i Cabrio 14

Rijtest & foto’s: Tim De Baets