Rijtest: Suzuki Celerio 1.0 GLX

Rijtest: Suzuki Celerio 1.0 GLXDe gloednieuwe Suzuki Celerio moet zowel de Splash en Alto vervangen in het laagste segment, bezit deze Japanner nog troeven behalve de compacte eigenschappen en dito prijskaartje?

Het aantal Suzuki (auto)posters in slaapkamers van jeugdige tieners zal je waarschijnlijk op één hand kunnen tellen, toch is de Japanse autoconstructeur de laatste jaren sterk bezig met de vernieuwing en modernisering van het gamma. Terwijl de bolides vroeger eerder grijs, saai en onopvallend waren – met uitzondering van de hippe Swift – konden ze allemaal wel uitpakken met degelijke kwaliteit en een scherpe prijs. Vorig jaar hadden we al een stoere SX4 S-Cross en dit jaar mochten we kennis maken met de nieuwe Vitara, beide Suzuki’s werden – eigenlijk! – gebouwd voor de Europese consument. Een compacte doch efficiënte diesel/benzinemotor, een leuk design en diverse personaliseringsmogelijkheden, we blijven er hier dol op. De nieuwste toevoeging aan het gamma is de compacte Celerio die zowel de oude Splash als Alto moet gaan vervangen, al zullen die later dit decennium (normaliter) nog terugkomen als crossover. Bovendien hebben we hier te maken met een wereldproduct, de rest van de wereld kent deze Suzuki Celerio (naam + product) namelijk al een tijdje.

Rijtest: Suzuki Celerio 1.0 GLX

Qua buitenafmetingen plaatst de Celerio zich mooi tussen de Splash en Alto waarmee hij de kwaliteiten van de kleinste bezit in combinatie met de grote(re) binnenruimte van de grootste. Parkeerplaats zoeken gaat op die manier natuurlijk gemakkelijker dan ooit en met draaicirkel van 4,7 meter stijgt de manoeuvreerbaarheid. De Celerio is enkel te verkregen als vijfdeurs met ruime koffer, goed voor 254 liter liter bagageruimte (maximaal 726 liter) waarmee hij zich bovengemiddeld opstelt. Designmatig namen de Japanners dan weer geen risico waardoor het geheel eerder naar saai dan megafunky neigt, hippe duotone combinaties en stoere stickers zal je ook niet terugvinden in de catalogus. Daarin kan je wel “kiezen” voor wit of bijbetalen (€370) voor andere koetswerkkleuren (grijs, grijs, zwart, rood en blauw), voornamelijk die twee laatste brengen wat leven in de brouwerij. Optioneel kan je de 14″ stalen velgen wisselen met evengrote lichtmetalen exemplaren, ook een kofferschaal, dakspoiler, zijflankbescherming en sierlijsten zijn beschikbaar.

Rijtest: Suzuki Celerio 1.0 GLXRijtest: Suzuki Celerio 1.0 GLX

Binnenin heerst een soortgelijke sfeer. Geen tierlantijntjes of exotische materialen, gewoon een overzichtelijke en sobere inkleding met heel wat soorten kunststof. Qua bouwkwaliteit konden we de Celerio dan weer niet betrappen op schoonheidsfoutjes, de stoffen zetels zitten bovendien niet zeker slecht. Zelfs de grotere personen hebben in de Celerio meer dan voldoende hoofdruimte, achteraan kunnen er ook volwassenen plaatsnemen (al beperk je dat beter tot twee). Het leven wordt met de Celerio iets gemakkelijker dankzij centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, Radio/CD/USB/Bluetooth, elektrisch bediende ruiten (overal), airco en een in de hoogte verstelbaar stuurwiel mét functietoetsen.

Rijtest: Suzuki Celerio 1.0 GLX

Rijtest: Suzuki Celerio 1.0 GLXRijtest: Suzuki Celerio 1.0 GLX

Achter de brede voorbumper met prominent Suzuki logo schuilt er steeds een atmosferisch 1.0-liter benzinemotor die voldoet aan de Euro6 normen, goed voor 68 pk en 90 Nm. In tijden van extreme prestatiedrang lijkt dat eerder weinig, toch volstaat deze driecilinder prima voor de 805 kg zware stadsmus. Sprintcijfers en topsnelheid worden verstandelijk verzwegen, met een CO2 uitstoot van 99 g/km en theoretisch verbruik van 4,3 liter kan je wel vrolijk worden. Tijdens testperiode deden we voornamelijk vlotte snelwegkilometers en toch kregen we het verbruik niet boven de 5,2 liter, met een aangepaste ingesteldheid moet dat normverbruik ongetwijfeld haalbaar zijn! Dankzij een brandstoftank van 35 liter verkrijg je een rijbereik van ongeveer 650 km. Voor wie liever niet schakelt voorziet Suzuki ook een Celerio met automaat (vanaf €11.199).

Rijtest: Suzuki Celerio 1.0 GLXRijtest: Suzuki Celerio 1.0 GLX

Eenmaal in het verkeer valt pas op hoe aangenaam de Suzuki Celerio zichzelf voortbeweegt, voornamelijk te danken aan het volwassen stuurgevoel en beperkte gewicht. Een echt scheurijzer zal het natuurlijk nooit worden maar wanneer je de driecilinder in het hogere toerengebied houdt zal je verbaast zijn van het strakke onderstel. Omdat de Celerio een wereldproduct is verkoos Suzuki eerder een comfortabele ophanging zonder stevig door te deinen, altijd welgekomen op het Belgische asfalt. De gekende veiligheidssystemen (ESP, Hill Start, remhulpfunctie, frontale + zijdelingse airbags) staan paraat om onheil te voorkomen, in het hoogste uitrustingsniveau krijg je ook gordijnairbags.

Rijtest: Suzuki Celerio 1.0 GLX

Rijtest: Suzuki Celerio 1.0 GLXRijtest: Suzuki Celerio 1.0 GLX

Met een vanafprijs van €8.499 prijst de Suzuki Celerio zich behoorlijk competitief in het steeds groter wordende segment. Zoals vaak is dat een slimme marketingtruc en dus een kaalgeplukte uitvoering, toch pleeg je geen financiële moord als je het wat hoger gaat zoeken. Laat die Grand Advantage (GA) dus maar links liggen en opteer voor Grand Luxe (GL – vanaf €9.499), Grand Luxe Airco (vanaf €10.199) of Grand Luxe Xtra (GLX – vanaf €10.799). Vervolgens ben je enkel nog wat geld kwijt aan leuke velgen, metaalkleur en wat accessoires! De standaard garantie van 3 jaar wordt met twee kalenderjaren opgetrokken door de Belgische importeur, tijdens die periode krijg je eveneens een bijstandsverlening bij aankoop van de Celerio.

Rijtest: Suzuki Celerio 1.0 GLX

Sinds de verhipping vernieuwing van de Hyundai i10 konden de autoconstructeurs niet snel genoeg zijn om hun kleinste telg ook een deugddoende make-over te geven om zo het grijze karakter van zich af te schudden. De Mitsubishi Space Star (vanaf €8.990) deed dit in mindere mate en is hierdoor dé concurrent van deze Celerio, mag het wel wat kleurrijker moet je zeker eens kijken bij de Peugeot 108 (vanaf €9.635), Citroën C1 (vanaf €9.980), Toyota Aygo (vanaf €10.980), Fiat Panda (vanaf €7.190), Kia Picanto (vanaf €10.790), Skoda Citigo (vanaf €9.560), Seat Mii (vanaf €9.690), … De nieuwe Smart ForFour, Volkswagen Up! en Renault Twingo zijn er natuurlijk ook maar deze pakken uit met premium bouwkwaliteit en gelijklopend prijskaartje.

Conclusie

Ben je op zoek naar een compacte auto met een stevige portie karakter of flair, kijk dan maar voor een ander – lees: duurder – alternatief in het brede segment. Naast het ietwat sobere in- en uiterlijk kan de Suzuki Celerio gelukkig wél uitpakken met een (relatief gezien) ruim interieur, een vlotte doch zuinige krachtbron en een behoorlijk scherpe prijs in ruil voor een riante basisuitrusting. Daarbovenop waren we nog eens aangenaam verrast door het leuke weggedrag van deze kleine Japanner! Belangrijkste GroenLicht.be aankoopadvies inzake de Suzuki Celerio: laat het Silver Star grijs voor wat het is en breng eens wat kleur in ’t leven!

Overzicht:

+ Scherpe prijs + stevige basisuitrusting
+ Compact / manoeuvreerbaarheid
+ Ruim
+ Zuinig
+ Leuk rijgedrag

– Weinig personalisering mogelijk (saai?)
– Materialen(mix) interieur

Rijtest: Suzuki Celerio 1.0 GLX

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...