Rijtest: Lexus LC500 Convertible V8 464 pk Terrane Khaki (2021)Naast diverse hybridemodellen heeft Lexus zowaar ook een beeldschone LC500 Convertible in de aanbieding, voorzien van een 464 pk sterke 5.0-liter V8!

Als luxemerk van Toyota is het perfect te begrijpen dat het grootste deel van het Lexus gamma voorzien is van een zuinige hybridemotor. De LC500 Coupe met zijn vijfliter V8 (!) mag je dus gerust zien als de “vreemde eend in de bijt”. De Belgische marktintroductie van diens dakloze evenknie, de LC500 Convertible, was initieel niet voorzien. Niet geheel onlogisch gezien ons regenachtig klimaat… Maar wonder boven wonder is de knappe LC500 Convertible hier nu toch gewoon te verkrijgen!

Rijtest: Lexus LC500 Convertible V8 464 pk Terrane Khaki (2021)

Lexus benadrukt maar al te graag de visuele gelijkenissen tussen de LC en de befaamde LFA. Hoeveel er daarvan waar is mag je zelf beoordelen. Toch zal niemand ontkennen dat er hier iets behoorlijk karaktervol staat te blinken. De langgerekte motorkap, gapende radiatorrooster met honingraatmotief, 21” velgen, diverse chroom accenten en de knappe Terrane Khaki lakkleur zorgen voor een unieke verschijning. Anoniem door het leven gaan zit er op deze manier niet in. Of zou dat aan de nummerplaat liggen?

Rijtest: Lexus LC500 Convertible V8 464 pk Terrane Khaki (2021)

Softtop

Lexus koos bij de dakloze LC voor een stoffen dakconstructie die opent/sluit in 15 seconden. Dit zelfs al rijdend tot 50 km/u. Dankzij een structuur bestaande uit meerdere lagen ontstaat er een perfect isolerend geheel, zowel voor de temperatuur als voor het geluid.

Rijtest: Lexus LC500 Convertible V8 464 pk Terrane Khaki (2021)

Het lawaai dat toch nog het interieur zou binnendringen wordt met Active Noise Cancelling technologie geëlimineerd. De softtop kan zwart of bruin zijn. Tenzij je voor de exclusieve Regatta launch edition gaat, dan prijkt er een donkerblauw exemplaar!

Rijtest: Lexus LC500 Convertible V8 464 pk Terrane Khaki (2021)

Terwijl het aanbod cabrio’s elke jaar slinkt is het zoeken naar een dakloze zonneklopper met vier zitplaatsen zowaar nog moeilijker. Afgezien van de vier veiligheidsgordels in de LC500 Convertible is de kans klein dat je achterin twee inzittenden krijgt. Dit gezien de onbestaande beenruimte. Zowel in open als gesloten toestand kan er (slechts) 149 liter bagage in de koffer, dat is 50 liter minder als bij de LC500 Coupé!

Rijtest: Lexus LC500 Convertible V8 464 pk Terrane Khaki (2021)

Dat Japanners behoorlijk perfectionistisch zijn is snel zichtbaar met de piekfijne afwerking en materiaalkeuzes binnenin. En de perfect omarmende en instelbare comfortzetels!

Rijtest: Lexus LC500 Convertible V8 464 pk Terrane Khaki (2021)

Vreemd genoeg oogt het hier eerder oldschool qua weergavemogelijkheden in het digitale dashboard, het infotainmentsysteem of het head-up display. Om nog maar te zwijgen van de achterhaalde trackpad bediening. En de aanwezigheid van een cd-speler… Een beetje “2021” is er in de vorm van Apple CarPlay / Android Auto integratie en het heerlijk kinkend Mark Levinson Premium Surround System!

Rijtest: Lexus LC500 Convertible V8 464 pk Terrane Khaki (2021)

Oldschool V8 powerrrr

Bij de LC500 draait het uiteraard om de atmosferische 5.0-liter V8. Geen gedoe met stekkers of hybride ondersteuning maar gewoon een pure, atmosferische benzinemotor. Eveneens zéér oldschool! In tegenstelling tot de LC500h Coupé is er geen zuinige(re) LC500h Convertible hybridevariant beschikbaar.

Rijtest: Lexus LC500 Convertible V8 464 pk Terrane Khaki (2021)

De LC500 Convertible is 464 pk / 530 Nm (275 g/km CO2) sterk. Al dat vermogen vloeit via een 10-traps automaat richting de achterwielen. Een sprintje naar 100 km/u trekken lukt in 5 seconden, op 270 km/u ligt de topsnelheid. Lexus spreekt van een theoretisch verbruik van 11,7 liter per 100 km, met een rustige rijstijl komt dat (bijna) binnen handbereik. Voor de zekerheid reken je best enkele liters extra. Gezien de grote benzinetank (82 liter) mogen langere ritten toch geen probleem vormen.

Rijtest: Lexus LC500 Convertible V8 464 pk Terrane Khaki (2021)

Met wapperende haren en een extra portie vitamine D wordt elke rit in de LC500 Convertible een ware belevenis. Desgewenst gaat het allemaal iets scherper en dynamischer in de Sport en Sport+ rijmodi maar met deze 2.055 kg zware Japanner hoef je niet persé snel te gaan. De geleverde soundtrack weerklinkt wel steeds beter naarmate de toerenteller richting zijn limiet gaat… Enigszins verslavend, zeker als je weet dat al de moderne EV’s met een fluisterstille loopcurve komen.

Rijtest: Lexus LC500 Convertible V8 464 pk Terrane Khaki (2021)

Climate Concierge

Het Lexus Safety System+ zorgt voor adaptieve cruise control, rijstrookassistentie, noodremhulp met voetgangers/fietsersherkenning, verkeersbordenherkenning en zes airbags. Naast deze klassiekers inzake rijhulp- en veiligheid komt de LC500 Convertible ook met een Climate Concierge.

Rijtest: Lexus LC500 Convertible V8 464 pk Terrane Khaki (2021)

Die helpt op basis van allerhande sensoren/factoren de perfecte temperatuurbeleving te bepalen met verwarmde zetels, verwarmd stuurwiel en nekverwarming. Zeker met windscherm kan je zo tot 15°C relatief doenbaar met open dak rijden. Toch mag het niet verwonderen dat deze LC500 Convertible gemaakt is om te flaneren in warmere (jetset) regio’s zoals Saint Tropez, Monaco en Los Angeles.

Rijtest: Lexus LC500 Convertible V8 464 pk Terrane Khaki (2021)

Prijzen en concurrentie

De Lexus LC Coupé kost je 112.600 euro. Met de bewegende dakconstructie moet je minimaal 131.100 euro op tafel leggen. Direct wel full option, enkel voor een metaalkleur moet je 1.200 euro opleggen.

Rijtest: Lexus LC500 Convertible V8 464 pk Terrane Khaki (2021)

Directe concurrentie voor de Lexus LC500 Convertible is er in de vorm van de Jaguar F-Type Convertible P450 (vanaf 102.290 euro), Ford Mustang GT Convertible (vanaf 55.950 euro) en BMW M850i xDrive Cabrio (vanaf 139.100 euro). In het hogere segment is er ook nog de Bentley Continental GTC en Aston Martin DB11 Volante. Qua looks, afwerkingskwaliteit en exclusiviteit kan de Lexus LC500 Convertible hierbij zonder schroom aansluiten!

Conclusie

Afgezien van ons eerder regenachtige klimaat lijken het peperdure (full option) prijskaartje, de beperkte praktische bruikbaarheid en het stevig verbruik de grootste struikelblokken voor een riant Belgisch verkoopsucces. Toch slaagde Lexus erin om met de LC500 Convertible een prachtige zonneklopper te bouwen. Zowel qua lijnenspel en interieurafwerking zien we hier iets behoorlijk uniek (extravagant?), zeker in combinatie met het betrokken karakter van de atmosferische V8 benzinemotor. Opmerkelijk dat het Japanse luxemerk anno 2021 nog een dergelijke motorisatie aanbiedt! Maar eens je ermee op pad gaat wordt het snel duidelijk. Heerlijk cruisen met je haren in de wind is hetgeen de LC500 Convertible het liefst doet, naast de show stelen uiteraard.

Overzicht:
+ Looks
+ Ultimate droptop lifestyle experience
+ Soundtrack
+ Prestatiepotentieel
+ Betrokken rijgedrag
+ Afwerkingskwaliteit / materiaalkeuze
+ Comfort
+ Exclusief

? Belgische klimaat

– Gedateerd ogend infotainment (inclusief onhandige trackpad bediening)
– Onbestaande beenruimte achterin
– Prijs
– Verbruik

Rijtest: Lexus LC500 Convertible V8 464 pk Terrane Khaki (2021)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie lexus.be!