MITSUBISHI OUTLANDER
In totaal komt Mitsubishi met 11 wagens naar het Autosalon van Parijs. Onder de 8 modellen, is de onthulling van de nieuwe Outlander PHEV het hoogtepunt.

Het model dat onthuld wordt op het Autosalon in Parijs is gebaseerd op de Outlander die al te zien was in Rusland en zal vanaf September op de Europese markt komen. De Outlander PHEV gebruikt echter het Plug-in Hybride EV systeem dat ook in de elektrische modellen van Mitsubishi wordt gebruikt. Het is de eerste Plug-in SUV die het beste van drie werelden combineert. Met dit model probeert Mitsubishi rekening te houden met het milieu, het normale rijbereik van een verbrandingsmotor te evenaren en tot slot ook de prestaties van een SUV te bereiken.

Om een zo groot mogelijke actieradius te bereiken krijgt de Outlander een selectiemechanisme dat afhankelijk van de omstandigheden de optimale stand kiest. Het systeem kan kiezen tussen drie modi. In de EV Drive Mode gebruiken de voor- en achtermotor enkel elektriciteit van de rij-batterij. Dit zorgt voor een verbruik van 0 liter en ook een onbestaande CO2-uitstoot. Ecologisch dus de beste stand die spijtig genoeg slechts een bereik heeft van 55 km. Ideaal voor korte afstanden, maar voor de langere ritten, versnellingen of stijlere beklimmingen, zal er overgeschakeld worden naar een “Series Hybride” rijstijl met de verbrandingsmotor die als generator werkt voor de elektrische motoren. Tot slot is er nog de “Parallel Hybride Modus”, waarbij de verbrandingsmotor zorgt voor het grootste vermogen en bijgestaan wordt door de elektromotoren.

Op vlak van off-road prestaties ziet het er trouwens niet slecht uit voor de Outlander PHEV. De elektrische motoren zorgen voor het directe koppel, alsook voor een zeer snelle reactie. Het 4WD systeem krijgt ook het S-AWC (Super All Wheel Control) mee. Dit zou moeten zorgen voor een hoge stabiliteit en meer dan degelijke off-road prestaties.

Als we dit nu allemaal omzetten in data krijgen we een dubbele elektrische motor die achteraan en vooraan 81 pk levert. De energie wordt geleverd door een 300V Lithium-ion batterij. Deze batterij kan in 4,5 uur volledig opgeladen worden, of voor 80% geladen worden in slechts 30 minuten! Voor het Hybride rijden krijgt de Outlander nog een 2-liter 4-cilinder MIVEC onder z’n kap mee. Voor z’n CO2-uitstoot neem je echter beter de 1.0 liter 3 cilinder. Deze uitstoot komt dan op 92 g/km. Hiervoor werd gebruik gemaakt van gewichtsvermindering, aerodynamische optimalisatie en ook een Auto Stop & Go systeem (AS&G). Tot slot mogen we ook niet klagen over de looks. De PHEV krijgt stoere lijnen mee en geeft ‘m een mooie uitstraling. We zijn zeer benieuwd wat deze Outlander ons brengt!

phev-systeem