Rijtest: Audi A8 50 TDI 286 pk (2020)De nieuwe Audi A8 limousine komt met een strakke vormgeving, hoogstaand comfortgehalte, de nodige gadgets en efficiënte motoren.

Al sinds 1994 positioneert de A8 luxelimousine zich bovenaan het Audi gamma, ook de vierde generatie (D5) uit 2018 mikt voornamelijk op het selecte (vermogende) clubje van regeringsleiders, koningshuizen en succesvolle CEO’s. Zeker in de verlengde koetswerkvariant waarbij er achterin 13 cm extra beenruimte voorhanden is. Intussen deelt de A8 zijn status als vlaggenschip met de RS Q8 SUV krachtpatser en zuiver elektrische e-tron GT, al doet dat geen afbreuk aan zijn onberispelijk imago.

Rijtest: Audi A8 50 TDI 286 pk (2020)

Met de Prologue Concept liet Audi in 2014 al in haar designkaarten kijken hoe ze de nieuwe A8 zagen, intussen is het strakke lijnenspel en nieuwe (zeshoekige) grille al enkele jaren te zien in het straatbeeld. Ook de actuele A6 en A7 generatie nemen hiervan bepaalde accenten over.

Rijtest: Audi A8 50 TDI 286 pk (2020)Rijtest: Audi A8 50 TDI 286 pk (2020)

Met de nieuwe A8 laat Audi opnieuw zien dat ze heer en meester zijn in het moderniseren van een bestaande/klassieke vormgeving. De prominente Single Frame grille trekt op een subtiele manier toch de nodige aandacht naar zich toe. Achteraan prijkt er een doorlopende LED lichtstrook die funky animaties kan maken waar ook de OLED achterlichten bij betrokken worden. De sfeer kan niet altijd gespannen zijn! Vooraan vinden we standaard LED koplampen terug, mits opleg worden dat HD Matrix LED exemplaren of zelfs superkrachtige laserlichten!

Rijtest: Audi A8 50 TDI 286 pk (2020)

Het merendeel van de A8’s zal de Audi fabriek in Neckarsulm (Duitsland) verlaten in een grijze of zwarte koetswerkkleur. De flamboyante CEO kan zich anderzijds perfect laten gaan in de personalisatiegids en meer specifiek de Audi Exclusive catalogus. Qua lichtmetalen velgen is er ruime keuze, gaande van 18” tot 21”.

Rijtest: Audi A8 50 TDI 286 pk (2020)

In dit topsegment is de “premium” term geen hol (marketing) buzzword maar een waarheidsgetrouwe omschrijving van de kwalitatieve materialen en hoogwaardige afwerking. Ook hier met de nodige ruimte tot individualisering met leer, pianolak, chroom, koolstofvezel, geborsteld aluminum en zelfs hout. Zodanig weelderig en chic dat je bang bent om iets vuil te maken, zeker wanneer je voor een lichte/witte interieurtint kiest!

Rijtest: Audi A8 50 TDI 286 pk (2020)

In een dergelijke luxelimousine zijn de beste plaatsen achterin, kwestie van je sociale status even te benadrukken. En wanneer je liever niet met het plebs communiceert kan je met rolgordijnen de nodige privacy creëren. Logischerwijs is er aan been/hoofdruimte geen enkel gebrek in deze Audi A8, in de koffer past er 505 liter bagage.

Rijtest: Audi A8 50 TDI 286 pk (2020)Rijtest: Audi A8 50 TDI 286 pk (2020)

Vooraan plaatsneem is anderzijds geen straf gezien het hoogtechnologische (gadget) gehalte met enerzijds het digitale dashboard (XX”) en anderzijds het dubbele infotainmentsysteem. Gezien Audi hier liever touchscreen’s (mét haptische feedback) gebruikt dan klassieke/fysieke knoppen is het even wennen om je weg te vinden door de vele menu’s, maar de logica/structuur wordt snel duidelijk. Daarnaast kan je ook input “schrijven” of gebruik maken van een intelligente spraakassistent. Ergens wel jammer dat Audi nog steeds vasthoudt aan de onhandige bediening van de cruise control, een knopje op het stuurwiel was hier toch veel beter geweest?

Rijtest: Audi A8 50 TDI 286 pk (2020)Rijtest: Audi A8 50 TDI 286 pk (2020)

Een eervolle vermelding voor het Audi designteam dat het interieur zo clean, strak en tegelijk modern wist te houden. Keerzijde van zoveel grote/haarscherpe schermen is natuurlijk dat (vuile) vingerafdrukken duidelijk zichtbaar zijn!

Rijtest: Audi A8 50 TDI 286 pk (2020)

Geen toegankelijke instapversies voor de nieuwe Audi A8 limousine. Beginnen doe je met de 50 TDI (3.0 V6 TDI 286 pk) waarna het aan de 55 TFSI (3.0 V6 TFSI 340 pk) en 60 TFSI (4.0 V8 TFSI 460 pk) benzinemotoren is. De 571 pk sterke S8 is krachtpatser van dienst én zo ook te zien in The Transporter actiefilms, fiscaal gezien is de 60 TFSI e plug-in hybride (58 g/km CO2 WLTP) met 449 pk een pak interessanter. Allemaal komen ze met quattro vierwielaandrijving, de 8-traps Tiptronic automaat en 48V mild hybride ondersteuning.

Rijtest: Audi A8 50 TDI 286 pk (2020)

De geteste Audi A8 50 TDI quattro Tiptronic rekent op een 3.0-liter V6 turbodiesel met 286 pk / 600 Nm (183 g/km CO2 WLTP). Hiermee zouden 5,9 seconden moeten volstaan om 100 km/u aan te tikken, de topsnelheid ligt op 250 km/u. In deze prijsklasse is het normverbruik van 7 liter evenaren van ondergeschikt belang, met een rustige/bedeesde chauffeur lijkt dat op langere trajecten anderzijds niet onmogelijk. De riante brandstoftank (72 liter) zorgt zo voor een stevig rijbereik.

Rijtest: Audi A8 50 TDI 286 pk (2020)

Terwijl de VIP’s achteraan genieten van een deugddoende massage, de Rear Seat Entertainment schermen of Klara luistert via DAB+ en het Bang & Olufsen Advanced Sound System (23 luidsprekers, goed voor 1.920 Watt), is je chauffeur verantwoordelijk om de stevige Duitser (5,17m x 1,47m x 1,94m) heelhuids door het verkeer te loodsen. De lokale parking van het grootwarenhuis zal dus sowieso voor het nodige angstzweet zorgen … al is het opnieuw te betwijfelen dat een A8 daar frequent zal opduiken. Gelukkig, want je moet sowieso bijbetalen voor een achteruitrijcamera!

Rijtest: Audi A8 50 TDI 286 pk (2020)

Dankzij de standaard luchtvering geniet je van een zijdezacht comfortgehalte, met de optionele vierwielbesturing voelt de nieuwe A8 een pak compacter aan dan hij doet vermoeden. De Audi Drive Select zal vermoedelijk steevast in Comfort staan, wanneer het wat straffer/sneller mag kan je beroep doen op Dynamic en de progressieve stuurinrichting zijn ding laten doen. Als je dat zoekt is het sportdifferentieel op de achteras zeker een aanrader. Of misschien zoek je dan beter gewoon iets in de Audi Sport catalogus?

Rijtest: Audi A8 50 TDI 286 pk (2020)

Jammer genoeg moet de Europese Unie de juridische basis nog leggen voor autonoom rijdende voertuigen want anders kon de nieuwe Audi A8 (Level 3) nog meer indruk maken. Nu blijft het beperkt tot de klassieke rijhulpmiddelen zoals bijvoorbeeld adaptieve cruise control (met verkeersbordenherkenning, file-modus en rijstrookgeleidingsfunctie), noodremhulp, parkeerhulp, 360° omgevingscamera, uitwijkassistent en uitstapwaarschuwing. Bij een botsing wordt de impactzone instant tot 80 mm verhoogd wat de (ongewenste) energie richting de sterkste zones van de carrosserie (dorpel/vloerstructuur) stuurt.

Rijtest: Audi A8 50 TDI 286 pk (2020)

Kostprijs van al dat moois? Minstens 92.780 euro (50 TDI) en zelfs daar kan nog gemakkelijk (tien)duizenden euro’s aan leuke extra’s bijkomen. In het geval van de AUD130 testwagen kwam er zo maar liefst 57.000 euro bij, toch de basisprijs van een A6 Avant! Voor de verlengde A8 L uitvoering moet je nog eens 3.000 euro opleggen.

Rijtest: Audi A8 50 TDI 286 pk (2020)

Traditiegetrouw proberen de BMW 7 Reeks en Audi A8 klanten weg te snoepen van de Mercedes S-Klasse, sinds mensenheugenis aanzien als dé referentie. Allemaal hanteren ze een gelijkaardig (peperduur) prijsbeleid. Iets origineler (en goedkoper?) zijn de Lexus LS en Maserati Quattroporte, de knappe Jaguar XJ ging intussen op pensioen.

Conclusie

De Audi A8 is effectief gloednieuw maar hoeft dat niet persé van de daken te schreeuwen met een kolossale grille. Liever focust Ingolstadt zich op een subtiele verfijning van het bestaande lijnenspel, qua LED technologie toveren ze uiteraard de nodige nieuwigheden tevoorschijn. Ook voor het interieur kiest Audi voor een perfecte mix van kwalitatieve materialen, hightech schermen/gadgets en een strak (critici zouden sober zeggen) design. Precies zoals je het in dit segment zou willen, toch wanneer je achterin mag plaatsnemen en genieten van alle luxe, weelde, stilte en hoogstaand comfort dat er – via de optielijst – beschikbaar is. Opmerkelijk genoeg zijn er hier meer benzinemotoren dan diesels voorhanden, toch lijkt die laatste perfect op het imposante A8 lijf geschreven te zijn met de romige loopcurve en vlot prestatiepotentieel. Zelfs met de nodige hulpmiddelen zorgen de stevige buitenafmetingen sporadisch voor wat parkeerstress, onderweg heb je daar dankzij de slimme vierwielbesturing minder last van. Het stevige prijskaartje mag geen probleem vormen in dit segment, de ijzersterke concurrentie (vooral die Stuttgart) lijkt opnieuw het grootste struikelblok te zijn voor de vijfde generatie Audi A8. Een nakende facelift moet daar een antwoord op bieden.

Overzicht:
+ Majestueuze uitstraling
+ Strak interieur
+ Afwerkingskwaliteit / materiaalkeuze
+ Prinsheerlijk comfortgehalte
+ Vlotte/soepele prestaties 3.0 V6 TDI + Tiptronic automaat
+ Zuinig
+ Rustgevende ervaring (stil!)
+ Veiligheid, gadgets en rijhulpmiddelen
+ Wendbaarheid (vierwielsturing)

– Prijs/optiebeleid
– Parkeerstress (riant formaat)
– Gevoeligheid touchscreens vuile vingers
– Onhandige bediening cruise control
– IJzersterke concurrentie

Rijtest: Audi A8 50 TDI 286 pk (2020)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie audi.be!