Rijtest: Chevrolet Cruze SW 1.7 CDTi

Chevy Cruze SW Header
Heeft de Chevrolet Cruze dankzij de breakvariant en fiscaalvriendelijke diesel nu alles in huis om de Europese prijsbewuste, maar tegelijk veeleisende consument te overtuigen?

Het moet ondertussen reeds zo’n twee jaar geleden zijn dat we de Chevrolet Cruze voor het eerst aan de tand voelden. Toen enkel nog onder de vorm van een sedan met aan dieselzijde enkel een 2.0-liter die 125 pk of 163 pk leverde. We waren best tevreden met de aantrekkelijk geprijsde middenklasser, maar er was toch nog wat werk aan de winkel. Ondertussen heeft Chevrolet (en Opel eigenlijk) echter niet stilgezeten, over de loop van tijd werd een fiscaalvriendelijke 1.7-liter diesel gelanceerd en ook de in onze contreien geliefde break-variant deed zijn intrede. Twee geldige redenen om toch maar eens opnieuw achter het stuur van de Chevy te kruipen.

Chevy Cruze SW 4

Het woord ‘premium’ werd in autoland al zo vaak gebruikt dat het alle waarde verloren heeft. Autobouwers strooien rijkelijk met dit woord om mensen te overtuigen dat hun propositie beter is dan die van een ander. Maar Chevrolet is geen kuddebeest. Het uiterlijk van de Cruze is niet spannend of opvallend, maar ook niet oud. Het is neutraal en misschien wel klinisch te noemen. Chevrolet (en in tweede instantie GM) gaat hiermee koppig in tegen de trend van diversifiëring. Het bouwt onverstoord een ‘gewone’ auto zonder franjes en tierlantijntjes, maar boort hiermee wel een substantieel deel van de markt aan.

Chevy Cruze SW 2

Hetzelfde verhaal vind je in het interieur. Stap in en je wordt begroet door precies dezelfde bedieningselementen en tellerpartij uit een doorsnee Opel, met een dashboard dat verdacht veel op dat van een Astra lijkt. Die zorgen wel voor een identiteit, zij het een zeer neutrale. De royale buitenafmetingen resulteren in een eigentijds en ruim interieur, maar je zit onmiskenbaar in een massaproduct. Wel scoort de Chevrolet Cruze SW hoge punten op praktisch vlak: zowel de koffer (500l) als de ruimte achterin zijn bovengemiddeld. Qua uitrustingsniveau’s voor het interieur is er de keuze tussen de LS, LT, LTZ en LTZ+. In de LS-versie zit standaard een manuele airco, in de LTZ+ krijg je het MyLink-systeem (een scherm in het dashboard voor het bedienen van de multimedia) en verwarmbare voorzetels mee. Met de standaarduitrustingen zit het dus ook wel snor. Voor een navigatiesysteem moet je ook in de topversie nog 650 euro opleggen, al is dat bij de concurrenten vaak niet anders.

Chevy Cruze SW 5

Chevy Cruze SW 7              Chevy Cruze SW 6

De Cruze staat ook op hetzelfde onderstel als de Opel Astra. Tussen de voorwielen vinden we de 1.7-liter dieselmotor, weerom van Opel, die 130 pk levert en een royale 300 Nm koppel. Meer dus qua vermogen en evenveel koppel als de 2.0-liter waar wij twee jaar geleden mee op pad gingen. De topsnelheid ligt met 200 km/u vijf eenheden hoger en in de sprint van 0-100 km/u moet de Cruze met het nieuwe blok én in break-gedaante met 10,4 seconden slechts 0,1 seconde onderdoen. Even vlot aan een verbruik dat altijd onder de 6 liter blijft en bij een zuinig rijgedrag zelfs onder de 5 liter kruipt. Ondanks de weinig precieze manuele versnellingsbak en de dito besturing zorgt de middenklasser verder voor een integere, zij het weinig inspirerende rijbeleving.

Chevy Cruze SW 8

Het is van meet af aan heel duidelijk wat je koopt, maar voor hoeveel? Prijzen variëren voor de basisversie met atmosferische 1.6-liter benzinemotor (124 pk) vanaf net geen €18.000 tot  de topversie met 2.0-liter dieselblok (163 pk) en automaat (+navigatie) die €25.000 kost. Weinig geld voor een nagenoeg full-option station wagon! Verder is er op gebied van motorisering ook nog keuze uit een 1.4-liter benzinemotor (mét turbo, 140 pk) en de geteste versie: de 1.7-liter dieselmotor.

Conclusie

De Chevrolet Cruze SW is een no-nonsense break die best wel gezien mag worden. Hij oogt misschien anoniem, maar is met zijn grote koffer en royale interieurruimte uiterst praktisch. De afwerkingskwaliteit laat misschien nog steeds wat te wensen over naar Europese normen, maar de standaarduitvoering en de prijzen zorgen voor meer dan compensatie. Qua onderstel en techniek ben je onderhuids bovendien eigenlijk met een Opel onderweg. De 1.7-liter dieselmotor tot slot levert nagenoeg dezelfde prestaties als de 2.0-liter diesel waar we twee jaar geleden mee reden. Even vlot, maar aan een verbruik dat toch een stukje lager ligt.

Overzicht

+ Ruim
+ Zeer scherp geprijsd
– Weinig emotie

Chevy Cruze SW 1

Tekst: Ward Bonte
Foto’s: Chevrolet

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...