Rijtest: Lancia Ypsilon EcoChic CNG

Rijtest: Lancia Ypsilon EcoChic CNGWe konden de milieuvriendelijke Lancia Ypsilon EcoChic eerder al even proeven in Milaan, slaagt hij ook in een test op Belgische bodem?

Mocht er iemand dé CNG rage van 2014 gemist hebben, even een recap! CNG staat voor Compressed Natural Gas terwijl we het over “aardgas onder druk” hebben in het correct Nederlands, natuurlijk niet te verwarren met LPG. CNG is een alternatieve brandstof maar nog steeds in een fossiele vorm, een eindeloze oplossing is het dus niet voor ons tekort in de (verre) toekomst. In vergelijking met de andere brandstoffen is het efficiënter, stiller en beter voor de motor/milieu, ondergronds parkeren is ook geen enkel probleem. De aankoopprijs van dergelijke wagens ligt wel iets hoger, al beloont de overheid jouw energiezuinige aankoop met een gunstig tarief en doe je een gouden zaak op langere termijn.

Rijtest: Lancia Ypsilon EcoChic CNG

In onze regio bemerken we sinds enkele jaren een verhoogde interesse in deze goedkope(re) brandstof, in het Zonnige Zuiden (Spanje, Portugal, Italië, …) zijn ze al jaren verkocht aan dit goedje. Het zijn dan voornamelijk de Italiaanse automerken die reeds diverse wagens op CNG in het gamma hebben, al zagen we recentelijk ook bij Mercedes, Volkswagen, Skoda, Audi en Opel wagens op aardgas verschijnen. Momenteel is het netwerk CNG tankstations nog wat aan de magere kant in België, DATS 24 beloofde voor de komende jaren alreeds een gevoelige uitbreiding van de specifieke tankinstallaties. Vaak is er ook zowel een benzine- als CNG-tank aanwezig waardoor je niet 100% afhankelijk bent van deze specifieke brandstofvorm. Het tanken van het vluchtige CNG zelf is iets anders maar bijzonder gelijklopend zoals een reguliere tankbeurt.

Rijtest: Lancia Ypsilon EcoChic CNG

Rijtest: Lancia Ypsilon EcoChic CNGRijtest: Lancia Ypsilon EcoChic CNG

Onze spierwitte Lancia Ypsilon was dus ook voorzien op zowel aardgas (12 kg) als benzine (40 l), al kan je dat moeilijk afleiden aan de buitenzijde. De EcoChic badges verraden wel iets of wat, in vergelijking met een conventionele Ypsilon zal je ook bemerken dat deze een drietal centimeter hoger staat wegens de plaatsing van de gastank op de bodemplaat. Lancia staat sinds jaar en dag garant voor verregaande personalisatie en diverse uitvoeringsvormen, bij deze Ypsilon CNG start je alreeds met 15″ lichtmetalen velgen. Met de vijfdeurs configuratie is de instap voor de achterste zitplaatsen ook een stuk gemakkelijker, desondanks blijven de afmetingen van deze schattige Italiaan aan de compacte kant. De opzichtige promobestickering hoef je er gelukkig niet bij te nemen.

Rijtest: Lancia Ypsilon EcoChic CNG

Binnenin verraadt enkel een extra meterset de aanwezigheid van de CNG brandstof, voor de rest doe je het nog steeds met goedzittende stoffen zetels, een hoogglanzende middenconsole en een bijzonder unieke meterset die centraal geplaatst werd op het dashboard. Het stuurwiel met handige functietoetsen herkennen we vanuit ondermeer de Delta. Deze derde generatie Ypsilon is al op de markt sinds 2011 en dat merk je dan weer aan de ondertussen ietwat achterhaalde technologie, zo is de boordcomputer jammer genoeg niet in staat om het gemiddelde verbruik of autonomie weer te geven. Ook kan je nergens controleren of je nu gebruik maakt van benzine of aardgas, gezien de groene gedachtegoed van deze wagen is dat wel een gemiste kans. De koffer biedt plaats aan 215 liter bagageruimte wat mooi in de lijn ligt met de rest van het segment.

Rijtest: Lancia Ypsilon EcoChic CNG

Rijtest: Lancia Ypsilon EcoChic CNGRijtest: Lancia Ypsilon EcoChic CNG

De Lancia Ypsilon EcoChic doet het op motorisch vlak met de bestaande 0.9-liter tweecilinder die overweg kan met zowel benzine als aardgas, goed voor 80 pk en 140 Nm. De handmatige versnellingsbak met vijf verzetten doet soepel zijn ding, op de snelweg moet je wel heel wat schakelarbeid verrichten om vlot mee te kunnen met het verkeer. Theoretisch zou je in staat moeten zijn om tot 167 km/u te gaan met deze Ypsilon, wij hielden het liever op stedelijke kilometers met de traditionele TwinAir motorronk. Met twee volle brandstoftanks – eigenlijk zelfs drie, want er zijn twee CNG opslagplaatsen voorzien – verkrijg je een theoretisch rijbereik van 1.300 km, in de praktijk zal dat eerder rond de 1.000 km liggen. Wegens het ontbreken van een boordcomputer konden we het verbruik ook niet verifiëren, Lancia houdt het zelf bij 3,8 liter per 100 km. De CO2 uitstoot van slechts 86 g/km maakt hem natuurlijk interessant, de lage aankoopprijs van het aardgas (momenteel ongeveer €1 per kilo) kan nog overtuigender werken als je ergens nabij een toepasselijk tankstation woont of werkt.

Rijtest: Lancia Ypsilon EcoChic CNGRijtest: Lancia Ypsilon EcoChic CNG

Rijtest: Lancia Ypsilon EcoChic CNG

Bij de lokale Lancia dealer kan je in ruil voor €14.300 een bestelbon onderteken voor deze Ypsilon EcoChic in het Gold uitrustingsniveau, afhankelijk van het voordeel kan die prijs nog stevig zakken. De reguliere modellen met een benzine- of dieselmotor starten alreeds bij €11.050, traditioneel zijn er ook steevast thematische uitvoeringen zoals de Elefantino, Momodesign of Elle Ypsilon. De 500 is de eeuwige interne concurrent van de Ypsilon maar komt als enige van het Fiat gamma niet als Natural Power Variant – lees: CNG – naar buiten, bij Volkswagen vinden we de ecoUp! eveneens terug in het stedelijk segment. Passeerden daarnaast nog onze CNG testbank: de Mercedes B-Klasse en Opel Zafira.

Rijtest: Lancia Ypsilon EcoChic CNG

Conclusie

De Lancia Ypsilon wist ons al meermaals te charmeren met zijn sensuele looks, luxe interieur en compact doch praktisch innerlijk, dankzij de zuinige CNG brandstof is het financieel gezien ook een interessante investering. Het gemis van een boordcomputer is een jammere zaak om echt te kunnen nagaan hoe zuinig/goedkoop je wel niet rijdt, met een stevige autonomie dankzij de extra benzinebrandstoftank hoef je gelukkig niet vrezen om ergens stil te vallen zonder gas. Net zoals zijn TwinAir broertjes binnen het Fiat 500 gamma vertoeft deze modieuze Lancia het liefst in de stad, op de autosnelweg is het werken geblazen. Vorig jaar werden er interessante voordelen gegeven voor de aankoop van CNG wagens op het Autosalon van Brussel, misschien kan je begin januari 2015 terug de deal van je leven doen!

Overzicht:

+ Looks
+ Speelse krachtbron
+ Comfort en luxe
+ Zuinig/goedkoop

– Beschikbaarheid CNG tankstations
– Beperkte informatie boordcomputer (energiestroom, autonomie, verbruik, …)
– Schakelintensief op snelwegsnelheid

Rijtest: Lancia Ypsilon EcoChic CNG

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...