Test BMW M6 Gran Coupe
Luxueus, imposant en beestig snel: tegen de BMW M6 Gran Coupé zegt een autovriendelijk man onmogelijk nee.

Wie de titel van deze rijtest leest, weet meteen dat we in superlatieven zullen vervallen. Neen, niet omdat we BMW-aandelen zouden hebben noch omdat we ook maar een euro betaald worden om positief te zijn over deze hoogtechnologisch creatie, maar je zou van minder enthousiast worden als je plots 560 nieuwe vrienden bijkrijgt. Al moesten we ze dan wel twee dagen later al terug defrienden, een wagen als de M6 Gran Coupé laat voor ieder van ons een blijvende indruk na. Het opnieuw overhandigen van de sleutels leveren anderzijds ook wel positieve dingen op: je bent meteen verlost van flitsparanoia en je kan opnieuw op beide oren slapen nu je niet langer verantwoordelijk bent voor dat klein appartement op vier wielen.

Test BMW M6 Gran Coupe

Test BMW M6 Gran CoupeTest BMW M6 Gran Coupe

Los van de exuberante kostprijs kan die omschrijving ook licht overdreven gelden voor zijn omvang, want met een lengte van meer dan 5 meter heb je nooit het gevoel dat je het geheel perfect overziet. Ondergrondse parkings inrijden zagen we dan ook niet meteen zitten en een voldoende grote plaats vinden langs de straatkant leek nog minder vanzelfsprekend. Neen, laat de stad maar aan de nieuwe i3, want deze imposante verschijning voelt zich allesbehalve thuis in krappe zone 30’s en 50’s. En sommigen kicken er misschien wel op, maar wij hadden geen nood aan duizend ons aanstarende blikken. Dat de M6 Gran Coupé een enorm m’as-tu vu karakter heeft, hoeft natuurlijk ook niet te verbazen. Al zouden we natuurlijk ook zelf vervallen in nagapen, want zijn langgerekte wielbasis, enorme motorkap en prachtige coupé-lijn vormen zijn een verwenbeurt voor het oog. De M-specifieke nieren, het carbon dak, kieuwen in de flanken, vier uitlaatpijpen, M-badges en prachtige dubbelspaak 20-inch velgen onderstrepen verder zijn ware aard. Zie je de LED-ringen in de achteruitkijkspiegel naderen, ga dan maar snel opzij of je wordt verslonden. Het is meer dan duidelijk menens bij deze BMW M6 Gran Coupé.

Test BMW M6 Gran Coupe

Test BMW M6 Gran CoupeTest BMW M6 Gran Coupe

Aan luxe is er natuurlijk evenmin gebrek binnenin deze bliksemsnelle vierdeurs. Hoeveel koeien er sneuvelden kunnen we niet meteen zeggen, maar overal waar je kijkt zie je alvast een stukje leder. Niet alleen de vier schitterende sportfauteuils met gegraveerd M-logo, maar ook het dashboard kreeg een bekleding met Merino Cohibabraun/Schwarz volleder. Optioneel weliswaar, maar daarbij hoeven we bij BMW geen tekening meer te maken. Fluwelen tapijtjes, automatisch dimmende binnen- en buitenspiegels, verwarmde zetels vooraan, een elektronische 4 zone airco en een gezellige sfeerverlichting zijn wel in het prijskaartje vervat. Net als de onmisbare parkeersensoren, het navigatiesysteem Professional en de head-up display. Voor de rest is het bijbetalen, maar daar lig je als een van de minder dan twee handvol klanten in België natuurlijk niet wakker. Ook achterin kan je dankzij de twee extra deuren praktisch en comfortabel plaatsnemen, al zorgt de aflopende daklijn er wel voor dat de hoofdruimte ietwat wordt ingeperkt. Opvallend is bovendien de enorm rustgevende stilte, die zelfs bij Autobahn-snelheden enkel verstoord wordt door het Bang & Olufsen surroundsysteem. Echt tot rust komen, tenzij de chauffeur het gaspedaal vloert…

Test BMW M6 Gran Coupe

Test BMW M6 Gran CoupeTest BMW M6 Gran Coupe

Want dan komt de 4.4-liter bi-turbo V8 tot leven, gaan alle 560 pk’s nerveus trappelen, maken de 680 Newtonmeters zich gereed en verlaat een sinister diep en stormachtig geluid de vier gechromeerde uitlaatpijpen. Sprinten, hernemingen, over de snelweg kruisen, alles doet de M6 Gran Coupé met twee vingers in de neus. Op elk moment en aan elke snelheid lijkt de krachtcentrale overschot te hebben aan pk’s en Newtonmeters. Al is er toch één vrij belangrijk, eigenlijk zelfs essentieel aspect waaraan de M6 geen overschot had: grip. De combinatie regen, een temperatuur onder de 5 graden en eindeloos beproefde zomerbanden vormden allesbehalve de ideale testomstandigheden voor deze achterwielaangedreven asfaltvreter. We zweren bij RWD voor het hele BMW-gamma tot pakweg een M3/M4, maar bij deze twee ton wegende slee zou xDrive al eens welkom zijn. De gasrespons verminderen en vliegensvlug opschakelen was de enige manier om snel van de startlijn te komen. Zelfs toen we bij 80 km/u in rechte lijn nog eens het rechterpedaal vloerden, moest de tractiecontrole de uit de pan swingende achterkant in bedwang houden. Eens de 100 km/u voorbij konden we eindelijk eens richting 7.000 toeren klimmen. Alleen jammer dat je pakweg 0,1 seconde later al de legale snelheid voorbijzoeft. Neen, op de Belgische wegen en zeker bij winterse omstandigheden kan je nauwelijks genieten van deze rubberverslinder.

Test BMW M6 Gran Coupe

 

Test BMW M6 Gran CoupeTest BMW M6 Gran Coupe

Het voorste rubber bleek duidelijk wat meer profiel te bezitten wanneer we dan toch maar eens het stuur uit het center gooiden, al heb je ook daarvoor gezien zijn afmetingen best wat ruimte nodig om je met een gerust hart te laten gaan. Smalle baantjes in de Vlaamse Ardennen zijn duidelijk not done, een afgesloten bergpas al beter en om echt voluit te gaan, leg je best een breed geasfalteerd circuit in je achtertuin. We hielden het met andere woorden vrij rustig, al was ook dan al te merken dat deze M6 Gran Coupé enorme capaciteiten heeft. Hij mag dan nog betrekkelijk groot en zwaar zijn, als je aan het stuurwiel draait krijg je meteen respons en lijkt dat gewicht meteen weggecijferd. De elektronisch gestuurde demping is opmerkelijk stug, maar oncomfortabel wordt het in deze slee natuurlijk nooit. Het echt voluit gaan laten we aan de pro’s over, wij waren al snel merkbaar overtuigd. Natuurlijk blijft de M6 Gran Coupé eerder een GT waarmee je over langgerekte drievaksbanen richting het oneindige scheurt dan een wagen die je als speelgoed elke bocht omgooit.

Test BMW M6 Gran Coupe

Conclusie

Arm of rijk, passeer je met de BMW M6 Gran Coupé dan heeft iedereen je gezien. Natuurlijk is hij met zijn basisprijs van 133.200 euro enkel voor die tweede groep weggelegd en blijft het voor de rest bij dat kijken. En horen, want de M6 produceert vanzelfsprekend een aardig nootje duistere muziek. Rijden met de M6 Gran Coupé was een lesje in nederigheid en bevestigde nogmaals dat banden echt het belangrijkste ingrediënt zijn van elke vierwieler. Hij is enorm potent, maar moet dat vermogen natuurlijk ook kwijtkunnen. Naast zijn machtige V8 is ook zijn weggedrag volledig M-waardig, maar vergeef ons dat wij de auto in één stuk terug wilden brengen en gezien het ontbreken van een circuit in ónze achtertuin ver van de grenzen weg bleven. En als we echt eerlijk mogen zijn, de grenzen van de M6 Gran Coupé liggen op elk vlak zo ver dat je in ons land en vermoedelijk ook in vele andere minder dan 50% van zijn potentieel van dag tot dag kunt gebruiken. Zeker als je identiteitskaart niet Sebastian Vettel leest. Veel geld dus voor iets waar je nooit ten volle van kan genieten, maar noch de enkele klanten noch BMW zal daarvan wakker liggen. En die Duitsers valt niets kwalijk te nemen, want de M6 Gran Coupé is een klein chef d’oeuvre.

Test BMW M6 Gran Coupe

Overzicht

+ Krachtig lijnenspel
+ Nog krachtigere V8
+ Met oneindig veel overschot

– Uiterst beperkt bruikbaar
– Meerwaarde tov. de M5?

Test BMW M6 Gran Coupe

Tekst & Foto’s: Tim De Baets