Rijtest: Tesla Model S Plaid 1.020 pk (2023)De vernieuwde Tesla Model S komt met zijn gek stuurwiel, stevige kwaliteitsinjectie, extra technologie én een waanzinnige Plaid topversie met 1.020 pk!

Na de nodige ervaring opgedaan te hebben met de rijdende Roadster prototypes presenteerde Tesla in 2012 de Model S. Dat een relatief onbekende autoconstructeur er toen in slaagde om een zuiver elektrische berline te bouwen was alreeds een indrukwekkende prestatie. Zeker omdat ze alles zowat (helemaal) anders aanpakten. Denk maar aan hun eigenste Supercharger laadnetwerk, online aankoopproces en vele future proof updates over-the-air. Intussen zijn we meer dan tien jaar verder en is Tesla uitgegroeid tot een wereldwijde e-speler met een riant gamma en torenhoge verkoopcijfers.

De Tesla Model S blijft hetzelfde maar toch niet

De Model S staat nog steeds in de (digitale) Tesla gammafolder, hetzij in een opgewaardeerde vorm. Na de facelift in 2016 zowaar de tweede keer dat Tesla haar oervader onder handen neemt. De buitenafmetingen blijven grotendeels behouden, wie goed kijkt zal wel aangepaste bumpers herkennen. Grootste herkenningspunt van de “nieuwe” Model S is het ontbreken van de chroom accenten rondom!

Rijtest: Tesla Model S Plaid 1.020 pk (2023)

Binnenin zijn de wijzigingen iets significanter. Vooraleerst gaat het materiaalgebruik en bijhorende kwaliteitsindruk er opnieuw zichtbaar op vooruit. Al is het misschien nog niet helemaal op het Europese niveau dat je met een dergelijk prijskaartje (minimaal 115.000 euro) zou verwachten. Het oogt ook nog steeds behoorlijk minimalistisch (lees: sober).

Rijtest: Tesla Model S Plaid 1.020 pk (2023)

Toch zal de aandacht binnenin vermoedelijk snel richting het gekke vliegtuigstuurwiel (“yoke”) gaan. Naast de nodige buzz krijg je hierdoor een prima zichtbaarheid op de (haarscherpe) digitale tellerpartij. Wel is het vrij vreemd bij manoeuvres die de nodige arbeid vragen, pakweg achteruit parkeren of een rotonde verlaten! Het went gelukkig snel, na enkele dagen zat het al in de vingers en konden we blindelings de vele functietoetsen gebruiken. De échte meerwaarde (behalve het TikTok / Instagram potentieel) hebben we wel niet gevonden. Voor de non-believers is er desgewenst ook een klassiek stuurwiel voorhanden. De Lexus RZ komt trouwens ook met een dergelijke yoke stuurwiel!

Rijtest: Tesla Model S Plaid 1.020 pk (2023)

Extra portie technologie

Onder het motto “geen woorden maar daden” bespaart Tesla ons een hoop blabla omtrent haar beeldschermen of software. Het centrale infotainmentsysteem in de Model S staat nu mooi horizontaal gepositioneerd (à la Model 3 en Model Y). Dankzij een waanzinnig krachtige processor verkrijg je een heerlijk smooth geheel dat zeer logisch en doordacht is opgebouwd. En wederom haarscherp/feilloos! Zoals bij alle nieuwe technologie voorzie je best wel de nodige tijd om alle functionaliteit te ontdekken. Mocht je daar geen zin in hebben kan je terugvallen op handige spraakcommando’s.

Rijtest: Tesla Model S Plaid 1.020 pk (2023)

Ook in de nieuwe Model S vinden we de nodige “entertainende” extra’s terug naast de meer functionele agendafunctie, webbrowser, Spotify en internetradio. Denk aan de lichtshow, tekenprogramma en het scheetkussen. Intussen werden er ook diverse streamingapplicaties (Netflix, Youtube, Disney+ en Twitch) geïntegreerd. Ideaal om wat tijd te doden, pakweg aan een laadpaal! Om dé ideale kijkhoek te verkrijgen kan je het scherm ook (laten) kantelen richting bestuurder of passagier.

Rijtest: Tesla Model S Plaid 1.020 pk (2023)

Dankzij frequente updates (met verbeteringen en/of extra functionaliteit) zorgt Tesla ervoor dat je in de toekomst niets te kort zal komen op technologisch vlak. Een hoop hardware zit namelijk al geïnstalleerd en is op toekomstige nieuwigheden voorzien. Maar van een head-up display of de handige Apple CarPlay / Android Auto ondersteuning is er nog steeds geen spoor… Of het bovendien een ergonomische voltreffer is om de rijkeuzehendel in te wisselen voor een swipe actie op het infotainmentsysteem valt ook te bezien.

Heerlijk ruim

Met dergelijke buitenafmetingen en vooral de slimme packaging biedt de Tesla Model S nog steeds de nodige binnenruimte. Met het reusachtige panoramisch glazen dak wordt deze eenvoudigweg versterkt. Achterin passen er gemakkelijk 3 inzittenden, voor het eerst krijgen deze een eigen infotainmentsysteem mee! In de toegankelijke koffer is er ruimte voor 709 liter bagage, met de achterbank plat loopt het laadvolume op tot een stevige 1.828 liter. Vooraan (in de frunk, front trunk) kan er nog eens 89 liter, ideaal voor pakweg de laadkabels of een reistas.

Rijtest: Tesla Model S Plaid 1.020 pk (2023)

Twee varianten

Vreemd genoeg is Tesla niet extreem happig in het communiceren van bepaalde cijfers/details. Met een eenvoudige update kan dat uiteraard snel wijzigen net zoals ze ook plotsklaps met een andere leverancier in zee kunnen gaan. Zo is de accucapaciteit niet exact geweten, volgens insiders zou deze rond de 100 kWh liggen.

Rijtest: Tesla Model S Plaid 1.020 pk (2023)

De naamloze (zeg gerust normale) Model S heeft twee motoren en dus vierwielaandrijving. Deze doet de 0-100 km/u sprint in 3,2 seconden en heeft een topsnelheid van 250 km/u. Volgens de WLTP cijfers zou het rijbereik op 634 km liggen. Als je buurman/vrouw het vraagt, hier zou er 685 pk aanwezig zijn.

Tesla Model S Plaid

Na de eerdere Performance en Ludicrous benamingen voor de topversies kiest Tesla nu voor Plaid (“plet” uitgesproken). De liefhebbers herkennen deze termen natuurlijk uit de Spaceballs sciencefiction komedie waarin ze proberen om “waanzinnige snelheden” beter te definiëren dan snel, zeer snel of zéér snel. Een Plaid is op visueel vlak enkel te herkennen aan een time wrap achtige badge achterop en de spoilerlip uit koolstofvezel.

Rijtest: Tesla Model S Plaid 1.020 pk (2023)

De Model S Plaid heeft maar liefst drie motoren, één op de vooras en één per achterwiel. Goed voor maar liefst 1.020 pk en 1.420 Nm! In optimale omstandigheden doe je nul-naar-honderd km/u sprintjes in 2,1 seconden en haal je vervolgens 322 km/u! Toch wanneer je voor de optionele koolstofkeramische remschijven kiest. Anders zal je maximaal 270 km/u halen. Of 280 km/u in Track Modus. Met een rustigere rijstijl moet de actieradius rond 600 km uitkomen. Of toch zeker 450 à 500 km in de praktijk. De aangekondigde Plaid+ uitvoering met meer dan 800 km rijbereik werd geschrapt nog voor hij het daglicht zag.

Rijtest: Tesla Model S Plaid 1.020 pk (2023)

The king is dead, long live the King!

Met een rustige rijstijl is het comfortgehalte in de Model S steeds (sterk) aanwezig die nu standaard luchtvering meekrijgt. Zelfs met de grotere 21” velgen! In de Sport rijmodus zijn de (ogenblikkelijke) acceleraties alreeds behoorlijk intens. Maar het wordt nog zotter in Plaid en waarbij deze Tesla Model S niet moet onderdoen voor rollercoaster sensaties in Walibi, Bellewaerde of Bobbejaanland.

Rijtest: Tesla Model S Plaid 1.020 pk (2023)

Zowel na stoplichtsprintjes (zelfs op natte ondergrond!) als tijdens rolling start hernemingen bereik je met een kinderlijk gemaak (zéér) illegale snelheden. Het riante gewicht zorgt tezamen met een hoop toversoftware voor een feilloze wegligging en het nodige vertrouwen. Zo kan de snelheid nog wat opgedreven worden… Toch mits je passagiers een sterke maag hebben. De directheid van het gekke yoke stuurwiel is instelbaar (Comfort, Standaard of Sport) maar messcherp wordt het nooit.

… maar het kan blijkbaar nog zotter!

De Tesla Model S Plaid kan zowaar nog straffer uit de hoek komen. Daarvoor moet de Drag Strip Mode geactiveerd worden wat ongeveer 20 à 30 minuten tijd vraagt om de ideale batterij/bedrijfstemperatuur te bekomen. Vervolgens kan je maar best de nodige ruimte ter beschikking hebben (tezamen met een verse onderbroek) want de term launch control is hier niet gelogen. On-ge-zien! Don’t try this at home kids..

Rijtest: Tesla Model S Plaid 1.020 pk (2023)

Naast dé onvermoeibare heerser van de dragstrip zou je met deze Model S ook op een circuit behoorlijk kunnen knallen met een specifieke Track modus. De rondetijden op Laguna Seca liggen op het niveau van een 911 (991) GT3 RS wat wel iets wil zeggen. Iets dat de scherpe Nürburgring recordtijd ook benadrukt! Voor de speelvogels, je kan ook zéér gemakkelijk driften.

Heerlijke cruiser

Op de optielijst prijken de Enhanced Autopilot (+3.800 euro) als de Full Self-Driving Capability (+7.500 euro) extra’s die misschien net wat te veel beloven met hun klinkende namen. Deze zijn er nog steeds als ondersteuning (en dus niet ter vervanging) van de bestuurder en bieden vooral het nodige gebruiksgemak. Adaptieve cruise control met intelligente stuurhulp, automatische parkeerhulp, noodremhulp, verkeerslicht- en stopbordherkenning, het is allemaal beschikbaar en het werkt goed. Maar om (semi) autonoom door de Brusselse verkeerschaos te rijden is het momenteel toch nog wat te vroeg.

Rijtest: Tesla Model S Plaid 1.020 pk (2023)

Met een klassieke laadpaal (11 kW AC) duurt het 10 uur om de batterij volledig op te laden. Beter zoek je ergens een krachtige snellader (250 kW DC), bij voorkeur binnen het eigenste Tesla Supercharger netwerk. Daar profiteer je van zeer aantrekkelijke tarieven en kan het laden nog sneller/efficiënter verlopen! Na een tiental minuten verkrijg je al 200+ km extra rijbereik.

Rijtest: Tesla Model S Plaid 1.020 pk (2023)

Prijzen en concurrentie Tesla Model S Plaid

Omdat Tesla een grotere controle dan anderen heeft over haar volledige productieketen zijn de leveringstermijnen van de vernieuwde Model S relatief kort. Anno 2023 misschien wel dé bepalende factor binnen het aankoopproces. De Belgische vanafprijzen liggen momenteel op 115.970 euro en 140.970 euro (Plaid). Verschiet niet mochten deze morgen (volledig) anders uitvallen.

Rijtest: Tesla Model S Plaid 1.020 pk (2023)

Naast de testwagen in de Midnight Silver tint kan je ook voor een zwart, wit, blauw of rood exemplaar kiezen. De personalisatiemogelijkheden blijven beperkt tot 19” Tempest of 21” Arachnid lichtmetalen velgen en een zwart, wit of beige (crème) interieur.

Rijtest: Tesla Model S Plaid 1.020 pk (2023)

Dergelijke prestatiecijfers zagen we enkel nog maar bij de Bugatti Veyron (1.001 pk, 0-100 in 2,5 seconden, vanaf 1,5 miljoen euro) wat het talent van de Model S Plaid mooi benadrukt. Een EQE53 AMG (vanaf 127.655 euro), EQS53 AMG (vanaf 178.475 euro) en Taycan Turbo S (vanaf 199.585) euro) moeten qua prestaties én rijbereik toch ook het onderspit delven. Iets dat Porsche binnenkort hoopt recht te zetten met een ingrijpende technische update én een nieuw topmodel.

Conclusie

Net zoals het moeilijk is om het aanwezige prestatiepotentieel te benoemen is het niet gemakkelijk om de vernieuwde Tesla Model S in enkele woorden samen te vatten. Ja hij ziet er nog steeds hetzelfde uit zoals tien jaar geleden en heeft een sober interieur. Zelfs met dat (te) gekke yoke stuurwiel. Toch is het moeilijk om ergens een beter (lees: meer compleet) EV totaalpakket te vinden. Zowel qua software, binnenruimte, zuinigheid als laadprestaties is de Model S nog steeds dé benchmark.

De recente update omvat voornamelijk de sterk verbeterde afwerking/materiaalgebruik en het uitgebreide infotainment (inclusief meer rekenkracht). En natuurlijk de waanzinnige Tesla Model S Plaid topversie die alles en iedereen eenvoudigweg vernedert en hoogstpersoonlijk de term “supersnelle acceleraties” weet te herdefiniëren. Zelfs met een dergelijk (stevig) prijskaartje is het eigenlijk een koopje! Wie iets volwassener/rationeler door het leven gaat en zich niet persé hoeft te bewijzen kan zich gemakkelijk 25.000 euro besparen door voor de reguliere Model S te kiezen. Ook deze weet de concurrentie ruimschoots te overtreffen!

Overzicht:
+ Waanzinnige prestaties
+ Riant rijbereik (500+ km)
+ Praktisch (ruim + grote koffer)
+ Wegligging
+ Comfortabel (rustgevend) rijgedrag
+ Supercharger laadnetwerk
+ Progressie inzake afwerking/materiaalgebruik
+ Hightech beeldschermprocessor, rijhulp, gadgets, connectiviteit, over-the-air updates …
+ IJzersterk merkimago

? Opmerkelijke ergonomische keuzes (yoke stuurwiel, infotainment, rijkeuzeschakelaar …)
? Minimalistisch/sober interieur
? Té gemakkelijk om echt waanzinnig snel te rijden (inclusief misselijkheid)

– Stevige prijs
– Weinig visuele verschillen

Rijtest: Tesla Model S Plaid 1.020 pk (2023)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie tesla.com!