Rijtest: Skoda Fabia Combi RS

Rijtest Skoda Fabia Combi RS
Een breakversie van een hot hatchback, dat hadden we nog niet vaak gezien. Wij reden de Fabia Combi RS.

Sinds Skoda door Volkswagen werd overgenomen is het aan een opvallende remonte bezig. Eerder stonden we al versteld van modellen als de Skoda Superb en Skoda Yeti, en nu wil het merk met zijn RS-lijn tonen dat het ook mensen met een beperkt budget aan een sportieve wagen kan helpen. Voor de techniek klopt het daarbij aan bij de Volkswagen-stal, zo erft de nieuwe Fabia RS een groot deel van zijn genen van de Polo GTI en de Ibiza Cupra. Wij reden echter met de Fabia Combi RS, die met zijn extra kofferruimte een extra troef achter de hand houdt. Een kleine break met hot hatch-prestaties, daar willen we het fijne van weten.

Rijtest Skoda Fabia Combi RS

Visueel blijft het allemaal erg sereen, behalve de 17″ velgen met rode remklauwen, de dubbele uitlaat met diffuser, de LED dagrijlichten en een RS-badge in de grille en op de kofferklep, is er maar weinig dat verwijst naar de sportieve inborst van dit model. Zeker als je weet dat we de testweek voordien met de Fabia Combi GreenLine reden, begrijp je dat we op dit vlak wat op onze honger bleven zitten. Maar het is natuurlijk zoals je het zelf bekijkt, een incognito-look kan ook handig zijn, als undercover politiewagen bijvoorbeeld. Ook binnenin valt de opsmuk beperkt te noemen. Er is misschien wel plaats voor een driespakig sportstuur en stoffen sportstoelen met RS-logo, maar de sfeer in de wagen ademt eerder soberheid dan sportiviteit.

Rijtest Skoda Fabia Combi RS

Maar die sereniteit zal bij velen ongetwijfeld in goede smaak vallen. Want met een laadruimte van 1.460 liter en een comfortabele achterbank, is de Fabia Combi RS dagelijks inzetbaar. Onder de motorkap doet de voor VAG-liefhebbers bekende 1.4 TSI met supercharger én turbo het werk, die zorgt voor 180 pk en 250 Nm koppel, een sprint van 0 naar 100 km/u in 7,3 seconden en een topsnelheid van 226 km/u. Tot zover het goede nieuws, want schakelen gaat steevast via een zeventraps DSG-automaat, en daarmee smoor je een groot deel van de sportiviteit in de kiem. Niet dat de DSG geen goed werk levert, hij schakelt snel, maar toch leek de bak het niet altijd even goed te weten. Soms bleef hij te hoog in toeren hangen terwijl we het zelf lager wilden en omgekeerd. Zelf schakelen kan natuurlijk ook, maar een tiptronic of de optionele schakelflippers (€160) geven toch nooit hetzelfde gevoel als een manuele versnellingsbak. Nooit gedacht dat we het zouden zeggen, maar we vonden het voor het eerst jammer dat we met een DSG-automaat onderweg waren. Bij een sportief karretje van dit kaliber haal je net het meeste plezier uit het schakelen, waardoor ons enthousiasme voor de RS grotendeels getemperd werd.

Rijtest Skoda Fabia Combi RS

Qua weggedrag zit het nochtans goed met de Fabia Combi RS, ten opzichte van een standaard Fabia is er dan ook heel wat gesleuteld aan de techniek. Zo beschikt de RS over stuggere veren en dempers, andere stabilisatorstangen en een Xds elektronisch sperdifferentieel, dat je helpt de grip te behouden wanneer je naarstig de bocht om wil. Dit alles zorgt ervoor dat de Fabia RS zich vlot laat sturen op een bochtig parcours, maar soms iets te zenuwachtig is op een rechte baan of een gehavend wegdek. De Fabia RS rijdt dus erg strak maar mist wat emotie om echt hartverwarmend te zijn. Zelfs met schakelflippers is het schakelen minder spannend als met een handbak, en de rem is een stuk moeilijker doseerbaar dan wanneer je over een driedelige pedalenset beschikt. Daarnaast is de Fabia Combi RS misschien wel iets te comfortabel om die RS-badge echt waard te zijn. Als snelle gezinswagen lijkt hij ons dan weer wel geschikt.

Rijtest Skoda Fabia Combi RS

Concurrenten zoeken voor de Fabia Combi RS is minder gemakkelijk dan gedacht, aangezien zijn koetswerkvorm niet vaak als basis dient voor een licht gepeperd sportmodel. Skoda heeft dus een unieke plaats ingenomen met de Fabia Combi RS, een sportieve kleine break voor de jonge huisvader die graag ook eens solo door de bochten scheurt. Bij sportief rijgedrag dient die goede huisvader echter wel rekening te houden met een verbruik van 9,1 liter/100 km, wie het rustiger doet komt met 7,5 liter/100 km rond. In hatchback uitvoering heeft de Fabia RS wel een reeks concurrenten, om te beginnen twee modellen uit de familie: de Polo GTI en Ibiza Cupra, waarvan we mogen verwachten dat ze gelijkaardig zullen rijden als de Fabia RS. Van buitenaf moet Skoda vooral rekening houden met de Abarth Punto Evo en de Renault Clio RS, die qua emotie en rijplezier wel een trapje hoger staan dan de Skoda.

Rijtest Skoda Fabia Combi RS

De prijszetting kan de twijfelaars misschien wel overtuigen, de Fabia Combi RS gaat namelijk vanaf 21.410 euro over de toonbank en de optielijst blijft daarbij erg beperkt. Zo kosten de schakelflippers achter het stuur 160 euro extra, betaal je voor een cruise control 210 euro en kost een automatische airco 360 euro. Voor 22.140 euro heb je dus een goed uitgerust model. Naar concurrenten zoeken voor de Fabia Combi RS is zoals eerder aangehaald geen makkelijke klus. Zijn hatchback-broer is er echter vanaf 20.790 euro en hier kunnen we wel eenvoudig de concurrenten opsommen. De Abarth Punto Evo is er vanaf 19.300 euro, de Renault Clio RS vanaf 22.800 euro en de Polo GTI vanaf 23.230 euro. De keuze ligt dus vooral tussen een handbak of een DSG-automaat, wie het graag iets comfortabeler wil kiest voor de Fabia (Combi) RS, wie de volledige dosis rijplezier wil voor de Abarth of Clio RS.

Rijtest Skoda Fabia Combi RS

Conclusie

De Skoda Fabia Combi RS is een apart geval, zijn hatchback-broer doet mee in de strijd tussen de heetste hatches van het moment, terwijl de Combi die dans deels ontspringt. De Fabia Combi RS heeft namelijk geen rechtstreekse concurrenten en is ideaal als gezwind vervoersmiddel voor de familieman die het segment van de hot hatches ontgroeid is. De 1.4 TSI zorgt namelijk voor meer dan voldoende pit, al houdt de DSG-automaat een deel van het rijplezier verborgen. De visuele extra’s blijven daarnaast beperkt, waardoor het geheel misschien minder sportief overkomt, maar je aan de stoplichten wel vaak voor de verrassing zal kunnen zorgen. Met een kostprijs van 21.410 euro is hij als laatste ook zeer interessant voor wie met een beperkt budget een ruime en snelle wagen op de kop wil tikken.

Rijtest Skoda Fabia Combi RS

Overzicht

+ Puike motorprestaties
+ Prijs
+ Rijdt strak

– Liever een handbak
– Weinig visuele extra’s
– Emotie?

Rijtest Skoda Fabia Combi RS

Tekst & Foto’s: Pieter-Jan Scheir

Deel dit bericht:

1 reactie op "Rijtest: Skoda Fabia Combi RS"

  1. Seb 15-01-2011 om 17:19

    Mooie rijtest! Rijdt heerlijk en knap geprijsd!

Reageer

Reactie aan het plaatsen...