Lexus V10 LFA baby blauw
Decadentie is 1 ding, maar de Chinezen moeten ook niet gaan overdrijven..

De Lexus LFA is misschien wel het mooiste wat de laatste jaren uit het Oosten onze richting uitkwam. Normaal associëren we de Jappanners met hybride aandrijflijnen en modale middenklassers, maar eind 2009 kwam er dan toch goed nieuws na 421 diverse conceptmodellen. Lexus – onderdeel van Toyota – zou namelijk met een rasechte sportwagen op de proppen komen, aangedreven door een atmosferische V10 die een prachtig geluid produceert.

Een medaille heeft altijd een keerzijde, dus niet alles is rozengeur en maneschijn bij deze ultieme Lexus. De productie is gelimiteerd tot 500 exemplaren en die zijn alreeds allemaal toegewezen en geproduceerd, daarnaast moest je ongeveer 300.000 euro neerleggen. Neen, niet kopen want de LFA moest je sowieso leasen van Lexus zelf om de handel tegen te gaan. Naast ziekelijke prestatiecijfers en een krachtig voorkomen mag je jezelf als LFA rijder gerust bijzonder voelen, want heel wat technologische ervaring werd opgedaan en zal worden toegepast op de volgende generatie sportieve wagens.

Een Roadster variant bestaat maar dat was eerder een gek ideetje van enkele ingenieurs. Momenteel zijn er geen productieplannen, maar zeg uiteraard nooit nooit in de autowereld. Een trackversie bestaat wel, 50 exemplaren met een Nürburgring Package werden er gebouwd. Bestaande LFA’s konden ook nog omgebouwd worden, maar dan verloor de wagen wel heel wat van z’n comfort. Het hoeft niet te verbazen dat deze een mooie recordtijd wist neer te zetten op de Nurburgring, tot grote ergernis van de Duitse merken.

In China werd onderstaande LFA gespot, in een bijzondere appelblauwzeegroene kleurstelling. Mag je als decadente eigenaar van een schreeuwerige V10 eender wat als koetswerkkleur kiezen, of bloed je Lexus hart een beetje als je dit ziet?