Rijtest - Peugeot 508 RXH (MY2014) - Header
Peugeot richt met de vernieuwde 508 al haar pijlen op de gevestigde premium-Duitsers.

De Peugeot 508 RXH kan gerust het topmodel uit het leeuwengamma genoemd worden. Het design imponeert op elegante wijze, de afwerking binnenin is luxueus en het model wordt standaard volgestouwd met technologische snufjes. Twee jaar geleden waren we al onder de indruk, maar met de recent gelanceerde facelift zouden we volgens de vriendelijke persverantwoordelijke van Peugeot nog meer op onze wenken bediend worden.  En ook de Duitse gevestigde waarden mogen zich beslist schrap zetten, want deze 508 RXH is allesbehalve een ordinaire Fransoos. Voortaan is de RXH ook te verkrijgen met conventionele aandrijflijn, maar wij gingen opnieuw op stap met de gesofisticeerde dieselhybride.

Rijtest - Peugeot 508 RXH Facelift - MY2014 14


Rijtest - Peugeot 508 RXH Facelift - MY2014 02Rijtest - Peugeot 508 RXH Facelift - MY2014 03

Peugeot steekt met de 508 haar Napoleontische up-market veroveringsambitie niet onder stoelen of banken, met zijn imposante 4,8 meter is hij in het straatbeeld werkelijk incontournable. De 508 (SW) werd nog maar eens 38 mm langer, bij de RXH bleef de groei met 5 mm subtiel. Zie je de vernieuwde 508 in je achteruitkijkspiegel aanstormen, dan merk je ook dat de Leeuw verhuisde naar de in omvang toegenomen grille.  De 3 LED-strepen die dienst doen als dagrijlichten kenden we daarnaast al, maar ook full LED koplampen behoren vanaf nu tot de standaarduitrusting van de 508 RXH. Natuurlijk bleven ook de plastic spatbordverbreders en hogere grondspeling op post. Elegant en tegelijk imposant, je Peugeot 508 RXH parkeren naast een Volkswagen Passat Alltrack of Audi A4 Allroad kan met een zelfvertrouwde glimlach.

Rijtest - Peugeot 508 RXH Facelift - MY2014 06

Binnenin zijn de ambities van Peugeot nog duidelijker, dit niveau van afwerkingskwaliteit kregen we nog nooit eerder in een Peugeot. De lederen fauteuils met contrasterende stiksels ogen en voelen luxueus aan, het dashboard met het geïntegreerde 7-inch touch screen oogt clean en de gebruikte materialen voelen hoogkwalitatief aan. Bovendien doet de uiterst volledige standaarduitrusting de Duitse concurrentie blozen: automatische bi-zone airco, elektrisch inklapbare spiegels met dodehoekverklikker, parkeersensoren met achteruitrijcamera, een glazen panoramisch dak, verwarmde en elektrische zetels vooraan, head-up display, navigatie met premium audio, … Wij konden zelfs genieten van de optionele massagezetels! Verder werden er op de middenconsole al heel wat overdadige knopjes verwijderd en verdween de bedieningsconsole tussen de twee voorzetels zelfs volledig, wat plaatsmaakte voor een extra bergvakje. Als toch iets mogen aanmerken, is het dat de bediening van de menu’s via het stuurwiel niet zo intuïtief verloopt, maar gelukkig zijn de sneltoetsen naar de verschillende submenu’s nog steeds aanwezig. De knopjes voor de Head-Up display zitten zelfs verstopt, maar hebben we na lang zoeken toch gevonden. Ruimte is er dan weer in overvloed, maar het koffervolume wordt nog steeds gehypothekeerd door de hybride aandrijflijn. Met 423 liter onder de hoedenplank heb je niets tekort, maar het blijft een aanzienlijk verschil met de 660 liter van de niet-hybride 508 RXH.

Rijtest - Peugeot 508 RXH Facelift - MY2014 17Rijtest - Peugeot 508 RXH Facelift - MY2014 19

Rijtest - Peugeot 508 RXH Facelift - MY2014 20

Rijtest - Peugeot 508 RXH Facelift - MY2014 18Rijtest - Peugeot 508 RXH Facelift - MY2014 23

Hamvraag blijft natuurlijk of die 237 liter, 120 kilogram en meerprijs van zo’n 1.900 euro gecompenseerd worden door de voordelen van de gesofisticeerde Hybrid4-aandrijflijn. Technisch gezien zijn er alvast geen wijzigingen met zijn voorganger, dus krijgen we nog steeds een 2.0-liter HDi met 163 pk gekoppeld aan een elektromotor van 37 pk. De verbrandingsmotor drijft de voorwielen aan, de elektromotor voorziet de achterwielen van momentum. In de AUTO-modus beslist de computer, in ZEV rijd je volledig elektrisch en dus achterwielaangedreven, SPORT haalt het maximum uit de gecombineerde 200 pk en 450 Nm en de 4WD-stand zorgt voor permanente vierwielaandrijving. Het lijken alvast cijferwaarden die voor meer dan voldoende pit zorgen, maar het totaalgewicht van 1.910 kilogram verlengt de sprint van 0-100 km/u toch tot een eerder ruime 9,5 seconden. Ook hernemingen en inhaalbewegingen lijken soms angstaanjagend traag op gang te schieten…

Rijtest - Peugeot 508 RXH Facelift - MY2014 11

Rijtest - Peugeot 508 RXH Facelift - MY2014 10Rijtest - Peugeot 508 RXH Facelift - MY2014 12

Maar de hoofdschuldige daar is de verouderde gerobotiseerde automaat waaraan de aandrijflijn jammer genoeg nog steeds wordt gekoppeld. De elektromotor doet zijn best om de reactietijden aan te wakkeren, maar de automaat werkt zo hinderend dat je als bestuurder nood hebt aan een ruime dosis geduld. Sportief rijden is dan ook uit den boze, maar gelukkig scoort de 508 RXH voldoende punten op comfort-vlak om de balans in zijn voordeel te houden. Bij activatie van de verbrandingsmotor word je weliswaar verrast door een (te) luidruchtige grom, maar volledig elektrisch en muisstil door de stad rijden brengt een rust die moeilijk onder woorden te brengen is. In de bochten houd je best wat rekening met het hoge gewicht en de verhoogde rijhoogte, maar ook hier houdt het dempingscomfort de positieve boventoon aanwezig.

Rijtest - Peugeot 508 RXH Facelift - MY2014 01

Rijtest - Peugeot 508 RXH Facelift - MY2014 08Rijtest - Peugeot 508 RXH Facelift - MY2014 13

Op papier zorgt de hybride aandrijflijn natuurlijk voor een 15 gram gunstigere CO2-uitstoot (104g/km), wat het Voordeel Alle Aard van de hybride-RXH gemiddeld 35 euro per maand aantrekkelijker maakt dan de 508 RXH met conventionele verbrandingsmotor. Qua verbruik dan weer vrezen we dat de autonomie van de batterijen onvoldoende is om een werkelijk verschil te maken. Wij zien veel toekomst in een plug-in versie met een elektrische autonomie van minstens 50 kilometer, maar de theoretische 4 of realistische 2 elektrokilometers brengen geen wereld van verschil. Het theoretische brandstofverbruik van gemiddeld 4,0 l/100 kilometer blijft ook volledig buiten schot, want wij haalden na een week overwegend rustig rijden niet beter dan 6,4 liter. Verder haal je enkel in de stad voordeel uit de hybride aandrijflijn en is de 2.0-liter diesel minder geavanceerd dan het ecologische dieselgeschut van de Duitsers. Wie veel snelwegkilometers doet, haalt dan ook geen greintje voordeel uit dit technologische hoogstandje.

Rijtest - Peugeot 508 RXH Facelift - MY2014 15

Rijtest - Peugeot 508 RXH Facelift - MY2014 07Rijtest - Peugeot 508 RXH Facelift - MY2014 16

Qua prijzen zit de Peugeot tot slot wel in betere papieren dan de Duitsers en vooral dankzij de enorme standaarduitrusting. De basisprijs van 45.700 is weliswaar iets duurder dan voorheen, maar ligt wel rond de standaardprijs van een gelijkaardig Duits product. Bij Peugeot krijg je, zoals we hierboven al opsomden, nagenoeg alles zonder meerprijs mee. Tot slot blijft ook de CO2-uitstoot van 104 g/km  gezien het Voordeel Alle Aard een echt USP.

Rijtest - Peugeot 508 RXH Facelift - MY2014 04

Conclusie

Peugeot maakt met de 508 RXH haar ambities waar. De Fransen creëerden een product dat niet alleen uiterlijk een match is voor de Duiters, ook de afwerking binnenin is van het hoogste niveau. De 508 RXH is dan weer niet de meest sportieve vierwieler, maar qua comfort staat hij zeker en vast zijn mannetje. Pijnpunten zijn de verouderde automaat en het gecompromitteerde bagagevolume, terwijl wij ook twijfels hebben over het nut van een hybride aandrijflijn met een elektrische autonomie van minder dan 5 kilometer. Een zuinigere dieselmotor maakt volgens ons – zeker op de snelweg en bij veel kilometers – meer verschil. Compensatie wordt gelukkig gebracht door het lage VAA en de uitstekende prijs-kwaliteit, want de standaarduitrusting van dit Frans topproduct is werkelijk adembenemend.

Rijtest - Peugeot 508 RXH Facelift - MY2014 05

Overzicht

+ Elegant & tegelijk statig voorkomen
+ Hoogstaande interieurafwerking
+/- Lage CO2 en VAA, praktijkverbruik echter hoger dan verwacht
– Automaat
– Hybride aandrijflijn maakt enkel in de stad verschil en de elektrische autonomie is onvoldoende
– Minder vlot dan verwacht (hoog leeggewicht)

Rijtest - Peugeot 508 RXH Facelift - MY2014 09

Tekst & Foto’s: Tim De Baets