Rijtest: Renault Clio 0.9 TCe

Renault Clio test 2012 header
De kleine Renault Clio van weleer is groot geworden. En dat niet alleen op gebied van dimensies…

We kunnen er moeilijk om heen: de Renault Clio die in 1990 voor het eerst op de markt verscheen en het begin inluidde van een model dat maar liefst 11,5 miljoen keer over de toonbank ging, heeft bijzonder weinig gelijkenissen met de Renault Clio IV die we anno 2012 voorgeschoteld krijgen. Het design is inmiddels zodanig grondig veranderd, dat er moeilijk een eerste generatie Clio in deze Clio IV te herkennen valt. Met de nieuwe Clio mikt Renault meer op dynamiek, onder meer door hem 4,5 cm lager tegen de grond te zetten dan zijn voorganger. Verder is ook ruimte van belang: de wagen groeide zowel in de breedte als in de lengte. Voldoende voor de inzittenden achteraan wat meer comfort te gunnen en tegelijk de kofferruimte met 12 liter te doen stijgen, om op een totaal van 300 liter uit te komen. Ons testmodel werd voorzien van een sportieve look dankzij zijn gele kleur, zwarte strepen en “Numéro 7″ accenten. Of we deze wespachtinge kleurstelling ook op een bestelbon zouden laten zetten, daar zijn we het op de redactie nog niet unaniem over eens… Al moeten we toegeven dat we fan zijn van de zwarte velgen die standaard bij het Dynamique pakket zitten. Maar daarover later meer.

test Renault Clio 2012

test Renault Clio 2012 test Renault Clio 2012 IV

Aan de binnenkant vinden we een speels interieur terug met een stuur dat voorzien is van speciale inlegstukken. Net als de rest van het interieur zien ze er goed uit, maar voelen ze goedkoop aan. Ook de tellerpartij werd bijvoorbeeld met veel zin voor smaak getekend. De materialen die gebruikt werden om het design tot leven te brengen, laten dan weer een steek vallen. Pluspunt van die tellerpartij is dat de snelheid centraal zeer afleesbaar wordt weergegeven op een digitaal scherm dat zeker en vast een meerwaarde biedt. In de middenconsole van de wagen vinden we nog een scherm – ditmaal 7″ groot – terug dat omgeven wordt door pianolak. Een beetje inspiratieloos, maar gelukkig laat Renault veel ruimte om het interieur van de nieuwe Clio met verschillende kleuren op te leuken. Het scherm herbergt de functionaliteiten van het MediaNAV systeem dat we ook kennen van verschillende Dacia-modellen. Het systeem is uiterst vlot bedienbaar, beschikt over enorm veel functies en is standaard voorzien in de Clio vanaf het tweede uitrustingsniveau. Op de achterbank is er zowel voldoende been- als hoofdruimte om 2 inzittenden van plaats te voorzien. Die twee inzittenden moeten hun portier overigens open doen met deurgrepen die tegen de C-stijl zitten. Een leuk detail. Met het interieur zit het over het algemeen dik in orde, al kon de materiaalkeuze volgens ons iets beter.

test Renault Clio 2012 IV

test Renault Clio 2012 IVtest Renault Clio 2012 IV

Ons testmodel werd van een fonkelnieuwe driecilinder benzinemotor voorzien. Die is goed voor 90 pk en 135 Nm. Voldoende voor een gemiddeld theoretisch verbruik van 3,9 liter per 100 km. En die theoretisch mogelijk we redelijk letterlijk nemen, want deze Clio is het schoolvoorbeeld van “Downsizing gone wrong”. 3,9 liter per 100 km is een haalbaar verbruik als je rijdt alsof je nagels in je schoenen hebt. Wil je vooruit komen, moet het gaspedaal gevloerd worden en krijgt de driecilinder het lastig om voldoende vermogen te combineren met zuinigheid. Wanneer we vlot met het verkeer mee reden, kwamen we uit op 6,5 liter per 100 km. Om wat plezier te beleven hou je de wagen best relatief hoog in toeren, wat niet moeilijk is dankzij de vlotte manuele vijfbak. Het blok voelt dan een stuk pittiger aan dan in lage toeren. Driecilindermotoren krijgen soms het vooroordeel dat ze veel trillingen zouden produceren, bij deze Clio hebben we daar alleszins weinig last van ondervonden. Deze  nieuwe driecilinder is een beetje zoals de lokale zatlap in je stamcafé: best wel sympathiek en je kan er een hele hoop plezier mee beleven, maar jammer genoeg overdreven dorstig. Naast deze dronkenlap zijn er nog 2 andere motoren beschikbaar. Aan benzinezijde vinden we een 1.2 liter grote viercilinder met 74 pk, aan dieselzijde is er een 1.5 liter grote dieselmotor die ofwel 75 ofwel 90 pk levert.

test Renault Clio 2012 IV

test Renault Clio 2012 IVtest Renault Clio 2012 IV

De Clio IV staat 4,5 cm dichter bij de grond dan zijn voorganger en dat laat zich vertalen in een aangename rijdynamiek. Niet alleen het onderstel weet een mooi optimum te vinden tussen sportief en comfortabel, ook het stuur vindt diezelfde gulden middenweg. Op gebrekkig wegdek weet de Clio zich voortreffelijk te gedragen door vooral oneffenheden weg te filteren, terwijl hij op een glad wegdek een gezonde dosis sportief weggedrag toelaat. De speelsheid van deze Clio vinden we dus niet alleen terug in zijn striping en interieurvormgeving, maar ook in zijn rijgedrag. En zoals dat vandaag hoort volgens de Europese wetgeving is ook deze Clio van een ESP-systeem voorzien dat het rijgedrag van de Clio niet alleen speels, maar direct ook idiot-proof maakt. Op de autosnelweg komt de Clio iets onzekerder over dan op kleinere banen, wat deels aan de motor en deels aan de windgeluiden te wijten valt.

test Renault Clio 2012 IV

test Renault Clio 2012 IVtest Renault Clio 2012

De nieuwe Clio kost helemaal kaal €13.100. Daarvoor krijg je het Authentique uitvoeringsniveau dat onder meer over getinte ruiten, een achterspoiler, LED-dagrijlichten, elektrische ruiten vooraan en elektrische en verwarmde buitenspiegels. Geen slecht basispakket dus, maar wie wat meer luxe wenst, kiest beter voor het Expression pack, dat vanaf €14.850 beschikbaar is. In ruil voor die som geld krijg je bovenop de basisuitrusting een navigatiesysteem met Benelux kaarten en manuele airco. Het meest complete optiepakket is het Dynamique pakket dat onder meer 16″ lichtmetalen velgen bevat en €15.750 kost. Voor de nieuwe driecilinder moet je iets dieper in de buidel tasten dan voor de 1.2 liter grote viercilinder benzinemotor, maar de extra kost daarvoor kan deels gecompenseerd worden door een gunstig fiscaal beleid voor de kleine driecilinder. In vergelijking met zijn concurrenten is de Clio niet te hoog en niet te laag geprijsd. Een compleet uitgeruste Clio kost je €21.000, een meer dan acceptabel bedrag voor een complete wagen met dieselmotor.

test Renault Clio 2012

test Renault Clio 2012test Renault Clio 2012

Conclusie

De nieuwe Clio is groter dan zijn voorgangers en bijgevolg ook iets praktischer. Meer kofferruimte, meer beenruimte… en ook meer rijplezier! De Renault Clio anno 2012 is een speelse wagen. Zowel qua rijgedrag als qua interieur. Het rijgedrag is weliswaar standaard al speels, wie een even vrolijk interieur wenst, moet daarvoor iets dieper in de buidel tasten. De 0,9 liter grote driecilinder benzinemotor is een dorstige knaap, maar een aangename kameraad om mee rond te rijden, zeker in het stadsverkeer.

test Renault Clio 2012

test Renault Clio 2012test Renault Clio 2012

Overzicht

+ Rijgevoel
+ Gevoel 0,9 TCe-motor
+ Interieur ziet er goed uit…

– …maar voelt minder goed aan.
– Dorst 0,9 TCe-motor

test Renault Clio 2012

Tekst: Jeroen Maes
Foto’s: Benjamin Van Maldergem & Jeroen Maes

Deel dit bericht:

4 reacties op "Rijtest: Renault Clio 0.9 TCe"

  1. TDB 15-01-2013 om 15:03

    Grappig, die nummerplaat!

  2. goldenpower09 15-01-2013 om 17:21

    Op basis van dit verslag, heeft mijn vader er vandaag ene gaan bestellen, jeej! 😀

  3. guidos 21-01-2013 om 19:17

    Mijne is allang besteld maar rlink laat op zich wachten.

  4. guidos 21-01-2013 om 19:17

    Mijne is allang besteld maar rlink laat op zich wachten.

Reageer

Reactie aan het plaatsen...