Rijtest: MINI One D Baker Street

Test MINI Baker Street ONE D header
Exclusieve kleuren en minutieuze details maken van de MINI Baker Street een modern collector’s item.

Je zou het niet meteen zeggen, maar de BMW-reïncarnatie van de MINI Cooper heeft twee jaar geleden reeds tien kaarsjes uitgeblazen. Dat bijna niemand beseft dat er in 2007 een facelift passeerde en iedereen de MINI nog steeds bestempelt als een leuk ogend wagentje, bewijst maar weer hoe tijdloos het design ervan is. Maar vanzelfsprekend brengen constructeurs hun wagens om de zoveel jaar graag eens onder de aandacht, hoe goed de verkopen het ook doen. En dat Londen vorige zomer de gaststad was voor de Olympische Spelen, bood MINI de uitgelezen gelegenheid om dit te doen. Twee speciale modellen werden enkele maanden voor de aftrap gelanceerd: de MINI Bayswater en de MINI Baker Street. Met de volgende generatie MINI Cooper voor de deur én omdat een MINI gewoonweg altijd leuk is, grepen we met alle plezier deze laatste kans om met een Mk2 onderweg te gaan. Let’s MINI!

Test MINI Baker Street ONE D 24

Test MINI Baker Street ONE D 12Test MINI Baker Street ONE D 22

Wie thuis is in Londen, weet meteen dat Baker Street al sinds de 18e eeuw een straat is in de wijk Marylebone. Wie thuis is in detectives, legt bovendien meteen de link met Sherlock Holmes, de fictieve detective die resideerde op het al even fictieve adres 221b Baker Street. Meer inspiratie had MINI niet nodig voor het creëren van een wagen met uitgesproken Brits karakter. Als basis dienen exclusieve koetswerkkleuren zoals het Rooftop Grey Metallic, Pepper White of Midnight Black. Zwarte strepen op de motorkap en gelijk gekleurde buitenspiegels zorgen voor een contrasterende toets. Jet Black is eveneens de kleur van de standaard 16-inch lichmetalen velgen, maar wij werden helaas op pad gestuurd met zilverkleurig winterschoeisel. En omdat een gelimiteerd model zonder badges een contradictio-in-terminis is, werd de trendsetter tot slot voorzien van Baker Street Side Scuttles die de zijdelingse richtingsaanwijzers flankeren.

Test MINI Baker Street ONE D 02

Test MINI Baker Street ONE D 19Test MINI Baker Street ONE D 10

Ook siert het opschrift Baker Street de instapdrempels en een klein etiquette bevestigd aan de zetels, die een Cross Check Rooftop Grey bekleding kregen met diamantenpatroon. Het koetswerkkleur keert eveneens terug in de afwerking van het dashboard en de portieren, maar we mogen ook de zwart glanzende inlegplaatjes met gekruiste patronen niet vergeten. Tot slot krijgen de vloermatjes, de versnellingspook en de greep van de handrem Light Grey contrasterende stiksels. Vele, fijn afgewerkte details dus die de MINI Baker Street duidelijk onderscheiden van zijn reguliere broertjes. De centrale snelheidsmeter met geïntegreerde GPS is wel van de partij, en deze kunnen we maar beter even koesteren. De volgende generatie MINI zou immers een meer traditionele speedometer meekrijgen. Velen juichen dit toe, maar als je het ons vraagt, was dit net een typisch MINI designelement en zou een gewone, saaie configuratie een groot stuk persoonlijkheid wegnemen. Hopelijk blijven de fighter-jet bedieningselementen en de sfeervolle, meerkleurige Lounge-verlichting wel van de partij.

Test MINI Baker Street ONE D 29

Test MINI Baker Street ONE D 25Test MINI Baker Street ONE D 31

Maar wie eenmaal een MINI gereden heeft, weet dat je deze niet enkel koopt vanwege zijn hippe design. Het go-kart gevoel dat je gratis bij elke MINI Cooper krijgt, maakt de rijervaring zo plezierig dat je er meteen verslaafd aan raakt. Je zit lekker laag in een kleine cocon omgeven door uitstekende zetels en het stuurgevoel is enorm direct. Ook het zwaartepunt is laag, het spoor betrekkelijk breed en de overhangen te verwaarlozen: de MINI Cooper heeft een wiel op elke hoek. Met zijn lengte van slechts 3.723 mm is hij bovendien uiterst wendbaar voor de stad, maar ook in langere doordraaiers weet de MINI zijn mannetje te staan. De afdemping is tot slot vrij stevig en dus eerder sportief afgesteld, al biedt ze zonder twijfel voldoende comfort om zelfs een stedelijke kasseibaan te trotseren. Alleen jammer van de smalle winterbanden die zich bij 20°C niet echt in hun sas voelen; ze vergroten het veiligheids-onderstuur die de MINI kenmerkt. Maar goed, beter een beetje onderstuur dat het ESP vervolgens corrigeert dan omgedraaid op de afrit van een autosnelweg belanden.

Test MINI Baker Street ONE D 31

Test MINI Baker Street ONE D 03Test MINI Baker Street ONE D 30

En de MINI Baker Street heeft geen nood aan een dikke 2.0-liter om de fun-factor erin te krijgen, wij gingen op stap met de Baker Street One D en hadden zeker voldoende aan de 90 pk die de 1.6-liter diesel voortbrengt. Hoewel de sprint van 0-100 km/u een ruimte 11,8 seconden in beslag neemt, is de 215 Nm koppel vanaf 1.750 toeren per minuut meer dan voldoende om de 1.165 kg wegende MINI comfortabel tot zelfs sportief door het dagelijkse verkeer te sluizen. De verhoudingen van de manuele zesbak zijn wel wat atypisch en nu en dan val je iets te ver terug in toeren, maar verder verloopt het schakelen vrij vlot. Al blijft het grootste pluspunt aan deze vierpitter zijn geringe dorst: wij haalden een gemiddelde van slechts 5,1 liter per 100 kilometer. Met een klein beetje meewind blijft de One D aan zelfs 135 km/u onder die 5-liter grens. Deze MINI is dus niet enkel ideaal voor de stad vanwege zijn compacte afmetingen en speelse karakter, ook om dagelijks naar het werk te cruisen is hij een geschikte partner.

Test MINI Baker Street ONE D 09

Test MINI Baker Street ONE D 28Test MINI Baker Street ONE D 18

Natuurlijk vergt een relatie altijd een investering, zij het qua moeite of zij het qua monetaire opoffering. En bij de MINI Cooper hebben we het vanzelfsprekend over dat laatste: een MINI One D kost minstens 18.550 euro. Wil je de exclusieve en gelimiteerde Baker Street uitvoering, dan moet je nog 3.990 euro extra op tafel leggen (€22.540). Betrekkelijk veel voor een klein wagentje met een kofferinhoud van slechts 160 liter en een weinig praktische achterbank. Maar het blijft een MINI en ondanks de prijs blijven deze als zoete broodjes verkopen. Je krijgt er natuurlijk een niet te onderschatten BMW-kwaliteit en trendy hebbeding voor terug. De Baker Street uitvoering komt ook inclus het Pepper Pack: een sportiever stuurwiel, mistlampen, elektronische airco, boordcomputer, de interieurverlichting en een uitstekende MINI Boost radio. Kies je niet voor de Baker Street, dan kan je dat geld gebruiken om je MINI zelf te personaliseren. De 32 pagina’s tellende optielijst is als een heerlijke snoependoos, al moet je elk snoepje natuurlijk wel betalen.

Test MINI Baker Street ONE D 27

Conclusie

Met de MINI Baker Street bespaart MINI je de moeite om zelf door alle personalisatiemogelijkheden in de optielijst te gaan. MINI stelt zelf een exclusief en gelimiteerd exemplaar voor met typisch Brits karakter. Verder genoten we alweer van alle elementen die de MINI Cooper het welbekende go-kartgevoel geven: een directe sturing, een laag zwaartepunt, een sportieve ophanging en uiterst korte overhangen. Dat we de minst vermogende diesel meekregen, kon de pret zeker niet bederven. Met 90 pk komt de kleine MINI reeds vlot uit de voeten en het zeer lage verbruik was daarbij nog een extra meevaller. Enkel de prijs blijft natuurlijk aan de hoge kant…

Test MINI Baker Street ONE D 11

Overzicht

+ Kleurencombinatie
+ Go-kart gevoel
+ Verbruik

– Prijs
– Snel onderstuur (smalle winterbanden?)

Test MINI Baker Street ONE D 03

Tekst & Foto’s: Tim De Baets

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...