Rijtest: Mercedes C-Klasse C200 All-Terrain 204 pk S206 (2023)Geen fan van zo’n SUV maar zoek je het toch graag wat hoger/avontuurlijker? Ga dan voor deze Mercedes C-Klasse C200 All-Terrain!

Nog niet zo lang geleden waren terreinwagens behoorlijk utilitair, ruig, ruw en dus vooral geschikt voor het serieuzere werk. Intussen is het Europese aanbod aan kleurrijke SUV’s en hippe crossovers zodanig groot dat ze diverse nichesegmenten volledig verdringen. Zo krijgen we van de nieuwe C-Klasse (W206) zowaar geen nieuwe C-Klasse Coupé of C-Klasse Cabrio afgeleide, iedereen wil toch die (technisch gerelateerde) GLC SUV!

Hallo C-Klasse Break All-Terrain

Wel maakt de avontuurlijke C-Klasse Break All-Terrain voor het eerst zijn opwachting in de gammafolder van Mercedes. Dit nadat de concurrentie (lees: Audi A4 Allroad) toch al even meedraait, ook bij andere merken vinden we diverse opgehoogde stationwagens met uitgesproken avontuurlijke inborst terug. Of dergelijke woudlopers écht weerwerk zullen bieden aan de actuele SUV hype durven we betwijfelen, wel is het sowieso een slimme keuze. Dit zowel op vlak van zuinigheid (minder luchtweerstand) als rijgedrag (lager zwaartepunt).

Rijtest: Mercedes C-Klasse C200 All-Terrain 204 pk S206 (2023)

Functionele opsmuk

De C-Klasse All-Terrain nieuwkomer gaat verder op de praktische C-Klasse Break. Hetzij met een grille die eerder aansluit bij het SUV gamma. Zowel voor- als achteraan wordt er extra bescherming aangebracht en rondom de wielkasten prijkt er extra kunststof. Eveneens ter bescherming, wat plastiek is gemakkelijker/goedkoper te vervangen bij schade/krassen. Dankzij langere en stijvere schroefveren ligt de C-Klasse All-Terrain bovendien 40 mm hoger boven de grond. En kan hij pronken met specifieke 17”, 18” of 19” lichtmetalen velgen.

Rijtest: Mercedes C-Klasse C200 All-Terrain 204 pk S206 (2023)

Ruim, vertrouwd en behoorlijk hoogtechnologisch interieur

Binnenin zijn de All-Terrain verschillen eerder onbestaande (of in de marge), instappen gaat dankzij de hogere bodemvrijheid net iets gemakkelijker. Zoals bij de andere C-Klasse derivaten vormen blingbling technologie en een hoogstaande afwerking/materiaalkeuze hier een prachtig geheel. Met de nodige ruimte op vlak van personalisatie, zowel qua uitstraling als uitrusting.

Rijtest: Mercedes C-Klasse C200 All-Terrain 204 pk S206 (2023)

Onder de elektrische kofferklep is er plaats voor 490 liter bagage. Met een neergeklapte achterbank (40:20:40) loopt het laadvolume op tot 1.510 liter. Mocht dat niet voldoende zijn kan je nog altijd 1.800 kg aan de trekhaak hangen. Daarvoor heeft Mercedes trouwens een handige aanhangwagenassistent ter beschikking.

Rijtest: Mercedes C-Klasse C200 All-Terrain 204 pk S206 (2023)

Offroad

Het verticaal gepositioneerde MBUX infotainmentsysteem wordt aangevuld met een Offroad menu die handige informatie weergeeft zoals helling/stuurhoek, krachtverdeling, geografische coördinaten en kompas.

Wie vaak de geasfalteerde wegen zal verlaten kan terugvallen op de specifieke rijmodi. Offroad is voor onverharde wegen, grind en zand terwijl Offroad+ werd ontworpen voor het zwaardere offroad werk. Zelfs de optioneel Digital Light Matrix LED koplampen dragen hier hun steentje bij met een extra brede/krachtige lichtbundel! Met Downhill Speed Regulation (DSR) kan je semi automatisch (max 18 km/u) voorwaarts of zelfs achterwaarts afdalen.

Rijtest: Mercedes C-Klasse C200 All-Terrain 204 pk S206 (2023)

C200 All-Terrain of C220d All-Terrain?

Geen sportieve AMG of zuinige PHEV motorisaties bij de stoerste C-Klasse. Je moet kiezen tussen de C200 All-Terrain (204 pk / 300 Nm) met 1.5-liter benzinemotor of de C220d All-Terrain (200 pk / 440 Nm) met 2.0-liter diesel. Beide viercilinders worden steevast gekoppeld aan de gekende 9-traps automaat, 4MATIC vierwielaandrijving en profiteren van 48V mild hybride ondersteuning (23 pk).

In de geteste C200 All-Terrain vorm moet je 7,5 seconden incalculeren voor de avontuurlijke nul-naar-honderd sprint. Bij 231 km/u is de topsnelheid bereikt. Mercedes spreekt omtrent een normverbruik van 7 liter per 100 km, in de praktijk kwamen we een kleine liter hoger uit. De grotere brandstoftank (66 liter) zorgt voor gemakkelijk 800+ km rijbereik.

Rijtest: Mercedes C-Klasse C200 All-Terrain 204 pk S206 (2023)

Comfortabel rijgedrag

Technisch gezien is de nieuwe Mercedes C-Klasse All-Terrain behoorlijk offroad capabel. In het stedelijke Vlaanderen zal het vermoedelijk toch om het hoogstaand rijcomfort draaien, dankjewel langere veren en adaptieve dempers! Maar ook hier durft de automaat te twijfelen onder bruuske/stevige belasting.

Adaptieve cruise control met filemodus en rijstrookassistentie, handige 360° camera, botswaarschuwing, verkeersbordenherkenning, keyless entry/go, glazen panoramaschuifdak, stuur/zetelverwarming, head-up display, Burmester 3D Surround Sound en zelfs een vingerafdruksensor. Het is allemaal (optioneel) aanwezig op de C-Klasse All-Terrain en versterkt de aangename sfeer aan boord.

Rijtest: Mercedes C-Klasse C200 All-Terrain 204 pk S206 (2023)

Prijzen en concurrentie Mercedes C200 All-Terrain

De Mercedes C200 All-Terrain start momenteel bij 59.411 euro, voor een C220d All-Terrain wordt dat 60.863 euro. In vergelijking met een klassieke C-Klasse Break 4MATIC is dat een meerprijs van 1.700 euro. De geteste Cavansite Blue configuratie was net geen 70.000 euro waard.

Rijtest: Mercedes C-Klasse C200 All-Terrain 204 pk S206 (2023)

Het is momenteel niet duidelijk of er van de nieuwe E-Klasse opnieuw een E-Klasse All-Terrain variant zal volgen. De C-Klasse All-Terrain kijkt dus intern ietwat naar de C-Klasse Break en GLC SUV. Buitenshuis komt al snel de Audi A4 Allroad (vanaf 50.990 euro) en Subaru Outback (vanaf 41.595 euro) in de kijker. Van de Volvo V60 Cross Country en Skoda Octavia Scout is er intussen geen spoor meer, bij Volkswagen vinden we wel nog een Passat Alltrack en Golf Variant Alltrack terug!

Conclusie C200 All-Terrain

Neen, zo modieus als zo’n hippe crossover of SUV is de Mercedes C-Klasse All-Terrain niet. Wel komt hij minstens even avontuurlijk, functioneel en capabel voor de dag. Misschien zelfs net wat karaktervoller! En dit voor slechts een beperkte meerprijs … op hoe dan ook stevige bedragen. Net zoals de sterk gerelateerde C-Klasse Break kan hij pronken met een hightech interieur, hoogwaardige afwerking en comfortabel rijgedrag.

Overzicht:
+ Stijlvolle verschijning
+ Avontuurlijke inborst
+ Hoogwaardige afwerking/materiaalkeuze (!)
+ Comfortabel weggedrag
+ Vlotte prestaties
+ Ruim en praktisch
+ Hightech gadgets, rijhulp, connectiviteit, veiligheid …

? Gaan zoveel luxe/comfort wel samen met avontuur

– Prijs/optiebeleid
– Niet beschikbaar als C300e All-Terrain plug-in hybride
– Twijfelende automaat onder belasting

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie mercedes.be!