Rijtest: Audi A5 Sportback g-tron (2017)

Rijtest: Audi A5 Sportback g-tron CNG 6V 2.0 TFSI (2017)Aardgas (CNG) mag dan nog steeds relatief onbekend zijn, Audi implementeert deze milieuvriendelijke aandrijflijn in de nieuwe A5 Sportback zonder daarmee aan kwaliteit in de boeten.

De nieuwe Audi A5 familie bestaat intussen uit een A5 Coupé, A5 Cabriolet en A5 Sportback. Standaard voorzien van voorwielaandrijving en een manuele versnellingsbak maar zoveel beter met de optionele quattro vierwielaandrijving en vlotte automaat. Voor wie de reguliere diesels en benzinemotoren niet volstaan is er keuze uit een S5 uitvoering met 333 pk of de RS5 Coupé topversie met maar liefst 450 pk. Wie anderzijds groen wil zijn als Audi A5 rijder kan terecht bij de A5 Sportback g-tron die een CNG aandrijving meekrijgt! CNG zoals in Compressed Natural Gas, gas dat onder hoge druk gebracht wordt en voornamelijk uit methaan bestaat.


Rijtest: Audi A5 Sportback g-tron CNG 6V 2.0 TFSI (2017)

De slimme ingenieurs van Audi hebben ervoor gezorgd dat de gekende 2.0-liter TFSI benzinemotor eveneens op aardgas kan lopen. In ongeveer 100 Belgische tankstations kan je hiervoor terecht en dat hebben we voornamelijk te danken aan de sterke interesse vanwege de Colruyt groep (DATS24). In het Zuiden (Spanje + Italië) zijn CNG wagens geheel mainstream terwijl ze in Duitsland de laatste jaren ook sterk inzetten op aardgas.

Rijtest: Audi A5 Sportback g-tron CNG 6V 2.0 TFSI (2017)Rijtest: Audi A5 Sportback g-tron CNG 6V 2.0 TFSI (2017)

Naast een minimale NOx en fijnstof uitstoot (de grote boosdoeners bij dieselmotoren) zijn er nog diverse voordelen aan CNG, zo loopt het stiller dan een benzinemotor en kan je het voor 100% ontginnen uit biomassa. Daardoor blijft de CO2-uitstoot zéér beperkt wat wederom welgekomen is voor Moeder Natuur, onze algemene gezondheidszorg én de taksen.

Rijtest: Audi A5 Sportback g-tron CNG 6V 2.0 TFSI (2017)

Audi gaat nog een stapje verder met hun eigenste e-gas (in Duitsland) waarbij ze volledig klimaatneutraal aardgas ontginnen door alle schadelijke gassen die vrijkomen bij de productie en verbranding direct weer aan te wenden voor het aanmaken van nieuw e-gas. Technisch behoorlijk vernuftig maar op die manier zelfs milieuvriendelijker dan de meeste hybrides en elektrische wagens (gezien hun elektriciteit opgewekt worden in kerncentrales en dergelijke).

Rijtest: Audi A5 Sportback g-tron CNG 6V 2.0 TFSI (2017)Rijtest: Audi A5 Sportback g-tron CNG 6V 2.0 TFSI (2017)

Het grootste nadeel van de Audi A5 Sportback g-tron is ongetwijfeld die groene (lelijke!) sticker achteraan en het feit dat combinatie met quattro vierwielaandrijving niet beschikbaar is. Onder de koffer zitten er namelijk vier (ijzersterke) gastanks die 19 kg CNG kunnen bevatten. De benzinetank krimpt tevens tot 25 liter en (plaats voor) een reservewiel is er dus ook niet. De aangepaste 2.0-liter viercilinder TFSI motor levert hier 170 pk / 270 Nm wat een fractie minder is dan normaal. Een milieuvriendelijk 0-100 sprintje trekken kan in 8,5 seconden en bij 210 km/u bereik je de milieuvriendelijke topsnelheid. Afhankelijk van je A5 Sportback g-tron configuratie schommelt de CO2 uitstoot tussen 102 en 114 g/km.

Rijtest: Audi A5 Sportback g-tron CNG 6V 2.0 TFSI (2017)Rijtest: Audi A5 Sportback g-tron CNG 6V 2.0 TFSI (2017)

Met een volle brandstoftank (CNG + benzine) geraak je volgens Audi 950 kilometer ver (450 km + 500 km), in de praktijk zal dat eerder tweemaal 350 km zijn. De boordcomputer weet gelukkig (ongeveer) alle nabijgelegen CNG tankstations liggen en het onorthodoxe tankprocédé ben je in 1-2-3 gewoon, hetzelfde met de lage brandstofprijs. Gecomprimeerd aardgas is bovendien vluchtig waardoor de kans op een ontsteking of plotselinge ontbranding onbestaande is, dit in tegenstelling tot LPG.

Rijtest: Audi A5 Sportback g-tron CNG 6V 2.0 TFSI (2017)Rijtest: Audi A5 Sportback g-tron CNG 6V 2.0 TFSI (2017)
Rijtest: Audi A5 Sportback g-tron CNG 6V 2.0 TFSI (2017)

Tijdens het rijden merk je voor geen meter welke brandstof de Audi A5 Sportback g-tron gebruikt of je moet al kijken naar de kleine CNG verwijzing (én kwaliteitsmeter) in het dashboard. Meer zelfs, je hebt geen keuze want eerst zal de volledige aardgastank opgebruikt worden, Audi mocht dus gerust die nog wat groter gemaakt hebben. Of de bestuurder de keuze bieden inzake gebruikte brandstof waardoor je zo CNG kan opsparen voor bijvoorbeeld in de stad. De manuele zesbak schakelt soepel terwijl de aangename 2.0 TFSI de rest doet, net zoals bij een reguliere A5 Sportback primeert ook het rijcomfort bij de g-tron.

Rijtest: Audi A5 Sportback g-tron CNG 6V 2.0 TFSI (2017)Rijtest: Audi A5 Sportback g-tron CNG 6V 2.0 TFSI (2017)
Rijtest: Audi A5 Sportback g-tron CNG 6V 2.0 TFSI (2017)

Grote visuele verschillen zijn er niet te bespeuren op de vele g-tron badges na, binnenin krijg je in de tellerpartij een tweede meter links die de CNG tankcapaciteit weergeeft. Het praktische én stijlvolle innerlijk van de nieuwe Audi A5 Sportback blijft dus behouden met zijn vijfdeurs configuratie, knappe afwerking en functionele insteek dankzij het laadvolume van 390 liter tot maximaal 1.200 liter.

Rijtest: Audi A5 Sportback g-tron CNG 6V 2.0 TFSI (2017)
Rijtest: Audi A5 Sportback g-tron CNG 6V 2.0 TFSI (2017)Rijtest: Audi A5 Sportback g-tron CNG 6V 2.0 TFSI (2017)

Ook hier kan je eindeloos duur ver gaan inzake personalisatie op basis van een Sportback, Sportback Sport of Sportback Design uitvoering, jammer dat je voor de leukste gadgets, rijhulpmiddelen en veiligheidssystemen nog steeds stevig moet investeren. Audi’s Virtual Cockpit – het handige digitale dashboard – is niet verkrijgbaar op de A5 Sportback g-tron net zoals een panoramisch zonnedak, dynamische stuurinrichting en adaptieve dempers.

Rijtest: Audi A5 Sportback g-tron CNG 6V 2.0 TFSI (2017)

De Audi A5 Sportback g-tron 2.0 TFSI start bij ongeveer 41.500 euro wat slechts 2.000 euro meer is als de 190 pk sterke A5 Sportback 2.0 TFSI, een prijsverschil dat direct verbleekt bij de Vlaamse verkeersbelasting of inschrijvingstaks van 0 euro. Ons Moonlight Blue testexemplaar was op zijn beurt goed voor 55.480 euro en op die bestelbon konden er wel nog wat extra vinkjes staan.

Rijtest: Audi A5 Sportback g-tron CNG 6V 2.0 TFSI (2017)Rijtest: Audi A5 Sportback g-tron CNG 6V 2.0 TFSI (2017)

Sames met de Mercedes B-Klasse NGD is Audi de enige premium constructeur in het CNG segment, naast de A5 Sportback g-tron is er ook een A4 Avant g-tron (vanaf 37.875 euro) en A3 Sportback g-tron (vanaf 26.850 euro). Skoda, Volkswagen, Seat, Suzuki en Opel sprongen de laatste jaren eveneens op de CNG kar terwijl Volvo België haar aardgas aanbod heel stilletjes liquideerde. Bij Fiat bestrijkt het CNG aanbod het volledig gamma met uitzondering van de populaire 500.

Conclusie
We kunnen de hype omtrent SUV’s en elektrische aandrijvingen best begrijpen maar waarom CNG niet meer Belgen – en dan voornamelijk Vlamingen – kan begeesteren is niet geheel duidelijk. Steeds meer en meer autoconstructeurs komen met dergelijke motorisaties naar buiten terwijl ook het aantal CNG tankstations elk jaar toeneemt. CNG wagens zijn stiller, zuiniger, milieuvriendelijker en genieten van een lage CO2 (= lage belastingen)!

Audi deed er dus goed aan om de A5 Sportback g-tron te commercialiseren. Deze groene aandrijflijn heeft namelijk zo goed als geen invloed op hun gekende voordelen zoals de piekfijne afwerkingsgraad, sexy vormgeving, ruim interieur, gadgets/rijhulpmiddelen en comfortabel weggedrag. Ergens is het wel wat jammer dat de CNG tank nog steeds zo klein is (beperkt CNG rijbereik), ook hadden we graag keuze inzake brandstof gehad. En dan hebben we het nog niet gehad over het premium optie- en prijsbeleid. Maar je levert met zo’n A5 Sportback g-tron wel een mooie bijdrage aan de natuur .. en je eigen portemonnee!

Overzicht:
+ Klassieke gebruikerservaring desondanks technisch vernuft geheel
+ Looks
+ Praktisch
+ Ecologisch/milieuvriendelijk
+ Financiele stimulans (goedkoop tanken, subsidies, …)
+ Aangename 2.0 TFSI + strakschakelende versnellingsbak
+ Rijcomfort
+ Afwerkingsgraad

– Kleine CNG tank
– Gedwongen CNG keuze tot wanneer tank leeg is
– Prijs/optiebeleid
– Bepaalde opties niet beschikbaar
– Beperkt netwerk CNG tankstations / bekendheid

Rijtest: Audi A5 Sportback g-tron CNG 6V 2.0 TFSI (2017)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...