Rijtest: Range Rover Fifty D350 SWB 350 pk L405 (2021)Al een halve eeuw geen gebrek aan luxe en comfort in de majestueuze Range Rover, een kleurrijke Fifty special edition maakt het nog eens extra feestelijk!

Terwijl de Land Rover’s (met de Defender op kop) voornamelijk stoer, robuust en avontuurlijk willen zijn hebben de Britten ook nog de luxueuzere Range Rover modellen in de aanbieding. Bovenaan de hiërarchie staat hier de Range Rover wat het geheel naamkundig nodeloos ingewikkeld maakt. Maar dat zal het vermogende cliënteel worst wezen gezien ze – niet geheel onterecht – hun hart hebben verloren aan deze imposante Brit!

Rijtest: Range Rover Fifty D350 SWB 350 pk L405 (2021)

In 1970 rolde de allereerste Range Rover van de band en dát is een mooie (marketingtechnische) gelegenheid om met een special edition te komen. Het jubileummodel uit 2020 werd Range Rover Fifty gedoopt en slechts 1.970 exemplaren staan er op de planning. Of beter gezegd stonden want eind 2021 staat er een gloednieuwe Range Rover op de planning!

Rijtest: Range Rover Fifty D350 SWB 350 pk L405 (2021)

Go Fifty, it’s ya birthday!

De vierde generatie Range Rover (codenaam: L405) werd reeds voorgesteld op het Autosalon van Parijs 2012. Grootste nieuwigheid was het doorgedreven gebruik van aluminum waardoor het gewicht beperkt bleef. Relatief gezien toch met een leeggewicht van vlotjes 2.300+ kg… In de voorbije jaren werd de Range Rover enkele keren opgefrist met een fiscaal interessante(re) P400e plug-in hybride als hoogtepunt.

Rijtest: Range Rover Fifty D350 SWB 350 pk L405 (2021)

De Range Rover Fifty special edition komt met diverse Satin Auric Atlas exterieuraccenten en exclusieve 22” velgen. Vanbinnen én vanbuiten noteren we een resem “Fifty” en “1 of 1970” badges. Bij de Fifty mag je kiezen tussen de Carpathian Grey, Rosello Red, Aruba en Santorini Black kleurtinten. En via de SVO catalogus kan je opteren voor de historisch correcte Bahama Gold, Davos White en Tuscan Blue lakkleuren. Die laatste schitterde op onze testwagen!

Rijtest: Range Rover Fifty D350 SWB 350 pk L405 (2021)

Hoogwaardig interieur

Een vlaggenschip (lees: statussymbool) als een Range Rover is het aan zichzelf verplicht om enkel met het (aller)beste te komen. Verwacht dus een piekfijne afwerkingsgraad en premium materialen, uiteraard met de nodige mogelijkheden inzake personalisatie! Dankzij de hogere koetswerkbouw verkrijg je een gemakkelijkere instap en prima zichtbaarheid rondom.

Rijtest: Range Rover Fifty D350 SWB 350 pk L405 (2021)

Qua infotainment/gadgets moest de vierde generatie Range Rover ietwat onderdoen bij zijn lancering. Intussen werd dat volledig rechtgezet met een multifunctioneel stuurwiel (mét swipe functietoetsen), digitaal Interactive Driver Display dashboard (12,3”), tweedelig Touch Pro Duo infotainmentsysteem (10”), spraakherkenning, geconnecteerde diensten en een handige head-up display.

Rijtest: Range Rover Fifty D350 SWB 350 pk L405 (2021)

Desgewenst komt daar een Meridian Signature audiosysteem (1.700 W) met 28 luidsprekers bij. Perfect om in optimale omstandigheden kraakhelder naar Klara te kunnen luisteren! Voor de VIP’s achterin is er een Rear Seat Entertainment met twee kantelbare touchscreens (10”) die zowel voor informatie als verpozing kunnen zorgen.

Rijtest: Range Rover Fifty D350 SWB 350 pk L405 (2021)

Hippe crossovers zoals de Evoque verbleken volledig wanneer je ze naast een Range Rover plaatst. Niet geheel onlogisch gezien de riante buitenafmetingen (5 x 2,07 x 1,87 meter)! In de catalogus prijkt er zelfs nog een Long Wheel Basis (LWB) uitvoering die nog eens 20 cm langer is! Binnenin is een royale hoeveelheid ruimte en afhankelijk van de zetelconfiguratie kan er tot 2.470 liter bagage in de koffer.

Rijtest: Range Rover Fifty D350 SWB 350 pk L405 (2021)

Diesel, benzine én plug-in hybride

Afhankelijk van je voorkeur is er een benzine (P525), diesel (D350) of plug-in hybride (P400e) motorisatie beschikbaar. Allemaal met permanente vierwielaandrijving en de 8-traps ZF automaat.

Rijtest: Range Rover Fifty D350 SWB 350 pk L405 (2021)

De moderne Ingenium zes-in-lijn D350 dieselmotor is 350 pk / 700 Nm (241 g/km CO2) sterk. Na ongeveer 7 tellen bereik je 100 km/u en bij 225 km/u de topsnelheid, prima cijfers gezien het formaat/gewicht. Onder meer dankzij 48V mild hybride ondersteuning blijft het verbruik beperkt tot 9,2 liter diesel per 100 km. Met een volle brandstoftank (86 liter) ligt het rijbereik op 800+ km.

Rijtest: Range Rover Fifty D350 SWB 350 pk L405 (2021)

Rijgedrag

In tegenstelling tot de SVAutobiography Dynamic topversie is de D350 motorisatie eerder gemaakt voor een rustige rijstijl. Desgewenst ook behoorlijk vlot, met dank aan het enorme motorkoppel. Toch blijft de grootste troefkaart hier het torenhoog comfortgehalte, zowel qua zitcomfort als rijgedrag. Oneffenheden – van elk kaliber – worden zonder verpinken weggefilterd. De geluidsisolatie is eveneens voortreffelijk want de klassieke dieselsoundtrack blijft zo goed als afwezig.

Rijtest: Range Rover Fifty D350 SWB 350 pk L405 (2021)

Uiteraard kan je hier terugvallen op zowat alle hedendaagse rijhulp/veiligheid zoals adaptieve cruise control, rijstrookassistentie, laser/Matrix LED koplampen, verkeersbordenherkenning en noodremhulp.

Rijtest: Range Rover Fifty D350 SWB 350 pk L405 (2021)

Daarnaast zijn er diverse hulpmiddelen (inklapbare trekhaak, Trailer Stability Assist, Advanced Tow Assist …) beschikbaar voor diegene die al eens graag iets slepen. Stevig gaan offroaden mag eigenlijk geen enkel probleem vormen gezien de prima doorwaaddiepte, afrijhoek, Low Traction Launch, Active Rear Locking Differential en het intelligente Terrain Response systeem met diverse rijmodi.

Rijtest: Range Rover Fifty D350 SWB 350 pk L405 (2021)

Prijzen en concurrentie

Naast luxueus, comfortabel, veelzijdig en ruim is de Range Rover ook behoorlijk prijzig. Minstens 110.200 euro moet je op tafel leggen bij de lokale Jaguar – Land Rover verdeler. De variant met lange wielbasis start pas bij 124.500 euro … waarna het oploopt tot 219.300 euro (exclusief opties) voor de P565 SVAutobiography! De Fifty special edition ging verder op het goed uitgeruste Autobiography uitrustingsniveau maar met een Vogue uitvoering heb je ook niet direct te klagen. De testwagen van dienst was uiteindelijk goed voor 166.645 euro.

Rijtest: Range Rover Fifty D350 SWB 350 pk L405 (2021)

Met de Mercedes GLS (vanaf 87.604 euro) en BMW X7 (vanaf 90.400 euro) willen de vooraanstaande Duitse premiummerken indruk maken op het Range Rover cliënteel. In eigen land proberen de Bentley Bentayga (vanaf 201.000 euro) en Rolls Royce Cullinan (vanaf 340.000 euro) zowaar nog beter te doen…

Conclusie

De Range Rover. Al meer dan vijftig jaar zowel een Land Rover modellenreeks als het gelijknamige topmodel. En een indrukwekkend statussymbool! Zelden zagen we zo’n brok doordachte luxe en Comfort (mét hoofdletter) in een sympathiek jasje. Naast de injectie van hedendaags infotainment en hightech gadgets is het vooral het gebruiksgemak dat de Range Rover typeert. De feestelijke Range Rover Fifty special edition benadrukt die vooraanstaande positie met blitse kleurcombinaties die naar het roemrijke verleden verwijzen. Benieuwd of de (zuiver elektrische?) nieuwkomer dat totaalpakket nog kan verbeteren?!

Overzicht:
+ Majestueus imago / looks
+ Afwerkingskwaliteit / materiaalkeuze
+ Gemakkelijke instap / overzicht rondom
+ Comfort
+ Binnenruimte
+ Wegligging
+ Veelzijdig
+ Rijgedrag (stil!)
+ Gezonde prestaties
+ Hedendaagse rijhulp, veiligheid, connectiviteit en gadgets

? Beperkte meerwaarde Fifty special edition

– Prijs/optiebeleid
– Riant formaat (parkeerstress!)

Rijtest: Range Rover Fifty D350 SWB 350 pk L405 (2021)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie landrover.be!