Rijtest: Bentley Bentayga W12

Rijtest: Bentley Bentayga W12De Bentley Bentayga is de snelste, krachtigste, meest luxueuze én exclusieve SUV ter wereld. Al tovert deze kolossale Brit nog veel meer uit zijn hoge hoed.

SUV’s, ze blijven maar komen aan een ongezien tempo dat je de automotive industrie al goed moet volgen om er zeker geen enkele te vergeten. Na de Aziatische start volgden de Europese massaconstructeurs behoorlijk snel, in Duitsland – en Zweden – vonden we kort erop premium alternatieven die sterk in trek vielen bij een vermogende cliënteel die zo’n praktische koetswerkvariant wel wisten te appreciëren. De luxemerken keken nog even de kat uit de boom, maar staan nu ook allemaal klaar met een eigen visie. Bentley was vervolgens de eerste speler in het hogere segment dat met de Bentayga naar buiten kwam.

Rijtest Bentley Bentayga W12

Het blijft vreemd om sportwagenbouwers dergelijke SUV’s te zien bouwen, maar klant is koning en die wou duidelijk nog meer luxe en comfort dan het hudige aanbod. Gelukkig heeft het Britse Bentley al heel wat comfortabele limousines (Mulsanne en Flying Spur) in het aanbod en is de keuze voor een SUV nog ietwat begrijpelijk. Al liep het erna niet helemaal van een leien dakje. Zo presenteerde onze landgenoot Luc Donckerwolke op het Autosalon van Genève in 2012 de Bentley EXP 9 F Concept die had moeten uitmonden in een productiemodel, maar wegens harde kritieken bij de pers en het bestaande cliënteel werd de EXP 9 F terug naar de tekentafel gestuurd. Sjeiks, CEO’s, Russische oligarchen en Amerikaanse superstars bleven niettemin aandringen en zo kreeg de wereld vorig jaar in Frankfurt de Bentayga gepresenteerd die het segment voor luxe-luxe-SUV’s leven inblies.

Rijtest Bentley Bentayga W12Rijtest Bentley Bentayga W12

Of het design zoveel acceptabeler werd is een kwestie van smaak en de gekozen configuratie, beiden spelen een grote rol in de hate it or live it kwestie. Goed nieuws is wél dat het geheel veel beter meevalt in het echt dan op foto’s of overbelichte autosalons! Visueel sluit de Bentayga perfect aan bij de rest van het gamma uit Crewe met de gekende grille, vier “zwevende” ronde koplampen en de unieke accenten rondom. Speciaal voor deze SUV ontwierp Bentley nieuwe velgen, gaande van 20″ tot 22″ lichtmetalen exemplaren. In de optielijst staan er nog heel wat upgrades die het uiterlijk wat aanscherpen, qua koetswerkkleur kan je ongelooflijk ver gaan en misschien wel iets passender vinden – of laten maken! – dan het Bronze op onze testwagen. Besef wel waar je aan begint, de Bentley badge heeft een magische aantrek van zowel geïnteresseerde autokenners die hun ongezouten mening geven als Jan Modaal die de wagen wel graag eens van dichterbij wil bekijken (inclusief de obligatoire selfie). Om de lancering van het nieuwe superluxe SUV segment kracht bij te zetten werd er ook een First Edition voorzien, slechts 608 exemplaren (een verwijzing naar het vermogen) kregen een unieke grille, duotone 22″ velgen, een Union Jack badge op de zijflank, exclusieve interieuraccenten én een Breitling uurwerk.

Rijtest Bentley Bentayga W12

Neem plaats in de nieuwe Bentayga en u treedt binnen in het meest verfijnde auto-interieur ter wereld” staat er in de brochure en daarmee slaan de lovende marketeers de nagel (nu wel) perfect op de kop. Voor een gewone sterveling is het moeilijk te geloven -, maar tientallen koeien en de beste bomen – die beiden extreem gesoigneerd worden – leveren het beste hout en leder voor de Bentayga – en elke andere Bentley! – die door getalenteerde ambachtslui en vooraanstaande vakmensen in elkaar gestoken worden te Crewe. Inzake afwerkingsgraad en materiaalkeuze heeft niemand dus iets te klagen in de Bentayga, ook hier zijn de configuratiemogelijkheden bijna legio! De kolossale buitenafmetingen vertalen zich in een zee van ruimte binnenin met vijf zitplaatsen, ook een vierdelige setup is mogelijk.

Rijtest Bentley Bentayga W12Rijtest Bentley Bentayga W12

Rijtest Bentley Bentayga W12

Het reusachtige panoramische zonnedak zit in de basisuitrusting en laat een zee van licht binnen wat het ruimtegevoel nog versterkt. In de koffer past er minstens 430 liter bagage (max 590 liter) en met de Event Seat Configuration (+ €3.100) kan je ginds een kleine zitbank – natuurlijk overtrokken met het fijnste leder – tevoorschijn toveren om te genieten van de natuur of bijvoorbeeld je broek niet vuil te maken na het jagen. De achterbank platleggen en je nieuwste Ikea aankoop opbergen zit er anderzijds niet in wegens de vaste rugleuning, gaan skiën in St Moritz is gelukkig geen probleem dankzij een skiluik. Bentayga-klanten krijgen de keuze tussen drie verschillende geluidssystemen: Bentley Standard Audio, Bentley Signature Audio en Naim for Bentley Premium Audio. Dat laatste is het krachtigste systeem in dit segment met een vermogen van 1.950 W, achttien luidsprekers en super-tweeters voor een ongeëvenaarde muziekbelevenis.. Het infotainmentsysteem doet wat je van een dergelijke prestigieuze SUV mag verwachten en is supersnel, veelzijdig en bijzonder gemakkelijk te bedienen. De achterste inzittenden kunnen gebruik maken van de uitneembare Bentley Entertainment Tablet (10.2″ Android systeem) met 4G, WiFi en Bluetooth. Dankzij de sterke synergie binnen de VAG Group – waarvan Bentley toehoort – deelt de Bentayga heel wat technologie met de nieuwe Audi Q7 en dat is altijd mooi meegenomen, het is wel jammer dat er heel wat bedieningselementen klakkeloos werden overgenomen.

Rijtest Bentley Bentayga W12

Rijtest Bentley Bentayga W12Rijtest Bentley Bentayga W12

De aanwezige krachtbron is evenredig groot met de riante buitenafmetingen, Bentley bouwde namelijk speciaal een gloednieuwe 6.0-liter twin turbo W12 voor de Bentayga die later ook zijn weg zal terugvinden richting de rest van het gamma. In deze configuratie goed voor maar liefst 608 pk – !! – en 900 Nm die zich al behoorlijk vroeg (vanaf 1.250 tr/m) aanbieden waardoor er op geen enkel moment een tekort is aan vermogen. Om dat allemaal goed aan de grond te krijgen werd er geopteerd voor een sterke achttraps automaat en voltijdse vierwielaandrijving. Met een leeggewicht van bijna 2.400 kg verwacht je niet direct stevige prestatiecijfers, maar de Bentley Bentayga pakt uit met een nul-naar-honderd sprinttijd van 4,1 seconden en een topsnelheid van 301 km/u! Jammer genoeg geraakten we niet in Duitsland om dat laatste cijfer te verifiëren, al was het van essentieel belang om de titel van de snelste SUV op naam van de allereerste Bentley SUV te krijgen. Na een vijfhonderdtal kilometer in onze Bentayga tikten we af op een stevige 15 liter benzine per 100 km. Al hielden we ons niet echt in, met enige vorm van zelfbeheersing moet 12 liter misschien wel mogelijk zijn. Voor Bentley gaat de term ‘indrukwekkend’ perfect samen met de CO2 uitstoot van 292 g/km, kwestie van aan te tonen dat er misschien wel zuinigere/groenere alternatieven zijn. Dankzij het Variable Displacement System – cilinderuitschakeling – rijdt de Bentayga soms op een V6 (de helft van een W12, nvdr) en dat komt de energie-efficiëntie sterk ten goede, aldus Bentley. In de toekomst krijgt de 6.0 W12 TSI het gezelschap van een V8, een Plug-in Hybrid én zelfs een dieselmotor..

Rijtest Bentley Bentayga W12

Tot nu toe weten we al dat de reusachtige Bentayga luxueus, ruim, veelgevraagd én bijzonder krachtig is, hoe vertaalt dat zich achter het (prachtig afgewerkt) stuurwiel? Bijzonder rustgevend, Comfort met een hoofdletter C en voornamelijk met het allergrootste gemak, dankzij de sublieme isolatie vergeet je snel met welk vermogen (motorisch en financieel) je onderweg bent .. tot je de Bentley in een reguliere parkeerplaats moet zien te krijgen. Ook daarvoor mag je (gelukkig) rekenen op diverse hulpmiddelen die een helpende hand aanbieden. Zonder kleerscheuren de drukke stad doorkomen mag dus geen probleem vormen en op de snelweg kan je eindeloos genieten van het comfortabel rijgedrag, meteen de plaats waar de Bentayga het best tot zijn recht komt. Maar vergis je niet, de Bentley ingenieurs staken heel veel tijd in zowel een dynamische afstelling als zijn voortreffelijke offroadcapaciteit. Dat eerste konden we aan de levende lijve ondervinden toen we in sportief gezelschap richting de Ardennen trokken voor de betere Belgische glooiende wegen, dit voornamelijk te danken aan het straffe onderstel – dat ook weggelegd is voor de volgende generatie Porsche Cayenne en Lamborghini Urus – en een innovatieve 48V hulpsysteem dat zich focust op supersnelle aanpassingen van de (anti)rolstangen. Het avontuur tegemoet gaan met je Bentayga op onverharde ondergrond is eveneens perfect mogelijk gezien de instelbare luchtvering, elektronische stabiliteitscontrole, afdaalhulp en slimme tractiecontrole, toch zien we niet veel Europese consumenten dat doen in de toekomst.. Maar dan denken we terug aan het beoogde cliënteel – de Russen, Arabieren en Aziaten – en die durven wel eens gek doen in de woestijn of op een bevroren meer met hun krachtige – én dure – bolides! Dankzij de vele instelbare parameters (vier “on road” en vijf “offroad” rijmodi, de instelbare luchtvering en automaat) heb je voor elke situatie wel een toepasselijke setup, omdat “normaal” te normaal is naar Bentley normen werd die dan ook maar “Bentley” gedoopt.

Rijtest Bentley Bentayga W12

Rijtest Bentley Bentayga W12Rijtest Bentley Bentayga W12

En daarmee komen we aan een interessant punt, het prijskaartje. Ongetwijfeld minder belangrijk voor het vermogende – én zeer merktrouwe – Bentley cliënteel maar de vanafprijs van de Bentayga werd vastgelegd op €215.000! En dan is er nog die lange optielijst die een nieuwe betekenis geeft aan termen zoals “personalisering” en “luxe op maat”. Het standaardpalet alleen al telt zeventien koetswerkkleuren en in het uitgebreide gamma zijn tot negentig tinten verkrijgbaar. Klanten krijgen ook de keuze uit vijftien types van luxetapijten, zeven met de hand vervaardigde fineersoorten en vijftien luxueuze afwerkingen voor het interieur.. De meest opmerkelijk optie (aller tijden?) is ongetwijfeld de Breitling Mulliner Tourbillon, een hypercomplex én exclusief uurwerk gebouwd door de beste vaklui ter wereld. Kostprijs: ongeveer €200.000! Bij die Mulliner afdeling kan je overigens terecht met al je persoonlijke wensen en verlangens (een picknick set, een bagagedrager, champagnehouders, …) en zij zullen vervolgens het nodige doen. Je Bentayga interesse kan je gewoon kenbaar maken bij Bentley Belgium, gezien de sterke interesse en de arbeidsintensieve productie (3.000 exemplaren per jaar) rekenen we momenteel op een wachttijd van 10 maanden. Een identieke Bentayga als op de foto’s hier kost je €262,285,435. Bezin dus goed eer ge begint aan het configuratieproces.

Rijtest Bentley Bentayga W12

Rijtest Bentley Bentayga W12Rijtest Bentley Bentayga W12

Het voordeel van de eerste te zijn is natuurlijk dat je alleen bent, een volwaardige concurrent voor de Bentley Bentayga is er op dit moment (nog) niet. Gelukkig rekenen de Britten zich niet direct rijk want binnen de landgrenzen is er ook een Range Rover Sport SVR (5.0 V8 S/C – 550 pk – vanaf €131.000) of Range Rover SVAutobiography (5.0 V8 S/C – 510 pk – vanaf €150.000) die niets tekort komen qua vermogen, luxe en weelderigheid. Op het Europese vasteland is er nog een Porsche Cayenne Turbo S (4.8 V8 – 570 pk – vanaf €173.272) en Mercedes-AMG G65 (6.0 V12 – 620 pk – vanaf €275.000). De nieuwe Maserati Levante kan net zoals de Bentayga uitpakken met een exotische merknaam maar speelt in een iets lager segment, het lijkt er dus sterk op dat Bentley het rijk – even – voor zich alleen heeft tot wanneer Rolls-Royce en Lamborghini naar buiten komen met respectievelijk de Cullinan en Urus! Een Mercedes-Maybach GLS en/of BMW X7 kunnen we hier later eventueel nog wel verwachten..

Conclusie
Onze eerste kennismaking met het Bentley gamma was direct een schot in de roos, wat een bolide is die Bentayga toch! Even vlot door de bocht en de volgende bocht en de volgende volgende bocht, geen probleem dankzij de intelligente afstellingen, zelfs onze blitse/reusachtige velgen diep in het bos gaan vuilmaken bracht geen zoden aan de dijk. De looks zijn misschien wat discutabel – het moet wennen – maar inzake de interieurafwerking en materiaalkeuze bewijst de Britse luxewagenbouwer wederom zijn ongenaakbaarheid, met meer dan 600 pk is de Bentley Bentayga ook vermogend voorzien op elke situatie. Die (eindeloze) krachtontplooiing gaat zodanig gemakkelijk, soepel en extreem comfortabel dat het zelfs wat sensatieloos begint te lijken! Keerzijde van al deze (torenhoge!) luxe, pracht en praal is het immense prijskaartje en dito verbruik, maar misschien is dat in dit segment gemakkelijker te plaatsen. In de toekomst komen er nog compactere/zuinigere/groene motorisaties van de Bentayga en dat zal het succes enkel en alleen maar vergroten, Bentley heeft direct de toon hoog gezet in dit gloednieuwe – torenhoge – segment. Hats off to you, Sir!

Overzicht:
+ Magisch merk(imago)
+ Indrukwekkende prestatiecijfers
+ Ruim binnenplein interieur, grote koffer en hoge zitpositie
+ Ongeziene luxe en weelde
+ Prinsheerlijk rijcomfort
+ Extreme veelzijdigheid (zowel vooruitstrevende dynamische als offroadcapaciteiten plus alles ertussen)

– Reusachtige afmetingen
– Laakt wat passie/emotie (?)
– Te zichtbare Audi interieuronderdelen
– … stevig verbruik, extreme prijs, (te?) dure opties!

Rijtest Bentley Bentayga W12

Tekst: Benjamin Van Maldergem
Foto’s: Sam & Ruben Janssens

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...