Rijtest: Fiat Freemont
Twijfel je over de aankoop van de grote Fiat Freemont? Lees dan snel onze Q&A met 10 interessante vragen!

Wegens een klein hiaat in onze planning stond er wederom een Fiat Freemont voor ons klaar, maar omdat we jullie graag voorzien van raad & daad inzake auto-advies willen we jullie onze testnotities zeker niet onthouden. Ben je op zoek naar een meer gedetailleerde test met een specifieke Freemont in de hoofdrol (naast onze lanceringstest), lees dan hier onze rijtest met de 163 pk sterke diesel, hier vind je dan weer een test met de AWD versie!

Fiat Freemont Test

#1 Een Fiat Freemont?! Echt Italiaans vormgegeven is hij toch niet…

Een Italiaanse designparel is de Fiat Freemont inderdaad niet, in een vorig leven was hij dan ook een Dodge Journey. Na de samensmelting op hoog niveau werd er gekeken welke modellen het moesten waarmaken in Amerika en welke in Europa, op die manier kon ook het dealernet geoptimaliseerd worden. Voor ons betekende dat een afscheid van Chrysler en Dodge, in ruil kregen we respectievelijk Lancia’s en Fiat’s. De Italianen deden wel nog wat moeite om de boel visueel wat op te fleuren en om de Freemont toch een serieuze overlevingskans te geven, werd voornamelijk het motorenaanbod afgestemd op de Europese markt.

Rijtest Fiat Freemont 13 klein

#2 Welke motoren zijn er hier beschikbaar?

Gezien de populariteit van de dieselmotor in dit segment heb je de keuze uit 2 dieselmotoren en 1 benzinemotor voor je Fiat Freemont, allen voldoende ze aan de Euro5 norm. De 3.6-liter V6 benzinekrachtbron is de krachtigste met zijn 280 pk en komt enkel met vierwielaandrijving én een automatische transmissie. Met de 2.0-liter MultiJet II viercilinder heb je 2 versies met 136 pk of 163 pk, beiden in combinatie met voorwielaandrijving en een handbak met 6 verzetten. De krachtigste diesel is ook beschikbaar met AWD vierwielaandrijving en automaat.

Rijtest Fiat Freemont

#3 Hoeveel kost de Freemont?

De Fiat Freemont is een vrij grote auto dus mag je ook een soortgelijke prijs verwachten. De basisversie met 136 pk kost je minstens €27.990. Voor €2.000 extra krijg je het Urban uitrustingsniveau met onder meer 17″ velgen, cruise control, een hoop airbags en het 8,4″ grote touchscreen dat dienst doet als multimediasysteem. De zevenszitsconfiguratie komt ook standaard in dit niveau, voor de versie met 163 pk betaal minstens €31.410. Verkies je een vierwielaangedreven variant dan ben je verplicht om minstens €35.160 neer te tellen. Als topper binnen het Freemont gamma is er het Lounge niveau met een vrij complete uitrusting die onder meer parkeersensoren en 19″ lichtmetaal aanbiedt, gaande van €32.000 tot €38.000! Fiat volgt voor de Freemont ook de rage van special edtions met een bijhorend voordelenpack voor een scherpe prijs, zo heb je al een Freemont Black Code voor €33.160, al krijg je meer keuze voor het koetswerkkleur dan dat de naam doet vermoeden!

Rijtest Fiat Freemont 02

#4 Hoe rijdt de Freemont? En verbruikt hij niet te veel?

De eerste kilometers achter het stuur van de Fiat is het wel even wennen. Je voelt je automatisch de koning te rijk dankzij de hoge zitpositie, de riante afmetingen en het grote koppel dat beschikbaar is al vroeg in de toeren. Na verloop went de wagen vrij snel, al zal je bij het betere bochtenwerk misschien wel wat moeite hebben. De schuld daarvoor ligt deels ook bij de koetswerkvorm, kiezen is jammer genoeg verliezen. Het stuurgevoel is weinig communicatief hoewel de wagen toch vrij goed op de weg ligt dankzij de brede wielbasis, typisch Amerikaans dus zoals zijn looks ook doen vermoeden. Het verbruik van de Italiaanse krachtbronnen kon ons dan weer wel verrassen, we klokten na een goede 730 kilometers af op slechts 6,7 liter diesel met de 163 pk sterke viercilinder. Op langere autosnelwegstukken konden we zelfs onder de 6 liter zakken dankzij het gebruik van de cruise control, een prima prestatie voor deze 1.800 kg zware terreinwagen! Een start/stopsysteem schitterde dan wel weer door afwezigheid terwijl de CO2-uitstoot van 165 g/km ook niet echt als groen kan bestempeld worden. Kiezen voor een automaat betekent ook dat het verbruik een pak hoger zal uitdraaien, al past dat comfortabel gevoel misschien wel bij een wagen van dit kaliber…

Fiat Freemont Test

#5 Is hij praktisch?

Eens je vrede hebt genomen met zijn looks en je met een positieve ingesteldheid plaatsneemt in de wagen zal het ruimtegevoel direct overheersen. Wil je met de voltallige basketploeg naar de Ardennen: no problemo, al nemen de kleinste wel best plaats op de twee extra zitplaatsen in de koffer! Van plan om te verhuizen: de Freemont slikt standaard 470 liter bagageruimte die eenvoudig kunnen oplopen tot 1.460 liter! Zit je jonge kroost ook liever wat hoger, geen probleem met de verplaatsbare zitkussens van de – verschuifbare – achterbank, voor diverse prullaria hebben we ook opbergruimtes links/rechts/boven/onder elke zitplaats!

Fiat Freemont Foto 09

#6 Waarin blinkt deze wagen uit?

De Fiat Freemont is bijzonder praktisch, zeer ruim, bezit unieke looks en valt qua afmetingen mooi tussen het segment van rasechte (luxe)terreinwagens en de populaire crossovers, het beste van de beide kampen aldus de marketingsdienst! Met een prijskaartje van voorbij de €30.000 voor een leuk uitgerust exemplaar is hij wel niet voor iedereen bereikbaar, al zal je zien dat je financieel een goede deal maakt als je de concurrentie – en hun prijsbeleid – erbij neemt. Omdat de Amerikaanse en Europese Freemont van dezelfde productieband rolt in Mexico, voldoen beide versies aan de strengste veiligheidsnormen, wat allemaal ten behoeve komt van de consument.

Rijtest Fiat Freemont

#7 Wat kan er beter?

Al moet je bij elke wagen wat toegevingen doen. Bij de Fiat Freemont moet je vooral beseffen dat hij bigger & better is om onze Amerikaanse vrienden op hun wensen te bedienen. Stedelijke kilometers zijn geen enkel probleem, al is een grotere parkeerplaats toch wel aan te raden. Binnenin het interieur heerst ook diezelfde – minder Europese – sfeer, net zoals bij de remmen en het stuurgevoel.

Rijtest Fiat Freemont 01 klein

#8 Bezit hij technologische snufjes en straffe veiligheidssystemen?

Qua hightech gehalte ligt de focus voornamelijk op comfortverhogende gadgets zoals automatische regen- en lichtsensor, keyless go, een achteruitrijcamera en een TomTom multimedia- en navigatiesysteem dat toch er toch wel al enkele dienstjaren heeft opzitten. Daardoor komt hij visueel iets minder aantrekkelijk naar voor en neemt hij goed zijn tijd, al functioneert het weldegelijk naar behoren! Dankzij het Alpine geluidssysteem van 370 W mét subwoofer klinkt de muziek vrij kwalitatief, niet onbelangrijk als je van plan bent langere afstanden te overbruggen met de Freemont! Qua veiligheidssystemen vinden we een eindelijke lijst afkortingen zoals ABS, ESP met Hill Holder, TCS én TPMS, allen staan ze actief of passief paraat om de inzittenden te beschermen. Mocht het toch nog fout lopen zijn er 6 airbags, Active Hood en slimme veiligheidsgordels aanwezig, in de NCAP crashtest scoorde de Fiat Freemont de maximumscore!

Rijtest Fiat Freemont 13

#9 Wat zijn zo de concurrenten?

Zoals gezegd valt de Freemont wat tussen 2 Europese (drukbevochten) segmenten. In de ene hoek vinden we ontzettend populaire crossovers met optioneel vierwielaandrijving zoals de Kia Sportage, Hyundai ix35, Renault Koleos en al hun segmentgenoten. Aan de andere kant zitten we met luxueuze terreinwagens zoals de Hyundai Santa Fe, Volvo XC90 of zelfs de recent geteste Mitsubishi Outlander! De premium toppers zoals de BMW X5, Mercedes ML en Audi Q7 doen overigens hetzelfde als de Freemont, maar met een premium sausje – en dito prijskaartje – overgoten, het is maar wat je belangrijk vindt in het leven…

Fiat Freemont Test

#10 Is de Fiat Freemont mijn aankoop waardig?
Als je veel belang hecht aan een kwalitatieve interieurafwerking of een direct stuurgevoel zoek je beter nog even verder, verkies je echter een aantrekkelijk geprijsde terreinwagen die zeer ruim en comfortabel voor de dag komt, dan is deze Fiat wél een goede keuze. Met zijn Amerikaanse looks zullen er sowieso ook nog wel wat geïnteresseerden afvallen, al vonden we nog geen enkele eigenaar die niet 100% tevreden was van zijn Freemont! Met enkele zuinige tot krachtigere motoren en diverse uitvoeringsvormen is er voor elk budget wel een Fiat Freemont, zijn veelzijdig innerlijk komt naar boven bij alle versies!

Fiat Freemont 2.0 MJet AWD test

Tekst: Benjamin Van Maldergem