Rijtest: Lancia Musa Poltrona Frau 1.3 Multijet 95 pk

Rijtest Lancia Musa MultiJet Poltrona Frau
City Limousine, dat zijn de twee woorden waarmee Lancia de Musa wil verkopen. Wij zochten uit of de Lancia Musa meer is dan een stadsmus.

Lancia heeft iets magisch, het merk kan rekenen op een rijke geschiedenis en straalt steeds stijl uit. In België zijn de modellen jammer genoeg niet erg vaak te zien, ze vallen daarentegen wel op door hun vormgeving. Nu de prachtige Lancia Thesis uit de bovenste regionen van het gamma verdwenen is, rest Lancia momenteel nog vier modellen om de toonzalen te vullen. De Musa is daarbij de MPV van de familie, een ruime maar compacte stadswagen die onder andere de Mercedes A-Klasse en Opel Meriva tot zijn concurrenten mag rekenen. Sinds kort is het model ook met Poltrona Frau uitrusting beschikbaar, en dat zorgt voor meer dan voldoende ingrediënten om van de Musa een luxueuze en comfortabele wagen te maken.

Rijtest Lancia Musa MultiJet Poltrona Frau

Het merk Poltrona Frau werkt al sinds de jaren ’20 samen met Lancia om de meest veeleisende klanten van een zeer rijkelijke binnenbekleding te voorzien. Poltrona Frau beschikt over een voorouderlijke expertise op het vlak van interieurbekledingen, en dat merk je zodra je de Musa binnenstapt. Het leder is zacht en de stoelen zitten zo comfortabel, dat je met plezier een trip naar het Zuiden start. Lancia was niet zuinig met het leder, het stuurbord werd bijvoorbeeld ook volledig in Poltrona Frau bekleed, daarnaast zorgt het mooi verzorgde stiksel voor een verfijnde uitstraling. De afwerking van het interieur laat zeker niet te wensen over en is zelfs eigenwijs ingedeeld. Zo vinden we het instrumentenpaneel centraal op het dashboard, iets wat even gewenning vraagt, maar de medepassagiers wel een bezigheid geeft en meteen ook een beetje het limousine karakter van de wagen benadrukt. Het centrale bedieningspaneel wordt in een zilver-bruine kleur uitgevoerd en oogt daardoor ook zeer verfijnd. De bediening van alle functies gaat zeer vlot, de meeste functies kan je zelfs met de knoppen aan het stuur bedienen. Die functietoetsen zijn zilverkleurig, alleen de positie ervan zou beter kunnen, nu drukten we soms per ongeluk op een toets. De speciale Poltrona Frau uitvoering beschikt verder ook over een panoramisch dak, 16″ velgen, bi-zone airconditioning en ESP.

Rijtest Lancia Musa MultiJet Poltrona Frau

Onder de motorkap van deze Lancia Musa Poltrona Frau vonden we de 1.3 Multijet met 95 pk, een motor die we eerder al in de Fiat 500C en Fiat Punto Evo hebben getest. In tegenstelling tot wat de cilinderinhoud doet vermoeden gaat het hier om een viercilinder turbodieselmotor. Terwijl andere merken steevast kiezen voor driecilinders, zijn wij toch voorstander van de stabiliteit en stilte die een viercilinder biedt. Naast het vermogen van 95 pk zorgt de 1.3 Multijet voor 200 Nm koppel bij 1.500 toeren per minuut. Dat het koppel zo vroeg op zijn hoogtepunt komt heeft uiteraard zijn voordelen in de stad, daar zijn vlotte acceleraties bij lage toeren of lage snelheden namelijk erg wenselijk. Maar de viercilinder doet ook perfect dienst op de autosnelweg. De topsnelheid van 173 km/u hebben we uiteraard niet bereikt, maar met de cruise control constant 130 km/u rijden op de Franse of Italiaanse snelwegen was geen enkel probleem. Meer nog, het verbruik bleef met 5,5 liter/100 km zeer binnen de perken, zeker als je weet dat onze Musa volgeladen was. In de stad heeft de Musa nog een extra troef in handen, het standaard geleverde start/stop-systeem zorgt hier voor 15% minder verbruik. Schakelen gaat trouwens via een vlotte vijfversnellingsbak, op de snelweg hadden we soms de indruk dat een zesde versnelling welkom zou zijn, iets waar het merk in de toekomst vermoedelijk aan tegemoet zal komen.

Rijtest Lancia Musa MultiJet Poltrona Frau

Het rijgedrag van de Musa heeft ons positief verrast, door zijn hoge bouw zou je namelijk verwachten dat hij erg veel rijwind vangt en daarnaast ook gaat hellen in de bochten. Maar op één of andere manier is Lancia er toch in geslaagd om hier een mooi evenwicht te vinden. In één van de mooiste streken van Italië deden we een slingerweggetje van San Gimignano naar Volterra, en daarbij werden we aangenaam verrast door deze zogenaamde stadsmus. Vinnig, scherp en vlot, zo konden we de Musa omschrijven op dit parcours, helemaal niet wat we op voorhand hadden verwacht van deze City Limousine. Een zeer aangename verrassing. Maar als we dan toch iets zouden moeten opmerken, dan is het wel dat het stuur iets te licht is voor de scherpste bochten, maar eens je hieraan gewoon bent ga je hier automatisch op anticiperen. Maar aangezien het merk een CITY-knop voorziet in het interieur, waarbij het stuur zich nog losser gaat gedragen, vragen we ons af waarom de standaard instelling niet wat zwaarder mag. De CITY-knop hoefden we namelijk nooit in te drukken omdat de standaard instelling al meer dan soepel genoeg was. Zijn vlot weggedrag valt deels te verklaren door zijn vrij strakke ophanging, dat helpt uiteraard voor slingerwegen, maar wanneer het wegdek beschadigd is heeft dat ook gevolgen voor de passagiers. Zeker op de achterbank wordt je hierdoor soms erg door elkaar geschud, omdat de stoelen daar minder schokken opvangen dan vooraan.

Rijtest Lancia Musa MultiJet Poltrona Frau

De Lancia Musa is er al vanaf 17.400 euro, hiervoor krijg je de 1.4 benzine met 95 pk in de Oro uitvoering. De Lancia Musa Poltrona Frau met 1.3 Multijet waarover wij konden beschikken gaat vanaf 23.100 euro over de toonbank. De Lancia Musa is in de basis ‘Oro’ uitvoering echter al zeer uitgebreid uitgerust, zo krijg je standaard een lederen stuur en versnellingspook, een Radio/CD-speler, manuele airco, elektrische ruiten vooraan, ABS en elektrische buitenspiegels. De Poltrona Frau uitvoering gaat uiteraard enkele stappen verder, met 16″ velgen, Poltrona Frau leder, bediening aan het stuur, automatische bizone airco, een open dak, mistlampen vooraan en ESP & Hill Holder. Belangrijke opties lijken ons nog de cruise control, de parkeersensor en de licht- en regensensor die alledrie telkens 250 euro kosten. Daarnaast kost een navigatiesysteem 1.400 euro en kan je een bicolore koetswerkkleur krijgen voor 850 euro. Het Limousine Pack lijkt ons sowieso erg interessant, het omvat een automatische airco, parkeersensoren, licht- en regensensor, cruise control en 2 armsteunen vooraan met lendensteunregeling voor 750 euro wanneer je voor de Platino of Poltrona Frau uitvoering kiest. Wie de Oro uitvoering heeft gekozen betaalt 1.450 euro. De volledige prijslijst vind je hier. Als belangrijkste concurrent voor de Musa Poltrona Frau kijken we graag naar de Mercedes A-Klasse, deze kost in de ELEGANCE uitvoering, met metaalkleur en een lederen interieur 26.446,97 euro wanneer je voor de 160 CDI met 80 pk kiest. De Lancia Musa met 95 pk is met een gelijkaardige uitrusting dus makkelijk 3.000 euro goedkoper dan de A-Klasse.

Rijtest Lancia Musa MultiJet Poltrona Frau

Conclusie

De Lancia Musa heeft ons aangenaam verrast, de taak die we hem toebedeelden om vanuit Gent naar San Gimignano over Saint Tropez terug naar Gent te rijden stond bij de ontwikkeling van het model vermoedelijk niet meteen bovenaan de prioriteitenlijst. Maar de Musa heeft onze test goed doorstaan en kan voortaan niet enkel als City Limousine maar ook kortweg als compacte Limousine verkocht worden. Vooral de Poltrona Frau zetels die we vooraan in de Musa terugvonden zorgden voor het nodige comfort tijdens de lange rit. Daarnaast is de kofferruimte en de beenruimte achterin opvallend ruim, alleen jammer dat de achterbank merkbaar harder zit dan de voorste stoelen. De 1.3 Multijet leek puur cijfermatig wat te benepen te zijn, maar deed zijn dienst zonder veel moeite en bleef daarbij zelfs zeer zuinig met een gemiddeld verbruik van 5,5 liter/100 km. Een zesde versnelling had eventueel nog van pas kunnen komen, maar de ingenieurs bij Fiat Powertrain weten ongetwijfeld beter waarom vijf versnellingen volstaan. Het kostenplaatje van de Musa is zeker niet extreem laag, maar in vergelijking met zijn Duitse concurrentie doet hij zeker niet onder. Daarnaast heb je met de Musa meteen ook een unieke wagen in je bezit. Tenzij je in Italië woont, daar verkoopt dit model als zoete broodjes.

Rijtest Lancia Musa MultiJet Poltrona Frau

Overzicht
+ Poltrona Frau zetels vooraan
+ Verbruik 1.3 Multijet 5,5 liter/100 km
+ Ruime koffer, beenruimte achterin
+ Standaard Start/Stop-systeem

– Hardere achterbank
– Geen zesde versnelling?
– Nut CITY-knop?

Rijtest Lancia Musa MultiJet Poltrona Frau

Tekst & Foto’s: Pieter-Jan Scheir

Deel dit bericht:

1 reactie op "Rijtest: Lancia Musa Poltrona Frau 1.3 Multijet 95 pk"

  1. sinx 13-12-2011 om 0:13

    i have one and i love it but i dont see many in belgium.cant understand why

Reageer

Reactie aan het plaatsen...