Duotest: Chevrolet Trax vs. Fiat 500L Trekking

Duotest_Chevrolet_Trax_Fiat_500L_Trekking_Header
Hoewel de Fiat 500L en Chevrolet Trax op het eerste zicht geen concurrenten lijken, hebben ze meer gelijkenissen dan we ooit durfden vermoeden.

Test Chevrolet Trax Fiat 500L (24)

Test Chevrolet Trax Fiat 500L (24)Test Chevrolet Trax Fiat 500L (24)

We testten eerder al de Fiat 500L Trekking en toen bleek dat enkele weken later de Chevrolet Trax op de planning stond, besloten we de kanariegele compacte SUV er nog eens bij te halen voor een dubbeltest. De redenen om dat te doen som ik even op voor jullie. Beide wagens zien er onder meer uit alsof het terrein hun tweede thuis is. Ze beschikken over stevige stapschoenen, plastic spatborden en bumpers met hier en daar wat geborsteld aluminium. Maar dat is bij beide modellen enkel schijn. Het zijn vooral baanridders die eventueel ook op de onverharde berm kunnen parkeren. De Trekking is bijvoorbeeld enkel leverbaar met voorwielaandrijving en hoewel bij de Trax “AWD” wel op de keuzelijst staat, dient de vierwielaandrijving meer om de besneeuwde straat te overwinnen dan de straat te verlaten. De lage voorbumper, dito bodemvrijheid en de grote overhang zijn de Trax z’n grootste struikelblokken. Daarnaast zijn beide wagens op en top uniseks. Afhankelijk van de kleurstelling kunnen beide wagens voor de vrouw als schattig aanzien worden terwijl ze voor de mannen eerder stoer overkomen. Verder vallen ze binnen dezelfde prijscategorie waarbij de Chevy 1.4T AWD vanaf €22.899 op je oprit staat en de Fiat voor €21.850 van eigenaar wisselt. Genoeg redenen dus voor een vergelijkende test.

Test Chevrolet Trax Fiat 500L (24)

Test Chevrolet Trax Fiat 500L (24)Test Chevrolet Trax Fiat 500L (24)

Over de looks, details en afwerking is bij Fiat duidelijk niet over één nacht ijs gegaan. Er is toch alleszins meer tijd in gestoken dan bij Chevrolet. De Trekking speelt graag model en allerhande details – zowel aan de buitenkant als in het interieur – poseren mooi voor de lens. Zo zijn er onder meer de vormgeving van de achterlichten, de aluminium handgrepen, de 17” lichtmetalen Black Diamond velgen, het stuurwiel, het Cinquecento embleempje onder de pook, de handrem en ga zo maar door. Dit in tegenstelling tot de Trax waar het allemaal wat eenvoudiger is vormgegeven, wat meer op z’n Amerikaans. De Trax mag dan een imposante neus hebben en hier en daar over wat chroom afwerking beschikken, daar blijft het ook bij. Zo zijn de chroom sierlatjes op de handgrepen optioneel waardoor ze er gewoon opgeplakt zijn. Binnenin krijgen we buiten toffe ventilatieroosters niks speciaals. Het interieur is proper, maar dan is alles daarover gezegd. Al moet het gezegd dat de Trax aardig wat handige opbergvakken biedt. Eenvoud siert, maar Italiaanse flair is net dat beetje charmanter.

Test Chevrolet Trax Fiat 500L (24)Test Chevrolet Trax Fiat 500L (24)

Test Chevrolet Trax Fiat 500L (24)Test Chevrolet Trax Fiat 500L (24)

Qua veiligheids- en hulpsystemen zit het bij beide voertuigen wel snor, maar de Trax neemt de bovenhand. Dit dankzij de meer off-road gerichte systemen zoals Hill Start Assist, Descent Control System, Pedal Release System die ook op de hellende wegen en in parkeergarages goed hun nut bewijzen. Beide wagens kunnen worden uitgerust met parkeersensoren, maar de Trax krijgt er dan ook een achteruitrijcamera bij. Het zicht naar achteren is dan weer beter in de Fiat. Als we het rijgedrag van beide testwagens vergelijken komt de Chevrolet opnieuw als betere naar boven. De Fiat is zeer luidruchtig omdat je snel het einde van de toerenteller bereikt. Dit moet je doen omdat je anders niet zo vlot van je plaats komt. Wel valt dat motorgeluid te overtreffen met het zeer goede optionele audiosysteem van Beats (€670). Ook het ontkoppelen in de Fiat is aan de zware kant en vergt enige tijd om te wennen maar de pook laat zich vlot schakelen en voelt stevig aan. De pook in de Trax daarentegen is vrij lang en moet goed op zijn plaats gestoken worden. Daarnaast werkt het Start/Stop-systeem bij de Trax niet zoals het zou moeten. Het werkt enkel wanneer de verluchting uit staat. Als chauffeur zit het comfortabeler in de Trax en dat heeft Chevrolet vooral te danken aan de tegenpartij. Hoewel de zetels in de Fiat tof gestyled zijn geven ze simpelweg geen zijdelingse steun.

Test Chevrolet Trax Fiat 500L (24)

Test Chevrolet Trax Fiat 500L (24)Test Chevrolet Trax Fiat 500L (24)

Op het gebied van motoren gelijken beide wagens ook sterk op elkaar. Bij Fiat is er de keuze tussen twee benzine- en drie dieselmotoren. Waarbij je voor een automaat moet dieselen met de 1.3-liter motor met 85 pk en 200 Nm (€21.850) en exact €1.000 meer betaalt dan voor de handgeschakelde variant. Verder is er nog de 1.6-liter met 105 of 120 pk en 320 Nm koppel. Als benzine is er de keuze tussen een 1.4-liter met 95 pk en 127 Nm (€19.050) en een 0.9-liter turbo TwinAir met 145 Nm koppel (€19.950). Chevrolet beschikt over twee benzine- en één dieselmotor waarbij beide brandstoffen kunnen worden gecombineerd met een automatische versnellingsbak (van €21.199 tot €22.399 afhankelijk van de motor en versie). Het is niet mogelijk een automaat te verkrijgen in de goedkoopste versie (LS) of deze te combineren met AWD. Zo ook is de 1.4T met 140 pk en 200 Nm koppel (van €20.199 tot €22.899 afhankelijk van de transmissie en versie) niet verkrijgbaar in de LS versie. De 1.6-liter met 115 pk en 155 Nm (LS: €16.699, LT: €18.199) is dan weer niet in de duurste versie (LT+) te verkrijgen. Enkel de 1.7-liter diesel met 130 pk en 300 Nm koppel staat bij elke versie op het keuzelijstje.

Test Chevrolet Trax Fiat 500L (24)

Test Chevrolet Trax Fiat 500L (24)Test Chevrolet Trax Fiat 500L (24)

Uit de serieuze boterham hierboven is af te leiden dat Chevrolet er een bepaald configuratieregime op nahoudt wat tot vervelende situaties kan leiden. Voor de één bieden de 3 verschillende versies eenvoud aangezien er een keuzebeperking is en er geen ellenlange optielijsten moeten doorgrondt worden. Voor de ander is het een smerig en vervelend systeem. Heb je voldoende aan een basisuitrusting maar wil je omwille van je trouwe viervoeter de simili lederen zetels of wens je AWD omdat je dikwijls gaat vissen en daarvoor soms onverhard terrein moet betreden, dan ben je verplicht de allerduurste LT+ versie te kiezen die bijgevolg allerhande ongewenste opties bevat. Bij Fiat daarentegen hanteren ze een eenvoudiger systeem waarbij je de wagen volledig naar wens kan personaliseren.

Test Chevrolet Trax Fiat 500L (24)Test Chevrolet Trax Fiat 500L (24)

Conclusie

Op het eerste zicht gelijken de Chevrolet Trax en de Fiat 500L Trekking niet echt op elkaar. Tot je wat meer in de details duikt. Dan merk je dat ze qua prijszetting, afmetingen en concept redelijk wat gelijkaardig hebben. Want beiden zijn het gezinswagen die eventueel eens een klein stapje naast de openbare weg zouden durven zetten. Al pakken ze die stap op een héél andere manier aan. De Fiat 500L Trekking is dankzij z’n Italiaanse flair zeker en vast de meest charmante van de twee, maar door zijn beperkte vierwielcapaciteiten, moet hij de Trax laten voorgaan off-road. Qua binnenruimte heeft de 500L Trekking een streepje voor, terwijl de Trax dan weer over een iets ergonomischer interieur beschikt. Een moeilijke keuze, die u na het lezen van deze test ongetwijfeld het best zelf kan maken.

Test Chevrolet Trax Fiat 500L (24)

Test Chevrolet Trax Fiat 500L (24)Test Chevrolet Trax Fiat 500L (24)

Overzicht:

Chevrolet Trax

+ Opbergruimte
+ Standaarduitrusting

– Configuratieregime
– Werking Start/Stop systeem

Fiat 500L Trekking

+ Personalisatie
+ Design & details

– Steun zetels
– Luidruchtige motor

Tekst: Wim Van Cuyck
Foto’s: Jeroen Maes

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...