Rijtest: Jaguar XK-R

Jaguar XK-R
De Jaguar XK-R onderging een kleine facelift en kreeg 510 pk in plaats van 420 pk. Reden genoeg om deze krachtpatser aan de tand te voelen.

Wanneer je instapt met de sleutel op zak begint de Start-knop te pulseren. Een kleine druk op die knop wekt de XK-R tot leven met een bijzonder luide grom. Om omstaanders nog meer schrik aan te jagen draait de XK-R 1.500 toeren stationair, ook al kan het gemakkelijk met minder. Enkele milliseconden na het indrukken van de startknop komt een draaiknop uit de middenconsole gerezen. Deze draaiknop laat je toe de keuze te maken tussen de verschillende versnellingen. Wie het liefst vooruit rijdt, kan kiezen tussen D en S, Drive en Sport. Het verschil tussen beide is dat je in D sneller naar de volgende versnelling zal schakelen dan in de S-stand. Kies je echter liever zelf in welk verzet je rijdt, dan kan je van de schakelflippers achter het stuur gebruikmaken.

Jaguar XK-R

De kracht die van de Jaguar XK-R komt lijkt geen einde te kennen. Op het moment dat je het gaspedaal voluit induwt, schiet de wagen als een pijl vooruit en net wanneer je denkt dat het niet veel sneller kan, geeft de V8-motor nog eens een extra schop in de rug. Het vermogen piekt rond de 6.000 toeren en dat voel je bijzonder goed. Eens je de 6.000 toeren gepasseerd bent, staat er direct al een volgende versnelling klaar om je nog meer het gevoel van snelheid te geven. Zo gaat dat eventjes door, tot je 250 km/u hebt bereikt, want door een elektronische beperking kan de XK-R niet verder accelereren. Nul naar honderd doet dit sprintbeest in 4,8 seconden.

Jaguar XK-R

Het leuke aan de Jaguar XK-R is dat je het gaspedaal niet altijd volledig hoeft in te drukken om snel genoeg vooruit te bewegen. Wanneer je lichtjes tegen het gaspedaal aan wrijft, rijd je wellicht even snel als de doorsnee weggebruiker. Dit maakt van de Jaguar XK-R een bijzonder relaxte auto, waarmee je echt hard kan gaan wanneer je dat zelf nodig acht. En dat hard gaan, gaat bijzonder vlot. Op het moment dat je rustig met je Jag aan het rijden bent en het gaspedaal voluit induwt, schakelt de wagen meerdere verzetten terug en begint hij direct te accelereren. De kracht van de machtige V8-motor is er dus steeds, wanneer je daar zin in hebt. Wat een droom!

Jaguar XK-R

Dat de XK-R een luxewagen is, hoeft wellicht niet gezegd te worden. De afwerking binnenin is vlekkeloos, zo bewijzen de comfortabele stoelen en de gebruikte materialen. Indien gewenst kan je zelfs de lendensteun van de zetels aanpassen. Zo kan je voor het sportievere rijden de lendensteunen iets strakker maken, om niet uit je stoel gedrukt te worden bij de volgende bocht. Geen plastic in deze wagen, het dashboard werd volledig uit leer vervaardigd en de dakbekleding bestaat uit stof. De bekleding boven het handschoenenkastje is bij de Jaguar XK in het leder uitgevoerd, maar om te benadrukken dat het hier om een sportief model gaat, voorzag Jaguar een sportiever materiaal in de XK-R.

Jaguar XK-R

De Jaguar XK-R beschikt niet enkel over bijzonder veel kracht, de wagen weet bijzonder goed om te gaan met het wegdek. Op het moment dat je sportief wil rijden, hoef je maar één knopje in te duwen en de ophanging maakt zichzelf wat strakker. Op die manier wordt een bocht nemen een eitje, mede dankzij het ESP-systeem dat bijzonder vlot corrigeert waar het fout zou gaan. Wel is het oppassen geblazen wanneer je volop in het gas gaat in een bocht. De XK-R z’n achterkant breekt bijzonder graag uit en dit beest temmen is niet de gemakkelijkste opdracht ter wereld. Alweer blijkt het ESP-systeem geen overbodige luxe, tenzij je een bocht het liefst al driftend neemt. Het ESP-Systeem laat genoeg ruimte over voor rijplezier, maar is toch aanwezig wanneer het nodig is.

Jaguar XK-R

De XK-R onderscheidt zich van de XK op verschillende gebieden. Zo werden de luchthappers vooraan in chroom uitgevoerd en zitten er in de motorkap nog 2 extra ventilatie-gaten, met het opschrift ‘SUPERCHARGED’. Binnenin vind je een overvloed aan R-logo’s, die onder andere op het stuur, het dashboard en de zetels zitten. In de toerenteller vertelt het logo ‘SUPERCHARGED’ nogmaals dat deze wagen niet bang is van toeren. Achteraan sieren vier uitlaten en een subtiele dakspoiler de XK-R en maken hem de extra letter ‘R’ waardig.

Jaguar_XK-R_Ext

Tot hiertoe klinkt de review van de XK-R bijzonder positief, uiteraard kunnen we het niet laten twee kleine puntjes van kritiek te leveren. Ten eerste is het zo dat het navigatiesysteem in de wagen verre van handig bleek te zijn. Eventjes weigerde het systeem zelfs een alternatieve route te berekenen. Niet bijzonder handig als je snel op bestemming moet zijn, al compenseert de V8-motor het gebrek aan tijd zonder problemen. Voorts vonden we de achterbank compleet nutteloos. We daagden een 10-jarige uit plaats te nemen op de achterbank. Hij ging de uitdaging aan, maar verloor. Zoals je op de foto hieronder kan zien werd er achterin een kuipstoel geplaatst, die een bijzonder grote inkeping heeft daar waar je zitvlak moet komen. Jaguar had even goed geen achterbank kunnen installeren en daardoor wat gewicht bespaard.

Jaguar_XK-R_INT

Nu we toch over compleet irrelevante dingen zoals ruimte op de achterbank en storende navigatiesystemen bezig zijn, kunnen we evengoed verder gaan over de kofferruimte. De kofferruimte is groter dan je zou denken, hij is helemaal niet diep, maar vooral bijzonder lang. Dat merk je aan de lange kofferklep die de Jaguar XK-R heeft. En om nog maar even door te gaan, zullen we het hebben over milieuvriendelijkheid, en vooral het gebrek eraan. De XK-R verbruikt volgens Jaguar ongeveer 12.3 liter per 100 km, maar in het dagelijks leven kom je uiteraard op hogere waarden uit. We reden al bij al redelijk zuinig, met een XK-R in het verkeer kom je immers niet veel sneller vooruit dan met een andere wagen, maar kwamen toch op een gemiddeld testverbruik van 16 liter per 100 km. Ongetwijfeld ligt de gemiddelde koper van de Jaguar XK-R niet wakker van dat verbruik, aangezien diezelfde koper ooit het aankoopbedrag van de Jaguar XK-R op tafel moest kunnen leggen.

Jaguar XK-R

De Jaguar XK-R kost immers €105.000, ons testmodel was iets completer uitgerust en kost ongeveer €108.000. Wanneer je een dergelijk kapitaal beschikbaar hebt, is de brandstofrekening wellicht het minste van je zorgen. Standaard is de XK-R uitgerust met zowat alles wat je je kan inbeelden, van lederen zetels tot een parkeerhulpsysteem. Bovendien is de Jaguar XK-R relatief goedkoop. Voor een Aston Martin V8 Vantage met 426 pk betaal je €125.000 en voor de Porsche 911 Turbo tel je al gauw €150.000 neer.

Overzicht

+ Schitterend motorgeluid van een heerlijke V8
+ Geslaagde update
+ Rijplezier in combinatie met luxe
+ Prijs

– Compleet waardeloze achterbank
– Navigatiesysteem

Jaguar XK-R

Jaguar XK-R

Tekst: Jeroen Maes
Foto’s: Pieter-Jan Scheir & Jeroen Maes (Interieur)

Wie zich afvraagt waarom er geen filmpje is, kan dit artikel even nalezen.

Deel dit bericht:

11 reacties op "Rijtest: Jaguar XK-R"

  1. BNNY 28-11-2009 om 15:28

    Wat een heerlijk beest!

  2. XliljeezyX 28-11-2009 om 15:34

    Zeer fraaie verschijning zo’n XK-R!
    En wat een prestaties! Wat is jullie oordeel over de vraag: Prijs-Kwaliteit verhouding?

  3. MRM 28-11-2009 om 15:45

    Hij is één van de goedkoopste wagens in zijn – weliswaar dure – segment. Prijs bedraagt €105.000, maar je krijgt er wel 510 pk én een bijzonder fraaie afwerking voor terug. Goedkoper dan de concurrentie dus, en zeker niet slechter. Het zit dus bijzonder goed op gebied van prijs-kwaliteit.

  4. Tim 28-11-2009 om 20:45

    Prachtig

  5. Kristof 30-11-2009 om 13:35

    Mooie review. Alleen vind ik volgende zin nogal bizar: “Wie het liefst vooruit rijdt, kan kiezen tussen D en S, Drive en Sport.”. Wie rijdt er nu niet graag vooruit ?

    Trouwens, wat was dan het verhaal met die politie op die foto die enkele weken geleden op de site stond ?

  6. XliljeezyX 30-11-2009 om 14:19

    @Kristof, mensen die achteruit willen? Bijvoorbeeld met parkeren?

  7. Mrnix 30-11-2009 om 17:02

    hmm het minpunt ‘achterbank’ is infeite niet egt een minpunt aangezien dat een 2+2 model is je hebt ook gewoon 2 model (voor 2 personen)

  8. MRM 30-11-2009 om 18:39

    @Marnix: het punt is dat dit een 2+2 model is, maar dat er echt niemand op de achterbank past, dus dat Jaguar er beter direct een tweezitter van had gemaakt.

  9. Dries 30-11-2009 om 23:36

    Geen filmpje gemaakt?

  10. Kristof 01-12-2009 om 9:59

    Ik vind die kuipachterbank wel handig. Als je bij vrienden gaat, en je neemt een fles drank mee, kan die nooit wegrollen bij het remmen. Blijft altijd schoon liggen 🙂

    Maar voor de rest inderdaad behoorlijk nutteloos. Was eerder van “we moeten, maar hebben geen betere oplossing”. Dan hadden ze inderdaad beter geen achterbank gestoken met iets meer koffer.

  11. MRM 01-12-2009 om 11:15

    Er is geen filmpje omdat er een klein administratief probleem was met de verzekering. We waren net begonnen met filmen en de politie controleerde ons, omdat er tegenwoordig nogal wat filmpjes gemaakt worden, waarbij chauffeurs roekeloos rijden.
    Uiteraard heeft de politie dit niet graag en besloot ze te controleren of wij hetzelfde deden. Dit was helemaal niet het geval, de politie keek naar onze site en besloot dat we niet in de fout gingen.
    Uiteraard vroeg de politie ook naar de papieren van de wagen en het bleek dat de verzekeringspapieren niet aanwezig waren. We mochten dus niet verder rijden. De wagen bleek – uiteraard – wel verzekerd, Jaguar bracht al het papierwerk vlekkeloos in orde.
    Jammer genoeg konden we de filmactiviteiten niet verderzetten. Hieronder een foto van de gebeurtenis:
    Jaguar XK-R

Reageer

Reactie aan het plaatsen...