Rijtest - Peugeot 108 - Header
Klein maar fijn: de nieuwe Peugeot 108 herdefinieert de standaarden binnen het A-segment.

Stakingsposten ontwijken, meer dan 100 kilometer tsjollen en een halve dag verlof opofferen. Moeite die ik normaliter enkel zou doen voor het ophalen van een leuke hot hatch of een luxueuze slee, maar die nu integraal naar de Peugeot 108 ging. Alleen omdat grootmoeder het destijds met haar wijze woorden wist te omschrijven: wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd. En gelukkig is klein in sommige situaties ook best fijn, want met een lengte en breedte van respectievelijk slechts 3,47 en 1,62 meter neemt het aantal geschikte parkeerplaatsen plots zienderogen toe. Een weekje ging ik op stap met een Ferrari-rood 108-exemplaar.

Rijtest - Peugeot 108 04

Wij kregen de driedeurs mee, maar de Peugeot 108 is ook beschikbaar als vijfdeurs of als hippe 108 TOP! met een stoffen wegschuifbaar dak. De Citroën C1 en Toyota Aygo zijn bloedbroeders en omwille van kostenredenen werden alledrie gezamenlijk ontwikkeld, maar designgewijs mocht elke constructeur deze keer nog iets meer zijn eigen dingetje doen. Het front van de Peugeot 108 werd dan ook volledig conform het familiegezicht getekend en kreeg een meer volwassen grille dan zijn voorganger. De nummerplaat verhuisde daaronder en de LED dagrijverlichting werd nu helemaal onderaan geplaatst, wat een meer stabiele indruk moet geven. Ook achteraan werd de 108 dankzij een stuk kleinere 3D-achterlichten en een kleine diffuser een heel stuk hipper dan het kneusje van weleer. Tot slot werd personalisatie belangrijker: 8 mogelijke koetswerkkleuren of zelfs een duo-tone kleurstelling, hippe 15-inchers, stickers, unieke spiegelkapjes en diverse mogelijkheden voor het interieur, mooi opgedeeld in 7 personalisatie-thema’s.

Rijtest - Peugeot 108 02Rijtest - Peugeot 108 09

Binnenin valt dan weer meteen op dat deze wagen vertoeft binnen het A-segment. Goedkoop ogend plastic overheerst het dashboard, een toerenteller is optioneel en iets vanzelfsprekend als het afstellen van de buitenspiegels gebeurt hier manueel. Toch nam Peugeot ook hier enorme stappen vooruit vergeleken met de 107: de middenconsole werd overzichtelijker, de binnendeuren ogen praktischer en de zetels bieden nu ook een uitstekende zijdelingse steun. Daarnaast zijn ze net als het stuurwiel in de hoogte te verplaatsen zodat de ideale zitpositie sneller wordt benaderd.

Rijtest - Peugeot 108 05Rijtest - Peugeot 108 14

Rijtest - Peugeot 108 10

Rijtest - Peugeot 108 11Rijtest - Peugeot 108 13

Verder brengt het overzichtelijke 7-inch touch screen, dat standaard is vanaf de Allure-uitvoering, een wereld van verschil! Audio, verbruiksgegevens en instellingen worden er haarscherp op weergegeven, terwijl Mirror Screen technologie de smartphone-integratie compleet maakt. De instructies en de opmerking dat er een speciale kabel nodig is mochten iets duidelijker gecommuniceerd worden, maar eens je dat achter de rug hebt, is het een fluitje van een cent om sommige audio-, foto-, video- of navigatie-apps weer te geven op het grote scherm. Ruimtegewijs tot slot bevind je je achteraan de 108 allesbehalve in een balzaal, maar dankzij licht uitgeholde voorzetels zijn korte ritten absoluut geen marteling voor volwassenen. In de deuren passen flesjes van 50 cl, in het handschoenenkastje een volledige 1 liter fles en in de koffer is er voortaan plaats voor 198 liter bagage.

Rijtest - Peugeot 108 12Rijtest - Peugeot 108 15

Onder de motorkap zijn de keuzes beperkt: geen diesels, maar wel twee kleine driecilinder benzinemotoren. De atmosferische 1.0-liter levert 68 pk, de nieuwe 1.2-liter PureTech brengt 82 pk over op de voorwielen. Wij kregen die eerste mee en stelden al snel vast dat je in een slechts 840 kilogram wegend wagentje als deze 108 daaraan absoluut voldoende hebt. De manuele vijfbak schakelt heel vlot en veel sneller dan je denkt bereik je 70 km/u. Daarna is het leven wat uit de brouwerij verdwenen, maar de 108 is nu ook geen auto waarmee je lange reizen plant of elke dag meer dan 100 km wilt mee afmalen. De stad is zijn ideale biotoop, op de snelweg gebeurt inhalen met de lange adem. Het verbruik van de 1.0 e-VTi bedraagt op papier (een niet onhaalbare) 3,8 liter/100 kilometer, maar wij hadden na een weekje een kleine liter meer. De CO2-uitstoot van amper 88 g/km is tot slot mooi meegenomen.

Rijtest - Peugeot 108 06

Gebruik je de 108 in situaties waarvoor hij gemaakt werd, dan raak je al snel verslaafd aan deze kleine vierwieler. Een parkeerplaats vind je dankzij de kleine afmetingen een stuk sneller dan gemiddeld en met een draaicirkel van slechts 4,8 meter kom je nooit in benarde situaties terecht. Het stuurwiel is een stuk groter dan het speelse exemplaar uit de 208, maar biedt wel een levendige rijervaring. Het chassis is absoluut niet ontwikkeld op de Nürburgring en als je de 108 sportief uitdaagt krijg je heel wat koetswerkrol als antwoord, maar qua comfort scoort dit kleintje hoge punten. Dat de 108 op de snelweg iets minder spoorvast is dan een BMW 5-Reeks hoeft verder niet te verbazen, maar de voorbeeldige geluidsisolatie valt aan die snelheden wel op. Terug tot stilstand komen gaat met schijfremmen vooraan en goedkopere trommels achteraan, maar qua veiligheid moet je je in de 108 absoluut geen zorgen maken. ABS, ESP, elektronische remkrachtverdeling en Emergency Collision Braking System zorgen er voor dat de 6 standaard airbags pas nodig zijn in de meest uitzonderlijke situaties.

Rijtest - Peugeot 108 08

De Peugeot 108 moet in zijn segment opboksen tegen heel wat concurrenten. Naast de Toyota Aygo (€10.800) en Citroën C1 (€9.590)  zijn er onder andere de vernieuwde Renault Twingo (€9.650), de Volkswagen Up! (€9.990) met Seat (€8.210) en Skoda (€8.980) aanverwanten, de Ford Ka (€9.100) en de uit het oosten aanstormende Hyundai i10 (€9.999). Elk probeert met zijn eigen karakter en troeven de consument te verleiden, maar de prijs speelt daar natuurlijk – en zeker in dit segment – een belangrijke rol. Tussen haakjes vinden jullie telkens de vanafprijs voor de driedeurs en elke optie kost afzonderlijk heel weinig, maar vele beetjes maken toch al snel een totaalprijs van een kleine 13.000 euro. Best veel geld voor een kleine A-segmenter leer je dan, maar deze wagentjes zijn er gelukkig de laatste jaren op elk vlak ook enorm op vooruit gegaan.

Rijtest - Peugeot 108 03

Conclusie

De Peugeot 108 is een klein, maar uitermate fijn wagentje. Uiterlijk gezien groeide het kneusje op tot een matuur familielid, binnenin ging het zitcomfort erop vooruit en de smartphone-integratie via Mirror Screen is voorbeeldig. Op de snelweg komt de kleine 1.0-liter driepitter tekort om vlot in te halen, maar de geluidsisolatie is voorbeeldig en je voelt je op elk moment veilig. De stedelijke omgeving is de op het lijf geschreven biotoop van de 108, want tot 70 km/u is dit wagentje verrassend vlot en de compacte afmetingen zorgen voor heel wat parkeergemak. Een sportief rijgedrag heeft de 108 dan weer niet, maar qua comfort scoort hij hoge punten. Het is vandaag tot slot goedkoper om een goede tweedehands op de kop te tikken dan een nieuwe A-segmenter, maar vergeleken met zijn concurrenten ligt de prijs van de 108 best aantrekkelijk.

Rijtest - Peugeot 108 01

Overzicht

+ Zitcomfort en geluidsisolatie
+ 1.0-liter vlot tot 70 km/u
+/- Mirror Screen is interessant, maar niet zo intuïtief
– Hoge prijs voor een degelijk uitgerust model

Rijtest - Peugeot 108 07

Tekst & Foto’s: Tim De Baets