Reistest: Met de Alfa Romeo Giulia doorheen FrankrijkMet de knappe Alfa Romeo Giulia trokken we doorheen Frankrijk op zoek naar een portie welverdiende rust!

Net voor de zomervakantie trokken we voor business & pleasure richting de French Riviera, gekend voor de zomerse en royale leefomstandigheden. Na meer dan 2.500 km onderweg kwamen we, na een passage in Marseille, Cannes, Monaco, Nice, Parijs, Deauville en Saint-Étienne-l’Allier, terug in Gent waar we kort voordien waren vertrokken. Dit allemaal zonder enige kleerscheuren, technische problemen of rugklachten waarvoor we de Alfa Romeo Giulia hartelijk bedanken.

Reistest Alfa Romeo Giulia berline 136 pk 2.2 JTDm

Om zo snel mogelijk in het Zuiden te geraken ben je als Belg aangewezen op de Autoroute du Soleil (A6) tolweg die verticaal naar beneden loopt. Om van deze biljartvlakke snelweg(en) te mogen genieten ben je genoodzaakt om péage te betalen, iets wat perfect te verklaren valt wanneer je terug België binnenrijdt. Dankzij een uitgekiemde strategie kan je onderweg terecht op diverse Service Area’s voor een broodnodige pitstop (zowel voor bestuurder als wagen), ertussen vind je een veelvoud aan Aire’s waar je even tot rust kan komen in een groene omgeving. Met meer dan 1.200 km voor de boeg op de eerste dag – dankjewel cruisecontrol! – profiteerden we hier dan ook meermaals van.

Reistest Alfa Romeo Giulia berline 136 pk 2.2 JTDmReistest Alfa Romeo Giulia berline 136 pk 2.2 JTDm

Reistest Alfa Romeo Giulia berline 136 pk 2.2 JTDm

Terwijl we stiekem allemaal hoopten op een praktische Giulia SportWagon (SW) uitvoering lijkt het er sterk op dat deze er – dan toch – niet zal komen. Alfa Romeo meent dat de business case daarvoor enkel in Europa iets of wat levensvatbaar is, anderzijds zou die Giulia SW het succes van de Stelvio SUV kunnen kannibaliseren. Dus waren we aangewezen op de Giulia berline – sportsedan volgens de marketingdienst – die het moet stellen met 480 liter bagage in de kofferruimte. De opening mag dan wat aan de kleine kant zijn, dankzij het diepe laadruim hadden we op praktisch vlak geen klachten.

Reistest Alfa Romeo Giulia berline 136 pk 2.2 JTDmReistest Alfa Romeo Giulia berline 136 pk 2.2 JTDm

Wanneer we terugkijken naar de meer dan het 100-jarige bestaan van Alfa Romeo is het direct duidelijk, in Arese (Milaan) weten ze hoe ze een beeldschone wagen moeten tekenen. Met de MiTo, Giulietta en 4C hield de Italiaanse autoconstructeur de passievolle vlam een tijdje brandende, de Giulia scoort op zijn beurt de alle punten met zijn prachtig lijnenspel en kenmerkende Scudetto grille vooraan. Terwijl de Giulia reeds de Belgische wegen siert laat het succes in Frankrijk nog wat op zich wachten, aan de immense interesse van omstaanders bij elke (tussen)stop kan het alvast niet liggen. Dankzij een dikke Giulia personalisatiecatalogus maak je zonder problemen een droomconfiguratie, zelf waren we iets minder fan van onze blitse 18″ velgen. En wil je achteraan twee uitlaatmonden, dan moet je direct naar het Giulia Super uitrustingsniveau. De zwarte koetswerkkleur in combinatie met het pornorood lederen interieur sloeg dan weer wél aan!

Reistest Alfa Romeo Giulia berline 136 pk 2.2 JTDm

Reistest Alfa Romeo Giulia berline 136 pk 2.2 JTDmReistest Alfa Romeo Giulia berline 136 pk 2.2 JTDm

Zelfs na honderden kilometers bleven we met veel plezier plaatsnemen in de Alfa Romeo Giulia. Het interieur straalt op een Zuiderse manier terwijl de afwerkingskwaliteit en materiaalkeuze eveneens correct zijn. Misschien niet zo perfect als het Duitse premiumtriumviraat, maar Alfa doet het liever op haar eigen manier zoals enkel Italianen dat kunnen. Achteraan passen er perfect drie volwassenen (voor korte ritten) maar de beste plaats is sowieso die linksvooraan. Daar geniet je van een bestuurder georiënteerd dashboard en een fijn stuurwiel met functietoetsen, inclusief de startknop!

Reistest Alfa Romeo Giulia berline 136 pk 2.2 JTDmReistest Alfa Romeo Giulia berline 136 pk 2.2 JTDm

Onze Italiaanse reisgezel was voorzien van de 2.2-liter JTDm turbodiesel, goed voor 136 pk en 380 Nm. Dit in combinatie met achterwielaandrijving en een manuele versnellingsbak met zes verzetten, ideaal voor zuinige kilometers te malen. Deze dieselmotor is ook te verkrijgen met 150 pk, 180 pk, 210 pk, een automaat en Q4 vierwielaandrijving, toch hadden we op geen enkel moment het gevoel dat we iets tekort kwamen op vlak van prestaties. Qua verbruik waren we aangenaam verrast, zo verbruikten we over de hele trip slechts 5,7 liter diesel en 109 g/km CO2. Met een brandstoftank van 52 liter stonden we gemiddeld na 750 liter aan de pomp, de concurrentie doet hier toch beter.

Reistest Alfa Romeo Giulia berline 136 pk 2.2 JTDmReistest Alfa Romeo Giulia berline 136 pk 2.2 JTDm

Reistest Alfa Romeo Giulia berline 136 pk 2.2 JTDm

Tijdens de eindeloze stukken Franse – perfect onderhouden – snelweg haalden we minder uit het directe (aangename) stuurgevoel, in de bergen of stedelijke omgeving kwam de bijhorende glimlach gelukkig wel tevoorschijn. Dit benadrukt wederom de sportieve roeping van de Giulia, toch slaagde Alfa Romeo er goed in om het comfortniveau op peil te houden. Naast een perfecte 50:50 gewichtsverdeling, licht chassis, achterwielaandrijving en enkele mechanische tovermiddelen is het Alfa DNA systeem hiervoor deels verantwoordelijk. Met een eenvoudige draaibeweging van N (Neutral) naar D (Dynamic) reageert de viercilinder en de besturing direct een pak alerter, de A (Advanced Efficiency) maakt de Giulia ietwat efficiënter. Veilig is deze Alfa Romeo ook en dat bewijst de maximale score in de NCAP crashtest, zo staat de automatisch remassist ondermeer paraat wanneer (andere) toeristen gekke manoeuvres uithalen.

Reistest Alfa Romeo Giulia berline 136 pk 2.2 JTDmReistest Alfa Romeo Giulia berline 136 pk 2.2 JTDm

Reistest Alfa Romeo Giulia berline 136 pk 2.2 JTDm

De Alfa Romeo Giulia kan de jouwe zijn vanaf €29.990 maar aangezien deze in het hogere segment speelt voorzie je best nog wat budget om uit te geven aan packs, personalisatie en must-have gadgets/rijhulpsystemen. Op dat vlak (head-up display, file-assistentie, …) moet de Giulia wel onderdoen voor de directe concurrenten zijn de Mercedes C-Klasse, BMW 3-Reeks, Audi A4 Berline en Jaguar XE, hopelijk weten de Italianen dat recht te zetten bij een facelift. Hopelijk zetten ze dan ook enkele (praktische) missers recht zoals de minuscule bekerhouder (enkelvoud) die enkel smalle (Red Bull) blikjes kan vasthouden, de beperkte opbergruimte voor prullaria en de achteruitrijcamera die slechts 25% van het grote beeldscherm gebruikt.

Conclusie
Probleemloos meer dan 2.500 km afleggen in een gloednieuwe Alfa Romeo – die al de nodige journalistenkilometers moest verdragen – is misschien wel de mooiste repliek die de Giulia kon geven ten opzichte van alle critici. Comfortabel, praktisch én voorzien van een beeldig lijnenspel, deze Alfa Romeo was een gedroomde metgezel tijdens deze stevige roadtrip. En dan verzwijgen we nog het strakke stuurgevoel van de Giulia dat volledig tot zijn recht kwam op meer uitdagende stukken. Zelfs de 136 pk motorisatie wist te overtuigen met zijn zuinige doch potente inborst! Jammer genoeg laat de concurrentie van de Giulia geen enkele steek vallen en dat maakt het voor de Italiaan bijzonder moeilijk om een voet tussen de deur te krijgen in dit segment.

Reistest Alfa Romeo Giulia berline 136 pk 2.2 JTDm

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem