Test Renault Koleos 2012
Na 5 jaar dienst is het voor de Koleos tijd om afgelost te worden, zijn opvolger kon daarvoor een frisse neus ophalen.

De markt van de SUV’s groeit. Er snel nog zelf één ontwikkelen vonden ze bij Renault geen goed idee, dus klopten de Fransen aan bij het Koreaanse Samsung en gebruikten ze de QM5 als basis voor de Renault Koleos. En zo lanceerde Renault anno 2006 de eerste generatie van de Renault Koleos. Een echt succesverhaal werd deze Koleos niet, we zijn dus benieuwd hoe zijn facelift het ervan af brengt. De meest opvallende verandering laat zich aan de voorkant opmerken. Een nieuwe set koplampen zorgt daar voor een frisse look, de grille doet hetzelfde kunstje nog eens over. Verder is de Koleos quasi identiek gebleven aan zijn voorganger. De koffer scharniert nog steeds in twee delen open, handig wanneer je boodschappen uitlaadt. Zo kan bijvoorbeeld eerst enkel het bovenste deel openen, waardoor er geen koopwaren uit de koffer vallen, omdat het onderste deel van de kofferklep ze tegenhoudt. De koffer is standaard 450 liter groot, leg je de achterbank neer dan bekom je 1.380 liter.

Test Renault Koleos 2012

Aan de binnenkant vinden we net zoals bij de vorige generatie een degelijk interieur terug, waar het weliswaar moeilijk is je thuis te voelen. Echt veel persoonlijkheid straalt de nieuwe Koleos aan de binnenkant alleszins niet uit. Alles wat je op deze wagen zou verwachten is aanwezig, maar meer niet. De materialen zijn van een aanvaardbaar niveau, net zoals het afwerkingsniveau. In de middenconsole heeft Renault geprobeerd om te verleiden met vals carbon, iets wat er volgens ons niet thuis hoort. Renault is de koning van de samenwerkingsverbanden en dat laat zich onder meer merken door het TomTom navigatiesysteem dat naadloos in het dashboard van de Koleos ingewerkt werd. Het scherm geeft duidelijke aanwijzingen en is zeer flexibel in het berekenen van aankomsttijden terwijl het eventuele files in rekening houdt. Accurater dan dit wordt het niet! Het instrumentenpaneel is goed afleesbaar en dankzij een lampje in de naald van de snelheidsmeter zie je perfect hoe snel je rijdt. Renault voorziet de Koleos van een keyless-go sleutelkaart waardoor je de wagen niet vooraf hoeft te openen en je bij vertrek enkel op een startknop moet duwen. De zetels zitten op zich niet slecht en zijn verstelbaar in de hoogte, maar hoe laag je ze ook positioneert, naar onze mening zitten ze nog steeds te hoog. De Koleos voelt hierdoor – en door het gebrek aan zijdelingse steun – soms wat log aan.

Test Renault Koleos 2012

We reden een weekje met de 150 pk sterke en 2.0 liter grote dieselmotor. Die is in theorie behoorlijk zuinig, hij zou voldoende hebben aan 5,7 liter per 100 km. Een moeizaam te behalen cijfer, maar een gemiddeld verbruik van 6,3 liter per 100 km is wel haalbaar. En dat is meer dan redelijk voor een logge SUV. Dankzij zijn koppel van 320 Nm komt de Koleos vlot van zijn plaats, zelfs bij extreem lage toeren. Enkel in zijn zesde verzet zou hij iets alerter mogen reageren op input van het gaspedaal, maar goed. Dat kleine foutje kunnen we de Koleos gerust vergeven, in de vijfde versnelling is er namelijk wel voldoende kracht. Het is opvallend dat de koppeling van de Koleos moeilijk te doseren valt. Op een bepaald punt wordt namelijk alle kracht naar de voorwielen gestuurd, waardoor die wielen bij het schakelen van eerste naar tweede versnelling al eens ongewild durven doorslippen. De sprint van nul naar honderd doet de Koleos in 10 seconden, zijn topsnelheid komt neer op 183 km/u. Renault levert de Koleos enkel met de 150 pk sterke dieselmotor. Benzineliefhebbers en mensen die wat meer kracht wensen blijven dus op hun honger zitten. Al vinden we dat op zich geen ramp, de dieselmotor en de Koleos passen best aardig bij elkaar.

Test Renault Koleos 2012

De Koleos laat zich redelijk licht sturen. Op zich geen ramp voor een grote SUV, maar jammer genoeg kunnen we het stuur ook niet echt scherp noemen. Het is namelijk net iets te vaag. De Franse Koreaan staat hoog op zijn poten en helt door de zompige ophanging vaak over in de bochten. De wagen bedienen gaat op zijn beurt redelijk vlot. Renault zou wat meer gevoel in de koppeling mogen leggen en de versnellingsbak iets minder stroef doen aanvoelen, maar beide opmerkingen nemen geen dergelijke proporties dat ze overdreven storend worden. Het gaspedaal reageert steeds voldoende accuraat, zeker niet onbelangrijk om een gevaarte van 1.650 kg voort te bewegen. Optioneel kan je de Koleos uitrusten met vierwielaandrijving. Ons testmodel beschikte hier jammer genoeg niet over, maar we reden eerder al met het vorige model dat wel over vierwielaandrijving beschikte. We kunnen hierover vertellen dat de Koleos nooit een rasechte off-roader wordt, maar wel voldoende capaciteiten heeft om een beperkt off-road parcours af te leggen.

Test Renault Koleos 2012

Deze SUV met aflopende daklijn op je oprit parkeren kan vanaf €26.950, een zachte prijs als je weet dat uitrustingen zoals een sleutelkaart, airco, cruise control en elektrische spiegels standaard zijn. De standaardversie kan niet met vierwielaandrijving besteld worden, maar wie voor het Dynamic uitrustingsniveau kiest, kan dat combineren met vierwielaandrijving vanaf €31.450. In ruil voor het extra geld krijg je onder meer automatische koplampen en ruitenwissers, een parkeerhulpsysteem en het navigatiesysteem van TomTom. Verder zijn er nog twee versies van de Koleos beschikbaar: de Bose-uitvoering met een speciaal geluidssysteem en de Privilège-uitvoering, het meest complete optiepakket. Voor xenon koplampen moet je €750 extra neertellen.

Test Renault Koleos 2012

Conclusie

Voor wie is de Koleos exact gebouwd? Goede vraag. Mensen die veel ruimte willen, kunnen terecht bij goedkopere alternatieven als een Chevrolet Orlando of binnen de verkoopsrekken van Renault zelfs een Grand Scénic. Wie een SUV wil voor de uitstraling shopt goedkoper bij Hyundai met de Santa Fé of exclusiever bij BMW met de X3. De Koleos bevindt zich in een zeer kleine niche en dat vertaalde zich bij de vorige generatie in beperkte verkoopcijfers. Bij de nieuwe versie zal dat vermoedelijk niet anders zijn. Op zich best jammer, want de Koleos heeft een niet onaardige lijst van kwaliteiten zoals binnenruimte, het beperkte verbruik, de handige kofferklep en combineert dat met voldoende off-road mogelijkheden. Jammer van de gevoelloze koppeling en de te hoge zitpositie. Zijn prijs/kwaliteit-verhouding is bovendien goed, ons goed uitgeruste testmodel is er voor iets meer dan €30.000.

Test Renault Koleos 2012

Overzicht

+ Binnenruimte
+ Prijs/Kwaliteit
+ Verbruik

– Stuurgevoel
– Hoge zitpositie
– Inspiratieloos interieur

Test Renault Koleos 2012

Tekst: Jeroen Maes
Foto’s: Pieter-Jan Scheir