Rijtest: Hyundai i10 N-Line 1.0 T-GDi 100 pk (2021)Terwijl de grotere Hyundai modellen een volwaardige N variant meekrijgen doet de compacte i10 het met een hete N-Line. Is die even plezant?

Grote wagens = grote marges, kleine wagens = kleine marges. Met die economische basisgedachte in het achterhoofd hebben al enkele grote autoconstructeurs hun kleinste modellen geschrapt. Anderen denken dan weer aan een zuiver elektrische opvolger/vervanger. Hyundai ziet het anders en komt met een gloednieuwe i10 vijfdeurs!

Rijtest: Hyundai i10 N-Line 1.0 T-GDi 100 pk (2021)

De nieuwe i10 werd volledig getekend, ontwikkeld en geproduceerd voor én in Europa. Snel te herkennen aan zijn frisse vormgeving, scherpe lijnen en licht gewijzigde proporties (20 mm lager, 40 mm langer en 20 mm breder). Het interieur gaat er zichtbaar op vooruit qua afwerking/materiaalkeuze en connectiviteit.

Rijtest: Hyundai i10 N-Line 1.0 T-GDi 100 pk (2021)

Klein vanbuiten, groots vanbinnen!

Daarnaast is de compacte Koreaan – relatief gezien – behoorlijk ruim waardoor er vier volwassenen probleemloos kunnen plaatsnemen. In de koffer past er 252 liter bagage, met de achterbank plat wordt dat zelfs 1.050 liter! Zowel vanbinnen als vanbuiten is er de nodige ruimte voor – bij voorkeur kleurrijke – personalisatie! Hier schittert de Dragon Red koetswerkkleur.

Rijtest: Hyundai i10 N-Line 1.0 T-GDi 100 pk (2021)

Sportieve blingbling voor de N-Line

Naast de karaktervolle make-over brengt de generatiewissel ook een hete i10 N-Line uitvoering. Jammer genoeg geen volwaardig N product zoals de i20 N en i30 N maar een aangescherpt geheel met de nodige N-Line badges. Daarnaast krijgt hij een unieke (stoere/sportieve) grille, nieuwe bumpers, aangepaste LED dagrijverlichting, 16” lichtmetalen velgen, dubbele uitlaat, diffusor en rode accenten mee. Binnenin noteren we een sportstuur, sportstoelen, zwarte zetelbekleding, getinte ramen achteraan en een hoop chroom/rode accenten.

Rijtest: Hyundai i10 N-Line 1.0 T-GDi 100 pk (2021)

Hyundai i10 N-Line prestaties en rijgedrag

De Hyundai i10 N-Line komt steeds met de turbogeblazen 1.0-liter T-GDi driecilinder benzinemotor (100 pk / 172 Nm, 123 g/km CO2 WLTP) en handgeschakelde 5-versnellingsbak. Reken op 10,6 seconden voor de nul-naar-honderd sprint en een topsnelheid van 180 km/u. Het normverbruik van 5,4 liter benzine is te benaderen met een rustige rijstijl. Maar wanneer het iets vlotter gaat zal dat eerder richting de 7 liter gaan. De brandstoftank is 36 liter groot wat toch voor 500 à 600 km rijbereik zorgt.

Rijtest: Hyundai i10 N-Line 1.0 T-GDi 100 pk (2021)

Op papier mogen dergelijke prestatiecijfers misschien wat magertjes uitvallen, in de praktijk voelt het behoorlijk levendig, direct en dus plezant aan. De strak schakelende handbak, sportief rubber, aangepaste (zwaardere) stuurinrichting, sportievere ophanging, karaktervolle brom en beperkte gewicht (1.050 kg) bieden een aangename mix wat zorgt voor het nodige rijplezier. Dit zonder een al te groot Topradioooo gehalte met opzichtige spoilers, luidkeelse soundtrack en te straffe demping.

Rijtest: Hyundai i10 N-Line 1.0 T-GDi 100 pk (2021)

Moderne uitrusting

De Hyundai i10 N-Line maakt zijn sportieve indruk dus waar op een uitdagend traject, wanneer het iets rustiger kan/mag staan er hedendaagse rijhulp/veiligheidssystemen paraat om dat zo aangenaam mogelijk te laten verlopen. Denk aan verwarmde stoelen/stuur, draadloze Apple CarPlay / Android Auto, cruise control, achteruitrijcamera, parkeersensoren, vermoeidheidsherkenning, noodremhulp (met voetgangers/fietsers herkenning), grootlichtassistent, draadloze telefoonlader en (soms overenthousiaste) Lane Keeping Assist rijstrookassistentie. In een A-segmenter! Enig punt(je) van kritiek, het stuurwiel is enkel in de hoogte te verstellen…

Rijtest: Hyundai i10 N-Line 1.0 T-GDi 100 pk (2021)

Prijzen en concurrentie

De reguliere i10 (1.0i MPI 67) is er als scherp geprijsde instapper aan minimaal 13.599 euro (Air), voor de i10 N-Line moet je richting het Twist (vanaf 18.099 euro) of Sky (vanaf 20.149 euro) uitrustingsniveau. Een stevige investering die Hyundai probeert te verzachten met onder meer uitmuntende garantievoorwaarden.

Rijtest: Hyundai i10 N-Line 1.0 T-GDi 100 pk (2021)

Wie een compacte speelvogel zoekt zal vermoedelijk bij een Ford Fiesta ST, MINI Cooper of Suzuki Swift uitkomen, binnen het A-segment kijken we naast deze i10 N-Line voornamelijk in de richting van de Volkswagen Up! GTI (115 pk, vanaf 19.225 euro). Bij Kia vinden we de technisch gerelateerde Picanto 1.0 T-GDi aan minimaal 16.550 euro terwijl de lokale Hyundai verdeler ook een grotere i20 N-Line (vanaf 20.899 euro) in de aanbieding heeft.

Conclusie

Desondanks de consument het anno 2021 eerder hoger zoekt (zowel inzake koetswerkvorm als segment) komt Hyundai toch met een nieuwe generatie i10. Met zijn frisse vormgeving, moderne rijhulp/veiligheid, degelijke afwerking en de nodige binnenruimte legt de nieuwe i10 de lat bijzonder hoog in dit segment. Speciaal voor de liefhebbers van enige sportiviteit is er de aangescherpte i10 N-Line die daadwerkelijk sportief/plezant voor de dag komt. Dit zowel qua vormgeving als met doelgerichte onderhuidse aanpassingen.

Overzicht:
+ Sportieve looks zonder te overdrijven
+ Ruim interieur
+ Verzorgde afwerking
+ Gezonde prestaties
+ Strakke versnellingsbak
+ Moderne uitrusting (veiligheid, comfort, rijhulp, connectiviteit …)
+ Comfort
+ Uitmuntende garantievoorwaarden

? Betrokken rijgedrag … maar niet zo begeesterend als een i30 N

– Stevige vanafprijs
– Stuurwiel niet in de diepte te verstellen

Rijtest: Hyundai i10 N-Line 1.0 T-GDi 100 pk (2021)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie hyundai.be!