Meer dan enkel Vorspeisen? De BMW M550i vult de leemte tussen soft- en hardcore.

Met het gebruik van de letter M wordt bij BMW de laatste tijd kwistig omgegaan. Naast de traditionele M3/M4 zijn er grote (M5, M6) en kleine (M2) broertjes in normale, gepeperde (Competition Package) of extravagante (CS) varianten. Om nog te zwijgen van een GTS. Soccer moms kunnen zelfs hun geliefde 2-Reeks Gran Tourer als M Sport model laten aankleden en M-en op hoge poten (X5, X6) gaat ook! Absurd! En dan hebben we het nog niet gehad over de M Performance modellen die BMW ons sinds het Autosalon van Genève 2012 voorschotelt… De ene M is duidelijk de andere niet. Maar als we in afwachting van de nieuwe BMW M5 even mogen proeven van de M550i xDrive, dan stoppen we met plezier even met klagen.


Om te beginnen heeft de M550i zelfs een grotere longinhoud dan de échte M in het gamma. Deze fünfer wordt immers aangedreven door een 4.4-liter V8, terwijl de M5 de cilinderinhoud naar beneden afrondt. Dankzij twee twin-scroll turbo’s, directe injectie, variabele kleppentiming en nokkenascontrole  levert het M Performance model 462 pk en een meer dan respectabel koppel van 650 Nm. En hoewel niemand eraan twijfelt er uit dit blok een pak meer kan gepuurd worden, waardeert de M550i zelfcontrole boven het extreme. Less is more.

Respect afdwingen kan de M550i weliswaar zowel op papier als aan het stoplicht. Laat je even de tachometer in de toeren klimmen bij wijze van waarschuwing, dan heb je meteen door dat dit meer dan enkel een M exterieursausje is. Laat je vervolgens de remmen los, dan duwen alle vier wielen zich zo beheerst het kan af en bereik je al 4 seconden later het eerste hondertal op de snelheidsmeter. Geen tiende later. Met twee vingers in de neus tik je de stuurhendel van de achttraps automaat enkele keren aan tot je al snel de 250 km/u bereikt. Begrensd, vanzelfsprekend. De M550i sport zonder te zweten.

Naast sprintjes trekken en zuchteloze inhaalmanoeuvers op de Autobahn kan de M550i aardig wat kunstjes demonstreren wanneer het stuur de rechtuitstand verlaat. Het zwaartepunt ligt iets lager dan zijn soortgenoten en het rubber van de standaard 19-inchers bestrijkt een groter wegoppervlak. Voeg daar nog de standaard xDrive vierwielaandrijving toe en de M550i rijdt op rails. Een stapje opzij kan weliswaar dankzij de blijvende focus op de achteras, doch ligt de voorkeur op efficiëntie. Je voelt duidelijk een tikkeltje extra scherpte en een snellere respons op stuurinput, maar de reactie van de voorwielen blijft heel progressief. De adaptieve dempers geven ook nog aardig wat mee, comfort blijft een belangrijke waarde in de vergelijking.

In onze vorige rijtesten met de 520d en 540i gaven we al mee dat de nieuwe 5-Reeks er in basis outfit er vrij bedroevend uitziet. Gelukkig wordt de M550i standaard met aardig wat extraatjes geleverd. Sportievere bumpers, zijschorten, 19-inch velgen en een dubbele uitlaat aan elke kant maken op enkele andere accenten na het verschil. Maar het blijft allemaal heel beheerst en stijlvol, zelfs tot de kleine spoiler met Gurney flap achterop de koffer. Binnenin is de M550i dan weer een walhalla voor badge-fetisjisten.

Goedkoop is de M550i niet. Noch in aanschaf (minstens 91.500 euro), noch in taksen. Voor vadertje staat klinkt een V8 immers ook als muziek in de oren. Gelukkig valt het verbruik enigszins mee. Rijd je op de snelweg, dan is het perfect mogelijk om het gemiddelde onder de 10 liter/100 km te houden. Reken er natuurlijk ook op dat je ondanks de gespekte exterieuruitrusting nog een hele optielijst krijgt te verwerken voor de uitvoering van het interieur en de omringende technologie. Je zal dus al snel een pak meer dan 100k armer zijn.

Conclusie
De M in M550i is een pak minder zondig gebruikt dan bij enkele andere derivaten. Je vindt geen uitersten bij dit product, doch wel een ver doorgedreven performantie met respect voor alledaagse bruikbaarheid. Het hart is willend, de bijhorende klank begeesterend. Dankzij de efficiënte vierwielaandrijving blijf je zonder veel moeite baas over de richting die de BMW M550i uitgaat. De sturing is daarbij een pak scherper dan bij zijn soortgenoten, maar laat meer dan voldoende ruimte voor de overtreffende trap die nu bij mondjesmaat aan de pers wordt voorgeschoteld.

Overzicht
+ Krachtig doch beheerst
+ Sportief doch subtiel
+ Sporten zonder zweten

– Hoge prijs, hoge taksen

Tekst & Foto’s: Tim De Baets