Rijtest Fiat 500C MultiJet
Liefhebbers van de Fiat 500 hebben een nieuwe reden om de guitige reïncarnatie op de kop te tikken, de 500C brengt het cabriogevoel naar de 500.

Kort na de introductie van de nieuwe Fiat 500 werd reeds gespeculeerd over de komst van een cabriomodel. Net als in 1957 komt Fiat nu met een Fiat 500C. En daarvoor werd teruggegrepen naar het bekende dakconcept waarbij een stoffen dak tussen de rechtopstaande stijlen geschoven kan worden. In de jaren ’50 was dit uiteraard een handmatige aangelegenheid, tegenwoordig gebeurt dit volledig elektrisch. Ook motorisch verschilt er natuurlijk heel wat, zo had de 500 Cabrio in 1957 een 479 cc tweecilinder met 13 pk aan boord. Wij reden de 500C met 1.3 Multijet en 95 pk, maar sinds de introductie van de TwinAir motor komen we terug aardig in de buurt van het oorspronkelijke model. Fiat weet met de 500C alweer een nostalgische snaar te raken, die in de 21ste eeuw zeer in de smaak valt.

Rijtest Fiat 500C MultiJet 05 klein

De Fiat 500C bouwt voort op het guitige uiterlijk van de Fiat 500, de manier waarop de Italianen de wagen hebben omgebouwd tot een Cabrio is bewonderenswaardig. Via een druk op de knop kan je tot 60 km/u het stoffen dak van de 500C openen en sluiten. Druk je éénmaal, dan opent het dak tot aan de C-Stijl en blijft het achterruitje rechtop staan, druk je nogmaals dan klapt ook deze weg tot boven de kofferruimte. Groot nadeel van dit systeem is dat je bij een volledig opengeklapt dak geen zicht meer hebt naar achteren en je dus aangewezen bent op de zijspiegels. Positief is dan weer dat de dakconstructie maar voor 50 kilogram extra gewicht zorgt en dat de kofferruimte (182 liter) niet kleiner wordt met het dak open. Daarnaast zorgen de rechtopstaande stijlen voor een veiliger gevoel, al hef je daar wel een deel van het echte cabriogevoel voor op. Maar wie zijn wij om daar over te klagen? De Fiat 500C zorgt voor erg veel positieve reacties, en is misschien wel de enige cabrio op de markt die zowel met het dak dicht als met het dak open erg mooi is. En dan vergeten we nog de grote dosis Italiaanse flair die het geheel teweeg brengt.

Rijtest Fiat 500C MultiJet

Als je de Fiat 500 al kent zal je binnenin niet verrast worden van het interieur. Net als in de Fiat 500 krijgen we een in het koetswerkkleur uitgevoerd dashboard met standaard een retro uitgevoerde Radio/CD/MP3-speler. Ook het instrumentenpaneel is leuk uitgevoerd met een centraal display voor de boordcomputer en daar rond twee cirkelvormige tellers die met twee aparte wijzers de snelheid en het toerental weergeven. Verder ligt ook het stuurwiel erg goed in de hand en zijn de meeste functies eenvoudig te bedienen. Als bestuurder zit je wel vrij hoog in de 500C, je hebt vaak de neiging om de stoel een stuk lager te zetten terwijl die reeds in de laagste positie staat. De achterbank is gelijk gebleven aan de 500, dat wil zeggen dat er genoeg ruimte is voor twee personen, al zal de beenruimte niet voldoende zijn voor een erg lange trip. De stoelen zorgen als laatste trouwens voor voldoende steun en zitten erg comfortabel, op het vlak van ergonomie scoort deze Fiat dus goede punten.

Rijtest Fiat 500C MultiJet

Wij reden de Fiat 500C met de 1.3 MultiJet met 95 pk, meteen ook de krachtigste dieselmotor in het gamma. Met deze viercilinder is de 500C meer dan vlot genoeg voor dagelijks gebruik. De sprint van 0 naar 100 km/u is voorbij in 10,7 seconden en de topsnelheid bedraagt zelfs 180 km/u. Het verbruik ligt theoretisch op 3,8 liter/100 km, zelf verbruikten we echter 5,2 liter/100 km, maar daar zal Fiat weinig mensen over horen klagen. Het stuurgevoel van de Fiat 500C is ook prima, zeker als je bedenkt dat de 500C niet voor sportieve uitstapjes ingezet dient te worden. Het stuur is bij lage snelheden erg licht, maar de karaktertrekken veranderen in de positieve zin zodra je met de wagen op weg bent. Fiat voorziet ook een CITY-knop, waarmee je het stuur nog een stuk lichter kan maken en het inparkeren dus makkelijker zou moeten verlopen. We hebben dit zelf niet echt nodig gehad, maar voor sommigen is dit ongetwijfeld een leuke extra. Het weggedrag van deze kleine 500C stelt ook niet teleur, de 500C ligt volgens ons nog iets straffer op de weg dan de door ons geteste 500, het volwassen weggedrag van deze kleine Fiat heeft ons positief verrast.

Rijtest Fiat 500C MultiJet

De 1.3 MultiJet met 95 pk heeft met zijn CO2-uitstoot van 104 gram per 100 km recht op een ecopremie van 15%, daarom is hij in principe de uitverkoren kandidaat in het dieselgamma, want de 1.3 MultiJet met 75 pk stoot 110 gram CO2 uit en heeft dus maar recht op een korting van 3% op de aankoopprijs. Langs benzinezijde kan er ook tussen verschillende interessante motoren gekozen worden: zo is er de nieuwe TwinAir motor met 85 pk die we sinds onze korte test in Turijn alleen maar kunnen aanraden, en kan je nog kiezen voor een 1.4 benzine met 100 pk. De 1.2 benzine vinden we niet meer in het gamma terug en werd vervangen door de TwinAir. Niet onlogisch als je weet dat de 0,9-liter grote tweecilinder een CO2-uitstoot heeft van 95 gram per kilometer en dus 15% ecopremie kan opstrijken.

Rijtest Fiat 500C MultiJet

De Fiat 500C is er vanaf 16.170 euro, daarvoor krijg je de TwinAir motor met 85 pk in de Pop uitvoering. Voor de rijker uitgeruste Lounge uitvoering tel je 18.210 euro neer. De door ons geteste 1.3 MultiJet met 95 pk is er vanaf 18.570 euro in de Pop uitvoering en kost 20.810 euro wanneer je voor de Lounge uitvoering kiest. De uitrusting in de Lounge uitvoering is al zeer uitgebreid, met onder andere elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, een met leder bekleed stuur, een Chroom kit, Monozone klimaatregeling, een in de hoogte verstelbare bestuurdersstoel, Blue&Me, Radio/CD/MP3 en zo goed als alle veiligheidssystemen. Interessant om op te merken is het feit dat de parkeersensoren achteraan in alle uitvoering standaard zijn. Interessante extra’s op de optielijst lijken ons verder nog de Xenon koplampen voor 650 euro, de MTA automaat voor 1.000 euro en leuke 16″ velgen vanaf 300 euro.

Rijtest Fiat 500C MultiJet

Conclusie

Met de 500C heeft Fiat een nieuw stijlicoon in het gamma, de wagen rijdt leuk en brengt spontaan een glimlach op je gezicht. Met de 500C kan je het hele jaar door genieten van het Italiaanse rijgevoel, zonder daar compromissen voor te moeten sluiten op het vlak van verbruik, prestaties en kofferruimte. De prestaties van de 1.3 MultiJet 95 pk zijn erg bevredigend, al zijn we ook erg te vinden voor de TwinAir die het geheel nog een stuk nostalgischer maakt. Beide modellen krijgen 15% ecopremie en zijn dus financieel zeer aantrekkelijk. Met de 500C heb je in ieder geval de meest complete 500 in je bezit, die zowel in de winter als in de zomer voor leuke rijbelevenissen zal zorgen.

Rijtest Fiat 500C MultiJet

Overzicht
+ Stijlicoon
+ Guitig interieur
+ Prijs
+ Leuke Cabrio-oplossing
+ 1.3 MultiJet

– Zicht naar achter bij volledig open dak
– Zicht bij regenweer, geen achterruitenwisser
– Kleinere koffer dan 500

Rijtest Fiat 500C MultiJet

Tekst & Foto’s: Pieter-Jan Scheir