Kort Getest: Suzuki SX4 S-Cross 1.6 DDIS AllgripVoor stedelijke crossovers is voorwielaandrijving meer dan voldoende, toch biedt Suzuki de SX4 S-Cross ook aan met het AllGrip systeem! Overkill horen we jullie denken.. Wij deden de test!

Terwijl alle autoconstructeurs hun grotere SUV’s downscalen naar compacte terreinwagens en crossovers deed Suzuki het andersom met de tweede generatie SX4. Tijdens zijn eerste levensloop – 2006 tot 2012 – was deze een Oosterse kloon van de Fiat Sedici maar sinds 2013 zien de Japanners het duidelijk groter. In Europa genieten de hoge en stoere C-segmenters al enkele jaren van een sterke interesse, Suzuki deed er dus goed aan om het huiswerk grondig te doen alvorens ze zich in dit segment zouden moeien. De nieuwe SX4 S-Cross werd dus visueel een stuk aantrekkelijker, het interieur werd ruimer en beter afgewerkt en de rijdynamiek werd wat geoptimaliseerd. Een constante vierwielaandrijving is hier overbodig omdat het merendeel van de gebruikers nooit de verharde wegen zullen verlaten, toch bieden bijna alle merken een soortgelijk systeem. Bij Suzuki kreeg die de AllGrip benaming en zorgt op zijn beurt voor een veiligere wegligging.

Kort Getest: Suzuki SX4 S-Cross 1.6 DDIS Allgrip

Het design dat Suzuki insloeg met deze crossover zal ook zijn weg terugvinden naar de volgende modellen, te beginnen met de Vitara die laatstleden z’n opwachting maakte op het Autosalon van Parijs. Hier blijft dus bij een scherpe grille vooraan, diverse leuke koetswerkkleuren, verlichting met LED dagrijlichten en 16/17 duim velgen, de beschermingsplaten moeten duidelijk maken dat deze Suzuki het avontuur nooit zal schuwen. De koffer opent vrij wijd en is goed voor 430 liter bagage. In vergelijking met de concurrentie is deze SX4 niet bijzonder te hoog (1m58), dit met het oog op een betere stroomlijning en het bijhorende lage verbruik.

Kort Getest: Suzuki SX4 S-Cross 1.6 DDIS AllgripKort Getest: Suzuki SX4 S-Cross 1.6 DDIS Allgrip

Kort Getest: Suzuki SX4 S-Cross 1.6 DDIS Allgrip

Voor het interieur koos Suzuki voor een degelijke doch sobere afwerking zonder al te veel tierlantijntjes, in vergelijking met de vorige generatie bespeuren we gelukkig wel heel wat progressie. Er heerst een ruime sfeer en ook de lederen zetels zitten goed, dankzij diverse opbergvakken en duidelijke bedieningselementen zie je dat de focus lag op een functioneel en praktisch interieur. Dankzij de groeispurt (+ 20cm) kan de achterbank al wat meer van de aanwezige beenruimte genieten, desondanks focussen grotere personen zich toch beter op de voorste zitrij. Het gigantische zonnedak bestaat uit twee delen en laat heel wat zonlicht binnen. Optioneel kan je ook kiezen voor een ingebouwde TomTom navigatie- en multimediasysteem dat je op een heel eenvoudige manier door de binnenstad of boerenbuiten weet te loodsen terwijl je kan genieten van je favoriete muziek (radio/CD/USB/Bluetooth).

Kort Getest: Suzuki SX4 S-Cross 1.6 DDIS AllgripKort Getest: Suzuki SX4 S-Cross 1.6 DDIS Allgrip

Kort Getest: Suzuki SX4 S-Cross 1.6 DDIS Allgrip

Het aanbod Suzuki SX4 S-Cross 4×4 is identiek aan dat van de 4×2 versies, al zijn de verbruiks- en CO2-cijfers een tikkeltje hoger wegens de gewichtstoename van 65 kg. Steeds gaat het hier om een 1.6-liter viercilinder, goed voor 120 pk. De handgeschakelde benzinemotor met 5 verzetten doet het met 135 g/km CO2 en een theoretisch verbruik van 5,9 liter terwijl zijn evenknie met automaat het doet met respectievelijk 130 g/km en 5,7 liter. Er is maar 1 diesel voorhanden met een manuele zesbak, hier blijft het verbruik beperkt tot 4,6 liter en 120 g/km CO2. Wij reden met deze soepele laatstgenoemde en verstookten natuurlijk wat meer, net geen 6 liter per 100 km lijkt ons niet geheel onterecht. De brandstoftank is bovendien 47 liter groot waarmee je een rijbereik krijgt van meer dan 700 km, dankzij een start/stop systeem en een schakelindicator probeert de Suzuki het verbruik te beperken waar het kan. Het motorlawaai is beperkt tijdens rustige snelwegsessies of bij het cruisen doorheen de stad, onder belasting weerklinken de dieselklanken wel vrij duidelijk.

Kort Getest: Suzuki SX4 S-Cross 1.6 DDIS AllgripKort Getest: Suzuki SX4 S-Cross 1.6 DDIS Allgrip

Kort Getest: Suzuki SX4 S-Cross 1.6 DDIS Allgrip

De essentie van het AllGrip systeem is de selectieschakelaar in de middenconsole die de SX4 S-Cross in een handomdraai omvormt van een zuinige stadswagen tot een stoere avonturier. Op trektocht gaan met je offroad vriendenclub raden we je niet direct aan, maar op besneeuwde (gladde) ondergrond kan de SNOW setup je wel helpen veilig op de bestemming te geraken. Denk bij de Sport instelling niet direct aan de gelijknamige Swift, toch reageert de crossover hierbij iets agieler op de gas- en stuurrespons. Geen zin om heel te tijd te switchen? Ga dan voor AUTO waarbij de Suzuki zelf bepaald wanneer er kracht verdeeld moet worden. Met de lage koetswerkbouw, beperkt gewicht en hogere zitpositie schenkt de nieuwe SX4 S-Cross je steeds een aangenaam weggedrag. Nooit echt uitgesproken scherp of vraag, de comfortfactor blijft ook ten alle tijden bewaard. Met de maximum score tijdens de NCAP crashtest is deze Suzuki in theorie veilig, al komt het hopelijk nooit zo ver dankzij ondermeer een ESP systeem, Hill Start en zeven airbags.

Kort Getest: Suzuki SX4 S-Cross 1.6 DDIS AllgripKort Getest: Suzuki SX4 S-Cross 1.6 DDIS Allgrip

Het prijskaartje van de SX4 S-Cross AllGrip ligt natuurlijk hoger dan zijn kleine broer (vanaf €16.499), gelukkig start deze 4×4 wel in een royalere uitrustingsklasse. De 1.6-liter benzine start bij €19.499 (Grand Luxe +) terwijl Suzuki voor de automaat minstens €24.299 (Grand Luxe Xtra) vraagt. De dieselvariant komt eveneens in deze twee uitrustingsniveau’s voor respectievelijk €22.999 en €26.299. De optielijst is vervolgens vrij beperkt en biedt nog enkele items aan voor een correcte prijs, iets wat van de concurrentie niet altijd gezegd kan worden.

Kort Getest: Suzuki SX4 S-Cross 1.6 DDIS AllgripKort Getest: Suzuki SX4 S-Cross 1.6 DDIS Allgrip

Die concurrentie is in grote getale aanwezig en doen allemaal hun uiterste best om mee te dingen naar de gunst van de klant. Elk moment van het jaar kan je ergens wel genieten van een interessante deal of stevige korting, een grondig onderzoek kan de consument dus heel wat opleveren. Specifieke uitdagers voor onze Suzuki SX4 S-Cross 4×4 diesel (€23.929) vinden we bij de Peugeot 2008 Crossway (vanaf €23.950), Dacia Duster 1.5 dCi (vanaf €19.900), Opel Mokka (vanaf € 25.200) en de Fiat Panda 4×4 (€18.750). In het vijver van de grotere crossovers zitten er nog meer vissen, denk maar aan de Hyundai ix35, Kia Sportage, Ssangyong Korando, Nissan Qashqai, Ford Kuga, …

Conclusie

De nieuwe Suzuki SX4 S-Cross probeert het deze keer in een hoger segment, niet geheel toevallig hetgeen ongezien populair is – en blijft – op het Europese vasteland. Een stoere look, veel binnenruimte en een interessant prijskaartje, meer heb je niet nodig om mee te spelen al is de concurrentie bijzonder hard. Het designteam maakte heel wat progressie maar kan niet opboksen tegen het origineel recept dat ook nog steeds rondrijdt, gelukkig overtuigt de SX4 S-Cross met zijn aangenaam weggedrag eenmaal je achter het stuur kruipt. De AllGrip vierwielaandrijving is waarschijnlijk enkel weggelegd voor een select doelpubliek dat het leven iets avontuurlijker of veiliger ziet, toch krijg je de meerprijs (ongeveer €2.500) in praktijk terug met een betere uitrusting én grotere trekkracht.

Overzicht:

+ Comfortabel
+ Interessante prijs
+ Soepele en zuinige krachtbron
+ Aangenaam weggedrag

– Luidruchtig onder belasting
– Interieurafwerking
– Stevige concurrentie

Kort Getest: Suzuki SX4 S-Cross 1.6 DDIS AllgripKort Getest: Suzuki SX4 S-Cross 1.6 DDIS Allgrip

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem