Kort getest: Honda Civic Executive 2.2 i-DTEC

header civic
Na vier jaar ontwikkelen en testen is de nieuwe Honda Civic er. Technologie gecombineerd met sportiviteit en doordrenkt met milieuvriendelijkheid, tijd voor een korte test!

De nieuwe Civic onderging een grondige facelift. De meningen over het nieuwe uiterlijk lopen dan ook uiteen. Persoonlijk vinden we dat hij erop vooruit is gegaan. Het model kreeg een veel sportievere look, maar oogt wel nog steeds zuinig en CO2-vriendelijk. De voorbumper werd aangepast met LED-lichtjes en de grootste eye-catcher is ongetwijfeld de vernieuwde achterkant! De achterspoiler met ingebouwde stoplichten werd verbonden met de achterlichten en zorgt voor de scherpere, snellere look. Ook de typische driehoekjes zijn verdwenen alsook de holle koffer werd vervangen door een bollere vorm.

civic rear

Het interieur werd volgens Honda volledig ontworpen voor de bestuurder en als we een kijkje binnenin nemen, merken we meteen wat ze bedoelen. De bestuurder krijgt meteen een cockpit gevoel, wat de rijervaring intenser maakt! Dankzij de handige interface net boven de toerenteller kan de bestuurder enorm veel informatie –snelheid, verbruik, gps, achteruitrijcamera- in één oogopslag zien. Op vlak van multimedia is er veel mogelijk. Voor de veiligheidsfreaks onder ons is er zelfs een CMBS (Collision Mitigation Brake system) en adaptieve cruisecontrol als optie beschikbaar, die je helpen eventuele ongelukken te voorkomen.

speedometer civic

                  ecomotive civic

Op het vlak van prestaties zit deze Honda zeer goed. De 150 pk van het 2.2 i-DTEC motorblok laat zich voelen en geeft een aangename power. De andere versies zoals de 1.4 en 1.8 i-VTEC zijn met hun 100 paarden zeker performant genoeg voor het dagdagelijkse verkeer. De kracht wordt uitgeoefend op de voorwielen die voldoende grip brengen en je dankzij een goed chassis laten genieten van zowel sportievere wegen als hobbelige kasseiwegen. Honda brengt een aangename wegligging die ook op hogere snelheid een veilig gevoel geeft. Dankzij de ecomotive stand en het standaard start-stop systeem tekent de 2.2 liter diesel theoretisch een gemiddeld verbruik op van 5,5 liter. In praktijk zal het verbruik echter snel rond de 6 à 6,5 liter liggen. Het tanken van de wagen werd trouwens vereenvoudigd door een nieuw systeem waarbij je de tankdop niet meer los hoeft te draaien.

civic action

Dankzij z’n sportievere vormgeving, nieuw interieur en leuke details staat honda weer sterk in het C-segment. Naargelang het model en uitvoering variëren prijzen van een €16.990 tot €35.000. Gezien zijn aanbod zeker de moeite waard.

Overzicht
+ Sportiever, mooier
+ Handige bestuurdersinterface boven tellers
+ Ecomotive stand en uitstoot

– Zicht naar achter

Tekst: Arthur Vanderplaetsen
Foto’s: Bram De Sutter & Arthur Vanderplaetsen

Met dank aan: Honda De Smedt

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...