Volkswagen Golf Cabrio
Liefhebbers hebben er even moeten op wachten, maar Volkswagen heeft terug een Golf Cabrio in het gamma. Het model positioneert zich precies onder de Eos.

De laatste Golf Cabrio dateert ondertussen van 2002, liefhebbers hebben dus 9 jaar moeten wachten op een opvolger die naam waardig. Het merk kwam in 2006 wel met de Volkswagen Eos, maar die had duidelijk een andere doelpubliek voor ogen. Waar de Eos een Coupé-Cabriolet is met stalen vouwdak voor mensen met een grotere beurs, mikt de Golf Cabrio op een prijsbewuster publiek dat graag wil genieten van open rijden zonder daar een financiële kater aan over te houden. Om de prijs laag te houden had het merk een goede bondgenoot aan Audi, dat met de A3 Cabrio een mooie onderdelendonor in het gamma heeft. Specifiek gebruikt de Golf Cabrio ondermeer dezelfde stoffen kap, dat in 9 seconden volledig automatisch kan openen of sluiten tot snelheden van 30 km/u. De haast iconische rolbeugel verdween, maar werd vervangen door automatische uitschietende rolbeugels ter bescherming bij een mogelijke koprol. Het design ligt verder volledig in lijn met wat we van de standaard Golf gewoon zijn, al vinden we wel enkele details terug die specifiek de Golf Cabrio kenmerken. Zo is er plaats voor een nieuwe achterzijde met verdonkerde achterlichten afkomstig van de Golf R, is de daklijn lager en werd ook het voorste windscherm schuiner geplaatst om de Golf Cabrio nog beter door de lucht te laten snijden. Met de stoffen dakconstructie opgeborgen is de Golf Cabrio dan ook een erg elegante wagen, met pure lijnen en een luxueuze uitstraling. Met het dak in regenconfiguratie spreekt de Golf Cabrio een stuk minder tot de verbeelding, altijd Cabrio-rijden is dus de boodschap.

Volkswagen Golf Cabrio

Gelukkig profileert de Golf Cabrio zich graag als een vier seizoenen Cabrio, zolang het niet regent is het model er namelijk op voorzien om open rijden toe te laten, al lijkt de optionele stoelverwarming dan wel aangewezen. Binnenin vinden we trouwens een typisch Volkswagen interieur terug, strak vormgegeven met weinig plaats voor fantasietjes maar merkbaar met een hoge precisie ontworpen. Zo is er plaats voor een goed in de hand liggend stuur, zijn de zichtbare zones van kwalitatieve materialen voorzien en werd het gebruik van harde plastics tot een minimum beperkt. Ook de ergonomie staat naar goede gewoonte op een hoog niveau, de airco laat zich vlot bedienen, de functieknoppen op het stuurwiel zijn logisch gepositioneerd en het instap-navigatiesysteem laat zich bedienen via een combinatie van druktoetsen en een aanraakscherm. De Golf Cabrio is een vierzitter, op de achterbank kunnen dus maar twee volwassenen mee. Die hebben in principe voldoende beenruimte, al wens je de achterste passagiers geen trip naar Zuid-Frankrijk toe. De voorste passagiers hebben echter wel alle ruimte, terwijl er voor hen met 250 liter genoeg bagageruimte aanwezig is om op reis te vertrekken. Wel jammer is de krap bemeten toegang naar de kofferruimte, grote stukken inladen is dus geen sinecure. Als laatste valt de goede isolatie op, tijdens het rijden hoor je amper windgeluiden en ook met de kap open wordt het lawaai dankzij het windscherm goed onderdrukt.

Volkswagen Golf Cabrio

Onder de motorkap van de door ons geteste Golf Cabrio vonden we de 1.6 TDI met 105 pk, precies de versie waarvan Volkswagen in België het meeste verwacht. Hiermee sprint de Golf Cabrio van 0 naar 100 km/u in 12,1 seconden, cijfers die de indruk wekken dat 105 paarden te weinig zijn voor het model. Niets is echter minder waar, dankzij een maximaal koppel van 250 Newtonmeter tussen 1.500 en 2.500 toeren per minuut is de Golf Cabrio met 1.6 TDI in staat zich vlot door het verkeer te laveren. Het blok neemt goed op bij lage toeren en is relatief stil, het lijkt dan ook ideaal voor wie de Golf Cabrio als comfortabele cruiser koopt. Het verbruik blijft tegelijk binnen de perken dankzij het BlueMotion Technology pakket, dat levert ondermeer een Start/Stop-systeem en regenereert de remenergie. Het opgegeven verbruik bedraagt dan ook 4,4 liter/100 km, tijdens onze testperiode was de Golf Cabrio met 5,2 liter/100 km maar een fractie dorstiger.

Volkswagen Golf Cabrio

Hoewel er met een Cabrio qua rijgedrag normaal steeds compromissen gesloten moeten worden, is dat bij de Golf Cabrio minder het geval, zeker als je vergelijkt met de reguliere Golf. De koetswerkverstevigingen hebben uiteraard hun invloed op het gewicht, de Golf Cabrio weegt dan ook 260 kg meer dan een driedeurs Golf. Het rijgedrag lijdt daar echter niet onder, mede doordat de Golf niet echt inzet op sportieve prestaties. Het weggedrag lijkt dan ook erg goed op wat de Golf 6 kan bieden, concreet staat de Golf Cabrio kloek op zijn poten en heb je amper last van overhang in bochten. Daarnaast zitten de stoelen strak, is het stuurgevoel goed en schakel je vlot door de manuele vijfbak. De homogeniteit van de Golf Cabrio is wel bijzonder, het model houdt mooi het midden tussen comfort en sportiviteit, waardoor het model makkelijk een breed publiek kan aanspreken.

Volkswagen Golf Cabrio

Naast de 1.6 TDI is er nog plaats voor één diesel- en vier benzinemotoren. Langs dieselzijde gaat het om een 2.0 TDI met 140 pk dat standaard met BlueMotion Technology wordt geleverd. Het blok helpt de Golf Cabrio in 9,9 seconden naar 100 km/u en kan over 320 Nm koppel beschikken. Daarnaast is het de enige diesel die ook met een automaat uitgerust kan worden. Langs benzinezijde kan je instappen met een 1.2 TSI met 105 pk, een viercilinder blokje dat we eerder al reden en ons toen erg kon overtuigen. Daarnaast is er plaats voor een 1.4 TSI in twee livreien, namelijk met 122 of 160 pk. Beide versies kunnen met een zeventraps DSG-automaat worden uitgerust en verbruiken in combinatie met deze automaat maar 6,4 liter/100 km. De absolute topversie is voorlopig de 2.0 TSI met 210 pk, deze wordt standaard met een zestraps DSG automaat geleverd en sprint van 0 naar 100 km/u in 7,3 seconden. Tegelijk blijft het verbruik met 7,5 liter/100 km binnen de perken. Ideaal dus voor wie sportiviteit en zuinigheid wil combineren.

Volkswagen Golf Cabrio

De Volkswagen Golf Cabrio start bij 22.710 euro, daarvoor krijg je de 1.2 TSI met 105 pk onder je kont geschoven. Daarmee is de Golf Cabrio 3.700 euro duurder dan de driedeurs Golf, maar 5.600 euro goedkoper dan de instapversie van de Volkswagen Eos (1.4 TSI). De Volkswagen Golf Cabrio met 1.6 TDI is er vanaf 24.690 euro zonder BlueMotion Technology, met de BlueMotion zuinigheidsopties tik je 25.220 euro af. Wie de Golf Cabrio wat luxueuzer wil afwerken betaalt ondermeer 550 euro voor metaalkleur, 2.594 euro voor leder, terwijl het navigatiesysteem RNS 315 in het Business pack 1.700 euro moet opbrengen. Interessante opties zijn verder de parkeersensoren voor- én achter (538 euro), cruise control (259 euro) en Xenon-koplampen (1.468 euro). Een compleet uitgeruste Golf Cabrio 1.6 TDI BlueMotion Technology staat dus al vanaf 32.329 euro op je oprit, een prijszetting waarmee het zich zeker niet uit de markt cijfert.

Volkswagen Golf Cabrio

Conclusie

Met de Golf Cabrio keert Volkswagen terug naar de essentie van Cabrio-rijden: de mogelijkheid hebben om vanaf de eerste zonnestralen snel het dak op te bergen en te genieten van een open rijgevoel. Hoewel we afscheid moeten nemen van de iconische rolbeugel die de Golf Cabrio altijd heeft gekenmerkt, kiest het merk wel voor een stoffen kap die zich in 9 seconden laat openen of sluiten. Het interieur is typisch Volkswagen, strak vormgegeven en ergonomisch op een hoog niveau. Enkel de toegang tot de kofferruimte is iets te krap bemeten. Qua rijden sluit de Golf Cabrio ten opzichte van de driedeurs Golf amper compromissen, het model licht strak op de weg en heeft amper last van rolbewegingen in bochten. Ook de sturing laat zich positief opmerken en sluit mooi aan bij het homogeen geheel dat de Golf Cabrio vormt, het model houdt dan ook mooi het midden tussen comfort en sportiviteit. Daarom ook dat de 1.6 TDI bleek te volstaan voor de Golf Cabrio, het blok is zuinig en kan toch vlot mee in het verkeer. Als laatste heeft Volkswagen de Golf Cabrio ook prijstechnisch goed gepositioneerd, het model is uiteraard iets duurder dan een driedeurs Golf, maar tegelijk ook een stuk budgetvriendelijker dan de Eos.

Volkswagen Golf Cabrio

Overzicht

+ Stevig weggedrag en puik stuurgevoel
+ Verbruik en prestaties 1.6 TDI
+ Snel sluitend cabriodak

– Krappe toegang tot kofferruimte
– Te strak interieur?

Volkswagen Golf Cabrio

Tekst & Foto’s: Pieter-Jan Scheir