De Renault Fluence moet het gat tussen de Renault Mégane en de Renault Laguna opvullen. Wij besloten een kijkje te nemen hoe hij dat precies doet.

Op gebied van prijszetting zit het al direct snor. De Mégane kost standaard minstens €16.900. De Renault Laguna gaat over de toonbank vanaf €22.900. Met z’n vanafprijs van €19.150 past de Renault Fluence perfect tussen beide modellen. Ook qua afmetingen weet de Fluence perfect het gemiddelde tussen de Mégane en de Laguna te vinden. De Renault Fluence is een ruime wagen, de binnenruimte is op zijn minst genereus, de passagiers achteraan kunnen van behoorlijk wat beenruimte profiteren. Achteraan is het dus heerlijk comfortabel vertoeven. De zetels achteraan zijn – optioneel – deels uit leder vervaardigd en voelen aangenaam aan.

Ook de koffer is ruim, je kan er zo’n 530 liter bagage in kwijt. Jammer genoeg zit het mechanisme om de koffer te sluiten in de weg van de kofferruimte zelf, waardoor grote stukken vervoeren moeilijk wordt. Als het dan toch nodig is grote stukken te vervoeren, kan je nog steeds de achterbank inklappen. De wagen kan ofwel 1/3 ofwel 2/3 van zijn achterbank neerleggen, jammer genoeg is de laadvloer niet volledig vlak. Afgezien daarvan, is de laadruimte genereus en relatief ergonomisch.

Aan de buitenkant zien we een berline met vloeiende lijnen. De koplampen zijn modern vormgegeven en passen uitstekend bij de rest van het koetswerk. De achterlichten maken het geheel mooi af en door hun vloeiende lijnen is de Renault Fluence zijn naam waardig. De daklijn mondt uit op een korte, maar strakke kofferlijn. Ondanks het feit dat de daklijn naar het einde redelijk laag komt te liggen, is er achterin toch voldoende hoofdruimte voor de doorsnee passagier. Of deze koetswerkvorm in België effectief zal aanslaan, is een ander paar mouwen. Traditioneel doen deze berline-modellen het niet al te goed in het hatchback-minnende België.

Wat we aan de binnenkant terugvinden, is geen grote verrassing, maar daarom niet minder aangenaam. Het interieur lijkt als twee druppels water op dat van de Renault Mégane. Enkel hebben we bij de Renault Fluence zo goed als geen enkele afwerkingsfout terug kunnen vinden. De middenconsole ziet er fris uit en is uiterst overzichtelijk. Helemaal bovenaan de middenconsole vinden we het geïntegreerde TomTom-systeem terug. Dat kost je precies €490, wat dit systeem één van de goedkoopste op de markt maakt. En dat in de wetenschap dat goedkoop hier geen synoniem is voor slecht. Het systeem is – zoals we van TomTom gewend zijn – overzichtelijk en zeer gebruiksvriendelijk. Enkel de Bluetooth afstandsbediening behoeft dan weer enige gewenning. Renault heeft voor deze afstandsbediening een mooie houder voorzien, die foutloos in het interieur overgaat.

Standaard is de Fluence al redelijk rijkelijk uitgerust. Zo beschik je onder meer over automatische airconditioning, elektrische en verwarmde buitenspiegels, licht- en regensensoren, cruise control en een MP3-speler. Al deze opties leiden ertoe dat de basisprijs van €19.150 te verantwoorden valt. Wie wat meer luxe wenst, kan nog enkele opties extra aanvinken. Een lederen interieur kost je €1.700, voor een elektrisch schuifdak moet je €750 neertellen. Wie handsfree wilt bellen en geen after-market kit wilt kopen, kan deze bij Renault voor €300 aanschaffen. Dankzij de rijkelijke uitrusting kan Renault dus toch behoorlijk wat waar voor je geld bieden, al is het jammer dat je niet voor een minder uitgebreid optiepakket kan kiezen om de prijs te drukken.

De 1.6 liter grote benzinemotor waarmee ons testmodel werd uitgerust, levert 110 pk. Het koppel komt neer op 151 Nm. Snel kunnen we de Fluence niet noemen, maar hem traag noemen zou hem oneer aandoen. Wanneer je nood hebt aan snelheid, is het weliswaar nodig de naald van de toerenteller ver door te laten tellen. Nul naar honderd doet de Fluence 1.6 in 11,1 seconden. Bij 185 km/u houdt hij het voor bekeken. Al bij al is de motor redelijk soepel, wat meer kracht zou hem evenwel deugd doen.

Met het rijgevoel zit het dan wel weer volledig in orde. De versnellingsbak is vlot en ook de koppeling laat zich gemakkelijk bedienen. Het stuurgevoel is best wel in orde, de wagen communiceert steeds netjes met het wegdek. Hard de bocht omgaan met de Renault Fluence lijkt ons niet aan te raden, gezien de comfortabele ophanging. De wagen deint rustig over het wegdek en is zeker niet gemaakt om hard mee te gaan rijden op een bochtig parcours. Wie rustig van A naar B wilt rijden, maakt met de Renault Fluence zeker geen verkeerde keuze. Het gemiddeld verbruik van de Fluence komt neer op 6,5 liter per 100 km, waar gerust een liter bij opgeteld mag worden om het realiteitsgehalte van dat cijfer te verhogen. Ook al is het opgegeven verbruik lager dan het realistische, toch is de Fluence al bij al een zuinige wagen, zeker wanneer je er rustig mee rijdt. Per gereden kilometer stoot de Fluence 155 gram CO2 uit.

Wie liever diesel stookt, kan voor de 1.5 liter dCi-motor kiezen, die 105 pk levert. De kostprijs van deze zelfontbrander begint bij €21.500. Dankzij zijn koppel van 240 Nm is de dieselmotor vooral vlot bij lage toeren. Dit vertaalt zich in een snellere nul-naar-honderd-tijd, die precies 10,4 seconden duurt. De topsnelheid is even hoog als die van de benzinemotor, 185 km/u. In ruil voor de meerprijs die je betaalt, krijg je een milder verbruik. Volgens de constructeur zou deze motorisatie voldoende hebben aan 4,5 liter diesel per 100 km.

Conclusie

We kunnen dus stellen dat de Renault Fluence een schitterend alternatief is voor wie de Renault Laguna te groot vindt en de Renault Mégane te klein. De wagen wordt misschien wel in Turkije gebouwd, de afwerkingsstandaard is zeker niet laag. De genereuze binnenruimte en de comfortabele rit maken de Fluence ideaal voor lange ritten, alleen de benzinemotor had wat vlotter gemogen. Op het eerste zicht lijkt de wagen duur, maar dat komt door de genereuze standaarduitrusting. Je kan er dus jammer genoeg niet voor kiezen een karig uitgeruste Fluence te kopen, voor een mooiere prijs.

Overzicht

+ Goed afgewerkt interieur
+ Genereuze binnenruimte
+ Rijcomfort

– Koffersysteem is niet 100% doordacht
– Duur, maar dan wel rijkelijke standaarduitrusting
– Benzinemotor mocht wat krachtiger

Tekst & Foto’s: Jeroen Maes