Fiat Freemont test
Wie vroeger met meer dan 5 man in een Fiat wou zitten, moest noodgedwongen een Multipla of Ulysse kopen. Met de Freemont is dat verleden tijd.

Alhoewel, een echte Fiat is deze Freemont niet bepaald. Fiat nam een tijdje geleden de Chrysler-groep over, waar ook het merk Dodge in zit. De Dodge Journey kreeg andere badges en enkele Italiaanse tweaks, waardoor hij nu als Fiat Freemont door het leven gaat. De Freemont is een relatief grote SUV die maar liefst zeven zitplaatsen aanbiedt en voor een meer dan redelijke prijs goed uitgerust kan worden. Aan de buitenkant oogt de Freemont alles behalve Italiaans en schattig zoals we dat gewend zijn van de Italianen hun volumemodel, de Fiat 500. De Freemont is eerder een behoorlijk agressieve, stoere en robuuste wagen. Er schuilt dus nog steeds behoorlijk wat Dodge onder de Fiat make-up laag. Of dat een voor- of een nadeel is, laten we u als lezer zelf uitmaken. Tijdens onze testweek kregen we alleszins redelijk veel te horen dat de Fiat-badge niet misstaat op de snoet.

Fiat Freemont Test

Met zijn 4,89 meter lengte is de in Mexico gebouwde Freemont niet direct een ideale compagnon voor stadsverkeer, op de snelweg komt hij pas echt tot zijn recht. Daar zijn de Amerikaanse binnenafmetingen ideaal voor een reisje naar het buitenland. De koffer slikt maximaal 1.461 liter bagage, de stoelen zitten comfortabel, de enorme bekerhouders kunnen elk formaat drankcontainer aan en het centrale opbergvak heeft wat weg van een bodemloze put. Al is het wel vreemd dat het bovenste compartiment van dat opbergvak volledig verwijderd moet worden om toegang te krijgen tot het onderste deel. Bij andere merken vinden we meestal een handiger systeem terug. Het dashboard is overzichtelijk, in het midden vinden we een standaard aanraakscherm terug waar je de verwarming, de radio en andere functies van de wagen kan bedienen. Onder het scherm vinden we plaats voor een GSM of péage-kaartjes. Praktisch! Dankzij de knoppen op het stuur kan je de radio en de cruise-control bedienen zonder de handen van het stuur te moeten halen. Fiat voorziet een kleine spiegel waarmee je kan zien wat de kinderen op de achterbank uitspoken zonder je hoofd te moeten draaien. Veilig! Standaard beschikt de Freemont over uitklapbare kinderzitjes, een leuk extraatje. De toegang tot de achterste zetelrij is eenvoudig dankzij een ingenieus klapsysteem van de stoelen, maar hoe ingenieus dat systeem ook mag zijn, echt veel ruimte biedt de doorgang niet, de derde zetelrij is dus enkel voor de kinderen praktisch. Het stuur en de versnellingspook werden in het leder gestoken, de rest van het dashboard voelt jammer genoeg iets minder goed aan, de materiaalkeuze kan hier beter.

Fiat Freemont Test

Ons testmodel kreeg een 2.0 liter MultiJet dieselmotor onder de motorkap. Geen Amerikaanse motor dus in het vooronder en daar zijn we alles behalve rouwig om. Kies je voor de motorisatie met 136 pk kost dat je €27.800. Voor €3.000 extra krijg je 26 paarden erbij en nog wat meer uitrusting. De dieselmotor kwijt zich goed van zijn taak. Hij biedt naast 163 paarden ook 350 Nm, wat betekent dat de Freemont ook in de lage toeren aardig vooruit komt. Alle kracht wordt naar de voorwielen gestuurd. Van nul naar honderd sprinten neemt 10,2 seconden in beslag, de topsnelheid komt neer op 190 km/u. Deze diesel wordt aan een manuele bak met zes versnellingen gekoppeld die zich vlot laat bedienen. Het verbruik komt in theorie neer op 6,4 liter per 100 km. Op de autosnelweg is dat cijfer zeker en vast haalbaar, we kwamen zelfs uit op 6,3 liter per 100 km. Wie weliswaar weinig snelwegkilometers doet, rekent best op een verbruik van 7,5 liter per 100 km. Naast de 2.0 liter dieselmotor kan de Freemont vanaf begin 2012 ook uitgerust worden met een 3.0 liter V6-motor die 274 pk levert en over vierwielaandrijving en een automatische versnellingsbak beschikt. Ook de 2.0 liter MultiJet-motor zal met een automaat en vierwielaandrijving beschikbaar worden vanaf begin 2012.

Fiat Freemont Test

De Freemont laat zich sturen zoals je dat zou verwachten van een grote SUV. Het stuur is aan de lichte kant, wat niet per se een groot nadeel is. Korte bochten razendsnel nemen is dankzij het gewicht van bijna 1,9 ton en het lichte stuur niet het aangenaamste wat je met de Freemont kan doen, maar als je op de autosnelweg of op secundaire wegen rijdt, kan je het comfort van deze SUV ongetwijfeld wel appreciëren. De demping werd volgens Fiat aangepast naar Europese normen, waardoor de Freemont een stuk strakker rijdt dan de Dodge Journey. Ongetwijfeld waar, toch merken we graag op dat de Freemont hoe dan ook over een comfortabele vering beschikt waardoor putten in de weg vlotjes geabsorbeerd worden.

Fiat Freemont Test

Helemaal standaard kost de Freemont €27.800. Het is behoorlijk moeilijk om de Freemont met concurrenten te vergelijken. Concurrenten als de Jeep Compass, VW Tiguan en Toyota RAV4 zijn iets kleiner en hebben ook een lagere beginprijs. De enige concurrent die we direct voor de geest kunnen halen is de Chevrolet Captiva. Als je die koopt met zeven zitplaatsen kost hij je €25.500.  Iets goedkoper dus, maar opties als cruise control en automatische airco blijven daar wel uit. De Freemont heeft het grote voordeel dat hij standaard beschikt over onder meer mistlampen, keyless go, elektrische buitenspiegels en een multifunctioneel stuur. De belangrijkste opties zijn een navigatiesysteem met 8,4″ aanraakscherm (€1.000), een glazen elektrisch dak (€1.200), verwarmbare zetels (€350), lederen zetels (€1.500) en een buitenkleur (€600). Een zeer goed uitgerust exemplaar staat al op je oprit voor ongeveer €33.000.

Fiat Freemont Test

Conclusie

We kunnen de Freemont bezwaarlijk een Italiaanse wagen met veel finesse noemen. Van Zuiderse charmes en flair moet de Freemont het dus niet hebben. Zijn Unique Selling Point bestaat uit een combinatie van zeven zitplaatsen, een genereuze standaarduitrusting en een optielijst zonder al te extravagante prijzen. Dat er Europese MultiJet-motoren in het vooronder liggen is een grote troef. De Freemont is comfortabel, het stuur zou voor ons iets scherper mogen in korte bochten, op de autostrade stoort het stuurgedrag alleszins niet. Wie op reis wil gaan met zeven personen, zal een goede reiskameraad vinden in de Freemont, vink je het Rear-Seat Entertainment Systeem (€750) als optie aan, dan zijn de kinderen zelfs stil op de achterbank.

Fiat Freemont Test

Overzicht

+ Uitrusting
+ Zeven zitplaatsen
+ Kindvriendelijk
+ Vlotte 2.0 MJet

– Te licht stuurgevoel
– Materialen interieur

Fiat Freemont Test

Tekst & Foto’s: Jeroen Maes