Rijtest: Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D

Rijtest: Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D
Met de nieuwe Outlander heeft Mitsubishi een stoere SUV klaar die naast terreinwaardig ook comfortabel voor de dag kan komen!

De Mitsubishi Outlander is al op de markt sinds het begin van de 21ste eeuw en moet de eigenaars bevredigen met zijn robuuste terreinkwaliteiten, stevige doch zuinige motoren en hoogwaardige interieurbekleding. In 2005 werd de 2e generatie gelanceerd en tijdens het Autosalon van Genève in 2012 kreeg ook de 3e generatie zijn Europese première. Met een dikke 600.000 verkopen wereldwijd sinds 2001 heeft de Mitsubishi Outlander een trouwe fanbasis opgebouwd maar sinds de wagen ook met een PHEV aandrijving ter beschikking is kan hij de orders niet bijhouden. Daar combineert hij de eerder genoemde eigenschappen met bijzonder lage uitstootcijfers wat hem fiscaal zeer interessant maakt, in Nederland kunnen ze na 11.000 verkochte exemplaren nog steeds niet alle geïnteresseerden op hun wenken bedienen. Een uitgebreide Outlander PHEV test is iets voor later in het voorjaar, maar kan de Mitsubishi ook overtuigen zonder hybridemotor!?

Rijtest: Mitsubishi Outlander 2013 2.2 DI-D

Optisch kreeg de nieuwste generatie een serieuze makeover, al neigt de Outlander toch misschien dat tikkeltje teveel naar het Oosten dan de Westerse segmentkornuiten. Een uit de kluiten gewassen terreinwagen die vanaf het eerste oogcontact duidelijk maakt dat hij meer in z’n mars heeft dan de populaire crossovers of compact SUV’s. Binnenin de reusachtige grille werd subtiel het Mitsubishi logo benadrukt met chromé sierlijnen, voor de raamomlijsting en achteraan werd dezelfde methode gebruikt om de grote afmetingen (4,66 x 1,68 x 1,80) wat te maskeren. Onze testwagen werd voorzien van een Silky White koetswerkkleur ter waarde van €600, in de catalogus vinden we naast grijs en zwart gelukkig ook nog wat fancy kleurtjes zoals Copper Metalic of Tanzanite Blue. Inzake velgen start je met 16″ lichtmetalen exemplaren maar als je wat hoger in de prijsladder gaat kunnen ze groeien tot 18″.

Rijtest: Mitsubishi Outlander 2013 2.2 DI-D

Rijtest: Mitsubishi Outlander 2013 2.2 DI-DRijtest: Mitsubishi Outlander 2013 2.2 DI-D

Binnenin ademen je terug direct die Japanse sfeer op als je even de tijd neemt om van het interieur te genieten. Dankzij de grote en goedzittende – optioneel lederen – fauteuils en het rustgevend ruimtegevoel vertoef je in een goede omgeving, al zit er overal wel wat glimmend pastic of fake carbon die je aandacht trekt. De tellerpartij omvat 2 duidelijke meters met een compacte boordcomputer ertussenin die verantwoordelijk is voor de belangrijkste informatiestroom richting de bestuurder, al staat de 7″ infotainmentsysteem ook paraat met een omvangrijk navigatiesysteem – dat terug heel Aziatisch oogt maar zichzelf wel functioneel gedraagt – en een strak soundsystem. We weten nog steeds niet wie de audiofiel is op het hoofdkwartier van Mitsubishi in Japan, maar net zoals in de ASX krijgen we een Rockford Fosgate Premium geluidsinstallatie met maar liefst 8 speakers verspreid over de wagen en als summum een 10″ subwoofer in de koffer. Verder vinden we nog heel wat functionaliteit terug waardoor het goed vertoeven is in de Outlander zoals 2 extra zetels in de koffer (enkel bij 4WD), een verschuifbare achterbank, ontelbaar veel bekerhouders, verhelderende lichten, bedieningselementen op het stuurwiel, volautomatische airco in 2 zones, keyless go, … Bij de 2WD versies schommelt de bagageruimte tussen 477 en 1.022 liter terwijl de 4WD versie het doet met 128 tot 913 liter, het openen en sluiten van de kofferklep gebeurt bovendien elektrisch. Heel indrukwekkend om het voor de eerste keer te showen aan je buurman, maar eigenlijk gebeurt het vrij sloom.

Rijtest: Mitsubishi Outlander 2013 2.2 DI-D

Rijtest: Mitsubishi Outlander 2013 2.2 DI-DRijtest: Mitsubishi Outlander 2013 2.2 DI-D

Voor jouw ideale Mitsubishi Outlander heb je keuze uit zowel benzine als dieselmotoren als je kiest voor een voorwielaangedreven variant met een handbak. Indien je een vierwielaangedreven Outlander wilt ben je aangewezen op een 2.2 DI-D dieselmotor al krijg je dan wel de keuze uit een handgeschakelde zesversnellingsbak of een automaat. De 2.0-liter MIVEC benzinemotor komt enkel met vijf zitplaatsen en levert 150 pk en 195 Nm koppel terwijl het gecombineerd verbruik op 6,8 liter ligt. Met een topsnelheid van 190 km/u en een sprinttijd van 10,6 seconden naar 100 km/u ben je ook voorzien om de meeste dagen van je leven zonder kleerscheuren door te komen. De 2.2 DI-D dieselmotor met 2WD doet het op zijn beurt met 150 pk en 320 Newtonmeters, theoretisch heeft deze nood aan 4,8 liter diesel per 100 km. De Mitsubishi Outlander 4WD doet het met beide soorten transmissie ook met 150 pk terwijl de handbak met 380 Nm net een tikkeltje meer trekkracht heeft dan de automaat (360Nm). Qua verbruik zou een 5,5 liter volstaan maar zoals altijd zijn die cijfers net iets moeilijker te behalen in realiteit dan op papier. Wij deden met 7,4 liter het niet onaardig, dankzij de Eco Drive Assist en de Eco Score met bloemblaadjes werden we dan ook moreel verplicht om wat rustiger en zuiniger te rijden. Met een brandstoftank van 63 liter krijg je ook per direct een stevige autonomie met je Outlander!

Rijtest: Mitsubishi Outlander 2013 2.2 DI-D

Eens je plaats hebt genomen in de grote leefomgeving van de Mitsubishi Outlander ben je met een simpele druk op de startknop vertrokken. De automatische versnellingsbak luistert gedreven naar de input van de gaspedaal maar focust ten alle tijden op comfort in de plaats van sportiviteit. Duw je hem toch wat op de staart zal hij vocaal antwoorden en even twijfelen wat te doen, een behulpzame tik aan de schakellepels achter het stuur kan dan soelaas brengen. Het stuurgevoel neigt naar de losse kant al is dat welgekomen voor een snelwegkilometervreter als de Outlander. Dankzij de adaptieve cruise control is geen enkele trip hem te veel, voor de inzittenden heelhuids op hun bestemming te krijgen werden er een resem actieve- en passieve veiligheidssystemen voorzien. Zo heb je naast standaard 7 airbags, tractiecontrole, Lane Departure Warning en ABS ook nog Hill Start Assist voor het feilloos starten op een helling! Indien het toch fout dreigt te lopen zal het Mitsubishi Forward Collision Mitigation ingrijpen en bij een nakende botsing de wagen – eerder – tot stilstand proberen te brengen. Op avontuur in de bossen of gewoon eindeloos kilometers malen op de autosnelweg, met een eenvoudige 4WD Select Modus kies je manueel voor de beste setting of je laat de Outlander gewoon zelf beslissen.

Rijtest: Mitsubishi Outlander 2013 2.2 DI-DRijtest: Mitsubishi Outlander 2013 2.2 DI-D

Gezien de hogere positionering van de Outlander voorziet Mitsubishi zelf maar 2 uitrustingsniveau’s, zo starten de 2WD versies met Intense terwijl de 4WD’s het doen met Instyle. De meerprijs tussen beide niveau’s die je betaald haal je gelukkig terug uit de extra basisuitrusting die met het hogere niveau meekomt, al zit er toch wel wat verschil tussen de goedkoopste en de duurste Outlander in het gamma. Onderhandelen met je favoriete dealer is dan ook een aanrader, zoals steeds zijn er heel wat special editions met een interessant uitrustingspakket. De Outlander 2.0 ClearTec 2WD op benzine in Intense uitvoering kost je minstens €23.990 terwijl kiezen voor een soortgelijke dieselvariant toch €4.000 extra met zich meebrengt. De 2.2 Di-D Instyle met handbak is de jouwe vanaf €36.390, verkies je – zoals bij onze testwagen – de automatische transmissie moet nogmaals €3.000 betalen. Wil je persé voor de Mitsubsihi Outlander PHEV gaan ben je genoodzaakt om alvast 50.560 euro te voorzien, al kan je dankzij zijn extreme zuinigheid misschien wel wat besparen aan de pomp.

Rijtest: Mitsubishi Outlander 2013 2.2 DI-D

Rijtest: Mitsubishi Outlander 2013 2.2 DI-DRijtest: Mitsubishi Outlander 2013 2.2 DI-D

Als we verder kijken dan Mitsubishi Outlander (2.2 DI-D 6AT – 150 pk – €39.890) in het SUV segment kunnen we de Duitse premiumbolides (ML, X5 en Q7) opnoemen maar die zitten zowel qua prijsklasse als afwerkingsniveau een heel stuk hoger. De Kia Sorento (2.2 CRDi AWD AT – 197 pk – €40.890), Hyundai Santa Fe (2.2 CRDi Premium AT – 197 pk – €43.599), Opel Antara (2.2 CDTI AWD AT – 163 pk – €32.700), Fiat Freemont (2.0 Mjet Lounge 4×4 AUT – 163 pk – €37.960) en de Chevrolet Captiva (2.2 CDTI AWD AT – 184 pk – €32.299) komen al dichter in de buurt al positioneert de ene zich al graag wat hoger dan de andere. De Ssangyong Rexton W (RX200 – 155 pk – €32.500) is misschien wel de vreemde eend in de bijt maar kan toch meedingen naar de gunst van een potentiële klant.

Rijtest: Mitsubishi Outlander 2013 2.2 DI-D

Rijtest: Mitsubishi Outlander 2013 2.2 DI-DRijtest: Mitsubishi Outlander 2013 2.2 DI-D

Besluit

De nieuwe Mitsubishi Outlander komt meer dan ooit zelfverzekerd een deel van het luxueuze terreinwagensegment opeisen. Na de vorige generatie zijn er heel wat designinspanningen geleverd al kan de Mitsubishi niet wegsteken dat hij een Oosterse oorsprong heeft, net zoals de keuze voor bepaalde interieurmaterialen. Maar eens je daaraan gewend bent zal de Outlander een plaats worden waar je vredig kan thuiskomen en je innerlijke ziel – en die van een hoop inzittenden – volledig tot rust kan komen. Eindeloos kilometers afleggen op de autosnelweg is misschien wel de favoriete bezigheid van deze Mitsubishi Outlander, al duikt hij zonder morren de wildernis in om zich eens goed uit te leven zolang je er maar geen sportieve aspiraties op nahoudt. Op papier lijkt de PHEV versie misschien wel de – fiscaal – interessante Outlander, al hoef je jezelf zeker niet te schamen met een conventionele krachtbron in het vooronder!

Overzicht:

+ Praktisch & functioneel ontworpen
+ Comfortabel interieur en dito rijeigenschappen
+ Motorkarakteristiek en verbruik

– Oosters uiterlijk & materiaalgebruik
– 3e zetelrij is praktisch onbruikbaar voor volwassenen

Rijtest: Mitsubishi Outlander 2013 2.2 DI-D

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...