Rijtest: Tesla Model X SUV Plaid 1.020 pk EV (2023)Naast een riant rijbereik, zes (ruime) zitplaatsen en knotsgekke vleugeldeuren komt de Tesla Model X Plaid ook met een waanzinnig prestatiepotentieel. Niet geheel onverwacht met de 1.020 pk sterke aandrijflijn!

Met de Model 3 en Model Y heeft Tesla ijzersterke volumemodellen in de aanbieding. In afwachting van de Cybertruck pick-up en nieuwe Roadster mogen we de Model S en Model X nog steeds als de topmodellen zien. Zeker na hun recentste update/facelift … al spreekt de Amerikaanse EV pionier zelf liever over “gloednieuwe” modellen. Gezien de beperkte (lees: minimale) visuele verschillen zou je dat initieel vooral als marketingblabla omschrijven. Tot je alle nieuwigheden in detail gaat analyseren. En je natuurlijk het immens prestatiepotentieel van de Plaid topversie ervaart.


Rijtest: Tesla Model X SUV Plaid 1.020 pk EV (2023)

Falcon Doors

De in 2015 gelanceerde Model X kan je gerust zien als de SUV variant van de Model S. Toch verschillen beide Tesla’s best veel, iets dat (super)snel zichtbaar wordt wanneer de befaamde Falcon Doors openen. Of beter gezegd, hun vleugels spreiden! Een indrukwekkende gebeurtenis die snel de nodige aandacht genereert, zowel bij jong als oud.

Behalve blingbling/likes zorgen de vleugeldeuren ook voor een gemakkelijke instap voor de achterste inzittenden. Afhankelijk van je voorkeur passen er 5, 6 of 7 inzittenden in de Model X, qua laadvolume schommelt het tussen 608 à 2.614 liter bagage. Ook kan je nog 2.300 kg slepen met de optionele trekhaak. De bestuurder en zijn passagier profiteren van een goede zichtbaarheid rondom dankzij de enorme glazen dakpartij. Zoek trouwens niet naar een klassieke sleutel, daarvoor rekent Tesla op een keycard (bankkaart formaat) of je slimme telefoon (NFC).

Het riante (lees: vrij Amerikaanse) formaat vraagt wel enige gewaarwording, zeker bij moeilijke(re) parkeermanoeuvres. In tegenstelling tot moderne concurrenten is er hier geen meesturende achteras die voor extra wendbaarheid zorgt. Wel kan je terugvallen op haarscherpe camerabeelden die de situatie rondom goed weergeven.

Rijtest: Tesla Model X SUV Plaid 1.020 pk EV (2023)

Duidelijke progressie en NOG meer gadgets

Doorheen de jaren heeft de Amerikaanse autobouwer goed geluisterd naar de (eerlijke) kritiek omtrent bouwkwaliteit en materiaalgebruik. Deze stonden initieel misschien niet op het niveau dat het prijskaartje impliceerde. Dat is intussen een pak beter.

Ook de beperkte personalisatiemogelijkheden werden gecounterd met extra lakkleuren (zwart, grijs, wit, rood of blauw), 20” of 22” velgen en interieurbekledingen (zwart, zwart/wit of crème). Het audiosysteem met maar liefst 22 luidsprekers (960W) werd opgewaardeerd met actieve ruisonderdrukking.

Rijtest: Tesla Model X SUV Plaid 1.020 pk EV (2023)

De 2e zetelrij heeft nu een eigen infotainmentdisplay (9,4”) terwijl het draaibaar (!) infotainmentsysteem (17”) vooraan krachtiger, sneller en zowaar nog beter werd dankzij een hoop extra rekenkracht/functionaliteit. Ja het is wat zoeken maar het zit best logischer in elkaar. Bij eventuele feedback kunnen ze het gemakkelijk aanpassen met een over-the-air software update. Even tweeten naar CEO Musk kan zowaar wonderen doen. Tenzij het over een head-up display of Apple CarPlay / Android Auto gaat, deze blijven afwezig. Ook nieuw sinds een recente update: de spoiler staat steevast uitgeklapt.

YO YOKE?!

Alsof die unieke vleugeldeuren nog niet genoeg zijn … komt de vernieuwde Model X met een yoke (lees: half) stuurwiel. Eentje die zo uit een vliegtuig geplukt kon zijn! Bij de initiële kennismaking voelt het best vreemd/surreëel aan … maar zoals steeds bij Tesla zit het in 1-2-3 in de vingers. Enkel bij rotondes blijft het een beetje moeilijk om de juiste richtingaanwijzer terug te vinden. Een probleem waarvan menig Ferrari rijder ook last heeft.

Na verloop van tijd kon je optioneel voor een klassiek (volledig rond) stuurwiel opteren. Momenteel moet je zelfs opleggen (+250 euro) voor de gekke Yoke variant!

Rijtest: Tesla Model X SUV Plaid 1.020 pk EV (2023)

Model X Plaid

Zowat alle moderne EV’s bieden behoorlijk vlotte prestaties maar dat is klein bier in vergelijking met de Tesla Model X Plaid topversie. Plaid spreek je “plet” uit en verwijst naar de overtreffende trap van snelheid uit de Spaceballs science fiction cultfilm. Ook Ludicrous, de benaming van de voorgaande topversie haalde Tesla hieruit. Op visueel vlak kan je een Plaid enkel herkennen aan de gekke “time wrap” badge achterop. Onderhuids produceren de drie carbon ingelegde high performance elektromotoren maar liefst 1.020 pk (!) waarmee je in 2,6 seconden richting 100 km/u knalt. Letterlijk én figuurlijk! Vervolgens blijft deze praktische SUV EV moeiteloos accelereren richting zijn topsnelheid van 262 km/u. Fluisterstil wat het surreële plaatje nogmaals versterkt.

Officieel spreekt Tesla van 543 km actieradius (WLTP) met een volle accu, volgens de geruchten zou deze batterijpack ongeveer 100 kWh groot zijn. Zelfs met enige spielerei bleef ons normverbruik schommelen onder de 21 kWh wat dus resulteert in 450 km rijbereik in de praktijk. Dankzij hun jarenlange ervaring (en talrijke updates) staan Tesla’s bekend om hun efficiëntie dus wie niet persé de held wil zijn op de snelweg of aan het stoplicht kan vermoedelijk wel 500+ km behalen. Jammer dat de mogelijkheid verdwenen is om zelf het niveau van de remenergierecuperatie (niet, weinig of veel) in te stellen.

Rijtest: Tesla Model X SUV Plaid 1.020 pk EV (2023)

Supercharge me!

Laden kan de vernieuwde Tesla Model X Plaid aan 11 kW (AC) met een klassieke laadpaal of Wallbox .. maar dan heb je wel 11u nodig om een volle batterijlading te bekomen. Snelladen lukt uiteraard ook, dit zelfs aan een knappe 250 kW (DC). In minder dan een half uur behaal je zo 80% SOC. Deze tijd kan je eenvoudigweg overbruggen door wat te snuisteren in de vele entertainment opties die Tesla aanbiedt. Gaande van diverse games, tekenblok, internetbrowser, Zoom/Netflix integratie én het befaamde scheetkussen natuurlijk. De lichtshow (inclusief wapperende vleugeldeuren) is dan weer een aanrader als je graag de show steelt op de parking van Delhaize.

De ingebouwde (en op maat gemaakte) Google Maps navigatie helpt om zorgeloos en vooral zo snel mogelijk je bestemming te bereiken. Ook als deze 1.200 km verder ligt! Uiteraard kan je bij zo goed als alle (snel)laadpunten (IONITY, Fastned …) terecht maar bij de eigenste Tesla Superchargers gaat het zowel supersnel, zorgeloos als (iets) goedkoper.

Rijtest: Tesla Model X SUV Plaid 1.020 pk EV (2023)

Rijgedrag Tesla Model X Plaid

Zelfs met zo’n nucleaire krachtcentrale is de Model X Plaid perfect in staat om heerlijk (rustgevend) stil en chill te cruisen. De intelligente luchtvering en goede zetels zorgen voor een hoogstaand comfortniveau. Moderne rijhulp- en veiligheidssystemen krijgen een hoop informatie van allerhande sensoren, camera’s en radars. Daardoor worden ongelukken zoveel mogelijk (actief/passief) vermeden.

In de Sport (en zeker de overtreffende Plaid) rijmodus reageert het gaspedaal behoorlijk alert … waarna je als bestuurder vooral moet hopen dat de passagiers een sterke maag/rug/nek hebben. Waarom deze nadien nog zouden betalen voor een Walibi of Bellewaarde toegangsticket weten we niet. Zeker als ze de Drag Strip launch control konden ervaren. Dit vraagt enige warming up maar is dat zeker waard. Toch als je graag weggekatapulteerd wordt aan een ongeziene intensiteit. We begrijpen stilaan waarom Musk nieuwe definities van snelheid hanteert…

Het stuurgevoel werd iets directer/communicatiever al is het vooral door de feilloze wegligging en slimme torque vectoring dat je ook behoorlijk vlot (maar nog steeds geruststellend) door de bocht kan. Gezien het formaat, de zitpositie en het gewicht voelt de Tesla Model X Plaid toch nooit écht uitgesproken sportief of dynamisch aan. Afremmen (of tot stilstand komen) vraagt ook de nodige aandacht van de (opgewaardeerde) remmen.

Rijtest: Tesla Model X SUV Plaid 1.020 pk EV (2023)

Prijzen

Voor de onvermoeibare Model X Plaid en diens Tri Motor All-Wheel Drive aandrijflijn vraagt Tesla in België momenteel 137.470 euro. Ofwel 4.000 euro méér ten opzichte van de Model S Plaid die zowaar NOG sneller is.

De Model X Plaid komt steeds met zes zitplaatsen. Bijbetalen kan – zoals reeds aangehaald – voor velgen, lakkleur en de interieurbekleding. Ook voor Enhanced Autopilot (auto lange change, navigeren met Autopilot, automatische parkeerhulp …) en Full Self-Driving Capability (verkeerslicht- en stopbordherkenning) moet je opleggen. Full option wordt dat bijna 157.000 euro … wat voor de zakelijke rijders net wat aantrekkelijker oogt gezien de fiscale stimulans. Ook aantrekkelijk zijn de relatief snelle levertermijnen!

Wel een waarschuwing voor het volatiele Tesla prijsbeleid. Zowel de prijzen als uitrusting durven wel eens te veranderen. Net zoals de mogelijkheden op vlak van connectiviteit, veiligheid en rijhulp.

Rijtest: Tesla Model X SUV Plaid 1.020 pk EV (2023)

Concurrentie Tesla Model X Plaid

Anno 2023 is er geen gebrek aan potente SUV’s met klassieke verbrandingsmotor. Een soortgelijke SUV EV terugvinden is iets moeilijker … tenzij je de Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo (761 pk, vanaf 207.515 euro), BMW iX M60 (619 pk, vanaf 140.600 euro) of de BYD Tang (517 pk, vanaf 72.140 euro) meetelt. Die laatste heeft effectief zeven zitplaatsen.

Tevens zullen we spoedig zien of de Volvo EX90, Polestar 3, Lotus Eletre en Kia EV9 nieuwkomers hun ambities in dit belangrijke segment kunnen waarmaken. En of Mercedes ook nog met een EQS SUV AMG afgeleide komt.

Rijtest: Tesla Model X SUV Plaid 1.020 pk EV (2023)

Dé aangewezen Model X Plaid concurrent lijkt dus gewoon … de reguliere Model X Dual Motor All-Wheel Drive te zijn. Met 670 pk nog steeds meer dan krachtig genoeg (0-100 km/u in 3,9 seconden) terwijl het rijbereik hier net geen 600 km bedraagt. En deze is 20.000 euro goedkoper. Of misschien volstaat zo’n Model Y (Performance) ook wel?!

Conclusie

De grondige vernieuwing van de Tesla Model X is aan de buitenkant niet snel zichtbaar. De doordachte SUV EV is nog steeds bovengemiddeld ruim, praktisch en efficiënt. Wel zit hij beter in elkaar en werd het technologische aspect verder aangesterkt. Maar dat is ook allemaal het geval bij de reguliere Model X.

De Model X Plaid maakt eenvoudigweg het verschil met zijn (hyper)performante aandrijflijn die met het grootste (bijna kinderlijke) gemak supersportwagens degradeert. Dit zowel aan het stoplicht maar ook bij vlottere bochtencombinaties. De Tesla Model X Plaid is niet goedkoop maar biedt wel een onklopbare prijs/prestaties/functionaliteit verhouding en komt met een stevige basisuitrusting.

Overzicht:
+ Imposante verschijning
+ Ongelooflijk (en onvermoeibaar) prestatiepotentieel
+ Wegligging
+ Ruim, functioneel en praktisch
+ Gemakkelijke instap en prima zichtbaarheid rondom
+ Progressie inzake materiaalgebruik en afwerking
+ Feilloze aandrijflijn
+ Comfortabel
+ Zuinig (en dus een geruststellend rijbereik)
+ Supersnel laden
+ Hightech rijhulp, veiligheid en connectiviteit
+ Future proof

? Gek of geniale features (yoke, vleugeldeuren, geen sleutel, alles via touchscreen …)

– Geen Apple CarPlay / Android Auto
– Prijs
– Formaat
– Remenergierecuperatie niet (meer) instelbaar
– Steeds meer (en betere) concurrentie

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie tesla.com!