MINI Cooper D (MY2014) - Header
MINI-fun met een mini-brandstofrekening: de MINI Cooper D.

Downsizing of upsizing, bij MINI gaat het beide kanten uit. Een derde groeispurt kregen ze beiden te verwerken, maar het motorengamma van de Cooper S en Cooper D draaiden elkaar de rug toe en gingen een tegenovergestelde richting uit. De Cooper S kreeg een grotere 2.0-liter terwijl de Cooper en Cooper D het voortaan met een cilinder minder moeten stellen. Kleiner, krachtiger en zuiniger? Na een geslaagde rijtest met de Cooper S gingen we op stap met de nieuwe MINI Cooper D om die traditionele drievuldigheid op de proef te stellen.

Rijtest - MINI Cooper D (MY2014) 06

Rijtest - MINI Cooper D (MY2014) 05Rijtest - MINI Cooper D (MY2014) 08

Zoals we al eerder wisten te vertellen werd de nieuwe MINI 8 mm langer, 44 mm breder en 7 mm hoger dan zijn voorganger. Een toename in afmetingen die haar esthetische impact niet heeft gemist, al werd er aan het traditionele MINI silhouet niet geraakt. Vanuit sommige oogpunten blijft het nog steeds wennen, maar zoals een lerares Frans ooit zo levenswijs wist te zeggen: “Le temps guérit tout”. MINI blijft ook sterk inzetten op personalisatie: vijf nieuwe kleuren, strepen op de motorkap of een contrasterend dak en idem dito spiegelkapjes, de keuze is aan u. Alvast een pluim voor de persverantwoordelijke, want de black-on-white kleurenstelling van deze Cooper D viel bij meerdere omstaanders in de smaak.

Rijtest - MINI Cooper D (MY2014) 11

Rijtest - MINI Cooper D (MY2014) 02Rijtest - MINI Cooper D (MY2014) 03

Waar het in deze rijtest echter om draait is de nieuwe dieselmotor: een 1.5-liter driecilinder met een maximum vermogen van 116 pk bij 4.000 toeren per minuut. En dit dankzij een turbo met variabele geometrie, common rail directe injectie en een verhoogde injectiedruk tot 2.000 bar voor een nog schonere verbranding. Zes pk meer dan zijn voorganger en dus betere prestaties, terwijl het verbruik en de CO2-uitstoot met 27% geoptimaliseerd werden. Op papier heeft de MINI Cooper D zo voldoende aan 9,2 seconden voor de sprint van 0-100 km/u en slechts 3,5 liter liter brandstof per 100 kilometer, al is de verbruiksrealiteit helaas vaak anders. Wij toverden zonder de intentie snel een 5 op de teller. Gezien het formaat niet exceptioneel en minder lovenswaardig dan de BMW 418d Gran Coupe met 2.0-liter die we onlangs reden, maar een verbetering ten opzichte van zijn voorganger en de CO2-uitstoot van amper 92-95 g/km –afhankelijk van het bandentype- valt natuurlijk ook in betere aarde op de fleetmarkt.

Rijtest - MINI Cooper D (MY2014) 09

Rijtest - MINI Cooper D (MY2014) 13Rijtest - MINI Cooper D (MY2014) 17

Het maximale koppel van 270 Nm bereikt de MINI Cooper D al bij 1.750 toeren per minuut, al schakel je zo nu en dan best even terug voor je een aanval op je voorligger plant. Vanuit stilstand is de MINI Cooper D enorm vlot en word je nadrukkelijk in de perfect om je lichaam vormgegeven MINI-zetels geduwd, maar gezien de enorm lange verhoudingen moet je op de snelweg vaak terug van zes naar vijf. Ook mist het koppelingspedaal wat finesse, de bekrachtiging is nogal zwaar en het aangrijpingspunt is met alledaags stadsschoeisel tussen 1 en 2 of 2 en 3 moeilijk te vinden. Meisjes met hoge hakken, u weze gewaarschuwd.Tot slot is het even wennen aan de throttle blips: automatisch tussengas bij terugschakelen, waardoor je toerentalmeter de lucht inschiet no voor je het koppelingspedaal volledig gelost hebt. Een sportief accentje, maar misschien overbodig bij deze motorisatie?

Rijtest - MINI Cooper D (MY2014) 14

Maar het blijft natuurlijk aangenaam cruisen met de MINI, zowel in de stad als bij langere verplaatsingen. Naast de MINI Cooper S bewaart ook de Cooper D het typische go-kart gevoel, te danken aan een tegenwoordig unieke combinatie van een directe en iets zwaardere stuurbekrachtiging met een zeer attent chassis. Terwijl we vaak een elektrisch gestuurde demping als vlees noch vis bestempelen, weet het optionele systeem bij MINI het beste van twee werelden te combineren. Comfortabeler dan zijn voorganger in de GREEN- of MID-modus, lekker hard en communicatief in de SPORT-modus. Dat het gewicht op de vooras bovendien verminderd is dankzij de kleinere motor, resulteert in een nog speelsere voortrein. En tot slot is ook de snelweg geen bestraffing, want dankzij het relatief brede spoor is de MINI ook aan hogere snelheden opvallend stabiel.

Rijtest - MINI Cooper D (MY2014) 07

Naast het typische rijgedrag bleef ook het karakteristieke MINI-interieur bewaard, al werden sommige zaken verder geoptimaliseerd: de speedometer verhuisde naar de stuurkolom, de weergavering centraal kreeg een LED-verlichting die wijzigt bij diverse acties of gewoon de ambianceverlichting weergeeft en de koffer nam met 51 liter toe tot een bagagevolume van (een weliswaar nog steeds kleine) 211 liter. Je kan de zetels wel plat leggen, maar dan is de lading ter hoogte van de achterbank moeilijk bereikbaar zowel via de deuren als via de achterklep. De nieuwe MINI vijfdeurs biedt hier weliswaar soelaas. Intuïtiever is ook de bediening van de ruiten in de deuren en de start-knop zit centraal zonder dat je nog langer je sleutel hoeft in te pluggen. Verder gebeurt de bediening van de infotainment functies op het 8,8” inch scherm via een iDrive die linea recta uit de BMW-schappen komt en verander je van rijmodus via een selectiering omheen de versnellingspook. Snufjes die tot slot optioneel hun intrede doen zijn onder andere een head-up display, adaptieve cruise control, een parkeerassistent, automatisch grootlicht en een heldere achteruitrijcamera.

Rijtest - MINI Cooper D (MY2014) 19Rijtest - MINI Cooper D (MY2014) 21

Rijtest - MINI Cooper D (MY2014) 22

Rijtest - MINI Cooper D (MY2014) 20Rijtest - MINI Cooper D (MY2014) 24

Let dan wel op de rekening, want die loopt snel op. Standaard kost de MINI Cooper D reeds 21.850 euro en gegeven de BMW/MINI optiepolitiek ben je er dan nog (lang) niet. Zwarte striping (115€) of een metaalkleur (€275/€540) en een knap stel 16-inchers (€720) zijn buitenaf welkom, terwijl het navigatiesysteem Professional met Bluetooth binnenin je een dikke 2.300 euro armer maken. Dynamic Damping Control (€510), MINI Driving Modes (€185) en verwarmde sportzetels (€295)? U vraagt, MINI draait. Het Pepper Pakket met automatische airco, boordcomputer, tapijtjes en regen/licht-sensor is ook niet overbodig (€1.150), terwijl het John Cooper Works stuurtje (€50) natuurlijk aangenaam in de hand ligt. Jullie horen het al, we kunnen een volledig proza-verhaal rond de optielijst bouwen. Uiteindelijk kost deze MINI Cooper D testwagen 32.650 euro of maar liefst (1 + 0,5) x Basis Cooper D. Toch een MINI-wens maar liever aan een lager budget? Er is gelukkig al een MINI One First vanaf 16.200 euro.

Rijtest - MINI Cooper D (MY2014) 10

Conclusie

De nieuwe MINI Cooper D werd dan wel een maatje groter, met zijn kleinere 1.5-liter driecilinder diesel werd hij lichter, zuiniger en krachtiger. Er is nog een sportievere Cooper SD met 170 pk, maar de 116 pk van deze Cooper D is meer dan voldoende voor een aardige dosis MINI-fun. Bovendien haalt deze vierwieler zijn sensatie nog meer uit het rijgedrag: de directe stuurbekrachtiging gelinkt aan het zeer attente chassis bewijzen dat de MINI nog steeds go-kart proof is. Verder werd het interieur ergonomischer en ging het bagagevolume er ietwat op vooruit, terwijl de ophanging ook comfortabeler werd. Een positieve evolutie over de hele lijn, alleen jammer dat er een dergelijk stevig prijskaartje aan vast hoeft te hangen.

Overzicht

+ Vlotte en zuinige driecilinder
+ Go-kart gevoel
+ Ergonomische vooruitgang interieur

– Koffer blijft ondanks toename klein
– Prijzen en opties

Rijtest - MINI Cooper D (MY2014) 01

 Tekst & Foto’s: Tim De Baets