Rijtest: Skoda Yeti 1.2 TSI

Rijtest Skoda Yeti 1.2 TSI
Skoda brengt met de Yeti een compacte SUV op de markt, de wagen combineert zijn familiale karakter met functionaliteit.

In tegenstelling tot het bonte allegaartje SUV’s die momenteel onze wegen bestormen oogt de Yeti totaal niet agressief, imposant of pocherig. De Yeti oogt vriendelijk en aimabel en hoort dankzij zijn relatief compacte afmetingen tot de compacte SUV’s. De Yeti is 4,2 meter lang, 1,8 meter breed en zo’n 1,7 meter hoog waardoor hij makkelijk in de stad en in garages gemanoeuvreerd kan worden. In profiel herkennen we het design van de Skoda Roomster, de wagen waarmee de Yeti enkel op het visuele vlak verwantschappen heeft, de Yeti staat namelijk op het platform van de grotere Skoda Octavia. Achteraan de Yeti vinden we een rechte kofferklep en de typische C-vormige achterlichten. Het geheel oogt fris en heeft zichzelf een eigen identiteit geschapen, iets waar wagens binnen de Volkswagen-groep het soms moeilijk mee hebben. Enige minpunt is de lange antenne, die durft in parkeergarages al eens tegen lager hangende buizen te tikken. Gelukkig kan deze flexibele antenne tegen een stootje maar een kortere antenne zou hier toch een beter alternatief zijn.

Rijtest Skoda Yeti 1.2 TSI

Ondanks de relatief compacte buitenafmetingen beschikt de Yeti over erg veel binnenruimte, zo is er zowel vooraan als achteraan erg veel been- en hoofdruimte beschikbaar en kan je in de koffer standaard maarliefst 405 liter bagage kwijt. Skoda is daarnaast ook niet zuinig met functionele toevoegingen, zo zijn de achterste stoelen alledrie individueel verschuifbaar en inklapbaar dankzij Skoda’s Varioflex-systeem waardoor de bagageruimte tot 1760 liter kan oplopen. Daarnaast is de kofferruimte voorzien met onder andere haken waaraan je je boodschappentas kan ophangen en allerhande systemen om je bagage efficiënt vast te leggen. Het interieur is verder erg degelijk en fraai vormgegeven, al is het wel erg duidelijk dat moederbedrijf Volkswagen grote delen van het interieur levert. De originaliteitsprijs hoeven ze bij Skoda dus niet te verwachten voor het interieur, maar alles voelt wel erg kwalitatief aan en alle functieknoppen zijn erg intuïtief te bedienen.

Rijtest Skoda Yeti 17

De zitpositie in de Yeti is erg goed, je hebt een goed overzicht op de weg en de instap is erg makkelijk. Het stuur ligt daarnaast erg goed in de hand en is qua gevoel precies juist voor de Yeti, niet te zwaar en niet te licht. In ons testexemplaar vonden we stoffen stoelen terug, deze zitten erg comfortabel en zorgen ervoor dat je je snel thuis zal voelen in de Yeti. Aan opbergvakken verder ook geen gebrek in de Yeti, zowel in de deuren als in de centrale armsteun vinden we opbergmogelijkheden en er zijn ook twee bekerhouders voorzien. Boven de twee centrale ventilatiemonden vinden we ook nog een opbergvakje voor kleine prularia en Skoda voorziet zelfs een clip aan de vooruit om je parkeerticket te bevestigen, iets wat we enkel van bij Volvo kennen. De door ons geteste Yeti was als laatste uitgerust met het optionele panoramische zonnedak (1.100 euro), deze optie maakt de Yeti erg aangenaam omdat het voor erg veel licht zorgt en daarnaast ook volledig open kan om tijdens zomerse dagen het rijden nog aangenamer te maken. De extra dosis licht zorgt er trouwens voor dat de Yeti nog ruimer aanvoelt dan hij werkelijk is.

Rijtest Skoda Yeti

Wij reden de Skoda Yeti met de 1.2 TSI, de instapmotor maar tegelijk ook de meest interessante motor uit het Yeti gamma. Zijn kleine cilinderinhoud zal je misschien wantrouwig maken maar daar blijft niet veel van over eens je dit blok aan het werk hebt gezien. De 1.2 TSI zorgt voor 105 pk en 175 Nm koppel en voelt erg explosief aan. De kleine viercilinder brengt de Yeti van 0 naar 100 km/u in 11,8 seconden en dat is helemaal niet zo traag voor een SUV. In de stad voelt de 1.2 TSI zich volledig in zijn element, de sprint tot 50 km/u gaat zelfs zo explosief dat je er erg veel rijplezier aan kan beleven. Boven de 130 km/u is het echter gedaan met het vlotte acceleratievermogen, maar dat kunnen we deze 1.2 benzine wel vergeven, toch trekt hij de Yeti tot een topsnelheid van 175 km/u. Het verbruik blijft beperkt, Skoda geeft zelf een gemiddeld verbruik van 6,8 liter op terwijl wij gemiddeld 8,2 liter verbruikten. Wie echter nauwgezet de schakelindicator volgt komt eenvoudigweg uit op 7,5 liter per 100 kilometer, alles behalve een slecht resultaat.

Rijtest Skoda Yeti 1.2 TSI

De 1.2 TSI drijft steeds de voorwielen aan, de Yeti is echter ook met vierwielaandrijving beschikbaar. Bij de dieselmotoren kan dat met een 2.0 TDI met 110, 140 of 170 pk. De 2.0 TDI met 110 pk is ook met voorwielaandrijving beschikbaar. Wie liever een krachtige benzinemotor heeft kan kiezen voor de 1.8 TSI met 160 pk die we eerder al in de Skoda Superb Combi reden. Wat de dieselmotoren betreft voorziet Skoda jammer genoeg geen fiscaal vriendelijkere vermogensoutputs, zo kan de 140 en 170 pk sterke variant respectievelijk niet met 136 of 163 pk verkregen worden. Jammer, want hierdoor moet je aan de staat wel een pak geld ophoesten voor enkele pk’s meer. Volkswagen doet dit wel, daarom is het jammer dat ze dit bij Skoda niet kunnen realiseren.

Rijtest Skoda Yeti 1.2 TSI

De Skoda Yeti is comfortabel ingesteld maar biedt tegelijk ook rijplezier. De ophanging is niet te zacht en niet te hard en zorgt ervoor dat de Yeti erg betrouwbaar rijdt. In de bochten helt het koetswerk onvermijdbaar een beetje over, maar het onderstel geeft de bestuurder duidelijk aan waar de grenzen van de Yeti liggen. Door zijn relatief lage gewicht blijft de Yeti erg vlot bestuurbaar, de wagen reageert erg snel op de instructies die aan het stuur worden doorgegeven en de manuele zesbak waarover we beschikten maakt schakelen een plezier. De 1.2 TSI is optioneel trouwens ook met DSG automaat beschikbaar, het verbruik ligt dan nog een stuk lager dan wanneer je met de hand schakelt. De Yeti remt erg gelijkmatig en het rempunt is makkelijk vindbaar, in noodsituaties blijft de Yeti rechtuit stoppen zonder te zweven of te trillen. Dat duidt toch op een goed uitgekiende mechaniek die het volle vertrouwen van de bestuurder verdient.

Rijtest Skoda Yeti 1.2 TSI

De Skoda Yeti 1.2 TSI is er al vanaf 17.990 euro in het basisuitrustingsniveau Active, de door ons geteste Yeti kon over het uitrustingsniveau Ambition beschikken waardoor de basisprijs op 20.690 euro komt. De Ambition uitrusting omvat in feite zowat alle noodzakelijke opties die je maar kan wensen gaande van 17″ velgen, over twee zones airco en verwarmde buitenspiegels. Het hoogste uitrustingsniveau heet Experience en omvat onder andere een lederen interieur, 8 luidsprekers, Bi-Xenon koplampen, parkeersensoren, Cruise Control en automatische ruitenwissers en verlichting. De Yeti 1.2 TSI met Experience uitrusting kost 22.890 euro. Skoda biedt echter een interessant Ambition pack aan op het door ons geteste Ambition uitrustingsniveau, voor 700 euro krijg je dan Cruise Control, Radio-CD Swing (MP3 compatibel), parkeersensoren achteraan en automatische koplampen.

Rijtest Skoda Yeti 1.2 TSI

Wie liever voor een dieselmotor kiest kan instappen met de 2.0 TDI met 110 pk en voorwielaandrijving, deze is er vanaf 21.490 euro in het Active uitrustingsniveau. Dezelfde motor met vierwielaandrijving gaat over de toonbank vanaf 23.890 euro. De krachtigere 2.0 TDI dieselmotoren met 140 of 170 pk zijn er enkel in het Ambition uitrustingsniveau, de startprijzen bedragen dan respectievelijk 27.290 en 27.990 euro. Wie graag een navigatiesysteem als optie wil kan voor 1.815 euro kiezen voor het ‘Company Columbus’ Pack welke dezelfde opties als het eerder vernoemde Ambition pack biedt met het uitstekende Columbus navigatiesysteem erbovenop. Los kost het navigatiesysteem 2.100 euro. Interessante opties zijn verder de Bi-Xenon koplampen (640 euro), een afneembare trekhaak (520 euro) en parkeersensoren voor-achter (740 euro).

Rijtest Skoda Yeti 1.2 TSI

Conclusie

De Skoda Yeti heeft ons aangenaam verrast, de wagen is ruim, stuurt goed en biedt met de 1.2 TSI een erg aantrekkelijke motor aan. De 1.2 TSI is naast zuinig ook meer dan krachtig genoeg voor het hedendaagse verkeer. Het interieur is erg degelijk afgewerkt en overtreft Volkswagen zelfs op het vlak van functionaliteit. De Yeti is niet meteen goedkoop, maar biedt prijs-kwaliteit wel veel meer dan zijn concurrenten.

Rijtest Skoda Yeti 1.2 TSI

Overzicht
+ Pittige 1.2 TSI, vlot schakelende zesbak
+ Degelijk afgewerkt en ruim interieur
+ Innovatieve oplossingen op het vlak van functionaliteit
+ Prijs/Kwaliteit erg interessant

– Dieselmotoren zijn niet in fiscaal vriendelijke vermogens beschikbaar
– Lange antenne hinderlijk in parkeergarages

Rijtest Skoda Yeti 1.2 TSI

Tekst & Foto’s: Pieter-Jan Scheir

Deel dit bericht:

3 reacties op "Rijtest: Skoda Yeti 1.2 TSI"

  1. Seb Km 13-04-2010 om 18:43

    Vlot geschreven. Knappe neus heeft die wagen wel vind ik. De 1.2 TSI zou me voor snelweggebruik vermoedelijk wel wat tegenvallen.

  2. PJS 13-04-2010 om 18:47

    De 1.2 TSI doet zelfs op de snelweg meer dan behoorlijk zijn werk, de vinnigheid die je bij de lage toeren hebt is er dan wel wat uit maar hij gaat toch nog moeiteloos vooruit. Op de snelweg is de 1.2 TSI vergelijkbaar met de 1.6 TDI van de VAG-Groep.

  3. lecoq 03-04-2011 om 9:19

    ik heb zowel de 1.2 dsg alsook de 2.0d140pk gereden het zijn prachtige wagens maar de vering kwam ons toch vrij hard over.voor de rest niks dan lof

Reageer

Reactie aan het plaatsen...