Rijtest: Lexus LC500 (2018)De Lexus LC coupé is er niet alleen als relatief zuinige hybride, maar ook met een knappe atmosferische 5.0-liter V8. Meteen ook het neusje van de zalm?

Over de looks van de Lexus LC waren we eerder al laaiend positief en dat is met deze V8 niet anders. Om het sportieve karakter van de V8 verder te onderstrepen is dit testexemplaar uitgerust met het optionele sportpack. Daarin zit heel wat mooi’s waaronder fraaie 21-duimers die het conceptcargehalte verder verhogen. Maar ook vierwielsturing, extra carbon inleg, een actieve kofferspoiler en een carbon dak. Dat laatste vervangt meteen het glazen panoramadak waardoor er binnenin wel iets minder lichtinval is. Je kan je ook de vraag stellen wat het nut is van zo’n dak op een sportieve maar zware coupé zoals de LC. Ook deze V8 zet immers bijna 2 ton op de weegschaal.

Rijtest: Lexus LC500 (2018)

Rijtest: Lexus LC500 (2018)Rijtest: Lexus LC500 (2018)

De attractie van de V8, die in België overigens dezelfde vanafprijs heeft als de V6 hybride, is uiteraard de motor. Dat is dezelfde atmosferische 5.0-liter V8 die we kennen van de RC F en GS F, en nu dus zijn weg gevonden heeft naar de LC. Met 477 pk bij 7.100 tpm en 540 Nm koppel bij 4.800 tpm is het en typische hoogtoerige motor die vraagt om omwentelingen. Net zoals bij de hybride wordt de motor daarom gekoppeld aan een complexe 10-trapsautomaat die zes standaard verzetten heeft met vier overdrive verzetten. Daarmee spurt deze 500 in 4,7 s naar de 100 km/h en naar een topsnelheid van 270 km/h. Knappe cijfers die evenwel minder ver weg liggen van zijn hybridebroer dan je zou vermoeden.

Rijtest: Lexus LC500 (2018)Rijtest: Lexus LC500 (2018)
Rijtest: Lexus LC500 (2018)

Maar door zijn geluid en karakter geeft de achtcilinderversie natuurlijk unieke sensaties. Bij het starten via de fraaie startknop in wat nog steeds een van de knapste en best afgewerkte interieurs van de markt is, doet de LC500 denken aan de 4,7-liter V8 van de Maserati GranTurismo, maar eenmaal de koudstart voorbij sluiten de actieve kleppen van de uitlaat opnieuw en is het geluid al een stuk meer bescheiden. Vervolgens moet je blok al flink in de toeren jagen vooraleer het geluid terug op het geluidsniveau van de Maser is. Al is het karakter en de insteek van de Lexus uiteraard anders dan die van de flamboyante Italiaan. De Lexus kan het wel maar doet het niet. Of toch niet in normale omstandigheden.

Rijtest: Lexus LC500 (2018)Rijtest: Lexus LC500 (2018)

Rijtest: Lexus LC500 (2018)

Wil je toch wat meer geluid dan zet de boordcomputer via het stokje rechts van de tellerkluster naar Sport+, de pook in zijn manuele stand en doe je het ruitje een beetje naar beneden. De LC is immer zo goed geïsoleerd dat veel van geluid ook verloren gaat in de grote hoeveelheid geluidsisolatie. You win some you lose some, maar dat maakt de aandrijflijn er niet minder bijzonder om. Of toch wat betreft de motor want over de versnellingsbak zijn we minder enthousiast. De schakelt weliswaar snel en kordaat maar mist consistentie bij het manueel schakelen. Soms wisselt de ‘bak met de snelheid en efficiëntie van een dubbele koppeling terwijl op andere moment de wissels een stuk minder scherp zijn. Wat dat betreft was de 8-trapsautomaat van de GS F een betere match voor de V8.

Rijtest: Lexus LC500 (2018)Rijtest: Lexus LC500 (2018)

Rijtest: Lexus LC500 (2018)

Zoals we reeds vertelden is ook deze LC lang geen lichtgewicht, laat staan een echte sportwagen. Maar door het lage zwaartepunt en de scherpe ophanging met adaptieve dempers slaagt ook deze LC er in een goed evenwicht te behouden tussen een comfortabele maar sportieve GT. Over de meerwaarde van het sportpakket zijn we dan weer minder zeker. De vierwielsturing helpt weliswaar bij parkeermanoeuvres, maar is voor de rest minder beslissend. De hybrideversie die we reden zonder het pakket deed nauwelijks slechter. De actie van de magnesium schakelpeddels mocht ook kordater. Want hoewel de kleinoden op zich goed aanvoelen, is de ‘klik’ minder overtuigend. Jammer, want voor de rest is het interieur absolute top met alleen de beste materialen een feilloze afwerking.

Rijtest: Lexus LC500 (2018)

Rijtest: Lexus LC500 (2018)Rijtest: Lexus LC500 (2018)

Conclusie
Ook met de atmosferische V8 is de Lexus LC een uitzonderlijke auto. De sensaties van de achtcilinder zijn stilaan verleden tijd in een autolandschap dat tegenwoordig bijna uitsluitend uit motoren met turbo’s bestaat. Daardoor zal deze versie altijd een aparte plek in ons hart hebben. Toch moet de hybrideversie minder onderdoen voor de V8 dan je in de eerste plaats zou denken. Dat heeft enerzijds met de iets té goede geluidsisolatie van de LC te maken, maar anderzijds ook met de 10-trapsautomaat die de scherpte en de focus van de motor mist. Wie in de markt is voor de LC heeft dan weer geluk. Want voor het bedrag van 109.190 euro heeft Lexus beide versies in de aanbieding die bovendien ook nog een standaard bijna full option uitgerust zijn.

Overzicht:
+ Concept car looks
+ Kwaliteit & afwerking
+ Comfort vs sportiviteit
+ Sensaties V8
+ Prijs/optiebeleid

– Consistentie automaat
– Vrij kleine koffer
– Achterbank enkel voor kleine kinderen
– Zwaargewicht

Rijtest: Lexus LC500 (2018)

Tekst & Foto’s: Pieter Ameye