Rijtest: Seat Leon 1.4 TGI (CNG)

Rijtest: Seat Leon ST 1.4 TGI 110 (CNG)Je wilt milieuvriendelijk rijden maar bent verknocht aan het gemak van een klassieke verbrandingsmotor? Dan ben je bij de Seat Leon TGI aan het juiste adres.

Auto’s op Compressed Natural Gas (CNG) of aardgas om precies te zijn, zijn ondanks hun relatieve onbekendheid lang geen curiositeit meer. Heel wat constructeurs waaronder Audi, Lancia, Mercedes, Skoda, Opel, Volvo of VW hebben intussen al één of meerdere modellen in de aanbieding. Bij Seat neemt de Leon de milieuvriendelijke honneurs waar, en dat uit zich een 1.4 -liter turbobenzine met 110 pk / 200 Nm koppel en een gemiddelde CO2-uitstoot van slechts 96 g/km. Puike cijfers die te verklaren zijn door de tweede tank die de plaats van het reservewiel inneemt. Het lijkt op het eerste zicht allemaal complexer dan het is, want op een kleine CNG-stickertje na, valt de TGI nauwelijks of niet te onderscheiden van zijn TSI en TDI broertjes. Instappen, sleutel omdraaien, starten en rijden maar!

Rijtest: Seat Leon ST 1.4 TGI 110 (CNG)

Met twee volle tanks en een theoretisch rijbereik van bijna 1.200 km is er van range anxiety geen sprake. De CNG-tank is goed voor een kleine 500 km, terwijl de benzinetank de resterende kilometers voor zijn rekening neemt. Ons land telt momenteel een 80-tal CNG-tankstations maar dat aantal zou tegen eind dit jaar moeten oplopen tot 95. Daardoor is er in de nabije omgeving, en vooral in Vlaanderen, steeds een geschikt tankstation voor handen – zo niet rij je gewoon klassiek op benzine. Simple come bonjour. 

Rijtest: Seat Leon ST 1.4 TGI 110 (CNG)

Wanneer we na enkele honderden kilometers het metertje van de CNG-tank in het rood zien gaan, is het wachten op de melding dat de tank leeg is. Zonder enige hapering schakelt de boordcomputer vervolgens over op benzine en rij je verder tot het dichtstbijzijnde CNG-tankstation. De procedure verloopt steeds volautomatisch waardoor het gebruiksgemak hoog ligt. Bovendien hoef je qua veiligheid niets te vrezen aangezien CNG erg vluchtig is (lost op in lucht), is de tank sterker dan de klassieke benzinetank, vergt het een hogere ontbrandingstemperatuur en mag je in tegenstelling tot LPG ook overal ondergronds parkeren. Klinkt bijna te mooi om waar te zijn?

Rijtest: Seat Leon ST 1.4 TGI 110 (CNG)Rijtest: Seat Leon ST 1.4 TGI 110 (CNG)

Rijtest: Seat Leon ST 1.4 TGI 110 (CNG)

En dat is het… niet. Want ook het tanken van CNG verloopt volautomatisch en quasi even snel als de klassieke tankbeurt met benzine of diesel. Toegegeven, het leeuwendeel van de CNG-tankplaatsen bevinden zich in Vlaanderen of tegen de Vlaamse grens. Maar in het buitenland waar rijden op aardgas al langer bekendheid en steun geniet, loop je vaker een CNG-pomp tegen het lijf. Na een weekje CNG-rijden vroegen we ons eerlijk gezegd af waarom aardgas als brandstof voor auto’s bij ons nog geen grotere populariteit kent. Het is niet alleen milieuvriendelijk, maar ook veilig en gebruiksvriendelijk, mede dankzij de benzinetank die als volwaardige back-up dient. En ook de Vlaamse overheid is enthousiast en stelt daarom CNG-rijders vrij van de jaarlijkse verkeersbelasting, en dit tot en met 2020.

Rijtest: Seat Leon ST 1.4 TGI 110 (CNG)Rijtest: Seat Leon ST 1.4 TGI 110 (CNG)

Dat auto’s op CNG nog vaak scheef bekeken worden heeft in veel gevallen te maken met misperceptie en de negatieve bijklank van neef LPG. Zo hebben we tijdens onze testweek meerdere malen duiding moeten geven. Los van de vele voordelen zouden we de voornaamste bijna vergeten en dat is dat je deze milieuvriendelijke Seat gewoon bij de dealer om de hoek kunt kopen mét begeerlijke bedrijfsgarantie. En ook dat is een niet te versmaden voordeel. Kostprijs van dat alles? Minstens 25.030 euro voor de versie met handgeschakelde zesbak of 26.370 euro voor de versie met 7-traps DSG-automaat met dubbele koppeling. Respectievelijk 2.770 euro en 2.330 euro meer dan de modellen met dezelfde transmissies en een 1.2 benzine van 110 pk.

Conclusie
Wie met andere woorden veel kilometers rijdt moet in staat zijn die meerprijs te compenseren. De Leon TGI lijkt daarmee geknipt als lease/bedrijfswagen, ware het niet dat er in heel wat bedrijven nog steeds een anti-diesel policy heerst. De particuliere markt zal eventueel feller overtuigd moeten worden. Maar veel heeft zoals reeds gezegd te maken met vooroordelen tegenover LPG. Beetje bij beetje wint CNG aan populariteit. Vooral in onze buurlanden staan ze daarmee verder. Maar auto’s zoals deze Leon TGI helpen het tij te keren. Deze Leon rijdt niet alleen als iedere andere Leon – Cupra buiten beschouwing gelaten, het systeem is tevens netjes ingebouwd met een gelijkwaardige kofferruimte, presteert feilloos en is bovenal een volwaardig ecologisch verantwoord alternatief voor de vele (plugin-in) hybride’s.

Overzicht:
+ Algemeen gebruiksgemak
+ Milieuvriendelijk
+ Totaalautonomie
+ Comfort

– Initiële meerprijs
– Relatief beperkte tankinfrastructuur

Rijtest: Seat Leon ST 1.4 TGI 110 (CNG)

Tekst: Pieter Ameye

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...