Rijtest Mitsubishi 1.8
Hoewel compacte SUV’s nog niet zodanig lang bestaan, zijn ze bijzonder populair. Mitsubishi wil maar al te graag meegenieten van dat succes en heeft daarom de ASX opgenomen in het gamma!

Compacte terreinwagens staan bekend om hun hoge zitpositie, stoer voorkomen en een aanvaardbaar laadvermogen qua passagiers of bagage zonder een specifieke aandrijvingsvorm te voorzien voor alle wielen. Waarom zou je ook zo’n systeem voorzien als 99% van de klanten er toch enkel stedelijke kilometers mee zal malen? De Oosterse merken kwamen als eerste over de brug met een kleine SUV en gezien de sterke vraag konden de Europese constructeurs niet achterblijven. Voor de ASX werd een samenwerking opgestart tussen Peugeot, Citroën en Mitsubishi om zo de ontwikkelings- en productiekosten mooi te spreiden. De technische diversiteit tussen de ASX, 4008 en C4 Aircross is dus eerder aan de magere kant.

Rijtest Mitsubishi 1.8

Rijtest Mitsubishi 1.8Rijtest Mitsubishi 1.8

Van buitenaf straalt de wagen dankzij een levendige lijn en een prominente grille die we herkennen van de Lancer Evo, geflankeerd aan weerszijden van met chroom omhulde mistlampen. Dankzij de bodemvrijheid van 17 centimeter kan je wat kleine heuvels en putten ontwijken, al zijn er betere mogelijkheden binnen het gamma om je eens te laten gaan in het bos of op het veld. De velgen zijn verkrijgbaar in diverse ontwerpen in maat 16″ of 17″, terwijl er 8 verschillende koetswerkkleuren zijn. Wij kregen een ASX mee die voorzien was van Granite Brown, maar er zijn ook enkele levendige kleuren zoals Kawasemi Blue of Orient Red. De dakrails komen standaard bij het hoogste uitrustingsniveau, terwijl de achterruiten steevast uitgevoerd zijn in verdonkerd privacyglas.

Rijtest Mitsubishi 1.8

Binnenin krijgen we een ruim maar sober interieur. De zetels zijn beschikbaar in 3 uitvoeringen, standaard met stof, terwijl je ook kan kiezen voor een meer kwalitatieve uitvoering of zelfs gaan voor zwart leder. Het stuurwiel is aan de grote kant terwijl de middenconsole dan weer uitblinkt in nederigheid. Een 7″ LCD scherm doet dienst als multimedia- en navigatiesysteem terwijl we enkel nog 3 draaiknoppen vinden voor de klimaatregeling. De navigatie kan zeker nog wat scherper en multifunctioneler, maar blinkt toch uit in technische vernuftigheid. Bijzonder uniek in dit segment! Het systeem bezit overigens een harde schijf met 40 Gb vrije ruimte, ideaal dus om je volledige muziekbibliotheek eens te kopiëren. Dankzij een USB/AUX-ingang kan je ook de voorkeur geven op een draagbaar medium. Een reusachtig zonnedak over de hele wagen biedt verder tijdens nachtelijke ritjes bijzonder veel amusement, voor een optimale belevenis wordt het ook nog eens subtiel verlicht door enkele LED’s.

Rijtest Mitsubishi 1.8

Rijtest Mitsubishi 1.8 Rijtest Mitsubishi 1.8

De achterbank kan je asymmetrisch neerleggen en deze kreeg ook een blikhouder en skiluik mee, ideaal voor tijdens het verhuis- of winterseizoen. Muziekliefhebbers opteren uiteraard per direct voor de Rockford Fosgate geluidsinstallatie met maar liefst 9 luidsprekers, goed voor 720 Watt. De grootste luidspreker vind je dan opmerkelijk genoeg in de koffer, die slikt standaard 442 liter die kan oplopen tot 1.219 in de meest optimale situatie. In de Mitsubishi ASX is het verder – zowel voor- als achteraan – goed vertoeven, al stellen we ons wel wat vragen bij de materiaalafwerking en plaatsing van sommige elementen. Waar de concurrentie een sterkere Europese sfeer weet te brengen, valt de ASX wat door de mand..

Rijtest Mitsubishi 1.8Rijtest Mitsubishi 1.8

Motorisch scoren de Japanners van Mitsubishi gelukkig wel heel wat punten. De 1.8-liter dieselmotor kan je krijgen met 115 pk en 150 pk, die laatste kan je zelfs bestellen met vierwielaandrijving! Beiden krijgen ook 300 Nm ter beschikking, voldoende om jezelf vlot op de Belgische wegen te begeven. De topsnelheid ligt ergens boven de 180 km/u terwijl je toch minstens 10 seconden nodig hebt alvorens je kan zeggen dat je 100 km/u behaalde. Volgens Mitsubishi kan je een verbruik halen van slechts 4,8 liter diesel per 100 km/u en wonderbaarlijk genoeg schommelde ons testverbruik ook maar rond 5,2 liter. Met een brandstoftank van 63 liter kan je ook voldoende jus tanken voor een langere periode, al bepaal je als chauffeur nog steeds grotendeels zelf het feitelijke verbruik! Om de bestuurder toch zoveel mogelijk te helpen inzake ecologisch rijden, krijgt de Mitsubishi een start/stop systeem en een schakelindicator mee.

Rijtest Mitsubishi 1.8

Stadsridders die zich liever inlaten met een benzinemotor kunnen ook nog kiezen voor een 1.6-liter viercilinder met 115 pk en 154 Nm. Hier schommelt het opgegeven verbruik rond 5,9 liter, terwijl de sprint- en topsnelheid ietwat zakken. Voor de liefhebbers van het betere getrailer, de ASX trekt 670 kilogram en dat neemt toe tot 1.220 kilogram wanneer je aanhangwagen zelf voorzien is van remmen.

Rijtest Mitsubishi 1.8

Klanten die op zoek zijn naar een leuke crossover hechten uiteraard minder belang aan een scherp weggedrag of een puike rondetijd op de Nurburgring, eerder praktische zaken en het veiligheidsgevoel primeren. De Mitsubishi ASX krijgt standaard actieve stabiliteits- en tractiecontrolesystemen mee terwijl de Hill Start Assist voorkomt dat je ongewenst achterwaarts de ravijn in zal sukkelen. Mocht het toch fout lopen dan zijn er 7 airbags die de lichamelijke schade zoveel mogelijk zullen beperken. Ook de HID koplampen zijn extra krachtig uitgevoerd en nemen ook een groot lichtbereik voor hun rekening. Wanneer je op het scherpst van de snee wilt bewijzen in je ASX op een bochtig parcours val je ongetwijfeld door de mand, maar tijdens de dagdagelijkse ritten konden we het stuurgevoel wel appreciëren.

Rijtest Mitsubishi 1.8 Rijtest Mitsubishi 1.8

Net zoals zijn familieleden volgt de ASX de standaard Mitsubishi uitrustingsniveau’s, in stijgende lijn: Invite, Intense en Instyle. Het Invite basispack omvat al het essentiële zonder veel gadgets, het bevat ondermeer een mistlicht achteraan, manuele airco, radio/cd met AUX ingang en de resem veiligheidssystemen. Het Intense niveau doet logischerwijs iets beter met ondermeer een verchroomde grille, een multifunctioneel LCD kleurenscherm tussen de tellers, een gekoeld/verwarmd handschoenkastje, een USB-aansluiting en automatische licht/regensensoren. Het Instyle niveau doet er nog een schepje bovenop met de lederen zetels die verwarmbaar én elektrisch verstelbaar zijn, een premium geluidsinstallatie, een keyless go systeem, het grote multimedia- en navigatiesysteem, elektrisch verstelbare en inklapbare buitenspiegels, …

Rijtest Mitsubishi 1.8

Voor de goedkoopste Mitsubishi ASX op benzine ben je minstens €18.449 kwijt, als je liever een full option model verkiest ben je dan weer €25.649 kwijt. Dieselfans betalen minstens €23.949, terwijl je voor de vierwielaangedreven topvariant €32.649 moet achterlaten bij de dealer. De personalisatiemogelijkheden zijn eerder beperkt, al heeft de scherpe prijs uiteraard ook z’n nadelen. Mocht een ASX toch net niet voldoen om jouw eisen te kunnen inwilligen, dan kan je altijd terecht bij Mitsubishi voor de grote Outlander of de ruigere Pajero!

Rijtest Mitsubishi 1.8 Rijtest Mitsubishi 1.8

Het aanbod in het segment van de crossovers is de laatste jaren bijzonder sterk toegenomen, tot groot jolijt van de toekomstige kopers. Constructeurs blijven elkaar bekampen met leuke kortingen en/of uitrustingspacks, een stevig onderzoek is dus aangewezen alvorens je een bestelbon gaat tekenen bij de eerste de beste lokale dealer. Gezien het technische bloedbroederschap met de Peugeot 4008 (1.6 HDi – 115 pk – €31.440) en de Citroen C4 Aircross (1.6 HDi – 115 pk – €25.625) laten we die even links liggen, de ASX wil voornamelijk het leven van de Nissan Qashqai (1.6 dCi Teckna – 110 pk – €25.150), Kia Sportage (1.7 CRDI Easy – 115 pk – €24.190) en Hyundai ix35 (1.7 CRDI Style – 115 pk – €27.899) zuur gaan maken. Maar ook de Toyota RAV4 (2.0 D-4D Active – 124 pk – €27.170) en de Ford Kuga (2.0 TDCI Trend – 136 pk – €27.750) mogen we niet vergeten, net zoals de Volkswagen Tiguan (2.0 CR Sport&Style – 110 pk – €29.350). De Suzuki SX4 S-Cross (1.6 DDIS GL+ – 119 pk – €23.799) is nog maar net gelanceerd en geniet dus van iets meer technologische eigenschappen. De budgetspelers van het segment vermelden we ook ter volledigheid, de Dacia Duster (1.5 dCi Prestige – 107 pk – €17.100) en Ssangyong Korando (2.0 e-XDI Crystal – 149 pk – €21.490) kregen beiden zelfs nog een facelift! Zoals je ziet, meer dan keuze genoeg binnen het segment!

Rijtest Mitsubishi 1.8

Conclusie

De Mitsubishi ASX is de zoveelste speler in het crossoversegment en kan zich gelukkig goed onderscheiden van zijn 4008 en C4 Aircross broers. Bij het interieurontwerp en materiaalkeuzes hebben we hier en daar enkele serieuze vraagtekens, maar gelukkig kan de dieselmotor bijzonder overtuigen met de scherpe verbruikscijfers zonder in te boeten op een aangenaam weggedrag. De audiofielen prijzen de ASX ook wegens de stevige geluidsinstallatie, terwijl het sobere navigatie- en multimediasysteem ons toch aangenaam wist te verrassen. De concurrentie is natuurlijk vrij moordend competitief, toekomstige eigenaars gaan beter niet over 1 nacht ijs in het zoeken van hun ideale wagen. Als de prijs echter een doorslaggevende factor is en er minder op design gelet moet worden, is een bezoek aan de lokale Mitsubishi dealer zeker een must!

Overzicht:

+ Scherpe prijs
+ Zuinige krachtbron
+ Rockford Fosgate geluidssysteem

– Materiaalkeuze interieur

Rijtest Mitsubishi 1.8

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem