Rijtest: Suzuki Swift 4×4

Suzuki Swift 4x4 Rijtest
De Suzuki Swift 4×4: een stadswagen die zich ook in het bos kan redden? Droom of realiteit, GroenLicht zocht het voor jullie uit!

Waarom je een compacte wagen als een Suzuki Swift zou uitrusten met een aandrijflijn die alle wielen aanspreekt blijft een groot raadsel, maar het antwoord is vrij eenvoudig terug te vinden net over de taalgrens. Daar zijn de wegen minder goed berijdbaar en zijn de onverharde boswegen ook steevast van de partij. Niet verwonderlijk dus dat er daar een grote nood is aan wagens met vierwielaandrijving, zelfs in de lagere segmenten. Oorspronkelijk was Suzuki Belgium zelfs niet van plan de Swift 4×4 hier aan te bieden, maar de populariteit in Wallonië kon ze toch overtuigen. Met het wegvallen van de vorige Fiat Panda 4×4 had de Suzuki Swift het rijk zelfs even voor zich alleen, toch komen er in de nabije toekomst nog enkele vierwielaangedreven kleintjes op de markt.

Suzuki Swift 4x4 test (19)

Aan de buitenzijde verschilt onze 4×4 bijna niets met een gewone Swift, op een badge op de achterkant na. De bodemvrijheid blijft dus steken op 140 mm, waarmee je toch wat hindernissen in het bos kan overwinnen, terwijl de Swift met een lengte van net geen 4 meter ook perfect de stad kan bedwingen. Menig passagier was enthousiast over het design, dat iets trendy en tegelijk toch sportief blijkt uit te stralen. Het zwarte koetswerkkleur zegt misschien iets minder, maar gelukkig zijn er nog mogelijkheden. Optioneel kan je zelfs kiezen voor een duo tone kleurstelling met een contrasterend dak, waardoor het funky gehalte nog hoger komt te liggen. Meermaals werd de vergelijking met MINI gemaakt, wat toch wel als een compliment aanschouwd mag worden wegens de hogere prijsklasse. Dankzij het verhoogde uitrustingsniveau dat standaard met de Swift 4×4 komt, krijg je de mistlichten vooraan en donker getinte ruiten achteraan zelfs gratis.

Suzuki Swift 4x4 test (8)

Binnenin vinden we een vrij sober interieur terug, net zoals bij de Grand Vitara krijgen we gewoon hetgeen nodig is op een eenvoudige manier. Het stuur ligt goed in de hand, enkel jammer dat het hart voorzien is van plastics. We vinden ook bedieningsorganen terug voor de radio/cd/usb speler die vrij glossy voor de dag komt. De klank hiervan is prima tot een bepaald geluidsniveau, de laatste Topradio hits door de elektrisch bediende ramen laten knallen zit er dus niet in. De telemetrie bevat 2 grote tellers die goed afleesbaar zijn ten alle tijden, een schakelindicator tussenin helpt om op het gepaste moment te schakelen. Extra comfort krijgen we in de Swift 4×4 dankzij een keyless start systeem, cruise control en een automatische airconditioning. De 4×4 is enkel te vinden in de vijfdeursvariant, maar het ruimtegevoel is opmerkelijk groot voor een compacte wagen als de Swift. Daardoor is de koffer wel aan de kleine kant (210 liter), maar je kan de achterbank in 2 asymmetrische delen neerleggen waardoor je toch wat kan opbergen in je Suz.

Suzuki Swift 4x4 test (14) Suzuki Swift 4x4 test (16)

Qua motorisatie heb je betrekkelijk weinig keuze bij de vierwielaangedreven Swift. Je kan enkel kiezen voor het handgeschakelde 1.2-liter benzineblok met 5 verzetten, goed voor 94 pk en 118 Nm koppel. Hiermee kan je accelereren tot maximaal 165 kilometer per uur terwijl dat je toch wel 13,4 seconden nodig hebt om het eerste honderdtal vanuit stilstand te bereiken. Officieel heeft deze Swift 4×4 genoeg met 5,5 liter benzine per 100 kilometer, terwijl wij toch een kleine 6 liter nodig hadden. Deze waarden zijn allemaal vrij aanvaardbaar, zeker omdat ze parallel lopen met de gewone Swift variant. De benzinetank is wel 2 liter kleiner, maar met 40 liter krijg je toch nog een actieradius van 700 km.

Suzuki Swift 4x4 test (15)

De USP van de Swift 4×4 is logischerwijs het vierwielaangedreven systeem. Verwacht geen hightech elektronica die zelf oordeelt welke kracht er wanneer naar welke wielen gaat, de achterwielen worden enkel aangesproken wanneer de voorste wielen beginnen door te slippen. Dit systeem legt 85 kilogram extra in de weegschaal waarmee hij afklokt op 1.085 kilogram. Daarmee voelt de Swift 4×4 vrij agiel aan, al moet je voor echt sportieve aspiraties toch gaan voor de Swift Sport. De Swift 4×4 bezit een vrij comfortabele eigenheid, zonder in te moeten boeten aan de rijbeleving.

Suzuki Swift 4x4 test (13)

Dankzij de unieke marktpositionering krijg je bij de Swift 4×4 bijzonder veel waar voor je geld. Voor een basisprijs van €16.999 krijg je een stevige basisuitrusting, waarvoor je bij een normale Swift toch wel een goede €3.000 moet bijbetalen. Als we de uitrustingsfiches erbij nemen vinden we onder meer centrale deurvergrendeling, elektrische bediende en verwarmde buitenspiegels, 16″ aluminium velgen en mistlampen vooraan terug. Standaard krijg je overigens bij elke Suzuki Swift 7 airbags en standaard ESP, waardoor hij 5 sterren haalde bij de NCAP crashtest en daarmee als veilig mag bestempeld worden.

Suzuki Swift 4x4 test (4)

Als we zoeken in het autolandschap naar compacte wagens met 4×4 komen we van een vrij kale reis terug. We vinden wel de Fiat Sedici 4×4 terug (Easy – 1.6 BZ – 120 pk – €16.525) terug, maar deze neigt meer naar een compacte SUV dan een stadswagen. Nog bij de Italianen van Fiat vinden we de Panda 4×4 terug en die neigt meer naar de te geduchte concurrent voor de Swift 4×4. Met de TwinAir 0.9-liter tweecilinder biedt 85 pk voor minimaal €15.890. Als je op zoek bent naar een goedkope 4×4 kan je wel niet meer naast de dieselslurpende Dacia Duster 4×4 (Laureate FAP – 1.5 dCi – 110 pk – €18.300) kijken, al zit deze toch in een ander segment.

Suzuki Swift 4x4 test (18)

Conclusie

Wie op zoek is naar een leuke stadswagen die zichzelf ook wel uit de slag kan trekken op ruwe ondergrond, is aan het juiste adres bij de Suzuki Swift 4×4. Verwacht geen extreme prestaties, maar dankzij het hoge uitrustingsniveau krijg je per direct waar voor je geld. Het interieur straalt heel wat ruimte uit, keerzijde van de medaille is dan wel dat de koffer wat klein uitvalt. De grootste vraag die je jezelf moet stellen is of je €1.500 wilt besteden aan het 4×4 systeem, het jeugdige funky design van de Swift krijg je er sowieso gratis bij!

Overzicht:
+ aantrekkelijk/jeugdig design
+ ruim interieur
+ soepele rijbeleving

– overbodig in stedelijk Vlaanderen?
– beperkte kofferruimte

Suzuki Swift 4x4 test (2)

Tekst: Benjamin Van Maldergem
Foto’s: Jeroen Maes

Deel dit bericht:

1 reactie op "Rijtest: Suzuki Swift 4×4"

  1. mrnix 13-06-2013 om 22:45

    overbodig zou ik het niet noemen. Mensen onderschatten de veiligheid/handigheid van 4×4. 
    Mocht iedereen met 4×4 rijden zouden er, vermoed ik, veem minder ongevallen gebeuren. 4×4 is namelijk ook handig op nat wegdek.
     
     

Reageer

Reactie aan het plaatsen...