Rijtest: Volvo V60 D6 PIH (Plug-in Hybrid)

Volvo V60 Plug-in Hybrid
285 pk en toch een theoretisch verbruik van amper 1,8 liter per 100 km? Dat moet de Volvo V60 Plug-in Hybrid zijn!

Met de nieuwe Volvo V60 Plug-in Hybrid heeft Volvo de eerste diesel plug-in hybride ter wereld in haar rekken liggen. Hij combineert een 2.4 liter grote dieselmotor die goed is voor 215 pk met een elektromotor die in staat is 70 pk vermogen aan te leveren. Dat alles is goed voor een sprint van nul naar honderd in amper 6,1 seconden. Best snel voor een wagen die een theoretisch verbruik van amper 1,8 liter per 100 km laat optekenen. Al moet dat theoretisch verbruik natuurlijk met een serieuze korrel zout genomen worden. Deze wagen is namelijk in staat 50 km volledig elektrisch af te leggen door een forse elektromotor en een uit de kluiten gewassen batterijpack dat in de koffer ligt. Die elektromotor is trouwens in staat volledig autonoom te werken op de autosnelweg tegen 120 km/u en zelfs meer. Zo is het natuurlijk niet moeilijk dat het theoretisch verbruik redelijk laag ligt. In de realiteit kwamen we aan een kleine 4 liter per 100 km als we flink de batterij oplaadden. Wanneer we dat echter vergaten (zo’n oplaadbeurt duur al snel 3,5 uur), kwamen we al snel uit op 7,1 liter per 100 km. Eigenlijk nog best zuinig voor een wagen die op dat moment toch nog steeds een vermogen van 285 pk levert en uitstekende tussensprints aankan. Zuinig? Ja, maar niet zo zuinig als het theoretisch verbruik beweert. Deze wagen koop je vooral voor zijn lage CO2-uitstoot van 48 gram per km en de daarbij horende fiscale voordelen. De BIV in Vlaanderen bedraagt €0, het voordeel van alle aard is met €91.64 dan weer niet extravagant.

Volvo V60 PIH Plug-in Hybrid test

Volvo V60 PIH Plug-in Hybrid testVolvo V60 PIH Plug-in Hybrid test

De kracht gaat via een elektronisch gestuurde zestraps automaat naar allevier de wielen. We vermeldden eerder al dat de V60 Plug-in Hybrid een uiterst vlotte wagen is en moeiteloos tussensprints met verve volbrengt. Daar zitten deze zestraps automaat én vierwielaandrijving ongetwijfeld voor tussen. Maar het moet gezegd, in bepaalde situaties voelt deze zuinige en krachtige V60 wat schokkerig aan. Volvo’s zijn normaal rustige wagens, deze V60 PIH voelt soms wat opgefokt aan. Leuk als je aan een hoog tempo wilt rijden, minder aangenaam als je rustig wil cruisen. Soms voelt de transmissie ook wat schokkerig aan, alsof de diesel- en elektromotor het nog niet 100% met elkaar kunnen vinden. Het zou echter onfair zijn ons oordeel daarbij te laten, want de V60 Plug-in Hybrid heeft een uiterst aangename aandrijving die dankzij 3 verschillende standen ook nog eens behoorlijk veelzijdig is. In de Pure-stand rijd je enkel en alleen op de elektromotor. Kies je voor Hybrid, dan zal de dieselmotor helpen wanneer nodig. Tot slot is er nog de Power-knop die ervoor zorgt dat er altijd vermogen op overschot is. Het leuke aan deze standen is dat je zelf kan kiezen wanneer je elektrisch rijdt en wanneer niet. Op de snelweg kan je bijvoorbeeld de dieselmotor inschakelen, wanneer je dan door de stad moet, kies je voor de Pure stand. Hier kunnen andere hybrides nog behoorlijk wat van opsteken. Verder zijn er ook nog de Save Battery en AWD knop. Die eerste knop zorgt ervoor dat de batterij zo vol mogelijk blijft, terwijl de laatste knop de vierwielaandrijving inschakelt. Automatisch komt dan ook de dieselmotor in actie.

Volvo V60 PIH Plug-in Hybrid test

Volvo V60 PIH Plug-in Hybrid testVolvo V60 PIH Plug-in Hybrid test

Binnenin verwelkomt de V60 Plug-in Hybrid je met een sterk staaltje Zweeds design dat gecombineerd werd met nieuwe technologie. Het instrumentenpaneel is bijvoorbeeld volledig digitaal en kan van thema veranderen. Als je zin hebt om snel te rijden, kan je bijvoorbeeld voor het Performance thema kiezen, terwijl een rustige rit beter geschiedt met het Elegance of Eco thema. Enkel aan dit instrumentenpaneel en aan de knoppen voor de verschillende rijmodi kan je merken dat deze Volvo onderhuids een sterk staaltje techniek heeft liggen. Enkel de kofferruimte werd deels het slachtoffer van het batterijpack. Door het feit dat de batterijen die in de koffer liggen, blijft er nog amper 305 liter kofferruimte over. Met de rugleuning neergeklapt, slikt de V60 PIH dan weer 1.126 liter bagage. In de koffer slingert er ook een 4,5 meter lange laadkabel, die je toelaat je Volvo in het stopcontact te pluggen.

Volvo V60 PIH Plug-in Hybrid test

Volvo V60 PIH Plug-in Hybrid testVolvo V60 PIH Plug-in Hybrid test

Aan de buitenkant onderscheidt deze V60 Plug-in Hybrid zich door enkele subtiele details. Vooreerst is er het D6-logo dat in combinatie met de sportieve uitlaten achteraan doet vermoeden dat je een stoplichtsprint tegen deze V60 PIH naar alle waarschijnlijkheid zal verliezen. Verder zijn er ook de Plug-in Hybrid badges en is er natuurlijk ook de extra tankklep linksvoor. De velgen beschikken over een dikke zwarte rand die de wagen wat aerodynamischer maakt. Echt mooi kunnen we ze niet noemen, maar ze zijn dan wel weer behoorlijk functioneel. De koffer en de sierdrempels werden uiteraard ook voorzien van een Plug-in Hybrid opschrift.

Volvo V60 PIH Plug-in Hybrid test

Volvo V60 PIH Plug-in Hybrid testVolvo V60 PIH Plug-in Hybrid test

Voor deze extreem zuinige en krachtige Volvo betaal je €59.950. Tenminste als je er nog ergens één kan vinden. Het model was namelijk al uitverkocht voor het überhaupt in de showroom stond. Volvo leverde al een eerste serie van 1.000 stuks aan haar klanten en zal zo snel mogelijk dealers voorzien van nieuwe modellen. Standaard komt deze topversie met een top standaarduitrusting. Dankzij het uitrustingsniveau Summum krijg je onder meer xenon koplampen, lederen zetels, Bluetooth, cruise control, een regensensor, 17″ aluminium velgen en elektrische zijspiegels. Voor een navigatiesysteem tel je nog eens €1.350 neer, voor Volvo’s befaamde veiligheidspack moet je nog eens €2.000 ophoesten. Goed uitgerust kost deze wagen je dus een flinke €63.000. Als je hem al kan vinden… Maar dan krijg je natuurlijk wel een flink staaltje fiscaalvriendelijke toptechnologie in huis.

Volvo V60 PIH Plug-in Hybrid test

Conclusie

Dankzij zijn combinatie van dieselmotor en elektromotor blinkt de Volvo V60 uit in veelzijdigheid en performantie. Veelzijdigheid omdat hij zowel elektrisch als op een verbrandingsmotor kan rijden. Performant niet alleen omdat hij zeer vinnig is, maar ook omdat hij zuinig omspringt met diesel. Zijn theoretisch verbruik halen is een haast onmogelijke opdracht, maar dat maakt de V60 Plug-in Hybrid er niet minder ecologisch op. Voorts kan de wagen soms wat schokkerig en opgefokt aanvoelen, maar zijn Zweeds en rustgevende design compenseert die opgefoktheid grotendeels.

Volvo V60 PIH Plug-in Hybrid test

Overzicht

+ Krachtige aandrijving
+ Ecologisch
+ Fiscaal voordelig

– Prijs
– Misschien iets té opgefokt voor een Volvo

Tekst & Foto’s: Jeroen Maes

Deel dit bericht:

4 reacties op "Rijtest: Volvo V60 D6 PIH (Plug-in Hybrid)"

  1. claeys 04-04-2013 om 18:16

    Ecologisch en toch vinnig.. lijkt me mooie combinatie.
    Beschikt deze wagen nog steeds over 285 pk als de electromotor niet opgeladen is? Wordt deze dan opgeladen door op de dieselmotor te teren?
    Ik lees enkel over automatisch versnellingsbak, maar zie geen peddels aan het stuur, wel jammer als er bijna zo’n 300pk ter beschikking is, leent deze zich best wel tot sportief rijgedrag…Worden er manuele versies gemaakt?

  2. MRM 05-04-2013 om 13:13

    – Neen, 285 pk is inclusief elektromotor. Zonder: 215 PK
    – Wordt ofwel aan ’t stopcontact opgeladen of door remenergie te recupereren
    – Geen peddels aan het stuur, manueel schakelen kan aan de pook
    – Geen manuele versie voor zover ik weet

  3. pwr 16-04-2013 om 21:55

    Jawel: in Power mode wordt via een generator de elektromotor continue van stroom voorzien. Het totaal zal geen 285 pk zijn voor de aandrijving, maar wel boven de 260 pk continue vermogen. 

Reageer

Reactie aan het plaatsen...