SKODA Octavia 2012

De Skoda Octavia anno 2013 overtreft z’n voorganger op bijna elk vlak, maar kan hij ook mee met zijn broertjes?

Want een platform delen met zowel de Volkswagen Golf als Audi A3 zet niet meteen een makkelijke standaard. Gelukkig scheert de Octavia hoge toppen op vlak van ruimte, prijs en degelijkheid. Met een laadruimte van 590 liter plaats hij zich op kop van het segment waarbij zelfs de Volkswagen Passat niet in de buurt komt. Al is die misschien eerder voer voor de Superb. Heeft het verkoopkanon van Skoda een identiteitscrisis of krijgen we the best of both worlds? 

SKODA Octavia 2012

Langsbuiten is er alleszins geen twijfel mogelijk. De Octavia weet zich perfect te plaatsen tussen Rapid & Superb en past dankzij enkele opfrissingen naadloos bij de rest van de kudde. De neus wordt heel wat dynamischer dankzij scherpere kop- & mistlampen alsook nuanceverschil in de grille. Waar Skoda achteraan afstapt van een verouderde VAG-derrière, blijven de lijnen langszij knipogen richting familiedesign. De Tsjechen slagen de laatste jaren wel in om hun gamma een unieker DNA mee te geven, maar we worden er nog steeds niet wild van. Naast wat uiterlijke opsmuk wordt hij ook 9 cm langer en 4,5 cm breder dan zijn voorganger, waardoor we naast die 590 liter kofferruimte, ook 3 cm extra binnenruimte krijgen. Aan ruimte dus geen gebrek, al raakten sommige haren wel de aflopende daklijn achterin.

 Skoda Octavia 2013

Er mogen dan wel enkele centimeters bijkomen, achter het stuur blijft alles comfortabel & compact. Het interieur werd ‘geleend’ van de Golf, waardoor je ook meteen zeker bent van degelijkheid. Grootste verschil merken we bij de DSG-pook, deuren en uiteraard ook logo, al gaat er op het eerste zicht niet zo heel erg veel kwaliteit verloren. Een tweede blik verraadt echter al snel gebruik van goedkopere materialen, but what did you expect?

Het vernieuwde touchscreen met ‘Colombus’-navigatie moet zeker niet onderdoen voor Koreaanse varianten, terwijl het kleine display tussen de tellers je ook perfect naar je bestemming gidst. iPhone of soortgelijke levenspartner aansluiten gaat met de vingers in de neus en ook eventuele parkeerfobieën worden dankzij het (optionele) automatische systeem met de grond gelijk gemaakt. Alle snufjes en comfort-boosters zijn aanwezig, tot en met het ’take a break’-berichtje bij nachtelijke snelwegkilometers.

Octavia_Interior

Er is keuze tussen 6 motorisaties, waarvan wij de lichtste zelfontbrander aka 1.6 CRTDI Greentec met DSG-7-trapsautomaat en Start-Stop onder onze rechtervoet kregen. De 250 koppelmomenten doen de 105 geblazen paarden een stuk krachtiger lijken dan ze werkelijk zijn en bij elke schakel krijg je steeds een aangename duw trek aan de rug. De sprint naar honderd komt op 10,9 seconden en de viercilinder laat het net voor de 200 km/u afweten.

Niet meteen imposante prestaties dus van dit dieselslurpertje en het is ook eigenlijk de DSG-bak met 7 trappen die hier de show steelt. Deze dubbele (droge) koppeling kan slechts 250 Nm koppel aan, maar is daarentegen kleiner, lichter, sneller en ook zuiniger dan de DSG-6. De naald danst door het toerenbereik en voelt enkel in Sport-stand wat twijfelachtig aan.

Skoda Octavia 2013

Combinatie van koppel & DSG zorgt ervoor dat dagelijks verkeer geen enkel probleem is en dan laten we het verbruik nog even links liggen. Want daar blinkt de Octavia echt uit, met een theoretisch gemiddelde dorst van 3,9 liter. Realistischer is een cyclus van 5 liter per 100km, wat hem nog steeds een bereik van om en bij de 1.000 km oplevert. Met de CO2-uitstoot van slechts 99 g/km past hij tot slot mooi in het C-segment.

Naast een maximaal verbruik van 9 liter brengt het betere stuurwerk niet meteen vuurwerk. Het chassis staat op veilig afgesteld en limiet-onderstuur valt niet meteen dynamisch te noemen. De voortrein stuurt makkelijk in, wordt bijzonder kort gehouden door het ESC en blijft hierdoor altijd in balans. Met de hulpsystemen op non-actief krijg je iets meer speelruimte en blijft de nadruk op onderstuur, al wordt het nooit echt spannend. Binnen de lijntjes kleuren wordt beloond door voldoende grip, snel bochtenwerk en een kortere reistijd. De remmen grijpen goed aan, waardoor eventuele inschattingsfouten makkelijk worden opgevangen.

SKODA Octavia 2013

Fout gaan met de prijs lijkt ons moeilijk. De minimumprijs voor een 1.6 CRDTI met DSG-7 staat met €23.500 als duurste in de Active-uitvoering. In Ambiance of Elegance komt de zelfontbrander als ‘logische keuze’ naar voren, gezien zijn milieuvriendelijke karakter. Ons testmodel begon als Ambiance-model, maar dan met een ander kleurtje (€450), Comfort-GPS-style pack (€300-€900-€400), navigatiepack (€2.350), lederen stuur met knopjes (€250), elektrisch inklapbare spiegels (€60!) en ga zo maar door.

De optielijst is eindeloos en zelfs voor een ruitenwisser achteraan moet je 80 pegulanten neertellen. Rap geconfigureerd kwam ons testmodel op een kleine €30.000, wat wel heel ver weg ligt van de opgegeven €18.140 beginprijs voor een Octavia. Je krijgt er wel heel wat degelijkheid, tonnen kofferruimte en een ruim interieur voor terug.

Conclusie

De nieuwe Skoda Octavia is bijzonder moeilijk in een vakje te plaatsen. Hij is veel ruimer dan eender welke concurrent, iets duurder dan een equivalente C-klasser en goedkoper dan de hoger gelegen gezinswagens. De bolide positioneert zich bijzonder eigenaardig, maar lijkt keer op keer te slagen in zijn opzet. Bakken ruimte, voldoende kwaliteit en een laag verbruik versterken deze Tsjech in alles waarvoor hij al gekend stond.

Overzicht

+ Ruimte
+ Comfort
+ DSG-7

– Geen passie